Seznam.cz se probudil a jeho aktualizace hýbe pozicemi

Seznam.cz změnil algoritmus svého fulltextu a česká SEO komunita má o čem debatovat. Co se tedy změnilo a jak se s aktualizací vyrovnat?

  • 26.8. 22:20 – text aktualizován

Po více než roce a půl se Seznam pustil do změn, které upravují algoritmus fulltextu a mají zlepšit jeho vyhledávání. Tyto změny se pokusil Seznam protlačit už neslavně 13. června (tzv. pátek třináctého), ale po podezřelém a nepřirozeném nástupu MFA webů Seznam tuto změnu stáhnul a přepracoval. 

28. července se na fulltextovém blogu Seznam.cz objevila zpráva o druhém pokusu nasazení úprav z pátku třináctého, které jsou od té doby známy pod názvem Nová verze přepisu dotazu. Nasazeny byly ve středu 30. července a v Seznamu jim interně říkají “grafy a varianty”. 

Aktualizace českého vyhledávače 

Seznam stejně jako Google provádí velké množství menších aktualizací průběžně, ale těch zásadních je jen pár. Nicméně z následujícího srovnání zásadnějších změn na Seznam.czGoogle za rok 2014 je ve frekvenci vylepšování algoritmu mezi Googlem a Seznamem vidět rozdíl:

Seznam.cz Google
Širší náhledy stránek a rychlé odkazy Page Layout
Nová verze přepisu dotazu Unnamed update
Payday Loan 2
Panda 4
Payday Loan 3
Authorship Photo Drop
Pigeon
Https/SSL

Všechny potvrzené aktualizace Seznamu od prosince 2012 přes rok 2013 až po letošek je možné považovat za minoritní v tom smyslu, že zásadně neměnily pořadí výsledků. Pokud zmiňujeme seznam aktualizací, neměli bychom rozhodně opomenout Yuhůizace, tedy tweety Dušana Janovského, stávajícího šéfa oddělení relevance oddělení fulltextu Seznamu, kterými údajně označoval zajímavé aktualizace na Seznam.cz. Ovšem firma souvislost Dušanových tweetů s aktualizacemi svého fulltextu odmítá.


Autor: Pavel Ungr

Na základě informací, které máme, je tedy vidět spíše klesající aktivita vývojařů na fulltextu a doufejme, že aktuální aktualizace, cokoliv si o ní myslíme, bude první vlaštovkou usilovné práce Seznamu na zlepšování fulltextu.

Co je a co způsobila Nová verze přepisu dotazu?

Zmiňovaný algoritmus mění proces, během kterého se dotaz zadaný uživatelem vyhledávače přepíše do strojově zpracovatelné formy. Může se jednat např. přidání diakritiky, překlad zkratek, generování dalších variant fráze jako je třeba skloňování časování aj. Nedošlo k žádným změnám jednotlivých funkcí, ale “jen” ke změně předávání informací mezi jednotlivými moduly a procházení indexu. A protože taková změna stojí na začátku celého procesu fungování vyhledávače (i když bez funkčních změn), tak výrazně zamíchala s z pozicemi stránek – zejména na konkurenční produktové fráze. Podle Seznamu došlo ke změně u cca 28 % výsledků hledání. Zároveň Seznam zmiňuje, že k této změně muselo dojít, protože na ní závisí další posun vpřed.

Které dotazy aktualizace zasáhla?

Změna pozic dle šířky dotazu
Fráze propad o 5 propad o 10 propad o 20 propad o 21+
Jednoslovné 4,91 % 0,57 % 0,07 % 1,31 %
Dvouslovné 4,15 % 0,91 % 0,27 % 2,38 %
Tříslovné 1,74 % 0,79 % 0,15 % 1,31 %
Čtyř a víceslovné 2,24 % 0,13 % 0 % 1,45 %

Zdroj: Vít Michálek, SEMOR.cz

Trochu jiná čísla nám poskytuje Jiří Koutný z nástroje Collabim, kde naopak vidíme propady u většiny frází. Data byla měřena z 29. na 30.7. z více než 50 000 frází:

Změna pozic dle šířky dotazu
Fráze propad o 1 – 5 propad o 6 – 10 propad o 11 – 20 propad o 21+
Všechny fráze 13,01 % 3,07 % 3,10 % 5,21 %
Jednoslovné 12,09 % 2,97 % 2,58 % 5,01 %
Dvouslovné 13,25 % 3,27 % 3,42 % 5,70 %
Tříslovné 13,24 % 2,90 % 2,80 % 4,86 %
Čtyř a víceslovné 12,44 % 2,76 % 3,06 % 4,08 %

K jakým změnám došlo 

Změny nebyly stálé ihned po nasazení. Neustále docházelo k přepočítávání výsledků, a proto bylo možné vidět dynamické změny pozici ve výsledcích téměř každou hodinu.

Podle Dušana Janovského by už “Seznam dance” měl být v tuto dobu u konce a stávající výsledky by měly být stabilní.

Veškeré změny můžeme shrnout do několika bodů: 

Posun vpřed pro střední neautoritativní weby 

Střední a menší weby mohou přeskočit silné a autoritativní weby. V některých případech i zápisy ve Wikipedii.


Screenshot by Ivan Drago 
Autoritativní a důvěryhodné weby zaznamenávají pokles 

V průběhu “Seznam dance” došlo k razantnímu úbytku velkých důvěryhodných značek jako je Alza, Datart, Mall nebo Heuréka z vyhledávání. To je krásně vidět na screenshotu od Ivana Draga z 31.7., kdy na úvodní stránce Seznamu na frázi “smartphone” nevidíme žádné silné značky a ani Heuréka není na obvyklých předních pozicích:


Screenshot by Ivan Drago

Ještě markantnější je problém u konkrétnějších produktových frází. Seznam v prvé řadě leckde selhává vůbec v dodání relevantní odpovědi.

Na dotaz “iPhone 5S bílý” vrátí převážně příslušenství, navíc ve srovnání s Googlem na méně známých a důvěryhodných webech (nehodnotíme objektivně kvalitu daného prodejce, pouze relativní srovnání s hráči jako je Heuréka nebo Alza).

Posun dolů PraSEO weby a nekvalitní MFA weby

Weby s nekvalitním a nepřirozeným odkazovým profilem, používající spamové techniky, jako např. tapetování klíčovými slovy a dalšími PraSEO technikami, zaznamenaly další pád. 

Velký posun pro obecné fráze

Velké posuny zaznamenávají weby cílící na obecné a hodně konkurenční fráze, kde docházelo k nejrazantnějším změnám.


Klíčové slovo „nábytek“

Naopak weby, které mají svou strategii postavenou na long-tailových frázích, se téměř neposunuly.

Práce s duplicitami 

Ivan Drago na svém blogu 404m.com zmiňuje neschopnost Seznamu identifikovat duplicity ve vyhledávání a nezařazovat je do výsledků.


Screenshot by Ivan Drago

Vítězové a poražení

To, že aktualizace nebyla primárně cílena na výsledky vyhledávání a že její dopad na ně zřejmě nebyl předem nijak extra zvažovaný ani testovaný, potvrzují i čísla v Google Analytics a nástrojích na měření pozic (byť víme, že jsou samy o sobě nedokonalé a chybové).

Máme k dispozici samozřejmě jen omezený vzorek řádově nižších stovek webů, k jejichž datům máme přístup, s převážným zastoupením “střední třídy” (řádově tisíce až nižší desetitisíce návštěv denně) a podstatně méně početnou skupinu opravdu velkých webů na jedné straně a menších projektů a microsites na straně druhé. V zastoupené skupině jsou spíše weby usilující o to správné, čisté SEO, případně weby nesoucí různá břímě a hříchy minulosti, v rozumných mezích. Nemůžeme ale úplně mluvit za segment PRAseo webů, které jdou systematicky za hranou pravidel – takové ve své praxi neřešíme.

Starší a mladší

První slovo charakterizující aktualizaci: “seniorita”. O něco lépe se daří webům, které jsou na světe déle. Naopak ztráty počítají mladší projekty, které zatím neměly dostatek času nasbírat signály o své kvalitě a autoritě.

Seznam organic traffic

Seznam organic traffic

Velcí jsou odolnější změnám

Zajímavé je, že poměrně početné skupiny webů se aktualizace v celkovém úhrnu nijak podstatně nedotkla, evidují pouze více či méně dramatické výkyvy u jednotlivých dotazů. Zatím nicméně uběhly necelé dva týdny a na nějaké rozumné statisticky vypovídající vyhodnocení na úrovni jednotlivých klíčových slov nemáme ještě dostatek dat. Z nám dostupných čísel můžeme jen s velkou rezervou říct, že odolnější vůči změnám byly velké weby spíše než ty menší. Což je logické, protože u masivního webu s historií a celou řadou signálů lze předpokládat, že bude méně nachylný k případném odlišnému přepočtu dílčích signálů po jednom updatu.

Známí a neznámí

Druhou charakteristikou updatu je už zmíněný propad viditelnosti některých velkých brandů, především u e-shopů na nebrandové dotazy. Je to zvláštní, protože velké brandy by měly spadat do skupiny proti změnám odolnějších webů. Naopak si spíše polepšily weby, které mají brandových signálů poskrovnu.

Zdá se, že signály definující velké značky se počítají úplně správně – ale jako by webům spíše škodily než naopak. V každém případě jde o odlišný přístup, než jaký razí Google.

Typy dotazů

Nejvíce zasaženým typem dotazů byly podle očekávání i našich pozorování produktové dotazy spjaté s e-shopy. Slušný vítr se překvapivě odehrál i v lokálních dotazech (např. ubytování Praha). Naopak obsahové weby a firemní prezentace to slízly relativně málo. Zde opět musíme doplnit, že vycházíme jen z určitého omezeného vzorku našich a partnerských dat, nelze je brát za jednoznačně platné.

Změna pozic dle typu webu
Typ webu propad o 5 propad o 10 propad o 20 propad o 21+
Lokální 2,03 % 1,35 % 0 % 3,75 %
Služby / Firmy 1,12 % 0,4 % 0,08 % 2,09 %
E-shopy 3,25 % 0,34 % 0,3 % 2,77 %
Obsahové weby 2,31 % 0,48 % 0,12 % 1,83 %
Jednoznačný vzorec není

Poslední slovo charakterizující dopady updatu je “nekonzistence”. Zisky a ztráty můžeme počítat na straně těch hodných, praktikujících “učebnicové SEO”, i na straně těch drzých, pohybujících se na hraně pravidel. Ať už se na weby podíváme z jakéhokoliv úhlu, vždy jsou vítězové a poražení na obou stranách. Ke každému ze zmíněných trendů máme i příklad protikladné reakce. Možná budeme moudřejší, až uběhne dalších pár týdnů a budeme moci vyhodnotit větší objem dat.

Klíčová slova na stránce

Na našem vzorku webů se zdá, že si mírně lépe po updatu vedou weby, které obecně nesou na stránkách více obsahu, více textu. Mezi obsahově hutné weby spadá i podstatná část těch, se kterými aktualizace nezahýbala vůbec. Naopak weby chudší na text si spíše pohoršily.

Pod webem chudým na text si jako příklad představte e-shop, který na své titulní stránce nemá žádný statický text nebo který ve výpisech zboží prezentuje pouze nadpis s pojmenováním kategorie. Obsahově bohatší weby chápeme jako ty, které pracují s alespoň pár větami či odstavci statického textu. Z tohoto pohledu se zdá, že se v rámci přepočítávání hodnocení webů mírně zvedla citlivost na četnost klíčového slova na stránce.

Slovíčka v doméně

Na konec si nemůžeme odpustit malé rýpnutí – co se výsledků Seznamu drží jako smrad, je citlivost na klíčové slovo v doméně. Zdá se, že je v učících datech algoritmu pevně zakořeněná, protože ani rozkolísaná aktualizace nedokázala tento jev rozstřelit.

Agregované změny pozic 

Změny pozic můžeme sledovat u “barometrů” dvou konkurenčních SEO nástrojů na správu a reporty linkbuildingu Semor a Collabim: 

Semor

Collabim

Majitel SEO nástroje Semor Vít Michalek nám navíc poskytl zajímavá data o změnách pozic a včetně jejich segmentace:

Obor –5 pozic –10 pozic –20 pozic –20+
Marketing 1 % 0 % 0,3 % 0,7 %
Auto/moto 2,5 % 0,7 % 0,2 % 3,1 %
Móda 1,8 % 0,2 % 0,3 % 0,9 %
Cestování 0,6 % 0,6 % 0,1 % 0 %
Sex 0,6 % 0,4 % 0,1 % 3,8 %

Zajímavé srovnání je i u poklesů z pátku třináctého a druhého nasazení této aktualizace:

Termín aktualizace –5 pozic –10 pozic –20 pozic –20+ pozic
13.6.2014 1,9 % 0,68 % 0,32 % 4,6 %
30.7.2014 1,8 % 0,78 % 0,4 % 4,9 %

Na základě těchto dat vidíme, že obě aktualizace postihly zhruba stejnou skupinu webů, a také se potvrzuje, že zasáhly mnohem více obecné konkurenční dotazy. Stejně tak data z obou nástrojů ukazují, že změny, jakkoliv dramatické, po několika dnech utichají a situace se uklidňuje. Nyní je čas situaci analyzovat a řešit.

Jak na změny reagovat?

Předně je třeba mít na paměti, že každý projekt je unikát a univerzální rada neexistuje. Pokud po poslední aktualizaci registrujete citelný propad návštěvnosti ze Seznamu, v prvé řadě se zastavte, v klidu nadechněte a zamyslete se:

  • jak se chovají ostatní zdroje, nejde o pokles způsobený jiným faktorem, např. sezonností nebo technickými potížemi webu?
  • neskončila ke konci měsíce nějaká kampaň (např. v Skliku), která byla jen špatně otagovaná a tvářila se jako organic traffic?
  • nepropadla se z nějakého důvodu indexace na Seznamu? Jsou vaše stránky vůbec vidět (byť špatně)?
  • pokud je pravděpodobnou příčinou aktualizace na Seznamu, na jakých dotazech a vstupních stránkách se projevil? Mají nějaké shodné vlastnosti (např. jedno téma, skupina stránek, typ stránek v rámci e-shopu apod.)?
  • co se na projektu stran SEO dělo v posledních měsících? Projděte si evidenci linkbuildingu, záznamy o technických a obsahových změnách na webu. Korelují dřívější aktivity s propadem, či nikoliv?

Jelikož od změny uplynula jen krátká doba a nebyla cílená specificky na nějaký hodnotící signál, je skutečně příliš brzo na to přijít s ověřeným postupem. Po vyloučení ostatních zdrojů a identifikaci problematických dotazů a vstupních stránek se můžete alespoň pokusit vyjít seznamovskému vnímání webů vstříc.

Začněme u hypotézy, že více textu pomáhá. Projděte web a zamyslete se, zda dokáže Seznam ze statických textů pochopit, o jakém tématu stránka je. Zda obsahu není příliš málo nebo není příliš rozmělněný mezi více dotazů. Pokud ano, zkuste lidsky a nenásilně klíčová slova do stránky doplnit, případně stránku rozseknout na úžeji zacílené dokumenty.

Z našich pozorování se jeví, že weby s masivním odkazovým profilem ustály změny lépe. Hledejte cesty, jak na web odkázat z nových domén, které na vás zatím neukazují. Citlivost Seznamu spíše na kvantitu než kvalitu je ostatně starý známý problém.

V žádném případě vám nechceme doporučovat nějaké zbrklé registrace do “SEO webů” či shánění odkazových patiček narychlo. Mějte na paměti Tučňáka a riziko problémů na Googlu s nekvalitními odkazy. Na druhou stranu pokud jste doposud hráli až příliš “čistě, učebnicově”, možná je na čase přitvrdit.

Porozhlédněte se po webech ve vašem oboru, tematicky rozumně blízkých. Pečlivě projděte jejich odkazový profil a aktivity a přesvědčte se, že nejsou vyloženě rizikové, zapojené nějakých do pochybných sítí, jsou dobře zaindexované. Pokud nemají průšvih napsaný na čele, najděte cestu, jak z nich odkaz získat.

Důsledně evidujte, co a kde získáváte a hlídejte si strukturu odkazů a odkazujících webů, poměru těch přirozeně vyhlížejících a těch “pro SEO na Seznamu”. Uvažujte selským rozumem, nedejte Googlu důvod začít přemýšlet o tom, že hrajete levou. Neopírejte se do linkbuildingu z ničeho nic plnou vahou – pracujte postupně a vyhodnocujte, zda se dostavil kýžený efekt a ztracené pozice se pomalu vrací, či nikoliv.

V neposlední řadě si projděte vnitřní odkazy. Pokud se aktualizace dotkla jen některých témat, dotazů, skupin stránek, zkuste jim dodat více autority zevnitř.

Co můžeme od Seznamu čekat do budoucna?

Současná aktualizace ukazuje, že Seznam má chuť vyhledávání zlepšovat, ale trendy posledních let ukazují, že to pro Seznam paradoxně není priorita. Je to veliká škoda, protože pokud by to tak bylo i do budoucna, lze očekávat pokles uživatelů a tím i odliv peněz z dalších seznamáckých služeb a tedy i Skliku. A to by myslím Seznamu jedno být nemělo, protože na rozdíl od Googlu je jeho hledání zatím poměrně chybové a je třeba na něm neustále pracovat – při sílící konkurenci dokonce ještě více.

Přesto se mi zdá, že Seznam urputně investuje do redesignů svých služeb, které vedou často k silnému odmítání ze stran uživatelů i k odlivu návštěvnosti.

O tom, co bude Seznam.cz s fulltextem dělat do budoucna, lze z naší pozice jen spekulovat, ale na základě našich zkušeností i informací, které Seznam opatrně pouští ven, lze pár odhadů vyslovit:

  • Seznamu jde hodně o uživatele, a proto aktualizace tohoto typu budou pokračovat.
  • Cílem jsou kvalitní výsledky bez obsahového spamu.
  • Zásahy mohu být vzhledem k trhu jak algoritmické, tak i výjimečně manuální.
  • Chce poskytovat co nejvíc dat, ale otázka nástupu českých not provided nezní jestli, ale kdy.
  • Seznam nebude personalizovat ani penalizovat za odkazový profil.
  • Seznam nebude pomáhat lidem, co se snaží vyhledávače podvádět a informace o penalizacích nebude poskytovat.

Máme hrát podle pravidel?

Logická otázka vyvstávající na konec zní, s jakými kartami v rozpolceném světě dvou vyhledávačů s odlišným přístupem hrát. Na jedné straně stojí obava z penalizací Googlu při přemíře snahy svůj projekt “dobře optimalizovat”, na druhé straně je legitimní argument ušlých zisků na Seznamu, budeme-li se držet až moc zpátky.

Jsme v tomto ohledu optimisté a věříme, že Seznam nenechá svůj léta piplaný fulltext zahnít v propadlišti dějin. Z diskuzí a skoupých vyjádření Seznamu o aktuálním updatu jsme si odnesli především to, že o většině svých problémů a slabých míst dobře ví. Pravděpodobně jen hledá cestu, jak se k lepším výsledkům vyhledávání dobrat.

Zároveň je však pravda, že nůžky mezi kvalitou Googlu a letargií Seznamu se rozevírají stále více a stále rychleji. Z diskuzí o dvojím SEO se dělají vrásky na čele nejednomu majiteli výkonnostního webu. Pokud bude chtít Seznam srovnat krok s Googlem, nějaké šudlání povrchových drobností nebude stačit, bude potřebovat hlubší řez.

UX16

Z tohoto pohledu dává veškerou logiku u projektů s dlouholetým výhledem hrát dál spíše podle pravidel než za jejich hranou. Jít spíše směrem aktuálního myšlení Google, než Seznamu. Pokud totiž Seznam bude chtít naskočit zpátky do hry, bude se muset začít šlapat do kvality a odřezávat nadužívané signály (odkazové patičky, výměnné systémy, nesmyslné SEO katalogy, PR weby prodávající se na odkazy ve velkém a podobné). Zneužívání těchto jeho slabin by se pak snadno mohlo vrátit bolestivě a náhle jako bumerang, podobně jako když přišla Panda s Tučňákem.

A pokud zůstane ve stávajících kolejích, bude jeho význam dál slábnout. Lidé nejsou hloupí a horší kvalitu vnímají. Seznam jako domovskou stránku už běžným uživatelům nepředkládá ani skeptická IT komunita. O nástupu Googlu skrze mobilní zařízení ani nemluvě. Sezname, probuď se!

19 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 2. 11. 2014 23:40
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení Jak vytvořit rychle jednoduchý web

  •  
    Jak mít na Internetu blog.
  • Jak si založit web na Wordpressu.
  • Jak pokračovat v jeho provozování.

Detailní informace o školení Jak vytvořit rychle jednoduchý web »