Hlavní navigace

Senzory Martina Malého: Proč bych se měl zabývat Internetem věcí? Mladí se neptají

Martin Malý

K čemu by bylo nasazení elektronických stavebnic pro automatizaci ve školách? Co by se tím děti naučily? Stavět elektronická zařízení?

Setkávám se s různými lidmi, kteří mi kladou otázky: Proč bych se měl zabývat Internetem věcí? Proč bych se měl zabývat elektronikou, proč by mě mělo zajímat Arduino, k čemu mi to bude? Většinou jde o dospělé lidi a moje odpověď se vždy liší podle toho, co dotyčný dělá, čím se zabývá a co chce dělat. Je zvláštní, že podobné otázky nekladou mladí lidé, studenti. Ti mají většinou jasno: Chci se to naučit proto, abych mohl dělat (doplňte cokoli, co jakkoli souvisí s elektronikou, jednočipy, Internetem věcí a příbuznými obory). Specifickou kategorii tazatelů tvoří učitelé a úředníci.

Učitelé, s nimiž se setkávám, většinou velmi rychle chápou, co jim právě tato specializace přinese a proč by ji měli ovládat. Jejich dotazy spíš směřují ani ne tak k nim samotným nebo k jejich studentům, ale bývá to často skrytá otázka: Jak mám přesvědčit vedení školy, že by bylo dobré se tímto oborem na naší škole zabývat? Máte nějakou “argumentační munici”? Co můžu říct, že se s tím dá dělat?

Svět sám pro sebe jsou pak úřady a jejich metodiky, postupy, struktury, rámcové programy a strategické vize. Na jednu stranu má člověk dojem, doufám že oprávněný, že opravdu stojí o to, aby probíhala polytechnická výuka na školách, aby se firmy zapojovaly do inovací, že jim chtějí pomoct a podpořit je, ale zároveň si říkáte, že tudy cesta nevede a technologický pokrok rozhodně nepřijde úřednickým usnesením, spíš navzdory jemu.

Diskutoval jsem před nedávnem na akci, zaměřené na školství a učitele, s několika ministerskými úředníky o vzdělávacím programu, v jehož rámci by právě na školách probíhala výuka technických oborů. Stěžovali si na to, jak je školství odtržené od navazujících oblastí, že školy nemají vazbu z praxe, od firem, že se informace o tom, jaké specialisty firmy požadují, dostává ke školám zprostředkovaně přes jejich statistiky a tak dále. Samozřejmě – jak kde a jak které školy. “K čemu by třeba bylo nasazení elektronických stavebnic pro automatizaci ve školách? Co by se tím děti naučily? Stavět elektronická zařízení?”

Na jedné straně tu hovoříme o vzdělanostní společnosti a Průmyslu 4.0 a podobných věcech, ale zároveň mám dojem, že právě na straně státu chybí dost často představa o “kroku 2” (viz Trojfázový obchodní model): Krok 1 je jasný: elektronika do škol, dáme dětem Arduina a Raspberry a naučíme učitele. Pak je krok 2, no a krok 3 je Průmysl 4.0, vzdělanostní společnost a profit. Vidím nadšení, úředníci i učitelé chodí na moje přednášky a říkají mi: To je skvělé, to do škol zavedeme, protože vzdělanostní společnost, ale řekněte nám – co vlastně budou ti studenti umět?

Přemýšlel jsem nad tím, jak odpovědět. Proč by se vlastně někdo měl ve škole učit zapojovat nějaké obvody? Musím se přiznat, že se mi na jazyk drala lehce jedovatá odpověď, ale ironie nebyla na místě. Cílem polytechnické výchovy, konkrétně elektroniky, ve škole přeci není naučit žáky sestavovat daná elektronická zapojení. Já chápu, že v zemi, kde spousta škol učí informatiku stylem “jeden rok Word, druhý rok Excel, třetí rok PowerPoint, zkouším z klávesových zkratek!”, je taková představa možná kacířská, možná naivní, ale cílem podobných výukových programů by nemělo být předání nějaké konkrétní znalosti či dovednosti, ale rozvoj technického myšlení a vhledu do oboru. Ne každý musí konstruovat elektroniku, to je nesmysl, ostatně podobný jako různé fantazie typu “každý se naučí programovat, protože budujeme informační společnost a programátoři jsou potřeba”! To je přeci extrémní přístup od zdi ke zdi, a tak ani problematika nestojí. Mnohem důležitější je ukázat obor, vzbudit zájem, zbavit jej určitého závoje tajemna a stigmatu “raketové vědy”, které porozumí jen odborník.

A tak vyprávím ředitelům škol a úředníkům o tom, jak je vlastně jedno, jestli Arduino nebo Šmarduino, důležité je, aby si s tím mohli zkusit pracovat, aby je k tomu někdo vedl, ale zároveň nenutil, protože není cílem mít ve třídě dvacet návrhářů jednočipových zařízení. Důležité je, aby věděli, jak se s elektronikou pracuje, aby si to zkusili, aby si dovedli představit, co to umí, jak to funguje, k čemu to lze použít. Protože i když sám nebude takové zařízení navrhovat nebo programovat, tak bude pravděpodobné, že bude pracovat v nějakém oboru, kterého se bude elektronika nebo Internet věcí bezprostředně týkat. A pak se každá znalost a schopnost počítá. Nemusíte vědět průběh signálů na I2C sběrnici, to se doučíte za jedno odpoledne, až to budete potřebovat. Podstatné je mít alespoň základní přehled, protože ať chceme, nebo ne, ať si o tom myslíme cokoli, tak elektronika tu s námi bude čím dál víc.

Našli jste v článku chybu?

2. 11. 2016 11:02

Michal Blaha (neregistrovaný)

Kdyz jsem letos na nasi zakladni skole (6-7 trida) zacal ucit "Robotiku", melo to pro me tyto nutne podminky a 2 hlavni duvody:
Nutna podminka: Reditel(ka). Nase reditelka je velmi osvicena, naslouchajici a otevrena novym vecem. Kdyz jsem ji parkrat presvedcoval, ze soucasny zpusob vyuky IT na ZS je nesmysl, pamatovala si to a pri vymysleni talentovych oboru pro 6-7 tridy za mnou prisla, at se tedy ukazu jak to delat spravne :-).
Navrhl jsem vyuku, kterou jsem pozdeji nazvali "Robotika"

Proc?
1…



2. 11. 2016 13:14

JT (neregistrovaný)

Děkuji za takovýto přístup -> protože dnes jsou i z technických škol schopni vylézat lidé, kteří např na robotický vysavač navrhnou namontovat solární články aby se zvýšil dojezd .... (jiná věc je že marketing to navrhne, inženýr to sice posoudí jako kravinu ale díky reklamě tuhle volovinu koupí více lidí a jsme tam kde jsme byli)

DigiZone.cz: Sat novinky: Je tu Sky Sport News HD

Sat novinky: Je tu Sky Sport News HD

DigiZone.cz: Zdeněk Gerlický: nový ředitel nangu.tv

Zdeněk Gerlický: nový ředitel nangu.tv

Vitalia.cz: Potvrzeno: Pobyt v lese je skvělý na imunitu

Potvrzeno: Pobyt v lese je skvělý na imunitu

Podnikatel.cz: Snížení DPH na 15 % se netýká všech

Snížení DPH na 15 % se netýká všech

Podnikatel.cz: Zařízení pro EET zbytečně, vrátí vám peníze

Zařízení pro EET zbytečně, vrátí vám peníze

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Lupa.cz: Teletext je „internetem hipsterů“

Teletext je „internetem hipsterů“

Root.cz: Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Vitalia.cz: Nejlepší obranou při nachlazení je útok

Nejlepší obranou při nachlazení je útok

Podnikatel.cz: Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte