SEOmaty, seo testery a analyzátory byly, jsou a budou zlo

Možná jste je potkali: analýzátory webových stránek, které vám řeknou, jak špatně na tom jste v SEO a doporučí řešení. Jenže to má obvykle háček.

Narazíte na ně na každém kroku a v desítkách provedení. Některé jsou obskurní na první pohled (třeba již nefunkční www.seo-analyzer.eu), jiné se snaží vypadat profesionálně (třeba www.seotip.sk či www.seo-analyzator.cz). Na webu si zároveň můžete přečíst řadu článků, které to říkají dost jasně: SEOmat vám zákazníka nepřivede, SEOmaty jsou k ničemu či Pojednání o zbytečnosti SEOmatů

SEOmaty prostě byly, jsou a budou zlo.

SEO-Analyzer.eu vypadá poněkud podivně

SEO-Analyzer.eu vypadá poněkud podivně

Co jsou to vlastně ty SEOmaty?

SEOmaty je souhrnné označení pro služby, kterým řeknete adresu webu, chvíli počkáte a dozvíte se hodnocení, jak dobře si váš web (v drtivém případě pouze jedna konkrétní stránka) stojí z hlediska SEO (optimalizace pro vyhledávače). 

Ve většině případů dokonce dostanete nějakou známku, v oblibě je zejména hodnocení na škále 0 až 100%. A není nic výjimečného, že pro klienta dokončíte web, který má zodpovědně vyřešené SEO i další věci a klient vám o pár hodin později píše: „Jak je to možné, máte v SEOmatu jenom 92 %, nic vám nezaplatím“.

Především je potřeba si uvědomit, že SEOmaty jsou v drtivé většině případů služby, které mají přivádět zákazníky těm, kteří je provozují. Proto také většinou doporučují, co je potřeba dělat, a rovnou se snaží zákazníka získat. Tomu odpovídá i to, že SEOmaty musí vždy na webu najít nějaký nedostatek. A také to, že jejich cílem není uživateli opravdu poradit.

„Problém těchto pastí na nepoučené a neznalé uživatele tkví v tom, že opravováním ‚problémů z testu‘ ztrácejí drahocenný čas, který jim bude chybět pro skutečné SEO,“ upozorňuje Miloslav Lešetický, známý ve světě webdesignu a SEO jako Plaváček.

Když testuje robot

Druhým faktem, který je dobré o SEOmatech vědět, je to, že jde o robotické testování, které nedokáže web opravdu posoudit. Má obvykle nastavena nějaká kritéria a podle nich se řídí. Neumí pochopit, o čem web opravdu je, jak funguje pro návštěvníky, co vlastně jeho tvůrce zamýšlel nebo zda to, co považuje za nedostatek, je skutečnou chybou. V řadě případů jsou navíc kritéria nastavená nesmyslně, nereagují na změny v mechanismem vyhledávačů, neumí rozlišit mezi rozdíly mezi Google, Seznamem, Bingem, atd.

„Všechny SEO analyzátory jsou postavené na tom, že zjistí pár technických faktorů testované stránky, jako je například validita HTML kódu, procentuální zastoupení klíčového slova v obsahu, absence či přítomnost alternativních textových popisů u netextových prvků,“ potvrzuje i Martin Vinš ze společnosti Effectix.

„Tvůrci SEO analyzátorů přiřazují těmto faktorům určité priority, ze kterých se skládá výsledné hodnocení. Tyto priority jsou určeny velmi vágně, na základě nejspíše vlastní zkušenosti a samozřejmě nemají a ani nemohou mít nic společného s prioritami vyhledávačů (protože ty nezná nikdo, kromě vývojářů vyhledávačů),“ dodává.

Dodejme, že právě společnost Effectix.com dodnedávna provozovala vlastní SEOmat zmersiseo.cz. V říjnu byl definitivně pohřben. Stalo se tak zhruba půl roku poté, co více či méně „ztratil smysl“. Smysl, který dle mého nikdy neměl, ale pokušení provozovat něco, co může „pomoci zákazníkům“ a hlavně „pomoci získat zákazníky“ bylo nejspíš příliš velké.

Mají SEOmaty nějaký smysl?

Názor autora článku znáte: SEOmaty byly, jsou a budou zlo. S tím samozřejmě můžete souhlasit, nebo nikoliv. Názory těch, kteří se SEO živí, dělají ho a rozumí mu podstatně více než autor, jsou ale podobné:

Pavel Ungr, konzultant a odborník na SEO, říká: „Pokud považujeme za SEO analyzátor službu typu SEO servis, tak ne. Přesněji princip automatizovaného nástroje kontrolující technické faktory webu jako pomocník SEO konzultanta smysl dává, ale zatím jsem v Česku neviděl případ, kdy by podobná služba byla zrealizovaná správně.“

Miloslav Lešetický, alias Plaváček (a také, jak sám říká, jediná pravá brzda českého Internetu) v tom má stejně jasno: „Podobné analyzátory nedávaly smysl nikdy a také nikdy k ničemu nebyly. Čistě proto, že kontrolují věci, o kterých se jejich provozovatelé DOMNÍVAJÍ, že jsou důležité pro SEO, přičemž OPAK je pravdou.“

Plaváček zároveň upozorňuje na to, že SEOmaty sloužily a slouží jako nevyčerpatelný zdroj trvale udržitelných mýtů a pověr. Považuje to za katastrofu, zejména proto, že webdesign a SEO se neustále dynamicky mění. 

Podobně se na to dívá Michal Kubíček, autor několika knih o SEO: „Různé SEO měřiče mají přínos hlavně pro jejich provozovatele. Zvlášť když nezkušeného majitele stránek umí dostatečně postrašit a nasměrovat ho na provozovatele ‚SEOmetru‘ s objednávkou k odstranění ‚chyb‘.“ 

A zmiňuje i jednu z dalších podstatných věcí: „Viděl jsem stovky stránek, které měly mizerné výsledky v SEOmetru a přesto je vyhledávače považovaly za dostatečně autoritativní, a naopak.“

Něco takového si ostatně můžete často ověřit sami, třeba tak, že do některého ze SEOmatů vložíte webové adresy známých, navštěvovaných a úspěšných webů. Zpravidla zjistíte, že SEOmat jim „vypočte“ velmi nízké skóre a najde řadu chyb. Zejména takových, které nehrají žádnou roli.

Jak správně přistoupit k SEO analýze vlastního webu?

Novinky.cz a jenom 82 %?

Novinky.cz a jenom 82 %?

Pavel Ungr, stejně jako další lidé pohybující se okolo SEO, zdůrazňují nutnost komplexního přístupu. „Pokud SEO analýzou rozumíme kontrolu technických a obsahových prvků důležitých pro vyhledávače, tak zde bych doporučoval se zaměřit na několik částí webu,“ říká.

„Obecně žádná SEO analýza není nijak oddělená, je to součást analýzy celého webu z pohledu analytiky, UX, nákupní psychologie. SEO analýzu bych proto nevnímal jako oddělený jednorázový akt, ale jako kontinuální proces napojený na celou marketingovou strategii webu,“ dodává.

Neméně důležité je ale také to, že SEO se, zejména v poslední době neustálých změn algoritmů Googlu, daleko více soustřeďuje na poskytování smysluplného obsahu. 

„Vyhledávače nechtějí zobrazovat ve výsledcích weby, které do zblbnutí opakují klíčové slovo v textu a jsou validní,“ upozorňuje Martin Vinš a dotýká se tak jednoho z obvyklých problémů minulosti. A také jednoho z charakteristických projevů SEOmatu – vše se točilo okolo potřebného počtu výskytu klíčových slov.

Vinš doporučuje následující, co se přístupu k analýze týče: „Začít si klást otázky ohledně svého byznysu a psát si odpovědi. Co je cílem webu, k čemu slouží? Kdo jsou moji zákazníci? Jaká je moje nejznámější konkurence? V čem jsem lepší, unikátní než ostatní? Odpovědi poté využít při analýze klíčových slov, návrhu informační architektury webu, auditu obsahu webu a posouzení všech zpětných odkazů vedoucích na web. Výstupem mají být konkrétní doporučení co, jak, kdo a kdy by měl na webu a mimo něj udělat a proč.“

Miloslav „Plaváček“ Lešetický je v odpovědi na tuto otázku podstatně stručnější, říká: „Najmout si profesionála. Skutečného.“

SEOmaty byly, jsou a budou zlo

Funkčnost a výstupy SEOmatů jsou zpravidla založené na totožných principech – dozvíte se, že máte málo/hodně % textu (aniž by web viděl člověk), něco je málo či hodně dlouhé, něčeho je málo či příliš. Ve výsledku tak můžete zjistit, že www.novinky.cz mají skóre pouhých 82 % a obsahují desítky chyb.

Stejně jako třeba to, že web není „validní“ (což nemá na SEO žádný vliv) nebo že používá „nečitelné URL adresy“ (opět má na SEO zcela mizivý vliv). Určitým způsobem platí, že čím více nesmyslných a ničím nepodložených „pravidel“ SEOmat ukáže, tím spíše vystraší někoho, kdo vůbec netuší, o co jde.

Web H1.CZ v Seomatu propadl, klasicky na nesmysly

Web H1.CZ v Seomatu propadl, klasicky na nesmysly

Ne že by SEOmaty nebyly občas použitelné – dají se využít pro základní kontrolu toho, jestli webdesigner někde nenechal nějakou chybičku, nebo jestli má webová stránka některé z podstatných náležitostí. Je ale nutné vědět, co musíte u výstupu ze SEOmatu ignorovat a co má smysl. Což je v případě běžných uživatelů nesplnitelné, pro ty prostě červená světla a nízká procenta budou důvodem ke zbytečné panice.

Existenci SEOmatů samozřejmě budou jejich tvůrci a provozovatelé většinou vehementně obhajovat, někdy doslova za každou cenu.

Když jsem například před několika lety označil www.seo-analyzator.cz za blábol (dával tehdy například 0 % pro www.csfd.cz) a podvod, skončilo to tím, že místo nápravy nedostatků se po vložení adresy mého blogu do tohoto SEOmatu dočkáte reakce „debil“.

CIF16

SEOmaty se jako zlo ukazují mimochodem i v další typické vlastnosti, výstupy z testů uchovávají jako veřejně dostupné a zcela běžně s takto automaticky generovanými stránkami zaplevelují výsledky vyhledávání na potřebná klíčová slova. K „dokonalosti“ už pak chybí jenom to, že za „malou částku“ tuto parazitující a nesmyslnou stránku ochotně smažou.

Nakonec je asi nejlepším SEOmat ten s názvem SEO Servisni Analyzator. Doporučuje ho pět ze čtyř odborníků na SEO.

16 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 18. 11. 2013 8:07

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»