Seznam mění Google za Jyxo, Jyxo za Google

Začátkem loňského prosince se na portálu Seznam objevila fulltextová technologie Jyxo a vše nasvědčovalo tomu, že zde má dosavadní Google odzvoněno. Dnes se však zdá, že implementace Jyxa na Seznamu narazila na nečekané technické problémy. Ostrý start se zatím odkládá a Google je opět zpátky.

Jyxo střídá Google

Skoro celý loňský rok dodával Seznamu kompletní výsledky fulltextového vyhledávání Google. Byl tam již dříve, pak ho na čas vystřídal Empyreum fultext, a znovu se na Seznam vrátil v listopadu 2002. Pak skoro přesně po roce došlo k další výměně. Alespoň to tak zpočátku vypadalo.

9. prosince 2003 se ve vší tichosti objevuje na Seznamu místo Googlu české Jyxo. O dva dny později si této změny všímá Martin Kopta. Od mluvčího Seznamu Tomáše Fialy získává oficiální potvrzení a 13. prosince o ní referuje na DigiWebu. Z DigiWebu pak informaci přebírají další média a rychle se z ní stává jedna z událostí českého Internetu roku 2003.

Google střídá Jyxo

Dnes se ale zdá, že je cosi jinak. Po Jyxu není na Seznamu ani památky. Zmizelo stejně tiše, jako se objevilo, a na jeho místě se znovu usadil Google. Jen velmi pečlivým pozorovatelů neušlo, že se návrat ke Googlu odehrál okolo 9. ledna po několika dnech střídání obou vyhledávacích strojů.

Takový zvrat po necelém měsíci samozřejmě vzbudil mou zvědavost. Tu ještě víc přiživil Michal Illich, autor a provozovatel Jyxa, když mne na přímý dotaz v neděli v noci odkázal na budoucí, dosud neexistující společné prohlášení se Seznamem a dál už pak mlčel jako hrob. Tomáš Fiala, mluvčí Seznamu, sice dokázal v pondělí ráno dostat do své odpovědi více slov, ne však o moc více informací. Cituji:

Máte pravdu, že po krátkou dobu jsme zkoušeli využívat technologii Jyxo pro fulltextové vyhledávání u nás. Snažíme se uživatelům nabídnout co nejkvalitnější výsledky vyhledávání a tato technologie splňovala naše očekávání. Testování však ukázalo, že jsou nutné ještě určité úpravy, aby technologie v našem prostředí a pro naši širokou uživatelskou základnu fungovala podle našich představ. Je tedy možné, že v budoucnu tuto technologii ještě využijeme.

Jyxo velmi dobře funguje na Atlasu a všeobecně je považováno za nejkvalitnější český fulltext. Čím specifické je prostředí Seznamu a jeho široká uživatelská základna, že zde Jyxo zatím nevyhovuje? Proč přestalo vyhovovat až po několika týdnech provozu? A proč s tím Seznam i Jyxo dělají takové tajnosti? Jak sami vidíte, dostal jsem víc nových otázek než odpovědí.

Něco se zadrhlo. Ale co…?

V takové situaci se člověk těžko brání spekulacím a neubránil jsem se jim ani já. Bylo mi jasné, že Seznam Jyxo z mnoha důvodů potřebuje. Jen namátkou:

  • Kupování výsledků vyhledávání od Googlu není nejlevnější a technické řešení navíc nepatří k nejrychlejším.
  • Do výsledků Googlu nejde míchat vlastní obsah.
  • Výsledky Googlu se nijak neliší od největšího konkurenta Seznamu na poli vyhledávání, kterým je opět Google.

Pokud tedy Seznam Jyxo opravdu potřebuje, zřejmě se při implementaci něco zadrhlo. Ale co?

…že by problémy s výkonem?

Kdo Jyxo používá často, ví, že jeho jedinou výraznější slabinou je výkon. Počet dotazů, které nejsou dokončeny před vypršením časového limitu, není zanedbatelný. Kdo něco tuší o Seznamu, ví, že se jedná o web na výkon sakramentsky náročný. Výkon se tedy stal tím, k čemu mé spekulace začaly směřovat. Tento směr navíc podpořily i další dvě úvahy:

  • Vše nasvědčuje tomu, že v lednu aktivita a/nebo počet uživatelů českého Internetu stouply. Výrazně, až dramaticky, skokem.
  • V prosinci s Jyxem na Seznam nepřišla jen změna vyhledávacího stroje, ale i změna technické koncepce vyhledávání. Zatímco Google dodává výsledky sestavované na svých vlastních strojích, v případě Jyxa se mělo jednat o licencování technologie a zpracování dotazů tedy muselo běžet na strojích Seznamu.

Ano, bude to zřejmě výkon

Nakonec se mé spekulace zřejmě ukázaly správné, když mi Tomáš Fiala ještě včera večer poslal nové oficiální vyjádření Seznamu, ve kterém se píše:

EBF16

Provádíme testování vyhledávací technologie Jyxo na našich serverech. Cílem je vyladit výkon tak, aby mohla technologie Jyxo být nasazena pro hledání v českém fulltextu na Seznam.cz při současném objemu dotazů (denně kolem 600 000, z toho 70 % unikátních) i při podstatném zvyšování návštěvnosti našich služeb.

Nejenom, že se v nové odpovědi objevuje přímo slovo výkon, ale všimněte si i důrazu na unikátnost 70 % dotazů. To totiž znamená, že jen malou část výsledků vyhledávání lze ukládat v nějaké rychlejší mezipaměti a většinu musí servery sestavovat znovu a znovu.

Nyní již tedy není pochyb. Jyxo je skvělý vyhledavač, ale objem dotazů Seznamu při jeho stávajícím technickém vybavení zatím prostě nestíhá uspokojivě rychle zpracovat. Osobně jsem přesvědčen, že je to jen přechodný problém, který oba partneři rychle vyřeší, a že se s Jyxem na Seznamu opět brzy shledáme.

Anketa

Přejete si na Seznamu raději Jyxo než Google?

25 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 6. 8. 2007 22:39

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »