Hlavní navigace

Sila Nur Isik (Appanalytics): Česko je „androidová“ země

 Autor: Sila Nur Isik
Jan Strouhal 24. 7. 2015

Sympatická Turkyně se před osmi lety přestěhovala z Istanbulu do Londýna, kde založila vlastní digitální agenturu. Nyní ve světě sbírá kontakty pro startupy.

O relativně novém startupu Appanalytics.io jste zatím zřejmě neslyšeli – i když už byste možná mohli. Například americký Business Insider jej v dubnu zařadil na druhé místo v žebříčku nejrychleji rostoucích B2B (business to business) startupů na světě. 

„Opravdu se vše vyvíjí velmi dobře, což dokazuje zmíněný žebříček nebo různé ceny, které sbíráme po celém světě, což mě moc těší,“ říká Sila Nur Isik, která má ve startupu od března na starosti rozvoj partnerství a spolupráce s dalšími firmami či developery. 

Appanalytics měří interakce uživatele s mobilním zařízením. Nejde ale jen o to, na co kliká a jak dlouhý čas v dané aplikaci tráví. Nástroj měří i to, v jaké poloze se uživatel na aplikaci dívá, jestli při tom třese se zařízením, kam na obrazovku kliká, a to vše převádí do přehledné tzv. „heatmapy“.

„Na světě existuje několik podobných nástrojů, ale nenabízí přesně to, co děláme my,“ říká Isik, která v současné době cestuje po celém světě se skupinou vybraných lidí v rámci programu Remote Year. Tato tour odstartovala v červnu právě v Praze a osobním cílem Sily je získat co nejvíce kontaktů a případně oslovit zajímavé lidi či projekty ke spolupráci. „Máte hodně dobrých podnikatelů a kvalitní vývojáře,“ neskrývala v Česku spokojenost.

Jak jste se dostala k projektu Remote Year, v rámci něhož budete rok cestovat a pracovat po celém světě a snažit se podpořit vaše projekty?

Vášeň pro cestování a hlad po učení se od lidí v různých destinací se u mě projevily před osmi lety, když jsem učinila životní rozhodnutí přesunout ze z Istanbulu do Londýna. Tehdy jsem vystoupila ze své komfortní zóny, začala cestovat do různých destinací a poznávat nové kultury, což mě neustále nabíjí k tomu přijímat nové výzvy.

Za tu dobu jsem poznala mnoho vlivných lidí, kterým vděčím za to, kdo a kde nyní jsem. 

V roce 2011 jsem založila reklamní agenturu Mind The Ad a začala jsem více spolupracovat se startupy. Uvědomila jsem si, že startup, pokud chce být úspěšný, musí soutěžit s celým světem. 

Přemýšlela jsem, jaké možnosti nám nabízí dnešní digitální věk, a dospěla jsem k závěru, že se musím stát „občanem celého světa“ a co nejdříve odjet na delší cestu a najít příležitosti pro naší agenturu. A tehdy jsem narazila na projekt zvaný „Remote Year“.

V rámci programu teď budete rok cestovat po světě – jste tedy něco jako „digitální nomádi“?

Klasické „nomádství“ vypadá tak, že pracujete odkudkoliv, stačí vám jen připojení k internetu. My se spíše snažíme chodit po jednotlivých městech a potkávat místní podnikatele, startupy, investory a najít vhodné kontakty a případné obchodní příležitosti.

Spolupracuji se startupy Appanalytics.io a ContentFry, pro které se snažím najít kontakty a potenciální byznys.

Jak těžké bylo se do tohoto programu dostat?

Přihlášku jsem podala v lednu a po několika kolech jsem byla vybrána jako jedna za 75 účastníků. Žádostí přitom bylo dohromady 75 tisíc z celého světa. Měla jsem jen jeden měsíc na to, abych se sbalila, ukončila dohody a tak dále. Bylo to hektické. Program odstartoval 1. června v Praze.

Jaký je váš denní program?

Mým osobním cílem je setkat se s co nejvíce lidmi a vytvořit si síť kontaktů. Takže je to často o schůzkách, na kterých se vzájemně inspirujeme, konzultujeme své projekty a hledáme případné možnosti spolupráce či partnerství.

V každé zemi se chci také dozvědět, jak je na tom co se týče technologií, jak vyvinutý je trh, jaké je investorské a startupové prostředí, jak lidé přemýšlí a staví se k věcem. To je totiž v každé zemi jiné. Mezitím zároveň na dálku dále rozvíjíme naše projekty.

REMOTE YEAR – jednotlivé destinace

  • červen 2015 – Praha (ČR)
  • červenec – Lublaň (Slovinsko)
  • srpen – Dubrovník (Chorvatsko)
  • září – Istanbul (Turecko)
  • říjen – Penang (Malajsie)
  • listopad – Ko Tao (Thajsko)
  • prosinec – Hanoj (Vietnam)
  • leden 2016 – Kjótó (Japonsko)
  • únor – Buenos Aires (Argentina)
  • březen – Mendoza (Argentina)
  • duben – Santiago (Chile)
  • květen – Lima (Peru)

Teď už jste ve slovinské Lublani. V Praze jste byla měsíc. S kým vším jste se v Česku sešla a jaká to pro vás byla zkušenost?

Praha byla skvělým místem, kde program odstartoval. Jednak z toho důvodu, že je zde v porovnání s jinými destinacemi jednoduché žít. Máte propracovaný systém veřejné dopravy, je tu dobré ubytování, dobrá občanská vybavenost. S připojením také není problém. V Praze jsme měli vše, co jsme potřebovali.

Potkali jsme tu také mnoho zajímavých lidí z řad startupů i investorů, kteří nám sdělili své příběhy a inspirovali nás. Máte hodně dobrých podnikatelů a kvalitní vývojáře. V Praze bylo v tomto smyslu pozitivní prostředí.

S kterými firmami konkrétně jste se zde snažila navázat spolupráci?

Vzhledem k digitální agentuře Mind The Ad a agregátoru sociálních sítí ContentFry mě zajímaly agentury zaměřující se právě na sociální sítě. Setkala jsem se například se SocialSharks nebo také se SocialBakers. Snažili jsme se najít způsob, jak by mohli využít naše nástroje a podobně.

Se startupem Appanalytics nyní pracujeme na spuštění verzi pro Android. Setkala jsem se zde tedy s hodně vývojáři, kteří se na Android soustředí a udělala si kontakty. Zúčastnila jsem se například akce Unconference v pražském Node5, kde to bylo také velmi přínosné.

S kontakty mi zde ale hodně pomohl i Jaroslav TrojanCredo Ventures, se kterým jsem se také setkala.

Jak jste sama říkala, spolupracujete na několika projektech. Zmínila jste startup Appanalytics, který je dle Business Insideru druhým nejrychleji rostoucím B2B (business to business) startupem světa. Kdy jste službu spustili?

Jde o velmi novou službu, spustili jsme ji letos v únoru a opravdu se vše vyvíjí velmi dobře, což dokazuje zmíněný žebříček nebo různé ceny, které sbíráme po celém světě, což mě moc těší.

To nemáte konkurenci?

Na světě existuje několik podobných nástrojů, ale nenabízí přesně to, co děláme my. Zaměřujeme se na vytváření tzv. „heatmap“, které znázorňují, kam uživatel na dotykovém displeji mobilu nejčastěji „kliká“. Měříme i v jaké poloze se uživatel na aplikaci dívá, jestli s mobilním zařízením třese, přibližuje si displej a podobně, což je dobrá zpětná vazba pro vývojáře z pohledu UX (user experience) a samotné firmy provozující aplikace.

Samozřejmě nabízíme klasické analytické nástroje jako je počet stažení, kdy, jak dlouho, odkud a podobně aplikaci uživatel využívá atd.

Navázala jste v Česku spolupráci s některou firmou, kterou by aplikace opravdu zaujala?

Bohužel jsem neměla tu čest osobně, ale po telefonu jsem mluvila s autory projektu BlindShell. To je aplikace, která umožňuje slabozrakým nebo nevidomým snadné intuitivní ovládání mobilního zařízení běžícího na systému Android. Osobně se mi nápad velmi líbí, protože pomáhá znevýhodněným lidem.

A u této aplikace je samozřejmě důležité vědět, kam nevidomí lidé na mobilu sahají. To pomůže vývojářům, kteří vidí normálně a nedokáží si představit chování nevidomých. A přesně na tohle je výborný Appanalytics. Aplikace vám neřekne jen to, na co jste klikli, ale zmapuje v podstatě všechny pohyby po obrazovce.

I když je aplikace zaujala, bohužel ji zatím nenabízíme pro Androidy, jsme jen na iOS a Windows Phone. Ale brzy ji chceme na Androidu spustit, a jak jsem zjistili, Česko je hodně „androidové“, je tu hodně vývojářů, takže zde možná budeme čerpat.

Kdy chcete verzi pro Android vydat?

Rádi bychom během příštího měsíce. Aplikace má velký potenciál i třeba u vývojářů, kteří tvoří aplikace pro děti. Tam je taky nedocenitelná. Prostoru na trhu je mnoho, díky tomu tak rychle rosteme. Rádi bychom proto aplikaci co nejrychleji nabídli pro všechny hlavní operační systémy.

Vyšší cílovou skupinou jsou firmy či vývojářská uskupení. Kolik takových zákazníků už máte?

V současnosti máme 300 zákazníků z 12 zemí napříč celým světem, přičemž pro developery jednotlivce, kteří dělají jednodušší věci, je aplikace ke stažení zdarma. Na ní si náš nástroj mohou dostatečně ozkoušet. Pro korporace už platí, že za využívání našeho nástroje zaplatí měsíčně 399 dolarů, přičemž si vše nejdřív mohou odzkoušet v trial verzi.

Máte plán, kolik byste letos chtěli oslovit zákazníků a kolik byste chtěli utržit?

Pokud se bavíme o příjmech, ty na konci roku očekáváme ve výši 950 000 dolarů s tím, že bychom v prvním roce fungování služby rádi získali 3000 zákazníků.

Našli jste v článku chybu?

27. 7. 2015 10:59

Nabízejí free verzi s kvantitativními, leč nikoliv kvalitativními omezeními (aneb jsou v ní všechny vychytávky jako v placené verzi), tak pokud Vás to opravdu zajímá, zkuste se u nich zaregistrovat a uvidíte, třeba i ukecáte nějakého mobilního vývojáře, aby Vám spíchnul aplikaci, která projde binárky všech aplikací, které máte nainstalované, aby se podívala, kde tento špión je (a možná už to i někdo udělal, ovšem do těchto paranoidních sfér nevidím).

27. 7. 2015 1:05

ldx (neregistrovaný)

Abych věděl, které aplikace mně takto sledují resp. agregují výsledky sledování.

CarrierIQ je známá věc, článek se na to dívá jakoby mimochodem z druhé strany barikády, téměř nevinně. Je to natolik děsivá věc, až je to sociologicky zajímavé sledovat, to všeliké hemžení mravenců... Mimochodem tento týden měl být v praze i Snowden (nevěřl jsem vlastním uším, když jsem to napoprvé slyšel nebo četl), je to jen "náhoda"??? Zajisté Hradní pán převzal záštitu, aby snad fbi po městě nerejdila. Mějte he…

Podnikatel.cz: Dva doklady netřeba, dejte to na účtenku k EET

Dva doklady netřeba, dejte to na účtenku k EET

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vitalia.cz: Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?