Seznam.cz poskytne týmům ve StartupYardu přístup k vlastnímu fulltextu

Zpřístupní jim vyhledávacího robota a část databáze, aby nad tímto základem mohly vyvíjet analytické aplikace. Zároveň se stává největším investorem do StartupYardu 2014.

Seznam.cz nepotřebuje vlastní program na podporu startupů, jelikož je podporuje stále více skrze podnikatelský akcelerátor StartupYard. Už do minulého ročníku se zapojil nejen jako investor, ale řada pracovníků Seznamu přišla do StartupYardu „mentorovat“, a to i o technických stránkách toho, co dělají v Seznamu. Akcelerované týmy uváděly návštěvy ze Seznamu jako jednu z nejpřínosnějších součástí akceleračního programu.

Seznam největším investorem do StartupYardu

Mezi projekty ročníku 2013 však nebylo z pohledu Seznamu mnoho technologických výzev a ambicí, a tedy týmů, které by mohly jeho know‑how opravdu vytěžit. Seznam proto StartupYardu navrhl obsahové nasměrování příštího ročníku. Zároveň s tím bude Seznam.cz největším investorem do nadcházejícího ročníku StartupYardu.

Právě společnost Seznam.cz a její generální ředitel Pavel Zima jsou tedy za tím, že nový ročník se otevírá výslovně pro projekty z oblasti dat, vyhledávání a analytiky. Smyslem je jednak přilákat projekty zajímavé pro Seznam, jednak přilákat na tato témata projekty i ze zahraničí — nikoli náhodně byly zvoleny dílem ty oblasti, ve kterých české firmy už získaly světový věhlas, jako například firmy GoodData nebo Socialbakers.

Otevření se zahraničí je nový směr mezi českými akcelerátory, a zjevně prospěšný. Podíváme-li se například na týmy ve Wayře, do které bylo letos přijato devět týmů slovenských oproti jedinému českému, můžeme dojít k závěru, že česká „scéna“ sama nevytváří dost slibných projektů. Je potřeba doplňovat ji a inspirovat „z dovozu“. Ke složení StartupYardu 2013 jsme se doslechli i to, že lepší týmy se prostě nepřihlásily.

Přínos oborového zaměření ročníku spočívá dále v tom, že více týmů pracujících v podobné oblasti si může spíše pomoci. Dosavadní zkušenosti z akcelerátorů napovídají, že vzájemná pomoc týmů mezi sebou je jednou z nejpodstatnějších součástí akcelerace, snad i významnější než návštěvy „mentorů“ zvenčí.

Seznam podpoří týmy technologicky

Seznam poskytne týmům část své technologie, aby nad ní mohly postavit vlastní projekty. Má jít o část fulltextového vyhledávání, a sice procházecího robota, a také o část dat, nad kterými půjde něco zkoušet, a to kolem 100 milionů dokumentů (z 1,5 miliardy) už načtených z Internetu. Seznam.cz prochází už více než rok a půl celý Internet, vysvětluje k tomu Marek Nový, vedoucí obchodního rozvoje společnosti.

Smyslem je, že týmy nebudou muset vyvíjet tento náročný základ od začátku a budou se moci soustředit na vlastní aplikaci technologie. Z úspěchu takových projektů získá i Seznam. Technologii jim poskytne v rámci StartupYardu, ale vstup vzešlých projektů na trh se bude teprve „individuálně dořešovat“.

Pavel Zima doufá, že ze spolupráce vzejdou projekty například v oblasti sledování internetu, marketingové analytiky a podobně.

Vyhledávací technologie Seznamu je založená na Hadoop and HBase. Díky Hadoopu si mohou jednotlivé týmy samy „navázat“ jakékoliv další dokumenty z Internetu, podle vlastní potřeby, dodává Marek Nový.

Zkušební datový cluster zpřístupněný týmům ve StartupYardu bude již předzpracován, setříděn podle entit, jako jsou domény, servery a URL, a opatřen základními metadaty, včetně parametrů odkazů vedoucích do dokumentu a z dokumentu. Seznam se ovšem nepodělí o všechny signály, kterých využívá ve svém vyhledávání.

Zkušební cluster bude pravidelně aktualizován a týmy si ve spolupráci se Seznamem mohou vyžádat více dat nebo parametrů, budou‑li toho pro svůj projekt potřebovat. Odborníci ze Seznamu je také budou učit s technologií pracovat.

Nový web StartupYardu

Dnes se spouští nový web StartupYardu; sídlí přednostně na doméně startupyard.com. Web se má stát užitečnou obsahovou platformou (namísto dosavadní jednoduché výkladní skříně), zaměřenou na „středoevropský ekosystém“ překračující hranice Česka.

Příjem přihlášek

Zároveň se právě otevřel příjem přihlášek do StartupYardu. Uzavře se o půlnoci 31. ledna 2014. Nový ředitel Cédric Maloux doufá, že přihlášek se sejde alespoň 200. Z nich chce vybrat mezi šesti až deseti týmy. Celý StartupYard se uskuteční v angličtině.

O propagaci StartupYardu a lákání týmů do Prahy se Cédric postará osobně, ať už na dálku a s využitím svých styků, nebo je připraven i cestovat.

StartupYard je připraven poskytnout týmům bezplatné ubytování a proplatit jednu zpáteční letenku po Evropě.

Cédric se pokusí přivést ze zahraničí i nové mentory, kterými by doplnil obvyklé české. Celkově by se týmy měly potkat s devadesáti mentory, podobně jako v ročníku minulém.

Cédric by rád přivedl přímo do StartupYardu také specialisty na ty odbornosti, které budou týmům chybět, aby za to nemusely utrácet svou trochu peněz od StartupYardu. Už teď má sjednaného rezidentního zkušeného copywritera a blogera, rodilého mluvčího angličtiny.

Součástí školení ve StartupYardu má být i nácvik prezentačních dovedností a vůbec mluvení k lidem. Účastníci budou jinak proškoleni také v základech podnikání, vedení firmy i vedení softwarového vývoje.

MIF16

StartupYard je intenzivní tříměsíční program, vyžadující osobní přítomnost týmů v TechSquare. Týmy mají být schopny po třech měsících ukázat, že pracují na něčem životaschopném, co si najde své zákazníky nebo investory.

StartupYard si od přijatých týmů vezme 5% podíl na jejich firmách, a popřípadě může poskytnout vklad €10 000 za dalších 5 %.

6 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 10. 12. 2013 18:04

Školení: Právo vs. online marketing

  •  
    Jak chránit vlastní značku a obsah.
  • Jak využívat cizí díla pro svoje prezentace.
  • Na co si dát pozor při tvorbě reklamy na internetu.

Více o školení Právo vs. online marketing »