Seznam spustil mobilní reklamu – evoluce nebo revoluce?

Česká portálová jednička k prvnímu dubnu tiše spustila nabídku mobilního zobrazení v rámci svého inzertního portfolia. O mobilní reklamě, nebo přesněji reklamních formátech pro Internet na mobilních telefonech, se hovoří již dlouho. Realizace byla ještě donedávna technicky nemožná. Ostatně ani dnes ještě není úplně vyhráno, kupříkladu SPIR nemá dodnes jasno ve podobě výstupu měřených dat. Prorazí Seznam cestu ostatním, nebo na sebe vezme úlohu prospektora, který ukáže, kudy rozhodně ne?

Reklama na mobilním Internetu patří přes určitou mlhavost jeho definice k rajské hudbě pro všechny poskytovatele inzertního prostoru. Problém je však v tom, že jde o panenskou půdu a nikomu se zatím příliš nechtělo investovat čas a prostředky do jejího obdělání, na němž by se potažmo navíc zadarmo svezli i ostatní. Ostatně není bez zajímavosti, že SPIR, který se tématem měření a vyhodnocování přístupů na mobilní stránky zabývá již více jak půl roku a disponuje hned dvěma cestami měření, nemá dosud jasno ani v podobě výstupů.

Na konečné podobě výstupů z měření pro mobilní reklamu momentálně intenzivně pracuje Metokomise, ta je složena jak ze zástupců operátorů, tak i největších hráčů na poli poskytování inzertního prostoru, říká k tématu Kateřina Hrubešová, výkonná ředitelka sdružení SPIR. Jednání Metokomise je ve fázi vytyčování společného zájmu ze strany operátorů i ze strany provozovatelů hypotetické inzertní plochy. Jinými slovy, moment, kdy se přiblížíme unifikované měřitelnosti výstupů, je zatím stále vzdálený v horizontu měsíců.

Seznam spouští svoji nabídku zobrazení v rámci mobilního Internetu tak trochu na vlastní pěst a bude svými prvními výsledky dobrým ukazatelem pro ostatní. Proč právě počátek dubna? Experiment mobilní reklamou umožnil podle slov obchodního ředitele Seznamu Tomáš Búřila enormní nárůst uživatelů na mobilních službách Seznamu. Faktem je, že od ledna uživatelé služeb mobilního Seznamu realizovali více než 20 milionů návštěv a načetli do svých přístrojů přes 72 milionů mobilních stránek. Seznam se také, na rozdíl od řady svých konkurentů, snaží optimalizovat pro velkou škálu přístrojů, počínaje low-end telefony a špičkovými komunikátory a hybridními přístroji konče. Otázkou je, zdali se portálů podaří držet toto tempo i nadále, faktem ovšem zůstává, že je mobilní reklama v podání Seznamu schopná zaútočit na displeje více jak 13 milionů mobilních telefonů, což už je relativně zajímavé číslo.

Co přesně Seznam nabízí?

Prioritou (pravděpodobně i vývojovou) byl pochopitelně mobilní zápis v rámci Firmy.cz. Je otázkou, zdali jde o dobrý krok, neboť si nelze představit konzervativnější segment, ale to již je věc Seznamu. Doufejme, že ví, co dělá. V rámci firem je tak možné nově u mobilních přístupů zobrazovat základní informace o firmě, logo, lokalizaci na mapě nebo fotografie. Zápis by měl být na každém přístroji koncipován tak, aby se na displeji telefonu zřetelně objevili veškeré informace ze zadání. Sympatickou novinkou je přitom možnost uložit si kontakty přímo do adresáře telefonu jedním stisknutím tlačítka „Click to“ a lokalizace firmy na mapě s možností plánování trasy.

Dalším formátem je klasická display reklama optimalizovaná pro mobilní prostředí. Na displeji telefonu se pak firmy reprezentují klasickým bannerem buď jako Sponzor služby nebo formátem Halfleader.


hl

Nakonec, kontextovou reklamu podpoří na mobilech Sklik. Ten by měl být dostupný na pěti mobilních službách: vyhledávání prostřednictvím homepage m.seznam.cz, na mobilních verzích služeb Firmy.cz. (m.firmy.cz), Novinky.cz (m.novinky.cz), Zboží.cz (m.zboží.cz) a Obrázky (m.obrazky.cz) Mobilní telefon má v kapse každý a naše služby jsou velmi populární, proto věřím v jejich další, doslova bleskurychlé šíření. Navíc pro inzerenty a naše klienty to otevírá zcela novou škálu možností, jak být daleko těsněji propojen se svými současnými i budoucími klienty, komentuje vstup na trh Búřil.

Jak dlouho trvaly přípravy na spuštění nového reklamního formátu? Proč jste se rozhodli spustit nabídku mobilní reklamy právě teď? Přípravná fáze spuštění prodeje mobilní reklamy začala relativně brzy. Na konceptu jsme technologicky pracovali necelých 6. měsíců. Nutným krokem byla nejenom úprava samotných mobilních služeb, ale především zpřístupnění reklamních systémů pro zadávání, správu a distribuci reklamních kampaní pro mobilní segment. Nedílnou součástí příprav bylo i vytvoření podkladů pro klienty a nezbytné proškolení našich marketingových poradců, prohlašuje Ivan Mikula, senior produktový manažer Seznam na Mobil.


sponzor sluzby

Z technologického hlediska byl asi největším zádrhelem pro celý mechanismus navrhnout a vyvinout jednotlivé mobilní komponenty pro detekci a distribuci jednotlivých mobilních služeb. Je nutné si uvědomit, že jsme schopni online distribuovat mobilní obsah na cca 1100 typů mobilních telefonů u všech tří operátorů a to včetně všech tří reklamních formátů – PPC, Firemních zápisů či display reklamy, komentuje Mikula.

Jaká je ale vlastně vůbec momentální návštěvnost mobilních stránek Seznamu a dynamika jejího růstu? V tento moment máme k dispozici aktuální statistiky za měsíc březen, kdy při cca 12 milionech návštěv uživatelů bylo zobrazeno 52 milionů stránek mobilních služeb Seznam.cz. To je vzhledem k měsíci únoru nárůst o 10 milionů zobrazených stránek a zároveň o milion návštěv uživatelů více, vysvětluje Mikula. Na tomto trendu se pochopitelně hodně odráží hlavně celkový boom levných flat-rate dat pro mobilní telefony, který nastal v poslední třetině loňského roku (O2, před Vánocemi Vodafone). Na straně druhé to ale významu absolutních čísel nijak neubírá.

Měřitelnost zůstává trochu problém

Měření návštěvnosti mobilních služeb se intenzivně věnujeme od začátku projektu Seznam na mobil. Za naší stranu jsme již navrhli možná řešení, která by vedla k auditovanému měření návštěvnosti mobilních služeb a jsme připraveni je okamžitě uvést v praxi, říká Mikula. Určitý problém spočívá ve spolupráci s operátory, Seznam jakožto člen SPIR sází hodně na výsledek snah metodologické komise, SPIR by se totiž měl stát jednoznačným garantem s jasně definovanými auditovanými daty. Snad se již blížíme k cíli, kdy budeme moci společně nabídnout ověřená dat, která tak přispějí k transparentnosti trhu pro zadavatele reklamy, doufá Mikula.


tabulkograf

(Zdroj: Seznam.cz)


Co přesně klienti v novém formátu dostanou?

Klientům samozřejmě chceme nabídnout obdobné podmínky pro zadávání kampaní, které znají z webového prostředí. V tento moment disponujeme údaji jako je návštěvnost služeb a počty zobrazených mobilních stránek, jsme schopni nabídnout počty zobrazení či prokliků u jednotlivých kampaní, říká Mikula. O možnosti zobrazení reálných uživatelů platí to, co již bylo uvedeno výše.


graf 1

(Zdroj: Seznam.cz)


Z pohledu konzumenta

Jako přínos pro samotné uživatele vidím právě v tom, že na rozdíl od webu je mobilní telefon zařízení, u kterého lze jedním stisknutím tlačítka firmu zavolat, poslat SMS či v budoucnu zaplatit za službu či zboží. Další výhodou reklamních formátů v mobilních telefonech je dostupnost lokalizace prostřednictvím GPS či BTS, vychvaluje přednosti služby Mikula. A jaká je realita? Hodně záleží na tom, zda se Seznamu zrovna daří reklamu koncipovat takovým způsobem, aby nebyla pro uživatele rušivým prvkem a nepřiměřenou datovou zátěží při používání mobilních aplikací. My bychom se klasickému vnímání reklamy v tomto formátu raději vyhnuli, říká Mikula a dodává: Naším cílem je vlastně jen nabídnout uživateli další cestu k informacím.

CIF16

Otazníky nad budoucností

Asi největší problém celé snahy je otázka, nakolik se úvahy o mobilním Internetu vlastně vyplatí. Na jedné straně je nezpochybnitelné, že zde máme obrovský svět nejrůznějších mobilních zařízení, která se touží k síti sítí připojovat. Jenom dnes je u nás již 13 600 000 aktivních SIM karet. Je sice pravda, že ne nepodstatnou část z tohoto čísla tvoří karty pro různá jednoúčelová technická řešení (speciální služby datové služby), i tak jde ovšem o poměrně úctyhodné číslo.

Na druhé straně stojí poměrně racionální úvaha, že mobilní Internet není nic víc, než jen momentálně módní přechodová fáze. Ostatně pracovat s velkou částí plnohodnotného Webu umí některé mobilní přístroje již dnes (iPhone). Uvidíme, jaké silné se ukáží výhody konvergence těchto dvou komunikačních platforem, právě na té totiž bude do budoucna nejspíše stát či padat veškerá mobilně-internetová reklama.

Anketa

Reklama pro mobilní Internet mne:

7 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 29. 1. 2010 9:49

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení »