Příkladně odstartovaný startup Scuk hledá dobré jídlo a pití

Nově odstartovaný web Scuk.cz pana „Cuketky“ není jen dalším příkladem trendu českého návratu k dobrým (ne už nutně levným) jídlům a nejnovějším pokusem o hodnocení zajímavých destinací spojených s jídlem. Je také příkladem dobře naplánovaného startupu.

Scuk.cz je dalším projektem Martina Kuciela známějšího pod přezdívkou pan Cuketka. Scuk rozšiřuje jídelní impérium pana Cuketky o další logický prvek. Po receptářovém a zkušenostním webu Cuketka.cz přichází databáze zajímavých podniků spojených s jídlem a pitím.

Jídlo na Internetu?

Obědové servery s poledním menu se na internetu rychle rozmohly a nabízejí přehled, kam můžete jít na polední levný oběd. Zmapovali jsme je zde.

Správně našlápnuto

Nejdříve se podívejme na to, jak Scuk odstartoval, protože to můžeme považovat za příkladnou ukázku dobře odstartovaného startupu. Možná to vypadá jako samozřejmost, ale není. Nedávno jsme se účastnili prezentace startupů na pražském The Hub a většina ze začínajících internetových podnikatelů svůj projekt stěží domyslela do fáze „odstartujeme betaverzi a lidé začnou hromadně chodit“.

Vidět a být viděn

Scuk začal dělostřeleckou přípravou, kdy v průběhu letošního roku začal „prosákávat“ první informace o tom, že se něco chystá a že to zhruba bude databáze zajímavých destinací souvisejících s jídlem a pitím. Na jaře získávaly informace konkrétnější podobu a v květnu gradovaly sérií fotografií umístěných do interiérů souvisejících s potravinami, přičemž se odhalovaly písmena z loga nového serveru. Bylo to hravé, bylo to zajímavé, i když šťouralové namítnou, že například K v logu nakonec není zelené. Co na tom, hra s písmenky držela pozornost obecenstva a nedávala mu zapomenout na to, že „se něco chystá“.

Scuk písmeno K

Autorům stálo za to pohrát si s písmeny umístěnými v terénu. Zdroj: blog Scuk.cz

V té době již také web komunikoval s recenzenty, vybraní lidé plnili databázi, zajišťovali nové objevy a jejich hodnocení. Odstartovat s prázdnou databází a nadějí, že ji sama komunita naplní, by byla chyba. Komunita očekává, že dostane databázi řádně naplněnou, kterou již ona sama bude jen mírně dopilovávat.

Termín startu? Až budeme spokojeni

Jak zvolit termín startu? Odpočítávadlem, které bude ukazovat natěšeným uživatelům, kdy se posadí na zadek a budou zírat na výtvor vašeho génia? A které bude nervovat vaše vývojáře i vás, až budete zjišťovat, co ještě není hotovo a bez čeho se v den startu budete muset obejít? Nebo raději odstartovat, až bude všechno tak, že se budete ochotni s veřejným spuštěním projektu smířit, ačkoliv co dělat na něm bude do konce jeho života? Scuk moudře zvolil to druhé. Odstartovat, až odstartoval, start na sebe prozradil na Twitteru i na Facebooku a nakonec během pár dní přesáhl návštěvnost deset tisíc návštěvníků za den. To není vůbec špatný výsledek.

A kde budou penízky

Odstartovat projekt a až teprve potom se zajímat o možnosti, jak financovat jeho další rozvoj, patří mezi další stálice přístupů v českém startupovém prostředí. Nutno říct, že tento postup je nejčastější příčinou vzniku polofunkčních projektů nebo projektů nadějných, které se ale dále nerozvíjejí. I v tomhle byl Scuk prozíravější a jiný: hned od startu má partnera, jímž je Mall.cz. Proč právě Mall? Scuk to i vysvětluje: I když nám MALL.cz dává peníze, nemluví nám do toho, jak máme Scuk dělat. Proč by taky měl, není to ani restaurace, ani obchodník s vínem. Byznys MALLu se zkrátka nemůže stát předmětem hodnocení Scukařů, a nejsme tak ve střetu zájmů. Partner je v takovém projektu výhodou dvojí: plynou od něj peníze a také tlak na další rozvoj projektu, protože chce své peníze zhodnocovat přílivem zájmu a uživatelů.

Má to být hezké k pokoukání i užití

Jistě, řada uživatelů ještě nevypadla z používání příkazové řádky a dá se očekávat, že si rádi pocvičí SQL syntaxi při používání vaší databáze, ale pokud nevytváříte projekt pro SQL adminy, je lepší do uživatelského rozhraní investovat spíše více, než hodně. I to se Scuku podařilo. Jednoduché rozhraní s příjemnou, snadno odlišitelnou grafikou, s níž si autor pohrál více, než jen objednáním stodolarového template.

Nic z výše uvedeného neznamená, že by Scuk musel být úspěšný projekt. K tomu ještě bude muset přesvědčit uživatele a dobrý odpich si udržet.

Co je vlastně Scuk?

Vlastní podtitul projektu zní „průvodce po místech, kde se dobře jí a nakupuje“. A je to tak. Vlastně jde o jednoduchou databázi postavenou formou mashupu nad mapami Google Maps, kde se ale autoři obtěžovali ovládací prvky ostylovat a vzhled sladit. Databáze obsahuje tipy na místa, kde se dá dobře najíst, napít a případně jídlo či pití nakoupit. Restaurace, kavárny, cukrárny, řeznici, zelináři, vinaři a prodejci všeho dalšího s jídlem a pitím souvisejícího zboží. Ovšem jenom ti vybraní. A v tom tkví kouzlo.

Scuk.cz hledání na Praze 2

Vyhledávání na Scuku – zadáte co a případně kde a hned víte…

Podobné databáze totiž už dávno nabízejí jiné služby, od Firem, přes Zlaté stránky, až po užití Map Seznamu či Google. Jenže tam najdete všechny možné i nemožné firmy v oboru. Už hůře se dozvíte, zda dotyčný uzenář prodává opravdové uzené, nebo to „lidlové“, nastavené vodou a škrobem, díky čemuž se podíl uzeného masa ve výrobku sníží na méně než 70 %, cena se tím dá hezky vyšperkovat a můžete jej použít i na okoralý krajíc chleba, protože vytékající voda jej krásně promáčí. Téhle slabiny jsou si databáze vědomy a často se snaží s tím něco dělat. Většinou přidávají nějakou formu hodnocení, jenže pokud se hodnocení nepromyslí, tak se to také nepovede.

Pod slavínem - Zlaté stránky

Tohle je maximum, jaké dosáhnete u Zlatých stránek

Výhodu má Google, v jehož mapových záznamech figuruje již velké množství firem a díky aktivitě místní pobočky má řada záznamů již i propojení na skutečné majitele firem, kteří mohou editovat údaje. Data jsou tak aktuální, k nim přibývají recenze a hodnocení. Podobně na to jdou Zlaté stránky, naopak na to kašle Seznam a spoléhá se jen na údaje, které má a hodnocení podniků v Mapách ani Firmách neumožňuje. Jenže ani Google Mapy neumožňují vyhledat jen kvalitní podniky.

Maps.google.com - Pod slavínem detail podniku

Mapy Google nabízejí informací více včetně hodnocení podniků. Často od zahraničních hostů a bez ladu a skladu.

Klíč je ve výběru a hodnocení

A tady je mezírka, kterou vycítil Kucielův Scuk. Do jeho databáze přicházejí jen podniky, které přidávají hodnotitelé a mají alespoň jedno hodnocení hodnotitele. Tento systém má své výhody i nevýhody. Zjevnou nevýhodou jsou nároky na hodnotitele, kteří mohou mít nevyrovnanou kvalitu a zejména v případě, že jediná recenze stačí ke zveřejnění podniku, mohou ovlivnit preference výběru tohoto podniku. To je asi největší úkol, s nímž se Scuk potýká: metodika výběru hodnotitelů a jejich hodnocení. Výhodou je pak vyšší odolnost databáze proti podvrženým údajům a její degradace konkurenčním bojem. Hodnotitelům se Scuk chce odvděčit zvláštními akcemi, kurzy a školeními.

Momentální statut je takový, že hodnotitele vybírá M. Kuciel sám – v prvé vlně ze svých známých a aktivních čtenářů Cuketka.cz, nyní se mohou hlásit již i nováčci přes formulář, kde budou prozkoušeny jejich schopnosti podniky smysluplně hodnotit. Nováčkové ovšem nemohou hodnocení hned publikovat, ale čekají na schválení zkušenými hodnotiteli. Každý hodnotitel má svou karmu (jejíž princip je zatím nevysvětlen) a prohřešky či nedůvěra ostatních karmických hodnotitelů mu karmu mění. Tím by mělo být zajištěno, aby se na web nedostávaly hodnocení zaujatá, neodpovídající zveřejněnému Kodexu hodnotitele či dokonce hodnocení konkurentů…

Scuk.cz hodnotitelé - Irena

Takhle vypadá detail hodnotitele na Scuku

Přísný výběr hodnotitelů se promítá ve dvou faktorech. Za prvé ve kvalitních recenzích, které opravdu řeknou o podniku něco zajímavého. Za druhé v malém množství jak recenzí, tak podniků zahrnutých do databáze. Na blogu Scuk připomíná, že v databázi má přichystanou celou řádku dalších dat, která procházejí korekturami a že o řadě podniků vědí, jen čekají na hodnocení a bez něho je na web nepustí. Což je prozíravé, na druhou stranu je výběr podniků v této fázi opravdu velmi omezený. Přehlédnout se také nedá to, že hodnotitelé pocházejí zřejmě hojně z vyšší příjmové kategorie, takže výběr podniků a zejména restaurací je tím poznamenán. Například na Výtoni je hodnocen jen restaurant Oliva, u něhož skvělé hodnocení následuje informace o útratě 3500 Kč za večeři, naopak lidovější, ale také vyhlášenější místní restaurant Pod slavínem na Albertově v hodnocení chybí a ani jej databáze nezná jako rozpracovaný. Ale to berte jen jako statisticky nepodložený postřeh vzniklý pozorováním podniků na Praze 1, 2 a 5.

Hodnocení podniku na Scuku

Hodnocení podniku a jeho recenze

To také vidíme jako jednu z otázek do budoucna: nakolik se Scuku podaří vyrovnat se s různě cenově orientovanými skupinami uživatelů. Zatím tu je cenová kategorie podniku či restaurace indikována počtem kapek v detailu podniku, pokud se hodnotitel neobtěžoval uvést detaily v recenzi, nedozvíte se více. Přitom rozdíly jsou drastické a dobře se najíst můžete za různé ceny, stejně tak, jako hovězí maso se nakupuje za dvě stovky i za tisícovku.

Za dobré lze považovat to, že v databázi jsou i farmy, které přímo prodávají svoje výrobky, na druhou stranu je tento přehled promíchán s farmářskými trhy, u nichž nekompletnost už na škodu je. Stojí za připomínku, že databázi farmářských trhů najdete na našem sesterském serveru Vitalia.cz.

Výzvy

To, že podobné informace najdete u Seznamu nebo Google, není tak podstatné. Klíč je v tom slůvku „podobné“ a „najdete“ – najít je v takové šíři a uspořádanosti zatím není možné, i když Google se alespoň částečně snaží. Nedávný pokus o převzetí hodnotitelského portálu Yelp se firmě nevyvedl, nakonec se snaží službu napodobit formou Google Places, která se rozjíždí i u nás, i když o ní zatím málokdo ví. Seznam je v této oblasti navenek zcela neaktivní a Zlaté stránky mají značný rozptyl aktivit na to, aby střelily tohoto vrabce v nejbližší době. Topkontakt iDnesu je v tomto zatím zhola neužitečný.

Podstatné je, zda se Scuku podaří rychle vytvořit asociaci mezi „chci najít dobré jídlo“ a využitím jejich webu. K tomu mají rozjetou dobrou podporu ve vlastní komunitě kolem webu Cuketky a pravděpodobně se jim podaří i nějak oslovit zákazníky Mallu.

Content

Projekt má veliký potenciál, jenže bude také vyžadovat tah na branku. Usnout, znamená počkat na to, až Google a další velicí hráči pokročí ve svém pomalém tažení za uspořádaným vytěžováním databází a vyhledávání. Pak už bude těžké velkým hráčům konkurovat, jak zjišťuje například i Lokola, jíž ovšem chybí podpora loajální komunity.

Na druhou stranu, je tu otevřená řada příležitostí, kam růst: kromě vylepšování databáze a hodnotitelského systému se nabízejí třeba stále oblíbenější slevové poukázky na gastronomické zážitky formou hromadného nákupu a především mobilní verze. Ta by spolu s lokalizací polohy pomohla vyřešit nejedno dilema. I ta je prý ve fázi úvah.

Anketa

Zaujala vás databáze doporučených podniků a prodejen dobrého jídla a pití?

79 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 12. 8. 2010 13:55
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení web copywritingu

  •  
    Jak strukturovat text na webové stránce.
  • Tajemství atraktivního a úderného titulku.
  • Optimalizace webového textu pro vyhledávače.

Detailní informace o školení psaní pro web »