Hlavní navigace

Seznam už prodává reklamu přes RTB, nabídne všechny standardní formáty

 Autor: Isifa
David Slížek 19. 2. 2014

Vstup Seznamu mezi prodejce bannerů v systému real-time bidding (RTB) opět navýšil nabídku reklamního prostoru pro RTB v Česku.

  • 20.2. 10:05 – doplněno vyjádření Jany Bujalkové k počtu impresí a podílu RTB na celkové inventory

Seznam je největší vlastník mediálního prostoru na českém internetu a jeho vstup na pole real time biddingu (RTB) tak může znamenat pro zatím spíše okrajový způsob prodeje reklamy výrazný posun.

Plochy, které Seznam.cz dává k dispozici pro aukce v rámci RTB, mají podle prosincových dat NetMonitoru měsíční zásah přes 6 milionů RU, a tím tedy pokrývají 90 % české internetové populace, oznámila firma na svém blogu.

Zatím máme v plánu nabídnout cca 1,5 miliardy impresí za měsíc. Jak to bude ve finále záleží na poptávce a prvních výsledcích testování. Číslo se během té doby může navýšit, ale i snížit. Nyní je to pro náš celý programatický prodej ploch opravdu test, ze kterého chceme získat co nejvíc informací o trhu a technologiích,“ upřesňuje manažerka RTB v Seznamu Jana Bujalková

Plánem je samozřejmě uspokojit co nejširší škálu klientů. Věříme, že pro mnoho z nich bude nadále výhodnější nakupovat napřímo (u nás neplatí, že v RTB se nakupuje za nízké ceny. Ty hlídáme pomocí cenových prahů na úrovni každé jedné pozice),“ dodává.

Pro srovnání: dosud největší nabídku ploch mělo loni na podzim založené sdružení Czech Publisher Exchange (CPEx), které dalo k dispozici několik set milionů impresí při zásahu cca 4,5 milionů RU měsíčně (asi 70 % internetové populace).

Seznam dá do aukcí přes RTB k dispozici v podstatě všechny své standardní formáty bannerů na všech svých službách. Začíná s rozměry 300×250, 160×600 a 300×600 px, v blízké budoucnosti postupně přidá i rozměry 970×100, 970×210, 970×310, 900×400 a 467×120 px. Přes RTB zatím nebude nabízet nestandardní formáty, rich media, mobilní a video reklamu.

A jaké procento z celkové bannerové inventory Seznamu RTB dostane? „Přesné procento bohužel nemůžu sdělit. Je důležité zmínit, že přímý prodej bude i nadále základem obchodu. Všechny kampaně nakoupené na CPT model mají zachované garance a spuštění RTB je nijak neohrozí. Pokud klient požaduje jistoty v počtu zobrazení, přímý obchod je pro něj stále nejlepším řešením (RTB může využít jako doplněk k přímým kampaním),“ říká Bujalková.

Během jara bude Seznam testovat různé SSP (Supply Side Platform) technologie, které řídí aukce volného prostoru na straně média. Začíná se systémem Admeta a postupně chce přidávat další. Vítěze svého testu chce vybrat do léta.

Stav RTB v Česku

Odhadovat současnou celkovou nabídku ploch přes RTB v Česku je docela složité – k dispozici jsou pouze data z jednotlivých DSP, která se často výrazně liší. Podle výkonného ředitele CPExu Matějě Nováka se ale celková inventory pohybuje v řádu několika miliard impresí měsíčně.

WT100

Vstup Seznamu do RTB povede k dalšímu rozvoji trhu. Myslím, že pro inzerenty, kteří zatím se vstupem do RTB váhali, je to jasný signál, že RTB se stalo standardní součástí online marketingu. Po vstupu Seznamu nabízí bannerovou reklamu prostřednictvím RTB devět z deseti největších českých online vydavatelství, dodává Novák.

A ještě pohled přes peníze: v roce 2012 se na českém trhu podle odhadu Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR) přes RTB prodala reklama v hodnotě jen asi 9 milionů Kč. Odhady pro rok 2013 se pohybovaly kolem trojnásobku této cifry, jaká byla skutečnost ale zatím SPIR nezveřejnil. 

Našli jste v článku chybu?
DigiZone.cz: Nova opět stahuje „milionáře“

Nova opět stahuje „milionáře“

Vitalia.cz: Jak Ondra o astma přišel

Jak Ondra o astma přišel

DigiZone.cz: O2 TV doplnilo kanály HBO v HD

O2 TV doplnilo kanály HBO v HD

Lupa.cz: Adblock Plus začal prodávat reklamy

Adblock Plus začal prodávat reklamy

Lupa.cz: Aukro.cz mění majitele. Vrací se do českých rukou

Aukro.cz mění majitele. Vrací se do českých rukou

Vitalia.cz: Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Lupa.cz: Bude Google platit médiím za použití článků?

Bude Google platit médiím za použití článků?

Podnikatel.cz: Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

DigiZone.cz: Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

Podnikatel.cz: Takhle se prodávají mražené potraviny

Takhle se prodávají mražené potraviny

Vitalia.cz: Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

120na80.cz: Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

DigiZone.cz: LG OLED65E6: první pohled

LG OLED65E6: první pohled

Podnikatel.cz: ČSSZ posílá přehled o důchodovém kontě

ČSSZ posílá přehled o důchodovém kontě

Vitalia.cz: 5 chyb, které děláme při skladování potravin

5 chyb, které děláme při skladování potravin

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Lupa.cz: Další Češi si nechali vložit do těla čip

Další Češi si nechali vložit do těla čip

Podnikatel.cz: „Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

„Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže