Seznam kupuje část Streamu

Vedoucí český portál překvapivě vstupuje na pole online videa částečnou akvizicí internetové televize Stream. Tu v nadcházejících měsících čekají hluboké změny designového, technického i programového rázu. Seznam si přitom klade vysoké cíle uživatelské obliby i finanční návratnosti své investice. Český Internet se dočká nových reklamních formátů a o zisk se Stream plánuje podělit i se svými uživateli. Podaří se Seznamu udělat ze Streamu skutečné "české YouTube"?

Včerejší tisková konference Seznamu a společnosti Global Inspiration (provozovatele Streamu) přinesla překvapivou zprávu. Seznam se s blíže nespecifikovaným podílem a za nezveřejněnou sumu stává spoluvlastníkem této společnosti. Mlčení okolo vlastnické struktury nechává volné pole dohadům, jak velký vliv si v Global Inspiration ponechal její zakladatel Miloš Petana a do jaké míry se Stream dostává pod kontrolu Seznamu. Na přímou otázku nechtěl Ivo Lukačovič povědět ani to, kdo bude většinovým vlastníkem. Odkázal přitom na to, že celá věc je komplikovanější existencí různých opcí.

Online video nelze přehlížet

Že se Seznam nakonec do segmentu online videa, kterému se dosud v zásadě vyhýbal, rozhodl razantně promluvit, není vůbec překvapivé. Během jen o málo více než jednoho roku se celosvětově etabloval videohosting YouTube. To – i vzhledem k blížící se české lokalizaci – může být silnou zbraní Googlu (který jej odkoupil za 1,65 miliard dolarů) proti jeho úspěšnějšímu lokálnímu konkurentovi. Ačkoliv veřejně nejsou známa žádná čísla o oblibě YouTube mezi českými uživateli, neoficiální údaje hovoří o návštěvnosti, která je u zahraničního projektu nevídaná. Zatímco vyhledávání, zpravodajství, emailové a komunitní služby jsou stále pevně v rukou českých společností a především Seznamu, prostřednictvím online videa jim ohromné množství českých uživatelů uniká. Že se Googlu, který se z velkých světových portálů o dobytí českého trhu snaží nejvíce, stále nedaří nic zásadního se svou pozicí udělat, je překvapivé. Právě YouTube by mohlo posloužit jako svého druhu trojský kůň, kterým by uživatele postupně přilákal i k dalším svým službám. Pro Seznam, který je pravděpodobně schopen financovat vývoj konkurenceschopných služeb jen z pozice dominantního lídra trhu, je každá taková skulina nebezpečná.

Překvapivé je, že pro svůj vstup hodlá využít partnerství se Streamem. V kalkulaci Seznamu se tato možnost pravděpodobně ukázala být rychlejší a levnější, což by mohlo vysvětlovat i nezveřejněnou cenu. Přes dosavadní rozpačité výsledky Streamu z hlediska obsahu a marketingu je třeba vidět jeho hodnotu v podobě vybudovaného týmu a technologií. Není to ostatně poprvé, kdy Seznam pro vývoj či provoz některé své služby využívá partnerství s nějakou technologickou či mediální společností – Sklik pro něj vyvíjí Jyxo, magazíny jsou spoluprovozovány s „papírovými“ vydavatelstvími.

Změny budou veliké

Angažování Seznamu pro Stream neznamená žádnou okamžitou změnu. Nadále bude patřit pod mateřskou společnost Global Inspiration, nezmění se ani název. V horizontu „jednotek týdnů“ a rozhodně do konce roku však řada úprav proběhne. Objeví se nové logo, které by mohlo následovat jednotnou linii Seznamu, další změny lze očekávat i v celkové designové podobě. Stream před pár dny prošel kompletní (a dovolím si říci, že zdařilou) rekonstrukcí, která prý bude nadále probíhat.

Seznam by měl Streamu pomoci i v technické oblasti. Vyřešen bude problém trhaného přehrávání, na které si stěžuje řada uživatelů. Flashový přehrávač by měl být kompletně předělán a doplněn o nové funkce. Nově bude řešeno přidávání videa na cizí stránky – tag SCRIPT bude nahrazen tagem OBJECT, který je lépe akceptován blogovacími a publikačními systémy. V souvislosti s novými reklamními formáty (viz níže) půjde vkládat i videa přímo z dílny Streamu. Dosud se tato možnost týkala jen uživatelských videí, vlastní produkci si Stream vyhrazoval pro svoje stránky.

Obsah pro každého

Vstup velkého portálu orientovaného na všechny skupiny uživatelů se projeví i posunem v obsahové části. Miloš Petana v tiskové zprávě říká: Tato televize chtěla být svou nabídkou vždy mimo hlavní proud a to se jí povedlo. V současné době se však skokově proměňuje tak, aby vyšla vstříc uživatelům Seznamu. Jak přesně se to na nabídce Streamu projeví, se lze jen dohadovat. Seznam plánuje videa Streamu integrovat do řady svých služeb, vedle fungující spolupráce se Super.cz a Horoskopy.cz by se měla objevit i na Novinkách, Sportu a údajně i řadě dalších serverů. Jak bude Stream tento zpravodajský obsah získávat, zatím pravděpodobně není rozhodnuto. V plánu jsou nákupy od zahraničních agentur (pravděpodobně Reuters), vyloučena není ani vlastní produkce. Na Novinkách přitom již videozpravodajství existuje, poskytuje jej ČTK. Kontrakt s ní – který navíc má uzavřen majitel Práva, společnost Borgis – by měl pokračovat, jestli a jak se na Novinkách bude nadále projevovat, je však otázkou.

Produkování vlastních pořadů je však zjevně i nadále považováno jako trumf Streamu proti konkurenci. Razantní propagace Streamu Seznamem nám tak konečně dá odpověď na otázku, je-li pro online video vhodnější amatérský, či profesionální způsob tvorby. Úspěch YouTube, který by naznačoval převahu amatérské originality nad profesionální kvalitou, může být jen dočasný a postavený zejména na kradených klipech. A i kdyby nebyl, pro malou zemi, jakou je Česko, může být vzhledem k nedostatku tvůrců nereplikovatelný. Je možné, že se nyní Stream pustí do kvalitnější produkce, je i možné, že dosavadní neúspěch byl dán pouze obtížnou propagací.

Miloš Petana prozradil několik nových pořadů, které Stream připravuje. Dříve rozhlasový pořad Tlučhořovi se pod střechu Streamu dostal již před časem, nově by měl vypadat jako animovaný seriál. Miloš Petana přitom hovořil o „českých Simpsonech“. Pokračování se dočká také Gynekologie 2. Největším trhákem by pak měla být reality show Daniela Landy – Peklo. V něm by se tento kontroverzní zpěvák měl prostřednictvím náročných fyzických úkolů pokusit navrátit skupinu lidí žijících na okraji společnosti zpět do normálního života. Ambice nového Streamu podtrhl Ivo Lukačovič předpovědí, že do konce roku se najde nějaké video hostované na Streamu, které si přehraje milión lidí. Stejné číslo je pak předpokládanou měsíční návštěvností Streamu, v nespecifikovaném výhledu.

Vysoké ambice v prodeji reklamy

Ivo Lukačovič ve své prezentaci zdůraznil, že jediným měřítkem úspěchu je podle něj zisk společnosti. V této souvislosti se neopomněl otřít o nákupy portály Centrum a iDnes (související: Centrum si stáhlo za miliony Stahuj.cz a Kontroverzní jízdní řády zastavily na iDnes.cz), aniž by je však přímo zmínil. Investice do Streamu by se podle něj měla vrátit do konce příštího roku. Pokud by se mělo jednat o kompenzaci celého objemu peněz, který Stream do této chvíle spolykal a dále spolyká, zdá se to být mimořádně odvážným cílem. Miloš Petana pro Lupu již dříve uvedl, že jen v roce 2006 do Streamu investoval 20 miliónů, další desítky miliónů měl Stream zkonzumovat letos. Jak draze se Seznamu podaří reklamu na Streamu prodávat, je však klíčovým údajem pro posouzení realističnosti takového cíle.

Zásadním pro trh internetové reklamy může být plánované nasazení reklamních šotů. Ty jsou v jisté podobě na Streamu přítomné již dnes, nárůst návštěvnosti a obchodní zázemí Seznamu však může jejich využití posunout na úplně jinou úroveň. O přesném formátu zatím není rozhodnuto, diskuse se však vedou o 10 vteřinách reklamy před samotných videem a 30 vteřinách po něm. Reklama se přitom objeví i u videí vložených uživateli a na cizích webech, které klip ze Streamu použijí. Jak s tvůrci tak s provozovateli oněch webů se Stream hodlá o příjmy z inzerce podělit. Platební metoda ani jaký podíl dostanou, nebylo upřesněno. Seznam se prý nyní snaží hlavně vyřešit, jak vyplácet i lidi bez živnostenského listu. Zapotřebí je též vyvinout účinné mechanismy brán ící podvodným umělým navyšováním počtu přehrání na participujících stránkách.

stream-sdileni-prijmu

Sdílení příjmů zapadá do vize Iva Lukačoviče a Miloše Petany o Streamu jako prostředníku mezi producentem a divákem. Jakýkoliv vlastník nějakého videoobsahu tak bude moci využít Streamu pro jeho zpeněžení. Podle Iva Lukačoviče patří budoucnost bezplatnému obsahu provázenému reklamou namísto přímých poplatků. Alespoň prý pro kratší pořady, u celovečerních filmů tomu může být jinak. Proto také od Streamu očekává naprosto jinou úspěšnost než od chřadnoucí Kinománie. Videoreklama jako v zásadě nový formát na českém reklamním trhu si prý žádá nové nástroje pro měření své účinnosti. Seznam se proto v rámci NetMonitoru chystá iniciovat nový výzkum zaměřený na profilování diváků konkrétních klipů. Klíčová je vazba na video namísto stránku – Seznam by rád znal své diváky bez ohledu na to, kde konkrétně si ten který klip přehráli. Vedle reklamních šotů vidí Stream možné zdroje příjmů také v umisťování reklamních sdělení přímo do svých pořadů a i v samotné tvorbě reklamních videí. Zmíněn byl inzertní server Sreality, který by klientům mohl právě prezentaci formou videa nabídnout.

CIF16

N-Joy: jdeme jinou cestou

Nejznámější českou alternativou ke Streamu je N-Joy od společnosti FunPower. Její ředitel David Hác se nám vzhledem k chybějícím informacím o konkrétních důsledcích vstupu Seznamu do Streamu mohl vyjádřit jen velmi obecně. Spojení lidí ze světa technologického a mediálního se mu zdá být logické. Že by se N-Joy časem mohlo spojit s nějakým silným partnerem, také nevylučuje, v nejbližší době k tomu však asi nedojde. Do produkce vlastního obsahu se N-Joy také pouštět nehodlá. Na rozdíl od Streamu, který se prezentuje jako „internetová televize“, se N-Joy zaměřuje na amatérské tvůrce, kteří potřebují prostor, kde svá díla mohou sdílet. Jednoznačně odmítavě se přitom vyjádřil k videoreklamě, která se mu jeví jednoduše jako příliš agresivní a překážející uživateli na cestě za tím, co hledá. Sdílení příjmů s tvůrci se mu přitom nezdá být klíčovým lákadlem. V Česku existují zásadní problémy s mikroplatbami a i zkušenost ze zahraničí prý ukazuje, že peníze nejsou pro tvůrce to nejdůležitější – přestože Revver s tímto modelem funguje již velmi dlouhou dobu, nezískal si díky němu žádnou výraznou oblibu.

Úspěch není zaručen

Příchod velkého hráče Streamu bezesporu vdechne nový život. Silná pozice Seznamu na českém Internetu může vytvářet dojem, že sama o sobě je zárukou úspěchu pro cokoliv, na co Seznam sáhne (a odkáže z titulní stránky). Že to není pravda, ukazuje řada příkladů z minulosti – Seznam Chat(a), Seznam Banka a celá řada dalších projektů neuspěla přes výraznou snahu Seznamu. Jeho marketingová síla je bezesporu vysoká, ale bez stejně silného obsahu Stream ani tak nemůže prorazit. Značka YouTube je dnes již mezi diváky i tvůrci pevně zavedená a pravděpodobně brzké spuštění české lokalizace to jen podpoří. Jeho trumfem je však přístup ke klipům z celého světa, které jsou dosti často atraktivní i mimo stát původu. Trumfem Streamu mohou být lokálně natočené pořady. Souboj se tedy povede zejména o české amatérské tvůrce, kteří novým Streamem získají lákavou alternativu YouTube. Zajímavé bude sledovat, jak se zapojí další české subjekty – od Centra přes iDnes až po Českou televizi a Novu.

Anketa

Vrátí se investice do Streamu do konce příštího roku?

50 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 23. 11. 2007 8:50

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení »