Seznam sedí na prameni

Seznam si na úterý naplánoval několik akcí. Spustil nové vyhledávání, představil nový bulvární magazín a oznámil hospodářské výsledky firmy za minulý rok. Česká portálová jednička si vede nebývale skvěle. Před konkurencí má ohromný náskok a na českém Internetu může mít prakticky cokoli, co si zamane. Bohužel to paradoxně škodí všem ostatním.

Seznam si na úterý naplánoval několik akcí. Spustil nové vyhledávání, představil nový bulvární magazín a oznámil hospodářské výsledky firmy za minulý rok. Česká portálová jednička si vede nebývale skvěle. Před konkurencí má ohromný náskok a na českém Internetu může mít prakticky cokoli, co si zamane. Bohužel to paradoxně škodí všem ostatním.

Je libo brusinky?

Seznam předevčírem spustil nové služby. První z nich je inovované vyhledávání, které přináší především lepší relevanci výsledků. A jak říká Ivo Lukačovič, o relevanci nalezených výsledků šlo při vývoji v první řadě. Vlastní technologie tak nahradila dosavadní Jyxo a nutno říci, že změna k lepšímu je na první pohled více než patrná. Přidána byla i chutná omáčka. Našeptávač, okoukaný od Googlu a jeho služby Google Suggest nacházející se v beta fázi, je novinka, která uživateli během zadávání dotazu nabízí nejčastěji hledané fráze. Seznam se samozřejmě nezapomněl pochlubit, že tuto funkci nabízí v ostrém provozu jako první na světě. Svíčkovou nabízejí všude, ale na Seznamu vám k tomu přidají ještě brusinky.

Další takovou brusinkou je zmenšený screenshot nalezené stránky. V Seznamu to obhajují tím, že na první pohled zjistíte, kam nalezené odkazy míří, a máte se tak vyhnout návštěvě nekvalitních stránek. Již při zavádění náhledů stránek z katalogu se nesetkala tato služba s příliš pozitivní odezvou. Takže nic, kvůli čemu bych od zítra začal vyhledávání Seznamu využívat. Těžko totiž z mini obrázku 100×75 pixelů rozeznat kvalitu. Ale abych nekřivdil, kromě brusinek nabízejí na Seznamu především mnohem lepší svíčkovou, kvůli které se tam na oběd zajít vyplatí.

Super bulvár

Druhou v úterý oznámenou novinkou je bulvární magazín Super.cz. Škoda, že deník tohoto názvu a charakteru na novinových stáncích už nenajdeme, možná bychom se dočkali dalších soudních pří. Každopádně o drbech a celebritách vědí ve vydavatelství Stratosféra své, a proto je Seznam využil ku prospěchu svému a společně tak zaštiťují nový Super projekt, kde na čtverečném centimetru nalezneme více fotografií než textu. Jediným, čím se mohou lišit od konkurence, je málo obvyklá sekce Vtípky a videa.

Já na to mám

Kromě nových služeb byla na úterý také naplánována tisková konference, na které Ivo Lukačovič oznámil hospodářské výsledky za minulý rok: tržby 553 milionů korun, meziroční nárůst 115 procent, nezdaněný zisk 110 milionů korun, oproti minulému roku nárůst 360 procent.

Nejen tato čísla dělají ze Seznamu český internetový monopol. Také výsledky návštěvnosti z iAuditu ukazují, že Seznam je oproti nejbližšímu konkurentovi čtyřikrát navštěvovanější. A to by nás mělo trochu strašit.

Nejstarší český portál může mít na českém Internetu prakticky cokoli, co si zamane. Už pouze skutečnost, že za novým projektem stojí Seznam, zaručuje několik tisíc návštěvníků denně, což někdo jiný dosahuje jen dlouhodobou a poctivou prací.

Ostatně statistiky iAuditu tato slova jen potvrzují. Mezi Seznam a jeho dílčí služby se občas vklíní nějaký ten portál (Centrum, Atlas, Tiscali, Quick, Volný) či vydavatelství (Mafra, Ringier, Cpress). Jinak jsou to v první padesátce samé Novinky, Lidé, Horoskopy, Mapy, Smobily, atd.

Samostatné projekty mají šanci na úspěch jen mizivou. Například společnost LMC a její Práce.cz se snaží na internetovém trhu práce udržet již několik let. Dokonce právě běží v televizi třicetisekundové spoty. Jenomže jakoby se nechumelilo, Seznam si minulý rok řekl, že na poli pracovních serverů je ještě dosti volného místa, a spustil si službu Spráce. Za necelý rok v počtu nabízených pozic personální server Práce.cz téměř dohnal. A to bez výraznější reklamy a propagace. Takových příkladů bychom mohli nalézt i více. Předpokladem úspěchu je dostat se do stáje Seznamu a na úspěch máte z polovic zaděláno.

Content

Kdy bude PPC

A ještě jeden příklad. Tentokrát chování Seznamu jako sedící žáby na prameni. Již dlouho se očekává, že výraznější rozkvět PPC (pay per click) kampaní přijde až s uznáním této formy Seznamem. Jenomže jak Ivo Lukačovič přiznal, „vůbec nejpopulárnějším produktem loňského roku byl firemní zápis do katalogu určený pro malé a střední firmy. Tito podnikatelé si velice důsledně měří návratnost prostředků investovaných do reklamy. Z tohoto důvodu investují tam, kde je to pro ně nejvýhodnější.“ A jelikož jsou tyto zápisy placené paušálně a přesto se segmentu malých a středních firem stále vyplácí (nebo alespoň je jim do hlav „seznamáckými“ obchodníky natloukáno, že to tak je), nebude se Seznam do PPC nijak hrnout. Z paušálních poplatků plyne více, takže proč se dobrovolně o zdroje připravovat?

Seznam těží a patrně již navždy těžit bude z toho, že je tady nejdéle. Rokle mezi ním a konkurencí je opravdu propastná a těžko se v nejbližší době podaří někomu tuto jámu alespoň z části zasypat. Trhu to škodí, Seznam z toho profituje. Nezbývá než pogratulovat.

95 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 25. 8. 2007 13:14
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»