Hlavní navigace

Seznam začíná na své homepage doporučovat i videa ze Streamu

Jan Beránek

Automat, který každému návštěvníkovi zobrazí články podle jeho gusta, se ujal a zvyšuje čtenost. Teď to portál zkouší s videem.

Dosud šlo o články ze Super.cz a Novinek. A data Seznamu ukazují, že cílené doporučování zvyšuje čtenost a podle výsledků pilotního provozu přináší i vyšší míru sledování videí až do konce. A to v řádech desítek procent. 

Ve sledovaném týdnu od 11. do 17. dubna se dokoukanost doporučovaných dílů zvýšila téměř o 20 procent oproti průměru v předchozích týdnech. Zvýšila se i průměrná proklikovost (CTR), která podle Seznamu poskočila z hodnot kolem 1,3 na 2,4.

S doporučováním obsahu na své homepage začal Seznam experimentovat už před rokem. Po půl roce testovacího provozu na vybraném vzorku návštěvníků domovské stránky pak spustil doporučovaný obsah všem uživatelům. 

"Konkrétně u zpravodajských článků z Novinky.cz se nám osvědčilo, že nejlepší zážitek se zachováním žánrové vyváženosti lidem poskytujeme tehdy, pokud automatické doporučování obsahu kombinujeme s redakčním výběrem,“ tvrdí na blogu firmy produktový manažer homepage Marek Vacek

Po tříměsíčním testování se minulý týden balík, ze kterého automat vybírá obsah k doporučení, rozšířil ještě o videa ze Stream.cz. Portál ale experimentuje už i se zobrazováním článků ze světa mimo Seznam

NMI17

Jako u cílené reklamy

Seznam pro doporučování obsahu používá podobný mechanismus, jako pro behaviorálně cílenou reklamu. Vychází z kombinace několika faktorů s tím, že u každého ze serverů, jejichž obsah je doporučován, hraje hlavní roli vždy jiný. 

„Zajímavost zpravodajských informací musíte posuzovat podle jiných měřítek, než u internetové televize. U obojího je třeba zohledňovat aktuálnost obsahu, nicméně zatímco u prvního vás spíše zajímá oblíbenost konkrétní zprávy v kombinaci s obecnými zájmy čtenáře, u pořadů vás bude víc zajímat to, nakolik je daný pořad diváky preferovaný. Proto sledujeme trochu odlišné metriky. U zpravodajství se zaměřujeme na čtenost článků, která doporučováním vzrostla o desítky procent. U video obsahu se zase zaměřujeme na jednotlivé pořady, které uživatel rád sleduje. Prioritou je pro nás odsledovaný čas, z kterého si můžeme vyvodit kvalitu divácké zkušenosti,“ dodává produktový manažer  Ondřej Javornický

Našli jste v článku chybu?
29. 4. 2016 6:01

"Automat, který každému návštěvníkovi zobrazí články podle jeho gusta, se ujal a zvyšuje čtenost."

Také jej používám. Jmenuje se Google News.