Šavle v Poštovní spořitelně

Vyhledávače dokážou být zrádné. Na jedné straně vám mohou pomoci zvýšit návštěvnost, na druhé straně se přes ně uživatelé dostanou i na stránky, na které by se dostat vlastně neměli. Poněkud tragikomický kousek se teď povedl Poštovní spořitelně.

Vyhledávače dokážou být zrádné. Na jedné straně vám mohou pomoci zvýšit návštěvnost, na druhé straně se přes ně uživatelé dostanou i na stránky, na které by se dostat vlastně neměli. Poněkud tragikomický kousek se tak povedl Poštovní spořitelně.

Do redakce našeho partnerského finančního serveru Měšec.cz nám napsal čtenář Jiří Hruban z Náměště nad Oslavou a poslal nám link na jednu stránku Poštovní spořitelny. Prý je to smutné a zábavné zároveň.

Po kliknutí to vypadalo na první pohled „normálně“ – prostě stránka s názvem „Postkonto – běžný účet pro podnikání“. Ale pak to začalo být trochu divné – linky byly nazvané docela hloupě – „Prvni odkaz“, „Druhy nejaky jiny odkaz“, „Dalsi nejaky treba odkaz“…

I následný popis zmíněného produktu byl poněkud fádní – když už jsem asi podesáté četl, že „Je určen fyzickým osobám podnikajícím a právnickým osobám. Postkonto Vám poskytne komplexní služby s vedením a správou Vašich finančních prostředků.“, říkal jsem si, že tu asi někdo něco nevychytal.

Nejnápadnější a nejpozoruhodnější však byla tabulka – ten, kdo ji připravil, do ní zanesl, jak se proměňuje jeho fyzický stav v závislosti na značce a množství vypitého piva, a dlužno říci, že popis to byl velice názorný. Což o to, výrazy jako „nic, trochu zvanim, melu blbiny, savle, druha savle, treti savle“ jsou zřejmě přesným otiskem vlastních zážitků zmíněného jedince a pro jednoho mohou být vcelku užitečným vodítkem, na oficiálních stránkách bankovní instituce však přinejmenším překvapí.

1421
Po kliknutí se zobrazí celá stránka.

Začalo mě to zajímat a dal jsem se do zkoumání struktury všech stránek Poštovní spořitelny – chtěl jsem vědět, jakým způsobem se na tuto zpackanou stránku může klient dostat. Zjistil jsem, ze kritické URL se objevuje v hlavním rozbalovacím navigačním menu: vedou na ni všechny odkazy, které se objeví v první úrovni pod hlavičkou „Produkty“. Jenže po kliknutí na zmíněné odkazy se uživatel na toto URL nedostane, protože tím kliknutím jen rozbalí další úroveň navigačního menu. Tak je ošetřeno, že je ze samotných stránek banky dané URL nedostupné.

Jenže rozšafný programátor pozapomněl na vyhledávače – a ty na podobné technické kličky neberou ohledy. I když stránka není aktivním odkazem přístupná, zaindexují ji a při zadání vhodného spojení vás na ni odkáží. V tomhle případě stačí v Googlu zadat „běžný účet postkonto“ a jste tam, ani nevíte jak. A Poštovní spořitelna má z ostudy kabát.

EBF16

Snad každý, kdo někdy připravoval webové stránky, asi použil stejný postup při vyplňování prázného místa – odstavec nadepsal „Tady bude odstavec, když se mi ho podaří vymyslet“, místo názorů doplnil hlášku: „Koho to baví, ať sem něco napíše.“ a tak podobně. Jako pracovní postup je to v pořádku. Ale jen do doby, než se stránky objeví na ostrém webu. U nějakého minibloggu se to snadno promine, ale na stránkách velké instituce je to problém.

Tentokrát je to spíš zábavné, a ačkoliv to Poštovní spořitelně na pověsti nepřidá, příliš ji to nepoškodí. Ale jindy to tak bezbolestné následky mít nemusí – stačí na webu zapomenout důležitá data a neuvědomit si, že je může někdo objevit, i když stránka není odkazovaná.

26 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 13. 11. 2004 22:25

Školení Google Analytics

  •  
    Jak vyhodnocovat úspěšnost reklamních kampaní.
  • Jak ovládat Google Analytics a najít co potřebuji.
  • Jak měřit hodnotu objednávek z webu.

Detailní informace o školení Google Analytics »