Hlavní navigace

Seznam: Švédi útočí, třicetiletá válka pokračuje

Marek Antoš

Poměrně dlouhou dobu se hovořilo o tom, že Seznam hledá strategického partnera. Napětí vyvrcholilo v prosinci, když Ivo Lukačovič oznámil, že našel partnera, který by měl v Seznamu získat třicetiprocentní podíl. Po měsíci otálení se včera konala tisková konference za přítomnosti zástupců obou stran.

Tisková konference se většinou pořádá proto, že někdo chce novinářům sdělit nějaké nové informace nebo vnést do určitých otázek více světla. Pokud bychom se na včerejší konference podívali z tohoto hlediska, bylo by snad lepší, kdyby se nekonala: většinu problémů spíše zatemnila a i to, co bylo dříve jasné, se nyní ztrácí v nejistotě.

Seznam kupuje švédská firma Spray, která je velmi aktivní na Internetovém trhu ve své domovské zemi, ale snaží se rozšiřovat i do dalších zemí Evropy. Založena byla v roce 1995, tedy o rok dříve, než vznikl Seznam, a podobně jako Seznam se původně zabývala tvorbou WWW stránek a „strategickým poradenstvím v oblasti Internetu“, jak se píše v tiskové zprávě. Tato konzultační divize se v roce 1998 oddělila a po sloučení s americkou firmou Razorfish úspěšně vstoupila na americkou technologickou burzu NASDAQ.

V současné době Spray provozuje zřejmě největší švédský portál, který nabízí klasické služby, jako je prohledávání Internetu, free-mail i zpravodajství. Záběr Spraye je však přeci jen o něco širší než záběr Seznamu, provozuje totiž také vlastní Internetové rádio, seznamovací službu a – abych opět citoval tiskovou zprávu – „velký počet informačních kanálů se specializovanými službami a s obsahem z různých oblastí, jako jsou Novinky, Podnikání, Cestování, Nákupy, Zábava a mnoho dalších“. Co je však velmi zajímavé, Spray ve Švédsku současně funguje jako poskytovatel bezplatného připojení k Internetu a v této oblasti je údajně na trhu číslo tři (ovšem s největším růstem).

Spray má své portály i v dalších evropských zemích, zatím ve Francii, Norsku, Německu a Itálii. Všechny tyto serveru byly spuštěny teprve v průběhu několika minulých měsíců, takže na hodnocení jejich úspěšnosti je v tomto smyslu ještě brzy. Zajímavé je, že zatímco všechny tyto portály jsou striktně v barvách a designu originálního Spraye, Seznam zůstane takový, jaký je – pouze přibylo logo Spray na jeho stránkách. To je samozřejmě logický krok: změna Seznamu by mohla znamenat jedině zmatení uživatelů a jejich případný odliv.

Ivo Lukačovič doposud Seznam provozoval jako fyzická osoba na svůj živnostenský list. Nyní se transformuje na akciovou společnost Seznam.cz, a.s., což je podmínkou toho, aby bylo vůbec možné realizovat podíl někoho dalšího na jeho vlastnictví. Otázka podílu je ostatně velmi zajímavá: zatímco původně Lukačovič hovořil o 30 %, na včerejší konferenci již žádné číslo nepadlo a na přímý dotaz bylo řečeno, že je to velmi složité a nelze říci jediné číslo. Tomu příliš nerozumím: bude-li existovat akciová společnost, musí být zcela zřejmé, kolik procent v ní bude každý z akcionářů držet.

Nezveřejněna zůstala i částka, za kterou byl Seznam prodán. Nadále však přetrvává atmosféra, která má vzbudit dojem, že šlo o skutečně velké peníze. Podle všech zasvěcených zdrojů jde přitom o falešný dojem: objem investice není astronomický a většina z těchto peněz má jít navíc přímo do Seznamu jako takového, nikoliv do kapsy Lukačovičovi. Ostatně pokud se prodává minoritní podíl ve firmě se zhruba desetimilionovým obratem za rok, nelze očekávat stovky milionů korun. Ivo Lukačovič jistě nepřijde zkrátka, ale bude to ještě nejakou dobu trvat. Časem možná prodá – již podstatně dráž – svůj většinový podíl v Seznamu, zajímavě by se také mohly zhodnotit akcie Spraye po jeho vstupu na NASDAQ a lze předpokládat, že Lukačovič nějaké dostane.

Seznam si sice stále udržuje pozici české jedničky s výrazným odstupem, v posledním roce a půl však byl velmi pasivní a po stránce svých služeb dnes už u nás rozhodně není nejlepší. Vstup společnosti Spray je v tomto ohledu slibným krokem: snad se začne znovu něco dít.

test

Marek Antoš


Starší, související články a odkazy:

Našli jste v článku chybu?
8. 2. 2000 16:29
K.Simon (neregistrovaný)
Soukrome bych si s Vami dovolil nesouhlasit, nebot uz dokonce i na "ceskem Internetu" zacina platit obchodni pravidlo, ze prave nejenom obsah, ale i forma (obal i s maslickou), kterou je zminovany obsah uzivatelum predkladan, jsou nemene dulezite, ba mozna i dokonce dulezitejsi. A to je prave to, co Seznamu opravdu ve zminovanem poslednim pul roce chybi (ackoliv ted vaham, jestli tomu tak bylo i drive :-( ). Vzdyt se podivejte po tech nasich tzv. portalech a podobne se tvaricich servre…
8. 2. 2000 14:46
Marek Antoš (neregistrovaný)
Nezapomínám, já to přímo popírám. Mohou zde být vyhledávací či katalogové servery s lepším obsahem (a ony zde dokonce alespoň v jistých směrech jsou), ale nemají proti Seznamu - aspoň v tomto okamžiku - šanci. Tím nejdůležitějším na Seznamu je totiž jeho značka, zaužívanost mezi uživateli Internetu; Seznam je stále takřka synonymem katalogového serveru. A s tím samozřejmě úzce souvisí i forma: lidé jsou zvyklí na to, jak "jejich" Seznam vypadá, a změny by je spíš odradily.