Hlavní navigace

Sběratelé symbolických kapitálů

4. 1. 2010
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Představte si čtrnáctiletou slečnu, která odchází od počítače s příjemným pocitem lovce sběratele – právě se přidala k dalším deseti skupinám na Facebooku. A představte si na jejím místě sebe.
Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Symbolický kapitál je hodnota, která je hodnotou jedině v případě, že ji jako hodnotu uznávají ostatní. Jistě, kdyby ostatní přestali uznávat jako kapitál peníze, byly by nám docela k ničemu, V kontextu ostatních lidí je tak vlastně každý kapitál (auto, pár volů) symbolický, jenže některý je symbolický o něco více než ostatní. Tak například uznání, vyznamenání. Nebo prostě pocit, že máme něco, co ostatní nemají, že jsme získali něco navíc a tím že u ostatních povyrosteme.

Internet je již od svých (moderních) počátků dokonalým zdrojem a kolbištěm symbolických kapitálů. V časech kdy rychlost připojení byla drahým statkem a ISP omezovali své uživatele na datech, se páni kluci vytahovali tím, kdo jako první stáhl nejnovější film, kdo překonal ochranu u nejnovější hry, kdo viděl nejnovější pornografický obrázek. Tyto časy jsou nenávratně pryč. Přišly však jiné.

Vraťme se ke slečně, kterou jsem uvedl na začátku. Není to žádná konkrétní slečna. Je to archetyp, neboť podobných slečen jsou miliony. Žádná z těch přihlouplých skupin („Miluji muže“, „Nenechám se mlátit muži“, „Muži si myslí, že mi jde jen o muže“, „Kašlu na Muže“ a další) nemá absolutně žádný význam než ten, že sbírá své členky. Žádná jim nikdy nepošle žádnou zprávu, a v jejich diskuzích budou diskutovat v nejlepším případě obě dvě zakladatelky. Členství v nich ale představuje symbolický kapitál. Čtrnáctiletá slečna má pocit, že někam patří. Zakladatelky mají pocit, že udělaly něco, kam (jim podobné) čtrnáctileté slečny chtějí patřit. Jsou spokojené.

BRAND24

Opusťme čtrnáctiletou slečnu a vydejme se směrem k dospělejšímu světu. I on sbírá symbolický kapitál a je s podivem, kolik je do této činnosti ochoten investovat energie i peněz. Kolik přátel na Facebooku máš, tolikrát jsi profesionálem. Kolik fanoušků si vaše firma zaplatí, tak moc je ve virtuálním světě úspěšná. Kolik osob na svou stránku pozveš a ony tvé pozvání přijmou, tolik online úspěchu máš. Totéž, co provádí zmíněná slečna, se kapitalizuje do reálných peněz, převádí na hodnoty a hledají se v tom reálné benefity. Pochopitelně že zde žádné nejsou, ale velké množství manažerského newspeaku dovede zhloupnout hlavu jinak chytrých lidí – pokud se k němu přidá kapička exkluzivity. A sice „vaše konkurence to ještě nemá“, případně inkluzivity v podobě „vaše konkurence to už má“.

Obojí způsobí hon za symbolickým kapitálem, jež je poháněn úplně stejnými pohnutkami jako slečnino přidávání se do všech skupin, s nimiž se alespoň trochu ztotožňuje (není podstatné, že ona, podstatné je, že její kamarádky). Jediným rozdílem je, že pro získání symbolického kapitálu nízké užitečnosti a pochybné hodnoty jsou jinak naprosto seriózní lidé ochotni investovat nemalé prostředky. Není to úžasné?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je sociolog, odborný publicista, poradce, a lektor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).