Hlavní navigace

SizeID řeší problémy prvního světa: jak nakoupit padnoucí oblečení na webu

Jan Beránek 2. 4. 2015

Češi se už nebojí nakupovat módu na internetu. Teď jde o to, jak trefit velikost, když výrobci používají různé velikostní tabulky.

Zoot na začátku roku nafasoval 150 milionů korun jako investici pro další rozvoj, do módy se ale pouští i další hráči a minulý týden svůj vlastní český e-shop rozjel třeba německý řetězec H&M. “Podle našich informací na webu globálně aktivně funguje přibližně 750 tisíc módních e-shopů. V Česku je to nějak kolem sedmi tisíc,” popisuje cílový trh pro svou službu Adam Bičiště ze SizeID.

SizeID je další z řady agenturních startupů, které vznikly během posledních pár let. Kořeny nové služby tentokrát spadají do agentury Wavevision, kterou založil právě Bičiště. A během vývoje sociální sítě o módě přišel nápad, jak pomoci lidem při výběru padnoucího oblečení online. 

“Zpočátku to byl projekt hrazený agenturou. Pak jsme se oddělili a dali jsme dohromady vlastní milion, který by nám měl stačit dostat SizeID na trh. Pak budeme řešit, co dál,” tvrdí Bičiště s tím, že první e-shopy by se s možnostmi SizeID měly začít seznamovat už během následujících týdnů. 

Služba funguje tak, že porovnává míry uživatele s velikostními tabulkami jednotlivých značek a dokáže pak v napojených e-shopech odfiltrovat nepadnoucí modely a velikosti. “Jsou tu služby, které řeší podobný problém. My se snažíme jít jinou cestou a vytvořit globální standard, který se lidé naučí používat, a to jak na internetu, tak i v klasických obchodech,” vysvětluje pětadvacetiletý zakladatel firmy. 

Ačkoliv SizeID spustilo stránky teprve v listopadu a aplikace se v obchodech objevila před čtrnácti dny, už má sedm tisíc registrovaných uživatelů na webu a necelých patnáct set stažených aplikací. 

“Službu stavíme směrem ke spotřebiteli, pokud to bude fungovat, tak to pak můžeme nabídnout i e-shopům,” tvrdí Bičiště. A vypadá to, že to funguje. “SizeID nás zaujalo, určitě je to možnost, která by mohla pomoci, chceme se na to podívat podrobněji,” tvrdí mluvčí Mall.cz Michala Gregorová

“První e-shopy se začaly ozývat na začátku roku, aniž bychom je nějak oslovovali. Jednáme momentálně přibližně s desítkou obchodů nebo e-shopových platforem,” dodává Bičiště, ale konkrétnější být nechce

Prodejny s kabinkami

Pro módní e-shopy je podobná služba praktická. Šetří totiž náklady na vracení nepadnoucího oblečení. „Podle našich zkušeností s různými prodejci oblečení či obuvi je množství vráceného zboží někde mezi 10–20 %, toto číslo ale zahrnuje také jeho výměnu,“ odhaduje Jan Penkala z Acomware. 

Obchodníci o moc konkrétnější nejsou. “Procento vratek se v našem sortimentu pohybuje v řádech jednotek procent. Jestliže zákazníkům zboží nesedí, mají v každé objednávce štítek na vracení produktu na naše náklady,” tvrdí František Peterka z e-shopu Prodeti.cz a dodává, že se snaží všechny různé velikosti převádět do normovaných velikostí.

“Módní zboží se samozřejmě vrací častěji než ostatní sortiment, protože musí padnout. I proto budeme v polovině dubna otevírat v Praze na Dělnické outlet věnovaný jen značkové módě, součástí budou i zkušební kabinky a vše okolo,” tvrdí Gregorová s tím, že kabinky pak budou postupně přidávat na všechny pobočky.

Podobný model zavedl před časem Zoot ve svých Výdejnách radosti. “Měníme chování zákazníka, který byl dosud zvyklý nakupovat módu pouze offline, a zároveň zvyšujeme naši důvěryhodnost. Zboží je možné si na výdejně ještě před zaplacením vyzkoušet a odnést si domů pouze to, co sedí,” vysvětluje šéf Zootu Ladislav Trpák s tím, že Zoot momentálně provozuje devět výdejen. Na výdejnách odbaví Zoot 55 % zákazníků.

„Služby jako SizeID jsou fajn, dopředu ale nelze odhadnout jejich skutečné uplatnění v praxi. Z pohledu zákazníka navíc existují i další cesty, jak se bránit problému s nevhodnou velikostí zboží. Například Zásilkovna umožňuje balíček na prodejně rozbalit a zboží vyzkoušet, ihned je možné jej také vrátit. Zajímavé pro zákazníky jsou i systémy pro odloženou platbu za objednávku,“ dodává Penkala. 

SizeID zaplatí obchody stejně jako poplatky za karty 

Podle odhadů Zootu Češi za módu utratí ročně 60 miliard korun a jen 5 % z toho zatím proteče internetovými kanály. Do šesti let by se přitom měl pětiprocentní podíl znásobit na patnáctiprocentní. “Náš obrat i počet zákazníků vzrostl za loňský rok více než dvojnásobně na 220 milionů korun,” tvrdí Trpák, který se Zootem prošlapal hned několik slepých uliček, aby se nakonec trefil. 

A jsou to právě e-shopy, kdo by měl živit dnes šestičlenný tým SizeID. “Nechceme uživatele ničím zatěžovat, fungovat by to mělo podobně jako při platbě kartou – náklady ponese obchodník,” vysvětluje Bičiště s tím, že chtějí odstupňovat tarify tak, aby si službu mohly vyzkoušet i ty nejmenší e-shopy. “Nabízíme e-shopům kód pro naše tlačítko nebo přístup do našeho API. U těch větších musíme vymyslet nějakou hlubší integraci,” tvrdí mladý vývojář. 

Jak míní Bičiště, během léta by se také mělo rozhodnout další dilema – růst postupně z vlastních peněz nebo přijmout nabídku některého z investorů. “Stejně jako se nám samy hlásí e-shopy, tak to samé mohu říci i o investorech. Dá se říci, že momentálně jednáme s těmi největšími tuzemskými hráči,” říká k budoucnosti s tím, že momentálně hledají shodu na tom, jakou cestou se rozhodnou jít. 

Našli jste v článku chybu?

2. 4. 2015 17:57

Pointa je ta, že jenom prase a tetřev hlušec kupuje nástroj přes internet. A pokud mu to stačí, pak je tetřev hlušec.

Myslím, že i podprůměrně inteligentní čtenář pochopil, že pointou bylo napsat kontranázor k názoru Jiřího Kouly nade mnou. Tedy nikoli se poplácat po názor, ale pofackovat Jiřího Koulu. Ale přijde mi to natolik jasné, že nechápu, že tu pointu je schopen někdo nepochopit. Jestli stejně talentovaně hrajete na kytaru, pak váš názor naprosto beru, pro vaši osobu internetová koupě ky…

3. 4. 2015 0:56

XXX (neregistrovaný)

vzhledem k tomu, že většinou nesedí ani stejná velikost zboží u stejné značky stejně, když člověk zkouší např. kalhoty, tak řešit nákup oblečení tak, že budu dvě hodiny vybírat u počítače, čekat něž to někam dorazí, tam si to teprve zkoušet a možná si pak něco koupím, je opravdu produktivní. A nějaká aplikace mi v tom nepomůže.
Jediný kde to má smysl, jsou nějaký trička nebo doplňky, kde problém s velikostí není (ono taky když všichni co dělají "individuální" trička používají jednoho a toho samé…

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

120na80.cz: 5 poporodních problémů a jejich řešení

5 poporodních problémů a jejich řešení

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET