Hlavní navigace

Se starzone.cz do inkubátoru (2.)

Michal Krsek 12. 8. 2004

V první části jsme se podívali na to, jak mohou pomoci Starzone k úspěchu vnější vlivy (tj. vlivy mimo tým, který se o portál stará). Jelikož si nedělám přílišných iluzí o tom, že by tyto externí vlivy působily rychle (a že si vůbec nějaké poučení vzaly), zkusme se podívat, co může udělat přímo realizační tým.

Jak už bylo zmíněno v článku Starzone.cz – příliš brzy narozené dítě, autoři portálu (a soudruzi z NDR) udělali poměrně dost chyb. V případě autorů portálu hlavně tu, že se snaží divákům znepříjemnit nalezení (a případně zakoupení) konkrétního pořadu. Nevím, zda je to symptomatické pro služby Českého Telecomu (předevčírem jsem se snažil najít na webu Českého Telecomu cenu dvoumegabitového okruhu a byl to podobný opruz), ale portál Starzone.cz budí dojem, že autorům o diváka příliš nejde.

Zkusme se podívat na to, jak by mohl vypadat portál, který by měl zájem o to, aby zákazník nakoupil. Předesílám, že nejde o žádné převratné know-how, většinu ho lze načerpat inspirací na portálech, která prodávají či půjčují CD či DVD (například Cinetik nebo Amazon). Je s podivem, že se autoři Starzone neinspirovali.

První velkou výzvu představuje navigace na portálu. Když pomineme úvodní Flash animaci, která má pravděpodobně za úkol nakupujícího naštvat (přehrává se při každé návštěvě hlavní stránky) a zabrat co nejvíce místa, je problém najít konkrétní pořad. Máme sice možnost vyhledávat podle žánrů a existuje pole pro vyhledávání (v mém IE žluté písmo na žlutém pozadí), ale toto pole vyhledává pouze v názvech filmů. Můžeme, pravda, vyhledávat i ve jménech herců, nicméně pouze v těch několika, která editoři ráčili zadat. A přitom existují systémy jako IMDB nebo České filmové nebe, kde jsou tyto informace snadno k nalezení. Chybu by pak udělal každý, kdo by se spolehl na zatřídění filmu podle žánrů – Tmavomodrý svět (s popiskou: „Jan Svěrák vás ve válečném dramatu připoutá …“) byste ve válečných filmech hledali marně (stav pátek večer). Součástí „podobného“ materiálu může být i hudba spojená s filmem – ať již jako prodej v hudební části Starzone.cz (soundtracky), nebo jako zvonění do telefonů.

Za součást navigace mohou být považovány také odkazy na podobný materiál. Představují totiž snadný způsob, jak uživatele přivést ke koupi dalšího filmu. Tyto odkazy však chybí. Bohužel jsem neměl možnost se k systému přihlásit (nepoužívaje služeb přístupu k Internetu prodávaných Českým Telecomem), takže netuším, zda existuje cosi jako profil uživatele, který nabízí přihlášenému člověku jemu blízké žánry (může to některý laskavý čtenář potvrdit či vyvrátit v diskusi?).

Součástí navigace je i přehledný popis filmu (například recenze). V případě Starzone si musíme vystačit s jedno- až pětiřádkovým popisem, jehož kvalitu bych raději nehodnotil. A přitom Český Telecom provozuje Filmweb, který je recenzí plný. Podotýkám, že recenze na konkrétní film lze najít i na jiných serverech. U televizních pořadů typu Receptář prima nápadů bych čekal, že v popisu uvidím, zda Přemek Podlaha řeší truhlíky na kytky nebo výměnu motorového oleje – realitou je fádní popis: „Zábavný pořad se spoustou nápadů nejen pro kutily…“ u všech dílů. Jen skalní Přemkův fanda takový pořad stáhne (a truhlíkářů je zcela jistě víc než Přemkofilů).

Součástí navigace jsou i obrázky, které by měly uživatele přilákat ke konkrétnímu titulu. Je možné, že moji věrní služebníci IE a Firefox obrázky ze Starzone nemají rádi, ale to, co vidím, je hrůza. Budí to dojem, že někdo sejmul obrazovku s filmem a zmenšil to v Painbrushi nebo podobně sofistikovaném grafickém editoru.

Nechme navigaci navigací a podívejme se na motivaci uživatelů k nakupování. I když se možná Český Telecom snaží, aby Starzone.cz byla jedním z důvodů, proč si pořídit Internet Express, proč nenabídne uživatelům ostatních služeb (i ostatních ISP) nějaký náhled? Máme tu skvělé taháky Jak se dělá Starzone (bod získá ten, kdo v diskusi uvede adresu, ze které to jde stáhnout i mimo síť Českého Telecomu) nebo Tisková konference CDMA. Takových upoutávek může být vícero.

Další možností motivace uživatelů k nákupu je použití ochutnávek. Ochutnám minutu filmu zadarmo a třeba mě to bude motivovat ke koupení. Prakticky každý film i televizní pořad má dnes svůj trailer. Brání něco týmu Starzone.cz, aby tento trailer dali k dispozici zdarma na své stránky – ke konkrétnímu pořadu? Taková akce je, stejně jako všechny předchozí, jednorázová, kdežto peníze od uživatelů získává provozovatel kontinuálně. Tyto trailery jsou dostupné běžně na Internetu a například Filmweb (i další) na ně běžně odkazují.

Poslední výtka tohoto článku, která směřuje k tvůrcům portálu, se týká propagace. Chápu, že když na tiskové konferenci Český Telecom prezentuje, že portál nepropaguje, tak neběží reklama v televizi a rádiích. Nicméně proč již dříve zmíněný Filmweb nabízí koupi DVD na serveru Bontonlandu, když může nabízet pořady ze Starzone.cz, mi uniká.

Autorům portálu se zcela jistě bude zdát, že jsem k nim příliš kritický. Na druhou stranu je možná lepší pár kritických článků než projekt pohřbený nedostatkem zájmu zákazníků. Doposud to je jen hra, těch pár filmů rozhodně Českému Telecomu stovky miliónů nevydělá. Ale pokud by to měl být projekt na vydělávání peněz, je třeba urazit ještě hodný kus cesty.

Anketa

Koupili byste si film na Starzone.cz?

Našli jste v článku chybu?

13. 8. 2004 7:45

Michal Krsek (neregistrovaný)
Tomasi,
zapominas na nekolik "drobnosti". Fakt, ze vysokorychlostni Internet neni na vesnici, proste neni pravda. Neni v kazde vesnici.

Problem realneho sveta neni pouze existence videopujcovny, ale take realna dostupnost konkretniho filmu v ni. Pokud jsi navstivil nejakou normalni videopujcovnu mimo Prahu, vis, ze vyber je omezeny. Navic i kdyz je titul v nabidce, ne vzdy je dostupny. To se jiste ve virtualni pujcovne stat nemuze.

Podle me je placene poskytovani zabavy (vcetne filmu) po Inter…


13. 8. 2004 0:31

Dan Ohnesorg (neregistrovaný)
No ze existuji vim v obecne rovine, asi jako kazdy vi, ze v anglii maji ADSL i kdyz nevi jak se jmenuje tamni operator.

Takze jsem se optal pritele googla nasel jsem neco vedle v nemecku, taky to provozuje Telekom, stranky chodi spickove v mozille, nicmene na sledovani filmu je potreba Windows media verze 9.

Na titulni strane maji upoutavku na Xmen 2, mozna to nekomu neco rika, 24 hodin pronajem za 4 Eura. Kolik by stal v pujcovne nevim nikdy jsem si tam film nepujcoval a volat kamaradum t…



Podnikatel.cz: Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Vitalia.cz: Jak koupit Mikuláše a nenaletět

Jak koupit Mikuláše a nenaletět

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

120na80.cz: 5 poporodních problémů a jejich řešení

5 poporodních problémů a jejich řešení

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

120na80.cz: Bojíte se encefalitidy?

Bojíte se encefalitidy?

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu