Hlavní navigace

Seminář: Kódujeme stránku -- Letní škola SEO

Robert Němec 13. 8. 2004

Dnes si řekneme podrobnosti ke kódování stránky, jak používat title, description a další značky, jak text formátovat a jak je důležité zachovávat nadpisy. Řeč bude též o obrázcích, flashi a Javascriptu, validitě kódu (párovosti značek), přístupnosti a době odezvy. A atribut keywords v metadatech je sice zajímavý, ale Google ho vůbec nepoužívá.

První část dnešního článku je doplněním původního článku Seminář: Upravujeme server – Letní škola SEO.

K čemu jsou „hezká URL“?

Důležitější než to, zda je stránka (či zda se „tváří“ jako) dynamická nebo statická, je to, jak vypadá její URL. Základy naleznete v článku Upravujeme server – Letní škola SEO. Pokud má stránka jakýkoli parametr, s největší pravděpodobností ji vyhledávač označí jako dynamickou. Řešením přechodu na „hezká URL“ se budu zabývat v druhé půli této části.

Pokud ale někdo používá „hezká URL“, dělá mu většinou vrásky na čele problém s identifikací session. Interpret scriptovacího jazyka totiž automaticky doplňuje svůj parametr pro identifikaci session za každé URL na stránce, které vede na stejný server. Pokud na serveru session nepotřebujete, tak je nepoužívejte. Jestliže je nepoužíváte, je potřeba také zajistit, aby interpret nepoužíval (nespouštěl) session automaticky. V případě, že je nepoužíváte na celém serveru, vypněte jejich podporu nejlépe úplně. Další možností je identifikace session pomocí cookies, ale to neřeší problém komplexně, protože ne všechny vyhledávače cookies podporují a interpret scriptovacího jazyka pak použije opět identifikaci přes parametr v URL.

Proč je při optimalizaci pro vyhledávače důležitá rychlost?

I když se zpracování dynamických stránek pohybuje většinou v setinách sekund, vyhledávač podle doby odezvy (která ale může být zapříčiněná také např. vytížením serveru) může stránce přiřadit jinou váhu než statické html stránce, která má odezvu většinou daleko rychlejší.

Tradičně nejvíce času při zpracování dynamické stránky zaberou SQL dotazy. Jednak kvůli přístupu k databázi a jednak kvůli zpracování samotného SQL dotazu. Neexistuje žádný obecný „urychlovač“ SQL dotazů, kromě toho, že by měla být databáze dobře navržena a SQL dotaz by měl být optimální. Je dobré nejen ze SEO pohledu využívat funkce pro optimalizaci SQL dotazů – např. Explain v MySQL. Podrobněji se SEO a PHP věnuje článek Search Engine Optimizing PHP Scripts.

Můžete ukázat praktické řešení přechodu non-SEO-friendly URL na SEO-friendly URL u redakčního systému?

Když používáte redakční systém, zřejmě byste nebyli nadšeni, kdybyste jej „pouze“ kvůli SEO museli měnit. Jak upravit stávající redakční systém, aby používal „hezká URL“, popíši na zakázce, kterou jsme dělali pro nejmenovaný server, který pro ukázku nazveme www.example.com, ve třech krocích. Výsledkem bude přepis URL www.example.com/ne­co.htm na www.example.com/cla­nek.php?popis=ne­co. Vyhledávač uvidí www.example.com/ne­co.htm a server www.example.com/cla­nek.php?popis=ne­co. Parametr popis zde identifikuje článek.

  1. Prvním krokem je umístění tohoto pravidla pro mod_rewrite do souboru .htaccess:

    RewriteEngine on RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.example.com RewriteRule ^(.*).htm$ %{DOCUMENT_ROOT}/clanek.php?popis=$1 [L]

    To udělá přepis URL www.example.com/na­zev-clanku.htm pro server na www.example.com/cla­nek.php?popis=na­zev-clanku – tedy $_GET[‚popis‘] = ‚nazev-clanku‘

  2. Změňte v redakčním systému současné odkazy na nové.

  3. Protože do této doby byla používána URL www.example.com/cla­nek.php?clanek=id­clanku, tak aby nedošlo k duplicitě stránek a ztrátě zpětných odkazů, je potřeba umístit tento php kód úplně na začátku scriptu clanek.php – nesmí před ním být ani jediný znak (ani třeba mezera, prázdný řádek).

     <?php if ($_GET['clanek']) { #presmerovani se provede pouze pri pristupu ze stare adresy, ktera obsahuje id= $hezkeurl = 'nazev-clanku.htm'; #TADY JE NUTNE DYNAMICKY PRIDELOVAT NOVE URL PODLE ID header('HTTP/1.1 301 Moved Permanently'); #pošle hlavičku která značí trvale přesunuto header('Location: http://www.example.com/'.$hezkeurl); #přesměruje na novou stránku header('Connection: close'); #uzavře spojení exit; #ukončí provádění scriptu } ?> 

A nyní se dostáváme již k semináři, který se týká článku Kódujeme stránku – Letní škola SEO.

Proč doporučujete generovat na svých stránkách náhodný obsah?

Protože vyhledávače posunují aktualizované stránky nahoru. Vyhledejte si na Googlu nějaký zajímavý výraz. U většiny prvních odkazů naleznete datum – to znamená, že stránka byla aktualizována. Takovým stránkám přidá Google „bod“ navíc.

Většina z nás však nemá na to, aby dodávala na všechny svoje stránky každý den nový obsah. Proto použijte techniku náhodného obsahu. Ale jak říkám, musíte to udělat inteligentně. Jinak vás penalizuje jak vyhledávač (za snahu ho oblafnout), tak lidé (pokud pro ně náhodný obsah nebude přínosný).

Například pokud jste hotel na Šumavě, můžou být náhodným textem třeba tipy na výlety v blízkém okolí nebo upozornění na kulturní akce.

Jak je to s hustotou klíčového slova?

Někdo doporučuje tři až sedm procent, jiný pět až patnáct procent. Samozřejmě pro každý jazyk platí jiná pravidla (a možná i pro jednotlivé obory). Sledujte hustotu u konkurence, to se vždycky vyplatí. Nezapomeňte ale, že text pak musí zaujmout i lidi!

Prakticky se to zjišťuje tak, že zadáte klíčové slovo, které jste vybrali v analýze, do vyhledávače a zjistíte hustotu slova na prvních pěti až deseti konkurenčních stránkách. Nezapomeňte to udělat ve všech pro vás důležitých vyhledávačích.

Mohl byste rozvést, jak používat jednotlivé prvky kódu?

Nejprve obecně: u každého prvku se vyplatí mít hlavní klíčové slovo hned na začátku. Všechny níže uvedené prvky pak mají při optimalizaci svůj význam.

Title má velmi vysokou váhu. Proto nezapomeňte dát příslušné klíčové slovo do titlu. A abyste podpořili i branding, přidejte jméno své firmy. Title by neměl být delší jak 60 až 100 znaků. Neměl by začínat tak, jak vypadá vaše doména.

Klíčové slovo přidejte i do description. Pokud tam totiž bude, objeví se description pod vaším titlem ve fulltextových vyhledávačích. Proto si dejte pozor, co tam píšete. Ovlivní to totiž, zda potenciální zákazník klikne na váš odkaz. Description by nemělo být delší jak 100 až 200 znaků.

Do keywords dejte jenom ta slova, která dotyčná stránka skutečně obsahuje. Pokud si budete chtít „nahonit návštěvnost“ výrazy typu mp3, sex a paris hilton, nejenom že vám to nepomůže, ale budete ještě penalizováni. Můžete používat i fráze. Klíčová slova oddělujte čárkou, ale bez mezery. Neopakujte jedno slovo v keywords více jak třikrát. Nepoužívejte více jak 300 znaků. Podle všeho ale např. Google keywords nečte.

Nadpisy (H1, H2, H3…) hrají také roli, největší pak H1. Definujte je pomocí CSS. H1 použijte samozřejmě pouze jednou. Ale nezapomínejte ani na nadpisy nižší úrovně. Obecně nadpisy dělají text pro uživatele čitelnější. Viz příští článek o copywritingu.

Jak jsem řekl již na začátku: klíčové slovo dávejte na začátek všeho: tedy jej také propašujte co nejdříve po <body>.

Tvar URL jsme probrali v článku Upravujeme server – Letní škola SEO. Do výsledků se však i započítávají i tvary URL, která máte na stránce. Takže např. obrázky pojmenovávejte jako dane-klicove-slovo.png. Nezapomeňte i na ALT u obrázku, kde by se mělo klíčové slovo také objevit.

V samotném textu neváhejte používat tagy <strong> </strong> a &lt;em> </em>. Naopak, nepoužívejte <b> </b> a &lt;i> </i>. První dvě značky dávají slovu větší význam oproti ostatnímu textu, kdežto druhé dvě pouze slovo „zformátují“.

Toto jsou naprosto základní prvky optimalizace. Ale jejich váha se samozřejmě liší vyhledávač od vyhledávače a update od updatu (jako ostatně všechno v SEO). Určitě je ale pokaždé používejte.

O textu (vzdálenosti slov, navigace atd.) budu hovořit v dalším článku.

Kde na webu najdu potřebné nástroje?

Pokud se týká kódování a správy stránek, doporučuji:

Počítejte ale s tím, že mnoho z nich je placených.

Jakou roli hrají odkazy ven?

Zodpovíme v článku za dva týdny.

Jakou roli hrají obrázky?

Přesnou „váhu“ vám neřeknu, protože ji neznám. Ale vyplatí se dát na stránku „optimalizovaný“ obrázek. Viz výše.

Mohu při optimalizaci používat flash?

Ano. Ale obezřetně! Tzn. dělat celý web ve flashi je samozřejmě un-SEO-friendly.

Jak použít flash při optimalizaci? Uvědomte si, co všechno při vytváření flashe píšete. Od textu ve flashi, přes vrstvy, obrázky až po název souboru. Do všech těchto textů pak zakomponujte příslušné klíčové slovo.

Na druhou stranu, jiné vyhledávače než Google – aspoň pokud vím – flash nepřečtou.

Opět musíte při zakomponování flashe do celkové struktury stránky přemýšlet!

Není vyhledávač schizofrenní, když chce statické stránky, ale přesto má rád aktualizovaný ob­sah?

Není nejhodnotnější ta stránka, která je psaná v HTML, ale přesto každý den upravovaná? :-) Ne, dělám si legraci. Trochu schizofrenní je. Ale vysvětlení je asi toto:

  • dynamická stránka je mnohem náchylnější k hromadným změnám. Drobnými úpravami můžete změnit najednou tisíce stránek najednou. A to včetně různých podvodů na vyhledávače,
  • lidi zajímají novinky. Proto mají aktualizované stránky větší obsah.

Na druhou stranu – četl jsem názor, že vyhledávače mají raději dynamické stránky, protože právě s těmi si dal někdo větší práci. A tudíž si zaslouží větší hodnocení. Vyberte si…

Respektují roboti hlavičky?

Jak kteří. Někteří ano, někteří ne.

Navíc existují i jiní roboti než roboti od vyhledávačů. Na stránku vám určitě vlezou roboti od spammerů, roboti hledající obsah chráněný autorským právem, roboti sloužící k výzkumným účelům nebo roboti hledající jiný obsah než webové stránky. Po Internetu se toulá spousta pochybných existencí… :-)

Jak je to s výzkumem v SEO?

Je to lepší než v alchymii, ale ne o moc. Ne, vážně: při hledání nejlepších postupů v SEO se vyplatí následující postup:

Na druhou stranu, ve hře – minimálně u Googlu – je stále více jak 100 faktorů, které se mění. Čím náročnější je optimalizace, tím větší váhu mají jednotlivé faktory.

Nikdo – kromě samotných vyhledávačů – neví, jak přesně fungují. Naštěstí.

Proč je důležitý čistý kód?

Co je čistý kód:

  • nemusí být stoprocentně validní, ale nesmí obsahovat chyby, které zásadně brání ve správné interpretaci,
  • neobsahuje neuzavřené párové tagy, značky, které tam vůbec nemají být, zbytečné řádkování a volné místo,
  • nemusí být nutně v nejnovější verzi CSS/XHTML, ale měl by být správně strukturovaný.

Fulltextový vyhledávač nevidí stránku tak, jak ji vidí uživatel, s obrázky, zalomené atd. Roboti pouze čtou/analyzují kód. Prochází stránku, analyzují tagy a slova, které jsou mezi nimi. Pokud kód stránek bude „nepřehledný“ a bude obsahovat mnoho chyb, znesnadňujete práci robotům, kteří pak vaši stránku špatně „pochopí“. Proto je dobré se držet standardů, kterými se řídí i roboti. Viz validita a přístupnost.

Proč je důležitá validita?

Validita není nezbytná pro úspěch v SEO. Většina webů na Internetu validních není. Pokud jsou ale vaše stránky validní, máte jistotu, že jsou funkční a že se v nich roboti „neztratí“ a dokáží si stránku přeložit tak, jak jste zamýšleli. Tedy validní kód by měl být součástí kvalitní optimalizace.

Proč je důležitá přístupnost?

Roboti vyhledávačů nevidí obrázky, mnohdy nevidí flash či nepochopí javascript. Usnadnit práci robotům, kteří stránky indexují, je jedním ze základních kamenů optimalizace. K čemu je vám hloubková analýza klíčových slov, zjištění hustoty slov u konkurence, fráze umístěné na všech důležitých místech kódu, když navigace webu, třeba kvůli nevhodnému použití javascriptu, roboty nepustí na další stránky?

Přístupnost, validita a optimalizace pro vyhledávače je jeden balík, kterému můžete říkat „cesta ke kvalitnímu webu“. O přístupnosti se dočtete více na speciálním webu Davida Špinara Přístupnost nebo v jeho článku Přístupnost webů státní správy – malý úvod před velkým testem.

Jak mám optimalizovat ostatní meta značky?

O keywords a descriptions už jsme psali. Robots by měla určovat chování robotů na stránce. Používejte <meta name=„Robots“ content=„all, index, follow“>. Pokud naopak nechcete, abyste byli přístupni přes keše vyhledávačů, vložte <META NAME=„ROBOTS“ CONTENT=„NOAR­CHIVE“>. Velmi populární je HTTP refresh. Nocache by měl zakázat kešování stránky všude. Content-type definuje jazyk a znakovou řadu. Nikdy na něj nezapomeňte! Author vám řekne, kdo je autorem.

Základní meta značky se popisují například v článku Kurz HTML – jak na meta-tagy v HTML nebo na Meta tagy Dušana Janovského.

Anketa

Zdá se vám SEO kódování pracné?

Našli jste v článku chybu?

17. 3. 2005 11:18

Jarda (neregistrovaný)
Trošku s křížkem po funuse, ale kdy sem náhodou někdo znalý vlezl ... Pokud prohledavač neindexuje některé dynamické stránky, zaindexuje je, pokud na ně narazí jinde v podobě externího odkazu?

16. 8. 2004 13:47

Daniel.Peder@infoset.cz (neregistrovaný)
napiste mi na uvedeny mail, rad vam odpovim.
DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

Vitalia.cz: Jak koupit Mikuláše a nenaletět

Jak koupit Mikuláše a nenaletět

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Vitalia.cz: Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO