Hlavní navigace

Seznam je v zisku, Lukačovič dostane plat

18. 2. 2002
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Minulý týden byla zveřejněna tisková zpráva o hospodářských výsledcích portálu Seznam, podle které vloni zdvojnásobil svůj obrat a po roční přestávce se znovu dostal do tzv. "černých čísel". Ivo Lukačovič tedy může být spokojen, znovu začne dostávat výplatu. Je však "jeho" 60 milionů korun úspěchem?

Mnohokrát jsme již na Lupě pranýřovali firmy, které podnikají v různých segmentech českého Internetu, za jejich nepříliš otevřený přístup ke zveřejňování svých finančních výsledků. Zatímco v oblasti poskytovatelů připojení se situace postupně zlepšila s tím, jak se trh koncentroval, v obsahové části je to stále chabé. Seznam je přitom už několik let čestnou výjimkou a minimálně část svých čísel zveřejňuje; z velkých hráčů mu sekundují jen MobilMedia a částečně Computer Press, zvlášť dva další portály přitom tutlají ostošest.

Důvod můžeme hledat ve zdravě transparentním přístupu k podnikání, ve skutečnosti je však dost možná mnohem pragmatičtější: Seznam je jednička na trhu, obchodně se mu docela daří, tak proč by se nepochlubil. V každém případě však díky za to – alespoň jsou k dispozici nějaké údaje.

Podle tiskové zprávy Seznam vloni hospodařil se ziskem „v řádu několika milionů“ při celkovém obratu 60 milionů korun, rok předtím byl naopak ve ztrátě. Právě ta se přitom minulý rok na jaře stala příčinou Lukačovičova kontroverzního kroku, kdy se formou tiskové zprávy veřejně vzdal svého platu a odměn do doby, než bude Seznam opět v černých číslech. Podívejme se tedy na vývoj seznamovských firemních financí v tabulce:

Rok

Obrat*

Nárůst obratu

Hospodářský výsledek

1999 12 ? Zisk 2,2 milionů.
2000 27,5 + 130 % Ztráta v řádu milionů, přesné číslo nezveřejněno.
2001 60 + 188 % Zisk v řádu milionů, přesné číslo nezveřejněno.

* Obrat je vyčíslen v milionech korun.

Jak je vidět, loňská ztráta Seznamu byla určitým vybočením z řady. Došlo k ní v roce, kdy do Seznamu vstoupila švédská společnost Spray. Výměnou za 30procentní podíl přitom do Seznamu vložila řádově desítky milionů korun v hotovosti. Část těchto peněz Seznam utratil, údajně zejména investicemi do technického zázemí, a tím se dostal do ztráty – s výhradou mediálně vděčného Lukačovičova kroku tedy v podstatě nic světoborného. Loňský zisk je proto nepochybně důvodem ke gratulaci, na druhou stranu se však nejedná o nic, co by bylo možné označit za nějaký zásadní obrat k lepšímu.

Na první pohled zajímavější je proto výrazné zvýšení obratu. V prostředí českého Internetu jsme zvyklí na poměrně rychlé nárůsty v řádu stovek až tisíců procent, zpravidla se však jedná o různé „start-upy“. Upřímně je třeba říci, že z nuly se roste podstatně lépe než v postavení zavedené firmy. Více než stoprocentní růst je tedy v případě Seznamu možné označit za jednoznačný úspěch. Jako tradičně se samozřejmě otevírá prostor pro spekulace o tom, jaká část z celkové částky je tvořena reklamními bartery ve stylu: „Ty mi dáš bannery za milion, já ti dám bannery za milion, pošleme si faktury a budeme mít velký obrat,“ Seznam je totiž znám tím, že různé bartery skutečně důsledně fakturuje. Přesto nelze přehlédnout, že se Seznam pod vedením nového obchodního ředitele Tomáše Kapalína výrazně proměnil a jeho pozice na trhu se po dlouhém období přešlapování na místě zjevně zlepšila. Zanedbat nelze ani nové specializované aktivity, které využívají potenciálu Seznamu k získání dalších příjmů z transakcí, jako jsou například Seznam Reality či Seznam Auto.

Právě diverzifikace příjmů je přitom hlavním poselstvím tiskové zprávy Seznamu: klasická proužková reklama prý nyní tvoří jen 10 procent obratu společnosti, zbylých devadesát procent jsou jiné zdroje. Tato informace je nepochybně důvodem k zamyšlení – je zde totiž několik háčků, které jí ubírají na razanci:

BRAND24

  • Proužková reklama nerovná se internetová reklama – Seznam během minulého roku začal výrazně upozaďovat klasické bannery formátu 468×60 a namísto nich přednostně nabízí jiné formy reklamy; ty zjevně do oněch deseti procent nepočítá.
  • Není zřejmé, co se myslí slůvkem „nyní“ – zda celý loňský rok, pouze konec roku anebo dokonce jen leden a únor letošního roku, tedy tradičně mrtvé reklamní období.
  • Tiskové zprávy Seznamu si mírně odporují: zatímco podle té současné tvořila na začátku roku 2001 proužková reklama plných 90 procent, zpráva z 18. dubna loňského roku hovořila o šedesáti procentech.

Pokud jde o konkurenční portály, dovolím si tvrdit, že svým obratem zatím Seznamu stále nedýchají ani na záda; možná mě některý z nich vyvede z omylu. Centrum ovšem hospodářské výsledky nezveřejňuje a Atlas tak vloni učinil až na konci roku. Jiná je však situace v případě mediální divize Mafry, která v minulosti spolkla také společnosti MobilMedia a Fincentrum a vydává úctyhodný konglomerát různých serverů. Jejich celkový obrat by mohl Seznam dokonce předstihnout, neoficiálně se hovořilo o 70 milionech korun, v zisku však soupeřit nemohou: internetové aktivity Mafry jsou zatím zjevně stále ve ztrátě. Rozhodně se však jedná o dva nejvýznamnější subjekty českého internetového světa, které spolu navíc vzdor určitým třecím plochám v řadě případů spolupracují – ať už jde o službu Seznam Peníze, pro kterou dodává data Fincentrum, nebo aktuálně o olympijské zpravodajství. Podobný způsob využívání společného potenciálů je přitom velmi zajímavý a mezi konkurenty této váhové kategorie snad dokonce neobvyklý.

Ivo Lukačovič je nepochybně velmi kontroverzní postavou českého Internetu s řadou kladných i záporných rysů, ani ti největší kritici mu však nemohou upřít, že to byl právě on, kdo v době doznívající investorské horečky vyrukoval s tehdy neotřelou tezí, že i na Internetu platí základní ekonomické zákony, že je třeba generovat zisk a že se dlouhodobě dost dobře nedá žít jen za peníze bohatých strýčků z Ameriky. V těchto dnech se budou vyhlašovat ceny Akademie českého Internetu a právě Lukačovič je jedním ze tří nominovaných v kategorii Nejlepší internetový podnikatel roku 2001. Už jen za to, že svoji tezi v Seznamu dokázal uvést v realitu, by si myslím Zavináče zasloužil.

Jaký zisk Seznamu za loňský rok tipujete?

  • do jednoho milionu
    6 %
  • 1-5 milionů
    14 %
  • 5-10 milionů
    76 %
  • 10-15 milionů
    2 %
  • nad 15 milionů
    2 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je někdejším šéfredaktorem serveru Lupa. V současné době už se psaní věnuje pouze v míře menší než malé, a to zásadně pro radost.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).