Hlavní navigace

Seznam.cz už nechce být jen český, chystá prý spuštění globální služby

 Autor: Seznam.cz
Jan Beránek 30. 4. 2014

Tržby Seznamu se blíží ke třem miliardám a příjmy z reklamy stále rostou. Hodnota reklamy totiž loni, na rozdíl od ostatních médií, rostla o necelých dvacet procent.

Seznam pravděpodobně objevuje strop českého trhu. Jeho tržby sice jako každý rok rostly, ale už jen o 2,7 procenta, čímž se mu nepodařilo naplnit očekávání z loňského června. A to i přesto, že jeho služeb využívá 92,5 procenta tuzemských uživatelů internetu. 

Klesl i zisk. Finanční úřad dostane daň jen z 930 milionů, tedy z částky, která je o sedmnáct milionů nižší než loni. Mohou za to především investice do redesignu služeb a mobilních aplikací. Letos by měly přijít i aplikace pro tablety. Čekali jsme to. Kromě služeb jsme investovali i do lidí a tím pádem nám stouply i mzdové náklady, vysvětluje šéf portálu Pavel Zima.


Zdroj: Seznam.cz

Firma, která státu na daních a odvodech poslala 400 milionů korun, chce letos dokončit modernizaci svých služeb a pokukuje i po příležitostech za hranicemi. Některé naše služby chceme spustit i globálně. První náznaky by měly přijít ještě letos, tvrdí Zima s tím, že chtějí investovat řádově desítky miliony korun a navíc by nakonec mohla přijít i úplně nová globální služba. Jakékoli další podrobnosti ale odmítl prozradit.

Minimálně propagační pokusy o průnik do mezinárodního povědomí Seznam podnikl už na loňské konferenci Le Web, kde se firma snažila zaujmout letáky upozorňujícími na její „boj proti monopolu Googlu“ ve středu Evropy.

Zima zároveň oznámil novou a zjednodušenou strukturu firmy. Od května zase opustí produkt a bude velet všem ředitelům, což měl dosud na starosti Michal Feix. Ten dostal nově na starosti rozvoj nového byznysu, zatím desetičlenné sekce, pro kterou budou od května shánět nové lidi mimo Seznam. Ve startovní sestavě nechybí dosavadní šéf Marek Nový a přibyl ještě Ivan Mikula, manažer produktového týmu, který měl mimo jiné na starosti Sklik. 

Seznam se mění. Už není jen česká firma pro české uživatele. Nebudeme se omezovat jen na Česko, ale půjdeme tam, kam je potřeba, tvrdí nový šéf byznys developmentu. Mezi šéfy se objevilo i nové jméno. Ředitelem produktu se stává Petr Král.

Největší tahoun je stále Sklik

Největší balík peněz přitekl Seznamu jako tradičně z reklamy ve vyhledávání. Vlastní systém portálu Sklik tak přinesl do kasy smíchovské firmy necelou třetinu. Zhruba čtvrtinu tržeb zařídila bannerová reklama  a pětinu ještě stará forma firemního katalogu Firmy.cz. 

Neztratila se ani rychle rostoucí reklama mobilní. „V prvních čtyřech měsících generuje mobilní reklama téměř tři a půl milionu korun měsíčně. Patrný je taky posun ve vnímání mobilní reklamy v očích inzerentů, kteří si postupně začínají uvědomovat její důležitost a po počátečních rozpacích ji již běžně zařazují do mediálního mixu,“ tvrdí David Lorenc ze Seznamu. 

V loňském roce tuzemská internetová jednička spustila i nové reklamní možnosti, které zvýšily její příjmy. A to jak behaviorálně cílená reklama, která v tisícovce kampaní přinesla sto milionů korun a retargeting v rámci Skliku, který dnes využívá kolem patnácti procent všech sklikových kampaní. Podle mého osobního odhadu překonal loni internet poprvé v inzerci printový trh, tvrdí Zima s tím, že Seznam dělá přibližně deset procent celého trhu. 

Odhad reklamního trhu podle Pavla Zimy.

Loňská inovační smršť pokračuje

Modernizované služby jsou výrazně lepší než ty původní, tvrdí Zima. Jako příklad uvádí třeba SBazar.cz nebo VolnáMísta.cz a dodává, že právě zjednodušené služby umožňují velká kouzla s reklamou. 


Seznam.cz

I letošní rok vypadá z pohledu modernizace služeb portálu nadějně. Už během prvního čtvrtletí se firmě podařilo významně inovovat Mapy.cz a kompletně přepracovat komunitní server Lidé.cz nebo firemní katalog Firmy.cz. Poslední dvě jmenované změny se ale setkaly s rozpačitým přijetím. Pevně věřím, že je v průběhu května pustíme do ostrého provozu, vysvětluje Zima. 

Máme celkem 8 tisíc definitivně smazaných účtů a zároveň 50 tisíc nových. Celkově teď na Lidé.cz je asi 280 tisíc profilů, ne všechny jsou samozřejmě aktivní, tvrdil dva týdny po změně produktový manažer služby Ladislav Veselý. Ze serveru Lidé.cz se nakonec stala v podstatě seznamka a navíc firma mimoděk stvořila i vlastní Messenger. Je to podobné jako při redesignu Streamu. Teď jsme na pomyslném dně, ale začínáme se odrážet, komentuje Zima. 

Seznam posiluje i nabídku svého videoserveru Stream. Ten v podstatě proměnil na televizi, která se letos chce dostat z loňské pětadvacítky na dvojnásobný počet premiér za týden. 

Firmu také čeká minimálně dvousetmilionová investice do vlastního datového centra, které má letos postavit v Horních Počernicích. Byznysmodel datacentra vidíme především v úspoře energie. Sami si myslíme, že dokážeme srazit cenu až na polovinu. A vzhledem k tomu, že teď za energii utrácíme 80 mil ročně, tak by to mělo fungovat, tvrdí Zima. 

Našli jste v článku chybu?

30. 4. 2014 14:31

JKL (neregistrovaný)

Ať se na mě Seznam nezlobí, ale snažit se "konkurovat" Google to jsou výkřiky jako pana Hejla s jeho "Novým Hlodačem" :-D

Zatím se Seznamu nepodařilo ani snížit zvyšující se podíl Google na domácím trhu a to i s tou výhodou, že stále dost lidí v ČR má v hlavě "INTERNET = SEZNAM".

Ovšem počet těchto lidí neustále klesá. Takže by se spíš měl Seznam zamyslet nad tím, co bude dělat, až těchto lidí bude velmi málo...

V globálních službách nemá šanci. Nelze dělat globální projekt z ČR, aby zaznamen…

30. 4. 2014 10:38

Tomáš Kapler (neregistrovaný)

Já volám hurá. Resp. jsem velmi zklamán, že tohle neudělala už někdy okolo roku 2000, kdy to mělo mnohem větší smysl. Zejména kdyby začali Slovenskem, potažmo dalšími blízkými trhy, kde tehdy Google neměl nic zajímavého (neuměl skloňovat atd.). Teď to bude mít Seznam výrazně složitější, páč bude bušit do vesměs ustálených trhu a rvát se o setinky.

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

Vitalia.cz: Jak koupit Mikuláše a nenaletět

Jak koupit Mikuláše a nenaletět

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

120na80.cz: Bojíte se encefalitidy?

Bojíte se encefalitidy?

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube