Hlavní navigace

Seznam chce konkurovat Zlatým stránkám

Mirek Zeman

Seznam si dal k sedmému výročí významnou změnu -- má v úmyslu rozdělit svůj katalog na firmy a instituce na straně jedné a nekomerční stránky na straně druhé. Důvodem je skutečnost, že uživatelé z 30 procent pátrají ve vyhledávači po nějaké firmě či instituci. Tak proč na tom nevydělat na způsob Zlatých stránek?

Seznam je v poslední době k nezastavení. Především obchodně. Trochu to připomíná pohádku o králi Midasovi, který svým dotekem měnil všechno ve zlato (chybí už jen, aby Ivo Lukačovič začal nosit místo obleku chitón). Nebylo tomu tak ovšem vždy. Někteří čtenáři si možná vzpomenou na období, kdy podíl v Seznamu koupil švédský Spray. Následovalo dlouhé období slastného nicnedělání a lenošení na vavřínech. K této epoše se rovněž váží nejrůznější pozoruhodné milionářské výstřelky, jako například tento. Firmu navíc sužovaly interní pletichy a zdálo se, že pomalu zevnitř vyhnívá a zajde pasivitou ještě dříve, než bude uštvána agresivní konkurencí Atlasu a Centra.

Posléze šel však Seznam „do sebe“ a výsledkem této duchovní obrody je současný stav, kdy Seznam – promiňte mi to klišé – doslova a do písmene dojí peníze ze všeho, co se mu připlete do cesty. Stačí se podívat dva měsíce nazpět: V březnu vstoupil Seznam na trh tištěných médií s inzertním měsíčníkem Sreality, který svým nákladem trhnul zavedený časopis Reality. Ve stejném měsíci předstihly Novinky návštěvností iDnes (ačkoli to není tak jasné, ale o tom až jindy…). V dubnu se návštěvnost Seznamu přehoupla přes hranici dvou milionů a dvou set tisíc návštěvníků měsíčně, což znamená, že na něj chodí každý pátý člověk. Seznam navíc před několika dny začal mediálně zastupovat internetové verze velkonákladových titulů vydavatelství Ringier ČR.

Další novinkou bude včera představený katalog firem a institucí, který má být uveden do provozu v průběhu června. Jinými slovy: Seznam se chystá konkurovat Zlatým stránkám. Katalog bude obsahovat firmy a instituce bez ohledu na to, zda mají či nemají webové stránky. Nebude sice (alespoň zatím) natolik obsáhlý jako Zlaté stránky, ale zato nabídne regionální členění a více informací: vyjma loga, fotografie, URL, telefonu, poštovní adresy a mapky zde bude například otevírací doba, kontakt na všechny pobočky firmy apod. Podobnou myšlenku nedávno realizovalo Centrum prostřednictvím svého Centra Firem, avšak objektivně je třeba říci, že Seznam má katalog propracovaný podstatně lépe (viz obrázek).

Katalog je vytvářen prostřednictvím celorepublikové sítě marketingových poradců – jedná se o označení pro pokoutního prodejce, které lépe vypadá na vizitce a nezraňuje nositelův jemnocit. Ta má v současné době 50, do konce roku však prý až 500 obchodníků, kteří se snaží stáhnout o peníze malé a střední firmy. Toto stádo krav sice dává méně mléka, zato je však nebývale početné. Za drobný obnos pak bude možné nechat si kupříkladu umístit k výsledkům vyhledávání vlastní logo apod. Vzhledem k počtu návštěvníků Seznamu je to jistě velké lákadlo. Údaje v katalogu by měly být pravidelně aktualizovány; Seznam dokonce kvůli intenzivnějšímu kontaktu s firmami vybudoval malé call-centrum.

Výsledkem tak vlastně budou katalogy dva – katalog firem a institucí a katalog nekomerčních stránek. Nekomerční stránky bude nyní možné setřídit nejen podle abecedy, ale také podle jejich kvality (relevance). Pro tyto účely byl vyvinut algoritmus zohledňující informace o počtu odkazů na danou stránku, velikosti stránek a periodicitě aktualizace. Jedná se v zásadě o stejný princip, jaký používá Google (tedy PageRank). U každého odkazu bude rovněž umístěn miniaturní náhled webové stránky, který má usnadnit orientaci. Otázkou samozřejmě je, zda to lidi nebude spíše štvát vzhledem k pravděpodobně pomalejšímu načítání. Fulltextové vyhledávání bude nadále zajišťovat Google.

Důvod, proč se Seznam do této podoby katalogu firem a institucí pouští, je banální – poptávka. V průběhu čtrnáctiměsíčního sběhu dat a analýzy klíčových slov se totiž prý ukázalo, že uživatelé z 30 procent hledají ve vyhledávači „něco“ související právě s firmami či institucemi (opravář praček, prodejce ledniček…). A tak se Seznam jednoduše rozhodl, že jim to „něco“ naservíruje. Vzhledem k jeho vysoké návštěvnosti je přitom dosti pravděpodobné, že bude spokojenost na všech stranách. Vývoj do současné doby údajně spolkl deset až dvacet milionů korun, které se v podstatě ještě před spuštěním zaplatily jen v objednávkách. Pro Seznam by to rozhodně mohl být další obchodní úspěch.

Anketa

Uspěje Seznam s katalogem firem a institucí?

Našli jste v článku chybu?

17. 5. 2003 8:43

JOJO BATNOVICE (neregistrovaný)
Ano JOJO sem je to ma volačka na CB i ma přezdivka na oskarově SMS CHATU. Tak jak mate abecedně seřazený lidi ve vašem mobilním telefonu tak sou taky firmy které naleznete ve zlatých strankách.Ale je smutné že tam nenajdete lidi co nemají registrované sim-karty...
Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Vitalia.cz: 9 největších mýtů o mase

9 největších mýtů o mase

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Podnikatel.cz: Změny v cestovních náhradách 2017

Změny v cestovních náhradách 2017

Vitalia.cz: Test na HIV je zdarma i za pět set

Test na HIV je zdarma i za pět set

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi