Hlavní navigace

Seznam končí s OpenID, od podzimu se s ním do e-mailu nepřihlásíte

David Slížek 20. 7. 2015

Možnost přihlašování na weby přes OpenID Seznamu skončí po sedmi letech. Počty jeho aktivních uživatelů totiž podle firmy neustále klesají.

Seznam.cz vzdává svou sázku na OpenID a od 1. září 2015 končí s podporou přihlašování přes OpenID. Uživatelé budou mít ještě měsíc na to, aby si způsob přihlašování změnili, od 1. října už pak OpenID od Seznamu nebude možné vůbec používat - pokud tedy máte vytvořenou vlastní OpenID identitu právě přes Seznam.cz, tak o ni přijdete.

„Možnost přihlašovat se do emailu pomocí OpenID mají uživatelé od roku 2010 (je to od roku 2008 – pozn. redakce). Vzhledem k tomu, že ji postupem času nahradily novější metody a počet aktivních účtů na OpenID klesá, rozhodli jsme se podporu této služby ukončit,“ vysvětluje na blogu manažer Seznam.cz Emailu David Finger.

"Do konce prázdnin budeme přijímat hlášení problémů a budeme odpovídat na dotazy uživatelů. V září bude ještě stále možné se účtem OpenID přihlašovat a od října již služba nebude fungovat,“ dodává.

Vede Facebook

O jakých počtech uživatelů je v případě e-mailu Seznamu řeč? „Do schránek se prostřednictvím OpenID přihlásí měsíčně přibližně 50 lidí. A to je skutečně mizivé množství, vzhledem k tomu, že aktivních emailových schránek, tedy těch, kam se minimálně jednou za měsíc někdo přihlásí, je 8,3 milionů,“ přibližuje Finger.

Seznamu se tak nelze příliš divit. OpenID s postupným přechodem na sociální přihlašování ztratilo smysl už před mnoha měsíci. Přihlašování a poskytování identit dnes vládnou sociální sítě, nejaktuálnější data o tom najdete například v Social Login Trends Across the Web: Q1 2015.

Nepřekvapí, že zásadní roli v přihlašování hraje Facebook (45% podíl) a poté Google (37 %). O zbylou necelou čtvrtinu se dělí Twitter, Yahoo, Linkedin a řada dalších menších provozovatelů. 

A tímto směrem se chce ubírat i Seznam: „Zůstáváme u klasického přihlašování s loginem a heslem. Do budoucna uvažujeme také o rozšíření např. o Facebook přihlašování či jiné,“ podotýká Finger. Autentifikace prostřednictím služeb třetích stran podle něj pro Seznam vyšla nakonec výhodněji, i než například služba MojeID (viz níže).

OpenID vzniklo v roce 2005, tedy ještě předtím, než bylo jasné, jak sociální sítě ovládnou svět a než si ti větší hráči pořídili univerzálně použitelné identity pro uživatele. Stačí vzpomenout na roky snah o použitelný Microsoft Passport. Ale nakonec i na tápání Googlu v tom, jestli Účet Google má přežít nebo ho má nahradit Google+. 

Za vznikem OpenID stála potřeba mít univerzálně použitelnou identitu, která umožní přihlašovat se do internetových služeb bez nutností na každé z nich mít zvláštní účet a k němu další heslo.

Dlužno dodat, že OpenID nebylo jediným pokusem a také to, že rozhodně nešlo o službu, která by se snadno implementovala, natož aby ji uživatelé mohli snadno používat. Z jejich pohledu je v zásadě jednodušší používat jako identitu e-mailovou adresu, než zvláštně vypadají OpenID identifikátory. Zásadní nevýhodou bylo i několik postupně vznikající verzí, které nebyly  zpětně kompatibilní a vyžadovaly po poskytovatelích příliš mnoho práce.

Facebooku se určitým způsobem podařilo OpenID porazit už někdy v době, kdy existoval Facebook Connect. Pomohlo mu v tom masové rozšíření, vznikající univerzálnost „jeho“ identity i rozšíření do mobilních aplikací a zařízení. A jakkoliv původně Facebook byl i členem OpenID Nadace, už pár let není a OpenID přihlašování už také poměrně dlouho nepodporuje.

Zájem o OpenID ... ehm ... klesá, tedy alespoň ve vyhledávání (Zdroj: Google Trends)

Zájem o OpenID … ehm … klesá, tedy alespoň ve vyhledávání (Zdroj: Google Trends)

Je ale pořád předčasné označovat OpenID za mrtvé. Jak na tom je? Pokud budeme usuzovat i z klesajícího zájmů médií ho probírat, tak postupně míří do zapomnění. 

WT100

V českých podmínkách existuje služba MojeID, která je tuzemskou implementací OpenID. Provozuje ji sdružení CZ.NIC, které uvádí přes 460 tisíc registrovaných uživatelů. Zatímco Seznam.cz s OpenID končí, jiný velký tuzemský internetový hráč – vydavatelství Mafra – paradoxně minulý týden oznámil, že přihlašování přes MojeIDna svých webech nově zavádí.

MojeID ovšem poskytuje oproti OpenID některé přidané služby, které mohou být pro mediální firmu zajímavé – mimo jiné možnost ověření údajů, které uživatel při registraci zadává, nebo ověření jeho totožnosti (prostřednictvím průkazu nebo přes elektronický podpis).

Našli jste v článku chybu?
DigiZone.cz: Banaxi: videa kdekoli na světě

Banaxi: videa kdekoli na světě

Podnikatel.cz: Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Podnikatel.cz: EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

DigiZone.cz: LG OLED65E6: první pohled

LG OLED65E6: první pohled

DigiZone.cz: Nova opět stahuje „milionáře“

Nova opět stahuje „milionáře“

Vitalia.cz: dTest odhalil ten nejlepší kečup

dTest odhalil ten nejlepší kečup

Vitalia.cz: 5 chyb, které děláme při skladování potravin

5 chyb, které děláme při skladování potravin

Root.cz: Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Podnikatel.cz: Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

Podnikatel.cz: Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

DigiZone.cz: Nejnovější špičkové TV ve videu

Nejnovější špičkové TV ve videu

DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

Lupa.cz: Bude Google platit médiím za použití článků?

Bude Google platit médiím za použití článků?

Podnikatel.cz: Takhle se prodávají mražené potraviny

Takhle se prodávají mražené potraviny

Lupa.cz: Adblock Plus začal prodávat reklamy

Adblock Plus začal prodávat reklamy

120na80.cz: Běžci, co jíst poslední dny před závodem?

Běžci, co jíst poslední dny před závodem?

Vitalia.cz: Tradiční čínská medicína a rakovina

Tradiční čínská medicína a rakovina