Hlavní navigace

Názory k článku Senzory Martina Malého: Z duše nenávidím smlouvání o ceně

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 22. 2. 2017 14:26

    gilhad (neregistrovaný)

    To muze platit u modniho zbozi, ale u integrovanych obvodu predpokladam, ze vetsina kupujicich vi co chce a na slevy sere, zajima je koncova cena a dodaci podminky.

    Nakupuju na aliexpresu, TME a GME, (jak tu pisu jinde), jak ceny, tak dodaci lhuty maji ruzne jak za soucastky, tak za dopravu - volim to, co je v danou chvili optimalni, takze je vice mene pravidelne stridam. U vsech vim predem cenu. Casto hledam i jinde, ale pokud dotycny cenu a data neda, okamzite vypadava ze hry a ani se to nedozvi, ani nedostane sanci mi dat slevu 110% hned a dalsich 120% pri nakupu do tri dnu. Pokud cenu, data a dodaci podminky zverejni, tak je zvazim a je-li z nejakeho duvodu zajimavy, tak si ho zaznamenam pro priste i kdyz treba dnes u nej nekoupim. Napriklad hobbyrobot je blizko a poradi s resenim, spoustu veci jsem koupil tam, i kdyz jinde by byly levnejsi - pridana hodnota zvitezila.

    Pritom pokud u dotycneho nakoupim, nemam problem, kdyz po naskladani do kosiku po me chce adresu a email a telefon, nebo treba i registraci. Pokud stoji o tu registraci, muze dat poznamku ke kazdemu zbozi, ze registrovani maji pri dalsim nakupu nejakou vyhodu (nebo dokonce ze bez registrace ani neproda) - ale pokud chce nejdriv registraci a az pak sdelit cenu, tak jednoznacne neproda on a dal me nezajima.

    A zda se to obchodnikum vyplaci je taky otazka - oni maji data o tech registrovanych. Ne o tom, kolik, jak casto a za kolik nakupuji ti, ktere svym pozadavkem odradili predem. Ale mozna je takovy alienexpress jen pouhy pristipkar, co obchodu vubec nerozumi a ti opravdu bohati, co prodavaji lidem ve velkem se schovavaji za svyma registracema PRED sdelenim ceny - to zase nevim ja.

    Nemluve o tom, ze jsem zjistil, ze uz mam docela vypestovanou selektivni slepotu na reklamy (a mnoho mych znamych ma taky) do te miry, ze jsem musel jeden casopis projit podrobne petkrat, nez jsem nasel reklamu, o ktere jsem si byl jist, ze v nem je a jak vypada. Byla asi na ctvrt stranky a ja ji nedokazal najit. Vypadala presne jak jsem si pamatoval. Alienexpress (a dx.com taky) ma featuru, kdy mi pod kazdym zbozim da dva pruhy s odkazama na "zbozi co koupili jiny co koupili i tohle" a na "zbozi co by me mohlo zajimat"(kde usuzuje z kategorie zbozi a historie) - kupodivu to dokazali udelat tak dobre, ze si tyhle pruhy vedome prochazim a proklikavam a obcas z nich i neco dalsiho koupim. Coz se mi dosud nikde jinde nestavalo.

    Takze je otazka, kdo zaspal dobu - zda ja, se svyma predstavama o tom, ze chci videt ceny hned a pro koupi se klidne zaregistruju, nebo zda obchodnik, co chce nejdriv zakaznika jisteho a az pak se uraci sdelit co, za kolik a az jakych podminek prodava.

  • 22. 2. 2017 7:38

    oldjerry (neregistrovaný)

    já jsem jen malý zákazník a mohu potvrdit, že je dost prodejců s touto praxí - základní informace za registraci. Pak mi PC přetéká nabídkami kdečeho, protože dotyčný prodejce prodává nikoli procesory, ale adresy...

  • 22. 2. 2017 10:08

    Slevy, slevy a zase slevy (neregistrovaný)

    V některých oblastech lidského podnikání mě pak můžou naprosto rozsekat perly typu celoroční slevy! Ono když jsou slevy všude okolo nás, pak už přestávají zabírat, občas si tak říkám, jak je to vlastně dlouho, co jsem něco koupil mimo slevové akce. Ale to trochu přeháním.

    Neustálá potřeba se handrkovat o cenu mě taky uráží a v případě, že něco nabízím, tak navrhuji cenu, která je konečná a za ní si stojím. Chápu, že jsem na trhu v menšině, ale já se snažím poskytovat kvalitní služby a tak to komunikuji i směrem k zákazníkům.

  • 22. 2. 2017 7:29

    Petr M (neregistrovaný)

    Ohledně DPS, není to tak pravda, ten logický kvantifikátor tam nepatří. Používám (i jako hobby bastlíř) Pool servis od Gatemy. Orientační cenu podle technologie a plochy vidím na webu, nahraju gerbery, dojde mail s cenou, potvrdím a do týdne desky na stole. A cenově to není tak, že by to urvalo zip na peněžence.

    Jinak k dokumentaci, jednou jsme připravovali projekt a zákazník měl pár tipů na procesory. Byl mezi nima i nějaký PXA od Marwella. Ten byl vyškrtnut ze seznamu jako první. A proč? Protože bez NDA se nedalo najít zapojení pouzdra. Když jsme řekli zákazníkovi, že se projekt o měsíc poskytne kvůli získání NDA na jednoho kandidáta do feasibility study a je 50/50, jestli u něj vyjdou signály (např. kvůli konfliktu video/Ethernet), tak už o něm nechtěl ani slyšet.

    A ta motivace je registrace zákazníka, aby ho mohli informovat o novinkách. Jenomže pokud je zajímavý sortiment, tak se zákazník často registruje sám. U TI a AD jsem se registroval kvůli vzorkům, protože ne všechno se dá rychle koupit v kusovce. U ST kvůli nástrojům jako je STMCube,.. Ale to dělám až ve chvíli, kdy vím, že od nich něco použiju. A to vím až ve chvíli, kdy si přečtu datasheet a mám jistotu, že je to brouk, kterýho potřebuju a zákazník je ochotný ho zaplatit.

  • 22. 2. 2017 10:35

    Karel (neregistrovaný)

    Ty neurčité ceny se dají pochopit u velkých dovozců. Znám pár těch, co v zásadě nabízejí kompletní sortiment několika výrobců. Jedná se o desetitisíce položek. Ti pak řeší, co vlastně do katalogu dát. Pokud tam ty položky nedají vůbec, tak si řada lidí myslí, že je vůbec nedováží. Vyhledavač je tam ani nepřivede. Informace "nabízíme kompletní sortiment Kingbright" obvykle nepomůže.

    Proto ten katalog do svého webshopu nahrají. A teď ale jakou tam dát cenu? Velcí výrobci sice ceníky dodávají, ale to jsou velkoobchodní ceny, je tam dost výrazné MOQ a navíc si vyhrazují možnost cenu kdykoliv změnit. Přidejte fakt, že cena dopravy třebas z Malaysie může být vyšší než cena vlastní zásilky. Jaké ceny tedy do webshopu dáte? Úplně ujeté nadsazené "v nejhorším případě"? Nebo nějaký jiný, optimistický odhad? Běžně se tam dávají ty nadsazené, proto je také tak běžné nakonec dostat slevu. Někdo tam dává ten optimistický odhad, ale ten pak řeší co s tím, když objednáte a on to za ty peníze dovézt nezvládne. To pak obykle zase mlží s tím, že zboží je dočasně nedostupné atd. Prostě vám to neprodá. No a některé firmy tam nedají nic, respektive "cena na vyžádání". Také mě to štve, chtěl bych alespoň cenu orientační. Jenže s tím je prý zase nějaký legislativní problém, že jak na webshopu napíšete cenu, tak je pro vás závazná.

    Otázka tedy je, jak prezentovat fakt, že vám jsem schopen dovézt prakticky cokoliv, ale dokud nevím kolik čeho chcete, tak tu cenu sám nevím? Farnell drží skladem desetitisíce položek, takže ti cenu ví, už to koupili a mají to na prodej. Ale v katalogu mají těch položek víc - a schválně se podívejte, jakou uvádí cenu u těch, co nejsou skladem.

  • 22. 2. 2017 11:46

    Kalda (neregistrovaný)

    Souhlasím,
    taky nerad smlouvám a tam, kde nemám všechny informace nebo na vyžádání - nekupuji.

    Měl bych otázečku, kde objednáváte výrobu DPS ?

    TK

  • 22. 2. 2017 14:54

    Petr M (neregistrovaný)

    Rozhodně ne, mám to stejně.

    Na webu je dneska cenným platidlem živý kontakt na někoho, kdo má o zboží zájem. A to tak cenným, že vyvíjí pořád nový druhy špiclování a vrtání do soukromí. Přístup "napřed registrace" je to samý, jako kdyby šel člověk do Kauflandu, zastavila ho baba u vstupu a požadovala kilo za to, že chce dovnitř... 90% lidí by se otočilo a šlo ke konkurenci. Dalších 9% by sice vešlo, protože nemají čas jít jinam, ale příště už je tam neuvidí. A to 1% chce nějakou specialitu, kterou konkurence nemá...

  • 22. 2. 2017 12:28

    Ditys

    Srovnání s arabským trhem není zcela přesné - našinec, zvyklý na tuzemské farmářské, není psychicky připraven na duševní souboj s trénovaným Arabem, Židem nebo třeba Afgáncem. Ale nakonec o tolik nejde, příslušný tovar (ryba, pomeranč nebo kinžál) můžu vzít do ruky, osmyslovat a dohadování o ceně je pak jen kulturní vložka. Zde jde hlavně o to, že obě strany mají vyvážené množství informací. Bohužel, v případě nákupu větších celků (ERP systém, elektrárna, tunel Blanka) je zákazník v informační nouzi, kde není možné cenu opřít o reálné základy, a je tedy zvýšená možnost jejího nadhodnocení.

  • 22. 2. 2017 13:59

    gilhad (neregistrovaný)

    spoustu veci kupuju na aliexpresu - cena nizka, dodaci lhuta typicky 2 mesice. Vetsinou na vyber vic druhu dopravy (a tedy i cena za ni a rychlost) Nektere polozky se daji poslat levne do 2 kusu, nebo od 3 kusu povine rychle a lepsi cestou - pak je to jednak zmineno v popisu, jednak ve formulari po nakliknuti 3 polozek se zmeni cena a typ dopravy - programove zadny velky problem a jako zakaznik vim na cem jsem driv nez objednam. OK

    kdyz to chci rychleji, kupuju u TME - ceny trochu vyssi, doprava minimalne za 100,- ale do tydne to mam doma. cena se odviji od poctu kusu - zase vim predem do ceho jdu, OK

    Kdyz to specha, zajedu do GME - cena vyssi, ztratim dve hodiny cestou, ale mam to jeste dnes - cenu znam predem, i pocet kusu na sklade, tedy, zda je riziko, ze mi to nekdo vykoupi pred nosem - OK

    Nebo si to tam muzu rezervovat a mit to tam druhy den v pytlicku - OK

    Vsude tam jsem se registroval, protoze to bylo potreba pro dodavani, ale tou dobou uz jsem vedel jak ceny, tak podminky a taky datasheety.

    Pak neco hledam a "datasheety a ceny az po registraci" - ktera trva dovi jak dlouho, kdovi cim me budou otravovat a ceny muzou mit vyssi nez kdekoli jinde, dopravu pul roku, kdyz se zadari a datasheety v cinstine? Nema cenu se s nima zdrzovat, hledam jinde. Proste nedostanou ani sanci mi zbozi nabidnout. Mozna jsou levnejsi nez ali, donese mi to kuryr domu za 20 minut a poradi jak to zapojit. Kdo vi? Ja ne, a nedozvim se to, protoze registrace predem, nabidka az pak = sbohem, jsou i jini.

  • 23. 2. 2017 14:45

    Petr M (neregistrovaný)

    Klasika je, že jít do GM (prodejna 2km od kanclu) je akt zoufalství.

    Na desce, co teď dávám dohromady, je 23 typů polovodičů od diod až po CPU. Z nich mají v katalogu GM celých pět!!! typů,a to dráž, než u Farnella. Mazec.

    A naposledy jsem propadl záchvatu optimismu před rokem, když jsem potřeboval upravit v jedné desce zpětnou vazbu a změnit odpor z 24k na 22k. S nadějí, že standardní odpůrek 22k (řada E6, ta nejzákladnější) ve velikosti 0603 budou mít na prodejně v počtu minimálně 10ks. "Nemáme, objednáme, stavte se za týden". Od té doby si šetřím nohy a objednávám z PL nebo z UK, podle potřebné rychlosti.

  • 22. 2. 2017 15:45

    UJO (neregistrovaný)

    Naprosto nejvíc mě dokáže pobavit když čtu: "registrujte se, je to zdarma." Divili by jste se, ale takových nesvéprávných je pořád dost a věru neubývají. Pak je další skupina která nabídne nákup bez registrace ale nezapomene požadovat i číslo bot a věk. Znáte to, s hvězdičkou, povinné! Na TME.EU jsem chtěl nakoupit ale bez registrace to nešlo. Zaregistroval jsem se a přístup do eshopu mi umožnily asi za dvě hodiny. Samozřejmě až potom kdy jsem nakoupil jinde. Tyhle nesveprávné existence by měli střílet bez rozsudku.

  • 23. 2. 2017 14:52

    Citron (neregistrovaný)

    Pro mě je spíš záhada, že to čtvrt století po 89' pořád někomu prochází, že se chová k zákazníkovi jak islámský stát k rukojmí. Operátoři v čr jsou se chovají jako by rozdávali almužny žebrákům. Tam to jde ještě pochopit, protože není konkurence, ke které by šlo odejít, ale třeba malá internetová lékárna vás zaregistruje automaticky při nákupu, a u příštího nákupu, když chcete dokončit objednávku, najednou vyskočí na stránce červené "Chyba! už jste registroval, přihlašte se", a objednávku bez přihlášení nelze dokončit. Jenom jsem jim zavolal, jestli to není omyl, bodrá moravačka mi řekla že ne, já jim řek že jsou vepřové hlavy a nakoupil jsme jinde.

  • 23. 2. 2017 16:48

    Jirka (neregistrovaný)

    Souhlasím.
    Mezi ty slušné patří GME. Ovšem ty jejich popisy součástek jsou někdy příšerné. Nicméně oproti konkurenci je to stále luxus.

  • 22. 2. 2017 11:02

    Petr M (neregistrovaný)

    1) Farnell má paušál 680CZK za převoz z US jednou za dodávku a na férovku ke zboží napíše, že tam bude tahle přirážka. Proč dovozci nezvládnou napsat, že "zboží je ve skladě v Malaysii, doprava jednorázově 500CZK na jednu zásilku"? A ve faktuře prostě přibude jeden řádek. Ber nebo nech.

    2) A to je problém odstupňovat ceny podle množství? 1ks, je to rozbalení balení, dáme X1, protože s tím je nějaká práce. V balení je 500ks, od 500ks tak klesnou náklady na rozbalení a počítání, dáme X2. Od 2500ks máme slevu 20%, dáme cenu X3. Eventuálně rozpočítat náklady, že od 250ks můžu něco slevit atd. Cenu klidně v € a backend to přepočítá podle denního kursu. Easy.

    A většina zboží je pokrytá, i když není skladem...

  • 22. 2. 2017 15:23

    Petr M (neregistrovaný)

    Protože tady je jiná situace.

    1) U dodávky součástek funguje konkurence. Pokud dělám vývoj, potřebuju vyměnit odpálenýho brouka do týdne, protože jinak hrozí 10k pokuta za protažení projektu, RS nebo Farnell to jistí, i když jsou drazí. Když mám vyrobit 1000 kusů, můžu materiál koupit jinde, za levnější cenu, ale můžu si dovolit tři týdny čekat, než nasmlouvám výrobní kapacitu, vyrobí desky,... A k flexibilnímu rozhodnutí potřebuju vědět cenu, MOQ a rychlost dodávky.
    2) Součástky mají nějakou svou specifikaci. Třeba u procesoru bývá urgentní nedostatek nožiček, takže na jedné jsou třeba I2C a přijínmací pin UARTu. Bez dokumentace nedokážu říct, jestli tu součástku vůbec použiju, prtože potřebuju 5x UART a 2x I2C a musím tyhle konflikty znát, než se vůbec pro takovou součástku rozhodnu. U mobilního operátora znám parametry služby (technologii, rychlost), licituje se jenom o ceně.
    3) S prodejcem součástek se většinou nepodepisuje smlouva na dva roky. Prostě nakoupím, kde to mají atd. I když už jsme párkrát měli rámcovou smlouvu, třeba na dodávku 25k sad součástek/rok s dostupnou zásobou 500 kusů do dvou pracovních dnů. Tam samozřejmě jsou jiný náklady prodejce, jiný rizika pro něj a trochu jiná cena.

  • 22. 2. 2017 11:52

    Michal (neregistrovaný)

    "Cena na vyžádání" je proto, aby se člověk dostal do spárů obchodníka a pak mu bylo blbé odmítnout.
    Mám kamaráda, co provozuje firmu, která dodává relativně drahá komunikační zařízení, a také nechtěl cenu zveřejňovat. Oficiálně proto, že jde o individuální dodávky z Německa, kolikrát zakázkovou výrobu, s předem neznámou cenou, ve skutečnosti se mi přiznal, že proto, aby dostal zákazníka do svých spárů. Ze stejných důvodů tajil i datasheety
    Léta se mu podnikání nedařilo, než procitl a začal aspoň ty datasheety dávat k dispozici.
    Dneska se mu jakž takž daří, protože nabízí sofistikované doprovodné služby a začal dodávat zařízení, která nikdo jiný nemá, neb problematice málokdo rozumí.
    Ale tudy opravdu cesta nevede. Kamarádovi firma vydělala akorát na výplatu, na leasing auta a splátky hypotéky. Zaměstnance mění, anžto je dere a blbě platí. Nemá jinou možnost.

  • 22. 2. 2017 19:27

    plosnaky.cz (neregistrovaný)

    Přesně tak.
    Firmy bez ceníku, smluvní ceny atd, to je strašná praktika.

  • 22. 2. 2017 18:08

    Bedřich Pola (neregistrovaný)

    Souhlasím s většinou informací z článku. Jsem na tom podobně - pokud něco opravdu nepotřebuji, nabídky bez uvedené ceny ignoruji. Podle mne by nikoho neubylo, kdyby sdělil aspoň cenu orientační. My to ve firmě od začátku takto děláme, a nedovolil bych si to dělat jinak.

    U plošňáků ale musím trochu nesouhlasit. Pro vzorková množství a pro amatéry je dostupný pool servis od PragoBoardu a od Gatemy, a tam ty ceníky jasně uvedené mají.

  • 26. 2. 2017 11:24

    Franta (neregistrovaný)

    Ad „Srovnání s arabským trhem není zcela přesné“

    Na arabském trhu půjde obchodníkovi (kromě toho, že je to zvyk) o maximualizaci ceny u daného zákazníka – ta maximální cena, kterou je dotyčný ochoten zaplatit, se pozná podle toho, jak usilovně smlouvá. Pokud je to bohatý turista, pro kterého je to levné i za ceníkovou cenu, tak zaplatí víc, než někdo šetřivější (tomu je pořád lepší to prodat aspoň se slevou, než to neprodat vůbec).

    Ale u těch součástek nepůjde až tak o cenu (sleva bude většinou množstevní), jako spíš o získání informací o zákaznících pro potřeby marketingu, plánování výroby, strategie (nebo si aspoň firma myslí, že jí ty informace k něčemu budou – asi jako když ti v drogerii nutí nějaké věrnostní kartičky, skrze které jim toho o sobě říkáš víc, než anonym platící hotovostí, a výměnou za to dostáváš nějaké body).

  • 26. 2. 2017 11:35

    Franta (neregistrovaný)

    Ad „Totéž platí třeba pro výrobu desek plošných spojů. Používám zahraniční služby, kam online nahraju podklady a během pár sekund vidím jejich vizualizaci a cenu zakázky. Zkoušel jsem najít českou s podobným komfortem. Možná už je to jinak, ale před rokem, když jsem hledal, to bylo stále dokola: Ne, ceník nemáme, pošlete poptávku mailem, my vám obratem odpovíme. Tak aspoň že mailem, protože tahle “uživatelská přívětivost” mi připomíná doby, kdy králem posílání dokumentů byl fax.“

    Např. česká firma printed.cz má svoji kalkulačku na webu už od roku 2011 (viz archive.org). Zadáš rozměry desky, počet vrstev, počet kusů, další parametry a hned vidíš cenu – žádné dohadování se po e-mailu, žádná registrace nebo nepříjemné poskytování údajů o sobě, abys zjistil cenu a dodací lhůty.

  • 22. 2. 2017 15:26

    Karel (neregistrovaný)

    Jen pro pořádek, jak často na GME poptáváte něco, co v katalogu uvedeno nemají? Pokud nikdy, tak jak můžete vědět, zda je jejich cena lepší nebo horší než jinde? Nebo jen předjímáte, že když to nemají v katalogu, tak to dodat neumí?

  • 23. 2. 2017 8:24

    Karel (neregistrovaný)

    Psal jste, že umíte porovnat ceny a pak se rozhodnout. U LED nebo obyčejných tranzistorů to určitě funguje. Jenže jak potřebujete nějakou exotiku typu ARM mikrořadiče, tak je těch nabídek málo. Přestože vám je dokáže dodat kde kdo. Ale dokud nemají ty kusy skladem, tak buď na web nedají cenu (to zde lidé kritizují a dělá to například Farnell) nebo na web nedají ani tu položku (to dělá právě GME). Pokud tedy tu součástku scháníte v nějakém "středním" množství, tak se vyplatí si tu poptávku poslat.

  • 22. 2. 2017 18:04

    Lama (neregistrovaný)

    No dobře, ale v čem takovému dodavateli pomůže nutnost registrace? K čemu mu bude číslo telefonu, velikost firmy a plánovaný roční objem výroby? I ten plánovaný roční objem výroby se může za měsíc-dva změnit. To IMHO nemá smysl, toto vyžadovat.

    V článku, bych řekl, se jedná hlavně o ty, kteří tu cenu i znají, ale stejně ji nemají uvedenou, ale sdělí vám jí až po registraci. Vy jste zřejmě specifičtější případ, tak se to dá pochopit.

    Buď bych napsal cenu v závislosti na aktuální situaci, nebo bych uvedl aspoň něco jako cena bude známá až po zaslání předběžné objednávky (ale bez otravných registrací) a podle té předběžné objednávky si dodavatel vykalkuluje cenu a pak mi ji pošle na email. To bych bral, ale kvuli tomu není snad třeba se registrovat a zadávat nějaké osobní údaje, které s tím nesouvisí. Jediné co jsem ochoten zadat, je email, na který mi přijde info. Nic víc. Žádné číslo telefonu, velikost firmy a podobné věci nemusí nikoho zajímat.

  • 24. 2. 2017 7:04

    Petr M (neregistrovaný)

    Jenomže co se slušným obchodníkem, když na 80% položek na nákupním seznamu řekne "nemáme", "nevedeme", "do měsíce seženeme" a u zbylých 20% má cenu vyšší, než jiný slušný obchodník? Do obchodu jdu pro zboží, ne si povídat (pokud ovšem neplánuju vyjet po nějaké manažerce přímého prodeje ;) )

  • 23. 2. 2017 13:42

    gilhad (neregistrovaný)

    tech par mikrokontroleru, co meli v GME, tak TME melo levneji a ali jeste levneji - takze opet klasika. V soucasne dobe necekam, ze bych nejake potreboval "nahonem", takze objednam na ali, jak to bude za rok, za dva se uvidi, i GME reaguje na pohyb na trhu, takze to muze byt ze budou skladem. Pokud by mi je meli shanet, tak TME bude rychlejsi a lacinejsi, navic tohle zrovna kupuju v mnozstvi spise kusovem (tedy, co bych na prstech spocital)

  • 23. 2. 2017 14:42

    Tomik (neregistrovaný)

    Hm, nějakou dobu jsem nad článkem přemýšlel. Nakonec jsem došel k tomuto: Článek se dá shrnout do myšlenky, že když nerad smlouvám, zakážu smlouvání všem. A to se mi nelíbí. Každý má možnost se rozhodnout, jestli chce nebo nechce smlouvat a hlavně, jestli bude nebo nebude smlouvat. Tím neříkám, že souhlasím se stávající situací, s chování operátorů apod. Ale platí, že kdo se stará, ten má. A to neplatí jen o telefonních a datových tarifech. Takových situací je v životě plno. V prvé řadě se člověk o svá práva a zájmy musí starat a ne čekat, kde mu co kdo nabídne. K diskusi je, kde jsou jaké hranice a čeho se týkají.

  • 22. 2. 2017 14:57

    _ Tonda (neregistrovaný)

    Vida, samé souhlasné komentáře a přitom v diskusi pod článkem o návrhu Ministra mládka jak právě tuto praktiku eliminovat bylo řevu.

  • 23. 2. 2017 5:51

    gilhad (neregistrovaný)

    Predjimam, ze umi dodat to, co maji v katalogu. Zatim jsem tam nasel vetsinu veci, co jsem ocekaval, ze by mohli mit. U TME je vyber asi vetsi, ale rozhodne tam maji ty same veci co jsem poptaval v GME a ceny u nich byly nizsi. A ali ma u tech samych veci ceny jeste nizsi.

    Takze muzu rict, ze u par desitek polozek, kde jsem ty ceny porovnaval, je v GME mely nejvyssi, na ali nejnizsi, TME bylo uprostred, pokud se tech 100,- za dopravu rozpustilo do dostatecneho mnozstvi - jako treba kdyz clovek koupi 100+100 tranzistoru a 100+100+100 LED, tak je to 500 itemu, cena v TME je pak cena v katalogu+0.20 a je podstatne pod cenou GME v dane pocetni kategorii. Kdybych kupoval 1 tranzistor, byl by skoro o stovku drazsi nez v GME. Ale i kdybych zanedbal cenu za dopravu, tak ali to nabidne jeste levneji (a casto s dopravou zdarma, pokud chteji za dopravu platit, tak v techto mnozstvich jsou porad levnejsi nez TME )

    Srovnavam vzdy ceny za stejny integrac/tran­zistor/diodu/mi­kroprocesor u vsech tri. Vzdycky mi ty ceny vysly v tomto poradi, u TME je potreba brat v uvahu to postovne.

    (U GME zase cestu tam a zpatky a cekani ve fronte. u ali zase tu dlouhou dobu dodani.)

    O tom, co v katalogu kdo nema jsem nepsal, tak nevim, proc to zminujete, chcete naznacit, ze GME ma spoustu beznych polozek levneji nez jinde, jen je v katalogu pro jistotu neuvadi, aby je snad nekdo levneji nekoupil dokud se jich naslepo nezepta, nebo jak mam tu otazku chapat?

  • 23. 2. 2017 16:21

    Pako (neregistrovaný)

    Zkuste se zamyslet nad tím které společnosti jsou na tom celkově civilizačně lépe: ty kde je cenovka u triviálního nákupu a nebo nákupu základní komodity jako je telefonní nebo internetový tarif win-win cenou na které provozovatel pŕiměřeně vydělá a uživatel dostane přiměřeně fungující zboží které ho neomezuje v běžném používání a může se tak soustředit na svoje věci, a nebo ty kde je cenovka první výkop k "dělání bussinesu", rituálnímu tanci a handrkování kde se obě strany znale šklebí a pomrkávají očky a čekají jestli ta druhá také zná tajná tekutá pravidla hry, klíčová slova a kódy… a když ne, vojebat!

    Já chápu že jsou lidé které to baví, kteří z toho odvozují svoji důstojnost a zralost (a někteří - ano Svobodní, myslím vás) by z toho rádi udělali základní model fungování společnosti. Je to ale cesta ne vpřed ke svobodě a tvořivé anarchii, ale k v lepším případě novému feudalismu.

    A p. Malý tu píše o tom samém, ne že ne.

  • 26. 2. 2017 12:04

    Franta (neregistrovaný)

    Ad „A to je problém odstupňovat ceny podle množství?“

    Když máš spousty položek, od kterých jsi zatím neprodal ani kus a nevíš, jestli letos vůbec nějaké prodáš, tak mi to přijde jako zbytečná práce. Pokud se to nedá automatizovat (což nezáleží až tak na místním obchodníkovi jako spíš na jeho dodavateli), tak je fakt asi lepší napsat „pro informace o ceně nás kontaktujte“ než vynakládat úsilí na dělání nabídek na produkty, které si dost možná nikdo nekoupí.

    Jinak ale souhlas, taky nemám rád, když někdo mlží o ceně, tahá z tebe informace atd. nicméně v některých případech tu „cenu na vyžádání“ chápu.

  • 22. 2. 2017 13:09

    fd (neregistrovaný)

    Jak naivni ... vyrobce vam klidne exaktne totez jednou doda v baleni po 500ks, a jindy po 750ks ... a priste po 300ks. Jednoduse to takhle vypadlo z nejake balici linky a pri vasi objednavce meli zrovna takovych baleni nejvice. Dokonce ani neplati, ze by vetsi baleni vyslo levneji. Mozna kdyz budete odebirat po kontejnerech od stejneho produktu, tak s vami bude ochoten vyjednavat na tema baleni.

    A naopak, bezne se vam muze stat, ze vam bude za nadmerny odber uctovat prirazku. Treba proto, ze mate smlouvu ze odebirate do tisice ks a on podle toho dimenzuje vyrobu i skladovaci kapacity.

    Pochopitelne muzete to pojmout tak, ze jednoduse znate minulost, a tudiz muzete spocitat nejake stredni naklady a ty bud uctovat pausalne nebo je rozpocitat do cen. Jenze to pak take vede k tomu, ze mate 90% sortimentu drazsi, nez konkurence, ktera to nedela a ceny resi per objednavka.

  • 22. 2. 2017 15:49

    Karel (neregistrovaný)

    1) Ne, pokud to není skladem, tak Farnell píše, že zboží není skladem, případně že je na cestě. Cenu u zboží v tu chvíli neuvádí. Takže třebas vidíte, že naskladní zboží 14.3.2017, ale nevíte, jaká bude cena.

    2) Jsem výrobce. Nabízím denní kapacitu 5000 kusů při běžné ceně $4000 za den + $5000 paušál za nastavení linky. MOQ je 5000. Doprava odemně k vám stojí $1800 za paletu letecky nebo $300 lodí, na paletu se vejde 24000 kusů. Vy jste distributor. Co napíšete do ceníku? A co uděláte, až si odemně objednáte 5000 kusů a já vám dám cenu $11000, protože se mi od posledně zdražila cena vstupního materiálu? A co uděláte, když vám teprve ve chvíli, kdy se pokusíte objednat, řeknu, že mám moc zakázek a buď vám to vyrobím až v září 2017 nebo dřív, ale jen pokud objednáte alespoň 20000 kusů?

    2b) Jo a ještě to vyrábí Franta od vedle. Dodá vám klidně kusovku, za dopravu dáte $120 a cena za kus je $10. Maximálně dodá tak 500 kusů, víc měsíčně nemá, někdy ani to ne. Jak tohle ovlivní váš ceník?

    Bod 2 se stává triviálním ve chvíli, kdy s tou položku opravdu obchoduji. Mám statistiku, dokážu udělat výhled. Když vím, že toho prodám 1000 kusů měsíčně, tak už vím, zda se mi vyplatí objednat 5000, 10000 nebo dokonce celou jednu paletu. Jenže dokud to mám jen v katalogu a nikdo to nekupuje, tak nevím nic. To pak buď cenu nenapíšu, nebo tam nastřelím minimální objednací množství stejné, jako má výrobce.

  • 23. 2. 2017 8:38

    Petr M (neregistrovaný)

    ARM a exotika??? V případě GM platí tři pravidla:

    1) Nemají to v katalogu.
    2) Pokud neplatí pravidlo 1, nemají to skladem a dají si tam MOQ
    3) Pokud neplatí neplatí pravidlo 1 a 2, je to dražší než u konkurence.

    Vůbec si nedokážu představit, že bych u nich za rozumnou cenu sehnal třeba BQ24072 a jiný standardní brouky, co používám...

    Ale abych jim nekřivdil, furt ještě mají v katalogu ispLSI řady 1000 (nahrazeno 20 let mrtvou řadou ispLSI2000, která byla nahrazena řadou MACH4k, která je už v podstatě nesehnatelná krom provedení Z...)

  • 22. 2. 2017 18:12

    Bedřich Pola (neregistrovaný)

    No to je ale něco jiného. Nikdo vám přece nebrání si mobilní tarif pořídit za jasně danou a veřejně dostupnou cenu. Když chcete usmlouvat lepší, máte možnost - a právě tuto svobodu chtěl Mládek svým návrhem zákazníkům sebrat.

  • 23. 2. 2017 10:48

    Pako (neregistrovaný)

    Pochopitelně že to bylo to samé, ale protože mnoha lidem dělá dobře že "se vyznají" případně mají něco extra navíc oproti joudům z ulice skrze svého zaměsrnavatele - neboli mají pocit že v tomhle případě tahají za delší konec provazu - tak jsou s tímhle stavem spokojení a nelíbilo by se jim kdyby se měl změnit.

  • 22. 2. 2017 9:35

    Holeček (neregistrovaný)

    Ano, přesně tak to je. Kolo za sedmnáct neprodáte, ale za dvacet jedna po "slevě" z dvaceti pěti už ano. Lidi mají slevy rádi, někteří ale ne, někteří chtějí pocit exklusivity, některým je podezřelá. A kdo v tom umí chodit, tak tomu se říká dobrý obchodník. To tak bylo a bude.

  • 22. 2. 2017 14:19

    Martin Pištora

    Také nemám rád smlouvání, ale přičítám to socialistické výchově.
    Při krátké návštěvě arabského světa jsem si uvědomil, že tak tomu bylo už po tisíciletí. Ta zanedbatelně krátká epizoda, kdy byly ceny tak fixní, že v SSSR je razili rovnou do nerezového nádobí, už pominula.
    Cena není vlastnost zboží, ale stanovuje se v okamžiku prodeje.
    Smlouvání je korupční jednání.

  • 23. 2. 2017 12:06

    Karel (neregistrovaný)

    Říká se tomu závist. Já nemám čas/chuť/odvahu si říci o lepší tarif. Tak ať ho ale nemá ani nikdo jiný!

    Slovy klasika: pokud chcete být lepší než ostatní, tak máte dvě možnosti. Buď na sobě budete pracovat, nebo ostatním budete házet klacky pod nohy. Nevím proč, češi s oblibou volí tu druhou možnost. Už pár staletí. "Mně ani tak nejde o to, abych taky měl krávu, já jen chci, aby sousedovi chcípla!"

  • 22. 2. 2017 9:13

    Surcuf (neregistrovaný)

    VĚTŠINA lidí to nemá ráda, ale také VĚTŠINA je poměrně hloupá a skáče na různé "slevy", proto a ještě z mnoha jiných důvodů to obchodníci dělají. Zajímá je většina.......
    Nechápete to, protože jste technik ne obchodník, v mé profesi se kloubí obojí a vím bezpečně, že pokud nějakou takovouto formu nezvolím, uspokojím sice menšinu vám podobných, ale brzy zkrachuji - bohužel, jde o lidský sterotyp se kterým nemůže žádný článek nic udělat - tak to zkrátka je, každý z nás chce vnitřně "udělat dobrý obchod" tedy nakoupit co nejlevněji, k čemu by bylo více obchodů, pokud by všechny nabízeli totéž za totožnou cenu?
    Může se nám to nelíbit, ale to je asi tak všechno, co s tím lze dělat, pokud by se to obchodníkům nevyplácelo, nedělali by to..............

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).