Seznam zbrojí: tři nové služby

Očekávaný vstup Googlu nutí české portály k přehodnocování strategií a nasazování nových služeb. Každý další návštěvník, uvyklý na "své" domácí stránky se všemi důležitými informacemi na jednom místě, bude totiž v nadcházející bitvě velmi cenný. Kromě podrobností o nových službách Seznamu také víme více i o jeho PPC systému. A co na to konkurence?

Přestože titulek hovoří o třech nových službách, není tak docela přesný. Seznam totiž na včerejší tiskové konferenci představil v podstatě jedinou opravdu novou službu, a totiž encyklopedii. Kinománii již znáte ze stránek Lupy poměrně dobře (a mnoho nového o ní také na tiskovce nezaznělo), nová funkce map Seznamu (vyhledávání lokálních firem a institucí) je spíše doplňkem služby stávající. Nejzajímavějšími a opravdu novými zprávami tak jsou bližší informace o novém PPC systému, který Seznam stále veřejně testuje.

Kinománia: zájem má Karneval

Kinománia je značka pro video on demand (VoD, video na vyžádání) službu Seznamu, kterou spouští společně s firmou Alef Nula (zatím jde však stále o beta verzi). Více o celém projektu si můžete přečíst ve starším článku Seznam spouští půjčovnu filmů, nyní jen připomeňme, že online půjčovna filmů má ambici překonat (pravda, nepříliš výrazný) stín konkurenčního Starzone Českého Telecomu díky pravidelné a aktuální nabídce filmových hitů. V jednání s distributory Alef Nula podle všeho pokročil, v tiskových materiálech je zmíněno deset českých společností a dvě zahraniční (AQS MagicBox a výhledově SPI International), se kterými producentsky spolupracují. Nechybí mezi nimi ani Česká televize či Národní filmový archiv. Zajímavým zjištěním může být, že podle předsedy Asociace producentů v audiovizi Pavla Strnada u řady zahraničních filmů existuje ve smlouvě pro distribuci dodatek, že v případě užití díla pro VoD je nutné právo na šíření filmu znovu potvrdit. Podle Pavla Strnada je také Kinománie spíše konkurencí klasickým videopůjčovnám. Producentům se tento nový kanál zamlouvá, ale jde o novou věc a všichni čekají, jak se chytne, dodal Pavel Strnad.

Další zajímavou informací je i potvrzení dřívějšího vyjádření Róberta Drotára (který má v Alef Nula projekt na starosti), že se Alef Nula snaží dohodnout s poskytovateli připojení na umístění filmové databáze Kinománie přímo v jejich sítích tak, aby se na stahování filmů následně neuplatňovaly datové limity. Róbert Drotár na včerejší tiskovce uvedl, že tato jednání skutečně probíhají, přičemž nejdále pokročila u kabelového poskytovatele Karneval Media. U toho se však nabízí úvaha, jak by Kinománii, tedy službu VoD třetí strany, uplatnil ve své produktové nabídce – uživatelé jeho internetového připojení by tak mohli Kinománii dávat přednost před nabídkou televize skrze triple play, kterou Karneval již má. A podle vyjádření Marcela Procházky, ředitele telekomunikačních služeb Karneval Media, to skutečně vypadá spíše tak, že Alef Nula jedná s Karnevalem o uplatnění svého filmového obsahu a nikoliv o odstranění datových limitů pro uživatele (Seznam) Kinománie:

Karneval Media zahájil poskytování digitální kabelové televize založené na standardu DVB-C již před několika měsíci. Další služby, které Karneval plánuje nabídnout svým klientům, jsou VoD (Video on Demand) a NvoD (Near Video on Demand). Z těchto důvodů Karneval jedná i se společností Alef Nula, která disponuje zajímavým obsahem.

VoD a NVoD služby budou doplňkem stávajících ‚broadcasting‘ služeb – tedy vysílacích služeb klasické kabelové televize, která dodává programovou nabídku přes kabelové rozvody (digitální a analogová TV). Tyto služby bude svým klientům nabízet a poskytovat Karneval Media, stejně jako tomu je u jiných služeb (analogová nebo digitální televize či Internet).

FUP Karnevalu nerozlišuje provoz vně nebo uvnitř sítě Karnevalu, to znamená, že veškerý provoz se započítává do FUP. Avšak v případě, že služby VoD bude poskytovat Karneval, lze počítání dat nastavit tak, aby data tohoto provozu nebyla do FUP započítána. Je to podobné jako u telefonních služeb, kdy se provoz VoIP operátorů do FUP započítává, datový provoz digitálního telefonu Karnevalu však nikoli.

K datovým limitům ještě podotkněme, že případné ulehčení uživatelům Kinománie od podmínek FUP je sice z marketingového hlediska dobrý tah, avšak zároveň tak trochu zpronevěření původním záměrům projektu (na který Alef Nula získal dotaci od ministerstva informatiky), totiž donutit poskytovatele limity zmírnit či zrušit.

Z plánů na další rozvoj Kinománie pak zaznělo rozšíření nabídky kvality filmů o formát HDTV či plán uvádět každý čtvrtek nový atraktivní titul.

Trojitá encyklopedie

Encyklopedie na adrese encyklopedie.sez­nam.cz běží už několik dnů, avšak Seznam ji oficiálně představil právě včera. Její obsah sestává ze tří hlavních zdrojů: Ottovy encyklopedie (ta podle Seznamu obsahuje 217.000 hesel), CoJeCo (107.000 hesel) a české Wikipedie (cca 31.000 hesel). I přes nejmenší objem Wikipedie je nutno dodat, že disponuje často kvalitnějším zpracováním hesel (ve srovnání s již poměrně starou Ottovou encyklopedií tyto rozdíly zvlášť vynikají). Seznam si obsah Wikipedie obnovuje jednou týdně, v rámci GNU licence za něj sice nemusí platit, přesto podle Iva Lukačoviče považoval za vhodné podpořit její rozvoj částkou 10.000 dolarů ve prospěch organizace Wikimedia Foundation.

Ivo Lukačovič také zdůraznil, že Seznam u tohoto projektu nepočítá s finanční návratností, nehodlá ani u encyklopedie nasazovat reklamu a chce ji dotovat. Po zapojení dalších encyklopedií však tvůrčí tým počítá s návštěvností 60 – 100.000 uživatelů denně, což může být svým způsobem ještě lepší druh kompenzace. Uživatel, který si zvykne chodit na Seznam pro výklad cizích slov, si může zvyknout i na další jeho služby. Bezpochyby zajímavou, byť neoficiální zprávou (Google svoje aktivity v Česku nijak nekomentuje, de facto nikdy ani neohlásil, že se do ČR chystá) v této souvislosti je, že vysoký podíl Seznamu je jedním z hlavních důvodů (kromě potíží s náborem do vývojového centra) prozatímního odkladu vstupu Googlu na trh.

Staré nové mapy

Posilování „návyku“ na služby českého portálu by se ostatně mohlo zdát jako nejviditelnější strategie, kterou české portály při přípravě na tuto událost volí. Takový pohled je samozřejmě zjednodušující, avšak nezávislý pozorovatel musí Seznamu alespoň uznat, že se při této prevenci snaží převzít nejoblíbenější služby Googlu tak, aby ten při svém vstupu „koncového“ uživatele (tedy ne např. inzerenta) co nejméně překvapil. Mapy s AJAX rozhraním jsou jednou z nich a nutno říci, že jednou z nejpovedeněj­ších a zřejmě také z nejdražších. Ivo Lukačovič v té souvislosti hovoří o práci 150 lidí (30 vývojářů a rok vývoje a 120 lidí, zajišťujících obsah) a 30 – 40 milionech korun celkových nákladů. Oblíbená letecká mapa je prý nejnovější, kterou mohl Seznam získat (dva až tři roky stará), nicméně příští rok by mělo dojít k její aktualizaci.

Včera představené vylepšení map na Seznamu spočívá v lokálním vyhledávání firem (tedy např. „kola, Praha“ – tak, jak to známe z Google Local, kde však Česká republika zatím nefiguruje), které Ivo Lukačovič označuje za revoluční a doslova prohlásil, že Seznam se jako první rozhodl, že zlepší vyhledávání firem a instituci v regionech. To je však poněkud zavádějící, protože Centrum podobnou službu již nabízí. Centrum spustilo svůj a v Česku opravdu první lokální vyhledávač na českém Internetu už více než před rokem, říká k tomu Jan Nehasil, portálový architekt a člen vyhledávacího týmu Centra.

Výsledky místního vyhledávání institucí samozřejmě závisí na dostupném obsahu, zároveň je dobré vhodně volit pokládané fráze. Proto například výsledky dotazu „hospoda Kolín“ mohou některé znalce tohoto města zklamat (stejně jako na Centru), stačí však zadání změnit na „restaurace Kolín“.

Krátká doba, která stačila novým mapám Seznamu k získání obliby u odborné veřejnosti, by napovídala, že ostatní portály zkusí alespoň vyrazit stejným směrem. Tak docela tomu však není: Plánujeme jít svou vlastní cestou. Rádi bychom se však soustředili na na Email, ICQ a vylepšili vyhledávání. Postupného vylepšování se dočká většina našich služeb. Mimo jiné i Map, řekl Lupě Petr Šnajdr, technický a produktový ředitel Atlas.cz. Jan Nehasil z Centra odpovídá prakticky stejně: Neustále se snažíme zlepšovat všechny naše služby, v současné době jsme například spustili novou verzi obrázkového hledání, proto ani mapy určitě nezůstanou pozadu. Výše uvedené náklady na vývoj map jsou zřejmě zkrátka příliš silným argumentem pro opatrnost v rozletu.

Klíčovým přínosem z hlediska Seznamu je však u nových map spojení s novými formami firemní inzerce. Firma si nyní může zaplatit obsáhlejší prezentaci tak, aby v detailu zobrazovala více kategorií, logo apod. Díky místnímu vyhledávání nyní navíc Seznam může vydělávat i na tzv. sponzorovaných odkazech, které se zobrazují na začátku a na konci výsledků. Sponzorované odkazy mají platnost na maximálně šest měsíců, zaplatit si je možné také reklamní bublinu, která se zobrazuje jako výsledek hledání pod zvoleným klíčovým slovem. Tyto nové zdroje příjmů přitom mají podle slov Iva Lukačoviče hrát významnou roli jako pojistka při přechodu na nový obchodní model, spojený s další novou službou Seznamu: PPC systémem.

20 haléřů za (S)klik

O Skliku jsme se na Lupě již zmiňovali v krátké zprávě. Platby za proklik u inzertních odkazů ve výsledcích vyhledávání jsou ve srovnání s dosavadními způsoby příjmů tohoto portálu poměrně zásadní inovací: namísto obchodníků, kteří dosud klientům spravovali a nabízeli reklamní kampaně, si vystačí klienti sami. Naši obchodníci mohou PPC klientům nabízet také, ale zatím nezvažujeme, že bychom do toho pustili nějakého přeprodejce. Klienti si to mohou spravovat sami, a pokud si najdou firmu, která jim s tím pomůže, tak je to samozřejmě možné, ale my jim nebudeme dávat žádnou provizi, řekl nám Ivo Lukačovič.

Kanibalizace našeho stávajícího businessu se pochopitelně trošku obáváme, připouští přitom Ivo Lukačovič. Máme to však vymyšleno tak, aby se nám zisky z něj nesnížily. Velkou roli v tom hrají nové mapy, protože to je obrovská přidaná hodnota pro firmy. Loga, vizitky atd. na mapách jsou součástí klasického zápisu do Seznamu a žádným PPC se tam nedostanete. Náš business se ‚zlatými stránkami‘ funguje dál a k tomu přidáváme nově i mapy. Neočekávám, že by tam byl významný výpadek.

Minimální cena za klik je stanovena na 20 haléřů, což je ve srovnání se systémem AdFox (který provozuje Centrum a kde platí pětikorunová hranice) poměrně málo. Sklik však bude nasazen jen na vyhledávání ve fulltextu Seznamu, což znamená, že na rozdíl od AdFoxu nebude možné inzerovat na webech pronajímajících svůj prostor pro inzerci. Na obsahu je nízká míra prokliku a vysoká míra fraudu (podvodných kliků, pozn. autora). Navíc je tam téměř nulový konverzní poměr. Na obsahové servery se proto zatím vůbec nechystáme, vysvětlil Ivo Lukačovič.

Nejnižší možná cena 20 haléřů za proklik ještě nic neříká o skutečných nákladech zadavatelů. Ty jsou odvislé od obchodních podmínek a počtu prokliků. Naši cenovou strategii budeme postupně upravovat s ohledem na vývoj trhu. AdFox je a zůstane i nadále velmi efektivní nástroj pro naše klienty, reaguje na cenovou politiku Seznamu Karol Veleba, šéf týmu vyhledávání a AdFox.

Zůstaneme-li u PPC systémů pro vyhledávání u portálů, poslední z konkurentů Seznamu svůj vstup na tento trh zatím neplánuje: PPC systém jsme pečlivě zvažovali. Jeho samozřejmou výhodou je to, že PPC spoří náklady v oblasti provizí a bonusů. Zejména pak náklady na obchodní síť. Naší dlouhodobou strategií je však nabízet služby s vysokou přidanou hodnotou, které jsou realizovatelné spíše klasickými prodejními kanály, jako jsou právě obchodní sítě a mediální agentury, prozradil nám Petr Šnajdr za portál Atlas.

Ani Centrum (potýkající se v současné době s netriviálním odlivem personálu) se vstupu Googlu s jeho PPC systémem AdWorks a AdSense nebojí: „Google už v Česku v podstatě je. Jeho silnější vstup na tuzemský trh nám prospěje třeba právě v PPC systémech. Stanou se všeobecně více užívané a z toho budeme těžit i my. Centrum.cz má výhodu v tom, že může odkazy umísťovat na stránky s velmi kvalitním a originálním obsahem, například na Aktuálně.cz.
Oproti Google máme také u českých uživatelů výhodu v tom, že naše vyhledávací technologie Morfeo hledá mezi více než 100 miliony českých stránek. To je nejvíce na českém Internetu,“
tvrdí Karol Veleba.

EBF16

Sklik je stále ve fázi betatestování, jehož se účastní cca pět firem (např. Mall.cz). Platby probíhají přes Peněženku Seznamu, podle Iva Lukačoviče proto, že se tím minimalizují transakční náklady.

Poslední zajímavou informací o Skliku je jeho původ, resp. technický partner Seznamu, kterým je společnost Jyxo Michala Illicha. Ten Lupě svůj díl spolupráce potvrdil a dodal, že celkově je společná práce se Seznamem na tomto projektu z mého pohledu příjemná a prospěšná, už se těšíme na ostré spuštění. Nezbývá tedy než vyčkat na první reálné výsledky a čísla a mezitím se těšit na jiné ostré spuštění, totiž lodi jménem Google do českých vod.

Anketa

Obstojí podle vás české portály po vstupu Googlu?

55 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 29. 7. 2006 15:03

Školení Instagram pro firemní i osobní marketing

  •  
    Jak zakládat a používat účty.
  • Jak publikovat a vyhodnocovat.
  • Jak si poradit s hastagy.

Detailní informace o školení Instagram»