Hlavní navigace

Seznam spustil Zprávy, co nejsou zprávy. Kam se podíváte, tam to drhne

5. 10. 2016
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ano. Opravdu mám za to, že firma s miliardovými příjmy by měla konečně mít úroveň a profesionalitu. Ano, řeč je o Seznam.cz.

Jste firma s miliardovými obraty a spustíte nové zpravodajství, které je od začátku přes PR podávané jako něco, co bude „druhé Aktuálně“, včetně zvučných jmen, která jste přetáhli jiným redakcím? Pak musíte plnit očekávání a navíc přidat i to, že ohromíte a přitáhnete (jak trefně dodal k mému tweetu Marek Prchal). Ne, že jen na web pověsíte nějaký nedodělek.

Kde myslíte, že najdete Zprávy Seznamu? Na logické adrese zpravy.seznam.cz nikoliv. Neznámo proč to zobrazí vyhledávání. To ostatně vlastně zobrazí i adresa www.seznam.cz/zpravy

Těžko říci, proč první, co uvidíte, je jenom vyhledávací políčko. Žádný obsah, žádný výběr té důležité zprávy. Můžete začít rolovat, ale opět najdete něco, co od jedničky na trhu nečekáte – banality, clickbaiting, triviální, roky staré věci posbírané z internetu, screenshoty z Twitteru. Nedozvíte se ani, kdy ona „zpráva“ vlastně byla vydána, jednu z těch nejzásadnějších maličkostí pro rozhodování, zda ji chcete rozkliknout. To, že se pod pozadím vyhledávacího políčka skrývá jedna ze zpráv, to musíte uhodnout.

Záhadou je i výběr na hlavní stránce. Je podle důležitosti? Je podle času? Je podle sledovanosti? Jak často se budou vlastně objevovat nové věci? Od zpravodajství očekáváte něco jiného než několik hodin statické hlavní stránky. A například určitě ne jako první zprávu oznámení, že Hurikán Matthew dorazil na Kubu, ve které nakonec najdete reálně jenom dva screenshoty tweetů ze zahraničních agentur a 25sekundové video s nulovou hodnotou.

Zprávy, co nejsou zprávy

Divit se nesmíte ani tomu, že občas titulky neodpovídají obsahu, nebo chybějícím perexům. Ještě více se ale budete divit, když zjistíte, že tohle si Seznam.cz představuje jako televizní obsah. U kterého je zvláštní i internetové provedení, protože na hlavní stránce jediné zásadní místo zabralo zbytečné vyhledávací políčko a ve zprávě samotné se k obsahu musíte také dorolovat. Tohle nevymýšlel člověk, který chtěl zprovoznit zpravodajství.

Samotné zprávy postrádají komentáře, což je jedna z mála pozitivních věcí – jedna žumpa v podobě Novinky.cz stačí. Kupodivu mají Líbí a sdílení od Facebooku, neznámo proč ale postrádají Tweet pro Twitter. Některé ze zpráv jsou extrémně krátké, na video občas stačí záznam telefonátu (tedy jenom audio), chybějí souvislosti a analýza, ale také ty nejobyčejnější související zprávy generované ať už automaticky, nebo ručně. Na „exkluzivitu“ stačí i opsat žebříček nejbohatších Čechů od Forbesu a natočit k tomu dvě minuty videa, kde opět přijde rozpor mezi lákáním na příběh a dodáním kupy textu o něčem zcela jiném.

Od profesionálů s penězi očekáváte, že prostě pár týdnů „pojedou do zdi“, že si připraví dostatek obsahu, že se naučí s ním pracovat, že poskytnou něco víc než jen základní službu. Obzvlášť pokud už měsíce před spuštěním lákáte na Jindru Šídla a další novináře, které se „podařilo“ odlákat z jiných redakcí. Ale zrovna Jindřich Šídlo zatím nikde vidět není. Tedy pardon, až na podpis pod trapným titulkem Volební debata. Takhle jste Sobotku, Babiše, Kalouska a další ještě neviděli.

Netestováno?

Budiž, podcenili to, teď se po sociálních sítích vymlouvají na to, že začínají, že se to bude zlepšovat, rozvíjet. Od české „jedničky“ něco takového není přijatelné, ale už roky víme, že tohle je přesně Seznam. Osobně k tomu mohu dodat jenom to, že tenhle minimalisticko-ignorantský přístup možná mohl fungovat v době před deseti lety, dnes je však nemyslitelný.

BRAND24

Bohužel to navíc kulhá i technicky. Zapomněli si zkontrolovat, jestli jim videopřehrávač funguje s AdBlockem. Nefunguje, jen točí kolečkem, místo aby aspoň oznámil „vypněte si to“. Což vedlo k záplavě stížnosti, že se jim nepřehrávají videa.

Špatně funguje i detekce přítomnosti Flashe, takže ačkoliv přehrávač umí přehrávat bez něj, někdy na Flashi prostě trvá (Seznam zatím potvrdil, že chystá nový přehrávač – pozn. redakce). Stejně jako nepřehrává, když si video otevřete v náhledových prohlížečích Twitteru. O nepřesměrování zpravy.seznam.cz jsem se zmínil už výše a do přehledu absurdit si můžete dát i to, že odkaz pro „návrat zpět“ nevede na hlavní stránku zpráv, ale na www.seznam.cz

Budete Zprávy Seznamu sledovat pravidelně?

  • určitě, moc se mi líbí
    8 %
  • podle toho, co mě zaujme na titulní straně Seznamu
    5 %
  • nevím, na hodnocení je ještě brzo
    18 %
  • spíš ne, zatím mě moc nepřesvědčili
    27 %
  • určitě ne, vůbec se mi nelíbí
    42 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).