Hlavní navigace

Seznam prodán?!

Marek Antoš

Seznam sice v posledním roce poněkud ustal v inovacích, přesto je stále bez ohrožení jedničkou v českém Internetu. Už delší dobu se přitom spekuluje o tom, zda ho Ivo Lukačovič neplánuje prodat. Jak sám přiznal tento týden, nejenže se chystá, ale už to dokonce udělal!

Poprvé nám Ivo Lukačovič toto sladké tajemství prozradil v pondělí před jednáním s IDC o počtech uživatelů, znovu tuto informaci zopakoval ještě na předvánoční oslavě Seznamu v Evaldu. Informace jsou přesto poněkud kusé a to je patrně záměrem. Jak sám Lukačovič řekl, v současné předvánoční atmosféře by tato zpráva patrně zanikla, proto je oficiální oznámení plánováno až na leden.

Seznam údajně hledal strategického partnera zhruba rok a sešla se řada nabídek. Vítězem se nakonec stala zatím nejmenovaná švédská společnost, která se snaží získat podíly v různých evropských prohledávačích a v příštím roce by ráda vstoupila na americkou burzu: Evropa je, pokud jde o Internetovou horečku, přeci jen mnohem střízlivější. Jejím prostřednictvím by se tak měl na NASDAQu nepřímo objevit i Seznam.

Lukačovič se dal nedávno v týdeníku Respekt slyšet, že dostal nabídku na odkoupení Seznamu za sto milionů korun, ale to je vzhledem k pozici na trhu málo: požadoval by prý nejméně pul miliardy. Cena nakonec podle Lukačoviče nebyla tím hlavním, co rozhodlo. Navíc nejde o prodej celého Seznamu, ale jen o 30 procent. Osobně tedy přímé finanční vyrovnání odhaduji v řádu 10–20 milionů. Výhodou je však zřejmě výměna akcií, které by po kotaci na NASDAQu mohly dosáhnout zajímavé hodnoty. Lukačovič by měl mít navíc podle vlastních slov možnost pracovat přímo ve vedení společnosti a být tak přítomen všemu dění; tato možnost vstoupit do světa velkého obchodu je nepochybně velmi lákavá.

Seznam podle všeho nebude poslední, koho potkal tento osud. Český Internet se dostává do sféry zájmu investorů, ať už jde o čistý venture kapitál, nebo o strategické partnery, jako je tomu v tomto případě. Takovou či onakou finanční injekci může dostat leckterá česká Internetová společnost, řada nabídek přichází již nyní. Ostatně moc bych za to nedal, že někteří větší hráči už touto cestou nešli.

Kromě jiného to však znamená jeden významný mezník: český Internet, resp. poskytovatelé jeho obsahu, se z amatérů a poloamaterů vydávají na profesionální cestu. Na tom, zda je to dobře či špatně, se asi všichni neshodneme.

Marek Antoš

Našli jste v článku chybu?
20. 12. 1999 19:47
Michal Rostock (neregistrovaný)
Jsem rad, ze nekdo konecne pochopil, ze podnikat na internetu neznamena neco "bastlit" doma v obyvaku, ale ze je treba: a. myslet rychle a regionalne b. nebat se strategickych alianci c. rust dokud to jde

Kdo bude dalsi? [It ain't over yet!] MR

20. 12. 1999 9:25
Daniel Dočekal (neregistrovaný)
Předem? Udržel? No dalo by se o tom pochybovat. Kudy chodil tudy trousil.....