Šéf Oraclu: IBM a SAP už nejsou naši konkurenti, všichni jsou noví

Oracle na vlastní kůži pociťuje nástup cloudu a dělá vše pro to, aby v této hře obstál. Larry Ellison vzkazuje, že tradiční konkurenti už konkurenty nejsou.

Zajít si na vystoupení zakladatele a výkonného předsedy představenstva společnosti Oracle Larryho Ellisona je vždy dobrý zážitek. „V podstatě nikdo pořádně neví, co Larry řekne a na koho zaútočí,“ řekli mi lidé z jeho týmu. Zábava to byla i na letošní obří konferenci OpenWorld v San Francisku, kde se jeden z nejbohatších mužů planety tentokrát opřel do velkých konkurentů IBM a SAP.

Tedy, podle Ellisona už jsou to konkurenti bývalí. „Už jim nevěnujeme pozornost,“ řekl. „IBM byla nejlepší firmou v historii všech firem, ale v cloudu není nikde. SAP je největší firma zaměřená na aplikace, která kdy existovala. V cloudu není nikde,“ doplnil.

Jsou to tradiční Ellisonovy hlášky, o kterých se dá samozřejmě dlouze debatovat. IBM investovala miliardy dolarů do odkupu cloudu SoftLayer a budování cloudových služeb kolem Watsona, OpenStacku a dalších otevřených technologií. SAP si také jde svojí cestou, a i když lze občas o jeho cloudové nabídce spekulovat, snaží se rozvíjet partnerství s Amazonem a dalšími.

Nová doba

Výkonný předseda Oraclu tímto každopádně míří někam jinam. „Skoro všichni naši konkurenti jsou noví,“ naznačuje. Doba se jednoznačně přesouvá právě do cloudu a Ellison má pravdu v tom, že tam na největší enterprise IT firmu světa čeká úplně jiná konkurence. Jsou to SaaS firmy jako Salesforce či Workday a velká cloudová jména typu Amazon, Google nebo Microsoft. A hromada dalších.

„Microsoft je jediný náš tradiční soupeř, který aktivně soupeří v cloudu,“ myslí si Ellison s tím, že Oracle dle jeho slov při lovu zakázek v rámci IaaS cloudu naráží prioritně na Amazon, „…občas na Google, ale nikdy ne na IBM“.

Cloud je skoro jediné téma, o kterém teď Oracle mluví. Firma si dokonce nedávno změnila ústřední slogan na „Integrated Cloud“ a postupně vybudovala infrastrukturu dvaceti datových center po celém světě. Oracle nabízí všechny části cloudu – vedle samotné infrastruktury (IaaS) a platformy (PaaS) také spoustu svých tradičních i nových enterprise aplikací (SaaS).

Zakladatel a výkonný předseda představenstva Oraclu Larry Ellison.
Autor: Jan Sedlák

Zakladatel a výkonný předseda představenstva Oraclu Larry Ellison.

V oblasti infrastruktury sám sebe Oracle nevidí jako dominantní sílu, na to už je pozdě a trumfy drží jiní. Ellisonova posádka je zároveň zvyklá na obří marže a IaaS je v podstatě komodita, kterou lze připojit k dalším dvěma vrstvám cloudu. Je to něco, co Oracle mít musí. O ovládnutí trhu a obří „scale“ ale usilovat nebude.

Licence padají a padají

V dalších oblastech si nicméně firma věří, minimálně navenek. „V posledních sedmi kvartálech jsme měli velice úspěšnou cestu,“ říká na setkání v sanfranciském hotelu St. Regis současný šéf Oraclu Mark Hurd. „Růst našich tržeb z cloudu bude ještě více zrychlovat s tím, jak rosteme. Máme více datacenter v různých částech světa, více referencí a více vytrénovaných obchodníků.“

Oracle v posledních čtyřech letech nabíral tisíc nových obchodníků ročně a jejich trénink na prodej cloudu byl prioritou. Celková obchodní síla nyní čítá třicet tisíc lidí. Firma chce letos dosáhnout na tržby z cloudu kolem 2,4 miliardy dolarů, přičemž v posledním kvartálu přesáhla 400 milionů dolarů. Meziroční nárůsty činí 24 procent.

Cloud prozatím v celkových číslech Oraclu dělá drobné. Je to však jedna z mála oblastí, které dokážou slušně růst. Fenomén cloudu se totiž začíná projevovat na prodeji tradičních – a v podání Oraclu velmi drahých – softwarových licencí. Tržby z prodeje nových licencí padají už sedm čtvrtletí v řadě a podíl na celkových číslech se snižuje (teď je to 25 procent).

Cloud v současné době v žádném případě negeneruje roční tržby v řádech desítek miliard dolarů, na které jsou tradiční IT giganti zvyklí. „Největší cloudové firmy mají byznys o velikosti šesti miliard dolarů,“ říká Ellison. Sám ovšem upozorňuje na to, že tohle je teprve začátek a že trh už se prostě směrem cloud posouvá.

Přesunout databázi jinam

A bude velice zajímavé sledovat, jak v tomto novém světě všichni včetně Oraclu obstojí. „Oblaka“ totiž do značné míry odstraňují nutnost kupovat drahé databáze, licence a podporu. Mladé firmy přecházejí na mladé otevřené technologie typu Cassandra, Hadoop, MongoDB a nové firmy nad tím staví cloudy a enterprise zákazníkům nabízejí tradiční záruky, na které jsou zvyklí.

Nemalé choutky v této oblasti má i rozjetý Amazon. Ten před pár dny v rámci svého cloudu AWS představil databázi Aurora a mimo jiné umožňuje chod dalších databází třetích stran. Nový nástroj AWS Database Migration Service cílí přímo proti Oraclu a umožňuje migrovat data z jeho databází do prostředí Amazonu.

Výkonný ředitel Oraclu Mark Hurd
Autor: Jan Sedlák

Výkonný ředitel Oraclu Mark Hurd

Je jasné, že Oracle řadu zákazníků dokáže zaujmout i v době cloudu. Jeho databáze je dobrá a v cloudu rovněž dostupná. Podle mnohých analytiků a odborníků, se kterými jsem mluvil, je ale otázkou, zda firma dokáže do cloudu získávat i nové zákazníky a ne pouze ty, které už má a jen je převádí. Také lze pochybovat o tom, zda nabídka Oraclu bude atraktivní pro menší firmy, než jsou pouze tradiční enterprise hráči.

Ocelová pěst

V Oraclu každopádně vládne ocelová pěst Larryho Ellisona a také Mark Hurd patří k tvrdým byznysmenům. Firma je tak v prodeji cloudu velice agresivní a investuje do něj nemalé prostředky. Někteří zákazníci mimo záznam mluví o tvrdých obchodních praktikách, kdy jsou nuceni si cloudové funkce pořizovat, i když je aktuálně nepotřebují. Oracle má mnoho prostředků, jak zákazníky zmáčknout, například skrze tradiční audity licencí.

Důležitou kapitolou celé Ellisonovy cloudové ságy jsou také samotné aplikace (SaaS). Těch už Oracle nabízí více než sto a jak sám šéf tvrdí, vše byly přepsány od začátku a nejde o žádné porty. Mnoho součástí Oracle získal také skrze řadu akvizicí typu Taleo a podobně.

„Dnes je 25 procent produkčních aplikací v cloudu. Do roku 2025 jich bude 80 procent,“ věští Mark Hurd. „Trh v té době ovládne velice málo hráčů, cloudové aplikace se budou konsolidovat. Garantuji vám, že jedním z těchto hráčů budeme my,“ dodává Hurd sebevědomě.

EBF16

Slovo konsolidace často padá i mimo záznam. V kuloárech zaznívá i řada zajímavých teorií a plánů, jak k tomu sjednocení dospět. Ellison se hodně zajímá například o společnost Workday a akviziční skauti Oraclu jsou obecně velice aktivní. Tak uvidíme. Oracle je teď ve fázi, kdy musí přesvědčovat i trh. Akcie firmy za poslední rok spadly o 15 procent.

Cestu autora na konferenci OpenWorld 2015 sponzorovala společnost Oracle.

7 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 29. 10. 2015 1:21

Školení SEO - jak na optimalizaci pro vyhledávače

  •  
    Analýza klíčových slov - jaká slova vybrat.
  • Metody linkbuildingu - jak získat zpětné odkazy.
  • Vyhodnocování SEO - nesledujte jen pozice.

Detailní informace o školení SEO »