Hlavní navigace

Seznam už prodává reklamu přes RTB, nabídne všechny standardní formáty

 Autor: Isifa
David Slížek 19. 2. 2014

Vstup Seznamu mezi prodejce bannerů v systému real-time bidding (RTB) opět navýšil nabídku reklamního prostoru pro RTB v Česku.

  • 20.2. 10:05 – doplněno vyjádření Jany Bujalkové k počtu impresí a podílu RTB na celkové inventory

Seznam je největší vlastník mediálního prostoru na českém internetu a jeho vstup na pole real time biddingu (RTB) tak může znamenat pro zatím spíše okrajový způsob prodeje reklamy výrazný posun.

Plochy, které Seznam.cz dává k dispozici pro aukce v rámci RTB, mají podle prosincových dat NetMonitoru měsíční zásah přes 6 milionů RU, a tím tedy pokrývají 90 % české internetové populace, oznámila firma na svém blogu.

Zatím máme v plánu nabídnout cca 1,5 miliardy impresí za měsíc. Jak to bude ve finále záleží na poptávce a prvních výsledcích testování. Číslo se během té doby může navýšit, ale i snížit. Nyní je to pro náš celý programatický prodej ploch opravdu test, ze kterého chceme získat co nejvíc informací o trhu a technologiích,“ upřesňuje manažerka RTB v Seznamu Jana Bujalková

Plánem je samozřejmě uspokojit co nejširší škálu klientů. Věříme, že pro mnoho z nich bude nadále výhodnější nakupovat napřímo (u nás neplatí, že v RTB se nakupuje za nízké ceny. Ty hlídáme pomocí cenových prahů na úrovni každé jedné pozice),“ dodává.

Pro srovnání: dosud největší nabídku ploch mělo loni na podzim založené sdružení Czech Publisher Exchange (CPEx), které dalo k dispozici několik set milionů impresí při zásahu cca 4,5 milionů RU měsíčně (asi 70 % internetové populace).

Seznam dá do aukcí přes RTB k dispozici v podstatě všechny své standardní formáty bannerů na všech svých službách. Začíná s rozměry 300×250, 160×600 a 300×600 px, v blízké budoucnosti postupně přidá i rozměry 970×100, 970×210, 970×310, 900×400 a 467×120 px. Přes RTB zatím nebude nabízet nestandardní formáty, rich media, mobilní a video reklamu.

A jaké procento z celkové bannerové inventory Seznamu RTB dostane? „Přesné procento bohužel nemůžu sdělit. Je důležité zmínit, že přímý prodej bude i nadále základem obchodu. Všechny kampaně nakoupené na CPT model mají zachované garance a spuštění RTB je nijak neohrozí. Pokud klient požaduje jistoty v počtu zobrazení, přímý obchod je pro něj stále nejlepším řešením (RTB může využít jako doplněk k přímým kampaním),“ říká Bujalková.

Během jara bude Seznam testovat různé SSP (Supply Side Platform) technologie, které řídí aukce volného prostoru na straně média. Začíná se systémem Admeta a postupně chce přidávat další. Vítěze svého testu chce vybrat do léta.

Stav RTB v Česku

Odhadovat současnou celkovou nabídku ploch přes RTB v Česku je docela složité – k dispozici jsou pouze data z jednotlivých DSP, která se často výrazně liší. Podle výkonného ředitele CPExu Matějě Nováka se ale celková inventory pohybuje v řádu několika miliard impresí měsíčně.

Vstup Seznamu do RTB povede k dalšímu rozvoji trhu. Myslím, že pro inzerenty, kteří zatím se vstupem do RTB váhali, je to jasný signál, že RTB se stalo standardní součástí online marketingu. Po vstupu Seznamu nabízí bannerovou reklamu prostřednictvím RTB devět z deseti největších českých online vydavatelství, dodává Novák.

A ještě pohled přes peníze: v roce 2012 se na českém trhu podle odhadu Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR) přes RTB prodala reklama v hodnotě jen asi 9 milionů Kč. Odhady pro rok 2013 se pohybovaly kolem trojnásobku této cifry, jaká byla skutečnost ale zatím SPIR nezveřejnil. 

Našli jste v článku chybu?

24. 2. 2014 8:00

Ivan (neregistrovaný)

Ano, v novinách se tomu říká vata. Aneb jak prodat to co nikdo nechce? Známé charitě, kamarádům, vlastnímu promu a nebo jako bonus.

Internet měl výměnné systémy a teď RTB. Inu vývoj jde dál.

20. 2. 2014 16:59

čtenář (neregistrovaný)

Reklamy a další bordel se musí blokova! Proto tu havěť blokuji přímo na routeru (MikroTik).

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Podnikatel.cz: Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph