Seznam je inovativní, aspoň tak nějak to mělo vyznít, když došlo na oznámení podzimních novinek. Jenže se to celé trochu zvrtlo. Kešky na Mapy.cz během pár dní od uvedení doznaly velmi rychlého konce, Mapy.cz pro iPad jsou stále v nedohlednu (s nadsázkou jsme se ale dozvěděli, že „tohle století určitě budou“). Ale nejhůře dopadl „inovativní“ nápad na to, že Seznam bude provozovat aplikaci na mobilní věštění.
Kdyby Seznam.cz skutečně měl nějakého věštce, tak by mu dotyčný určitě předpověděl, že po tomhle oznámení žádné pochvalné mručení následovat nebude. V komentářích na sociálních sítích Seznam.cz (vrhající se mohutně do obchodování s hloupostí lidí) opravdu moc kladných bodů nezískal.
Budou po aplikaci Můj věštec dalším krokem seznam.cz apky Má víčka a Můj CDS? Škoda nevyužít takového potenciálu.
— Aleš Koňařík (@alecvse) 15. Září 2015
@seznam_cz a nestydite se?
— Ondra 'Satai' Nekola (@satai) 15. Září 2015
. @seznam_cz to si děláte srandu, že jo? Ale tak na lidské blbosti se nejlíp vydělává, tkaže gratuluju #inovacejakonoha
— Otakar Schön (@o_schon) 15. Září 2015
@seznam_cz to je nejaka priprava na april? :) A to vyberko na vestce-konzultanta bude probihat jak? Mel bych ale tip http://t.co/zzckeXIz40
— Marek Bačo (@Marek_Baco) 15. Září 2015
@seznam_cz @PavelUngr Not sure if trolling or just unethical and shameless.
— Jan Misak (@MisakJan) 15. Září 2015
@seznam_cz Plánujete také online lékárnu s prodejem Kyseliny chlorné? Léčí úplně všechno... #SZNinovace
— Ondřej Surý (@oerdnj) 15. Září 2015
@seznam_cz Tak tomu říkám ostuda. Česká technologická společnost a podílí se na vydělávání na hlouposti, místo aby pomáhala vzdělávat.
— Karel Javůrek (@imatrix) 15. Září 2015
@seznam_cz myslim že adekvátní odpověd Googlu, jeho self-driving autům, dronům a umělý inteligenci od český konkurence
— Jan Červenka (@wxzer) 15. Září 2015
Dalo by se pokračovat poměrně dlouho, negativních komentářů je velké množství, ale důležitější je možná reakce Seznamu. Ten jednak odpovídal, že „službu Horoskopy.cz denně využívá na 100 000 lidí, 20 % jich chodí z mobilu. Mobilní aplikace je tedy logicky dalším krokem.“ A pak také, že jsou to „stejní věštci i stejný model spolupráce s E.M.A. jako na Horoskopy.cz.“
Jedna ze zajímavých diskuzí se odehrála pod výše zmíněným tweetem Otakara Schöna „To si děláte srandu, že jo? Ale tak na lidské blbosti se nejlíp vydělává…“ Seznamu přispěchal na pomoc Pavel Ungr:
@o_schon Otakare, to, že nčemu nevěříte neznamená, že ti co ano, jsou apriori hloupí @seznam_cz #tolerance
— Pavel Cody Ungr (@PavelUngr) 15. Září 2015
Diskuze jemu a dalším lidem vydržela poměrně dlouho (Pavel ostatně usilovně bránil věštce Seznamu pod řadou dalších příspěvků), ale točila se v kruhu a hlavně jí chyběla podstata a těžko se rozhodovalo, jestli Pavel jen tak trolí, nebo jestli to opravdu myslí vážně.
Lidská hloupost je velký byznys
Je to tak, lidská hloupost je výjimečná příležitost na vydělávání peněz. Na všech těch instantních horoskopech, televizních telefonických soutěžích a dalších tomu podobných věcech je to jasně vidět. Vše je legální, vše funguje, náklady to má zcela minimální a lidé se hrnou.
V případě soutěží chtějí vyhrát, v případě horoskopů potřebují pevné vedení do života. Komedie Jáchyme, hoď ho do stroje! to ukazovala tak skvěle, jak jen to dřívější české komedie uměly.
Aby bylo jasno, autor tohoto článku si myslí, že věštění a věštci mohou existovat, ale je to něco velmi vzácného a pokud už někdo opravdu tyto schopnosti má, tak nemá potřebu ze sebe dělat šaška v mobilní aplikaci Seznamu ani v televizní „věštírně“. A co navíc, když už ty schopnosti má, tak nefungují tak, jak si to televize (a nyní Seznam.cz) představují (a předkládají).
Kdyby Seznam.cz opravdu věštce měl, tak by se předem přes beta verzi mobilní aplikace mohl dozvědět, že komentáře veřejnosti budou negativní a byl by býval komunikaci upravil.
Ale vážně: aby Seznam předpověděl, že reakce veřejnosti nebudou dobré, k tomu rozhodně žádné věštění nepotřeboval, to se dalo odhadnout i bez zvláštních schopností.
Stačí, kdyby se v Seznamu jenom trochu podívali na televizní konkurenci, která má stejný problém: nechce si kazit pověst, nechce čelit problémům a žalobám, a tak se televizní věštění odehrává přes jiné subjekty. Rozhodně v žádném spojení s televizní stanicí.
A teď babo raď. Pardon, věštče … raď.