Hlavní navigace

Skočte si pro digitální fotografii

Ondrej Kratochvíl 30. 11. 2001

Na českém internetu se v poslední době objevilo několik nových serverů věnovaných zejména digitální fotografii. Jedním z nejnovějších je i dnes hodnocený foto.cz. Jeho zpracování mělo na starosti webdesign studio I Like This!, které je vyhlášené webovými prezentacemi na vysoké grafické i obsahové úrovni.

547
www.foto.cz

Už design serveru působí na první pohled zajímavě – zvolené barvy (šedá, modrá, červená a žlutá) spolu s kompozicí stránky tvoří velmi originální celek. Graficky je stránka rozdělena na tři pomyslné celky – záhlaví, menu a obsah – které budu dále samostatně rozebírat.

Záhlaví na mne působilo trochu stroze, možná díky faktu, že je tvořeno jen logem serveru, odkazem na hlavní stránku a nad prostředek „rámečku s obsahem“ zarovnaným reklamním bannerem. Logo je jednoduché a dobře zapamatovatelné, přesto na mne v logu znázorněná postava působila disproporčně (příliš velké a tlusté nohy; malá, dozadu odsunutá hlava).

Po dlouhé době mě na nějaké internetové prezentaci zaujalo menu! Server se pyšní velmi pěkně designovaným menu, nad nímž je skvěle upravená, až snově působící fotografie skákajícího muže. Ten tvoří v podstatě nedílnou součást designu menu, protože položky se nacházejí ve volném prostoru mezi jeho nohama. Hlavní položky jsou očíslovány čísly jedna až sedm, vedlejší položky, oddělené od hlavních větší mezerou, jsou označeny prvními čtyřmi písmeny abecedy. Tato označení slouží nejen jako samoúčelný grafický prvek, ale trošku napomáhají i logickému členění menu.

Všechny položky fungují jako aktivní, tj. reagují na najetí kurzoru. Na tomto webu je onou reakcí (rolečkem) přebarvení podkladu položky na modrou barvu. Přestože popisky nejsou úplně tmavé, i po přebarvení jejich podkladu zůstávají dobře čitelné.

Pod menu se nachází rámeček pro přihlášení registrovaných uživatelů. Oba jeho formulářové prvky, pro uživatelské jméno a heslo, mají font obsahu změněný na bezpatkový. Je to sice jen malý detail, ale příjemný. Právě takové detaily často odlišují amatérsky tvořené weby od těch profesionálních.

Co se týká části s obsahem, jeho podbarvení je závislé na aktuální sekci serveru. Zatímco na hlavní stránce je jeho podbarvení žluté až oranžové, například v sekci fotogalerie je bílé. Bílá dává více vyniknout fotografiím a textu, ale stránka působí nudněji. Žlutá zase tvoří skvělou kombinaci se zbytkem grafiky a opticky naplňuje stránku, ale po delším čtení tmavě modrého textu na žlutém podkladu už mě začínaly bolet oči. Na hlavní stránce je kromě vyhledávání, aktualit, novinek, ankety a tipu také kreslený motýl u grafické upoutávky na registraci. S motýlem se budete setkávat i na podstránkách, mimo loga a fotografie skákajícího muže je to další charakteristický prvek serveru.

Ještě se vrátím k novinkám – ty jsou totiž řešeny jako rámeček s nezávislým posouváním. Konkrétně na serveru foto.cz mi takové řešní přijde jako ideální, vidět jsou pouze poslední novinky a ty starší zbytečně neprodlužují stránku.

Z hlediska samotného obsahu nemám serveru co vytknout, spíše naopak. Funkčnost nezaostává za designem, vyhledávání funguje bez problémů a pod položkami menu se skrývá opravdu to, co jejich popisek slibuje. Na všem je znát smysl pro detail a pro čistotu provedení. Nemám, co bych dodal. Chtějme více takových webů!

Rodný list website

532

server:
FOTO.cz (www.foto.cz)
zadavatel:
Portál FOTO.cz vznikl jako společný projekt firem
FotoStar Südcolor a ILIKETHIS!
agentura:
ILIKETHIS s.r.o. (www.ilikethis­.cz)
art director:
Lukáš Petro
velikost týmu:
Stálý tým podílející se na tvorbě a rozvoji
portálu FOTO.cz čítá přibližně šest lidí
Lukáš Petro – project manager
Miroslav Sebesta – managing director
Záviš Pexidr – chief technical officer
   Petr Štěpánek – web design
   Martin Michálek – web developer
   Vítek Burda – programátor
doba realizace:
Projekt se připravoval přibližně jeden rok
přičemž se neustále vyvíjí
použité technologie:
PHP s využitím SQL databází
datum spuštění
15. října 2001

Josef Vokněr


fotograf a webdesigner (iPictus)
josef.vokner@i­pictus.cz

Zdeněk Trinkewitz


grafik (redesign)
twiz@myrealbox­.com
ORIGINALITA ŘEŠENÍ
Podobné projekty, jako je foto.cz, se na českém Internetu pokouší provozovat mnoho společností a mnoho stránek je podobného ražení. Originalita je v tomto směru velice diskutabilní věc, která se dá jen těžko komentovat. Autoři projektu se drží osvědčených (ačkoliv nikterak výrazně úspěšných) metod, struktury a řazení. Ostatně, otázka zní: Přeje si konečný uživatel změnu? O originalitě služeb na stránkách asi také nemůže být řeč, první zkrátka nejsou. Tento odstavec bych zakončil spíše drobným shrnutím, že v tomto případě není originalita prioritou projektu. Pokud nejsou zamýšlenou originalitou novinky scrollující na zcela odlišném místě obrazovky a polorozpadlé frames na cca polovině stránek, pak jsem si už ničeho nevšiml.
POUŽITELNOST
Takovýto projekt je jistě dobrým počinem, digitální fotografie a digitální zpracování má svou budoucnost a své opodstatnění, zejména v kontextu s Internetem. Lidem, uživatelům, cílové skupině, či jak chcete nazývat potenciálního klienta, bude určitě nějakou dobu trvat, než si zvykne na podobné služby na Internetu a ještě déle, než je začne aktivně využívat. Z mého pohledu je tento projekt poněkud zbytečně složitý pro „obyčejného“, lépe řečeno nezkušeného, uživatele, a tak si dovolím odhadovat, že bude ještě dlouhou dobu „na okraji zájmu“ cílové skupiny uživatelů. Rozpadlé, leč použitelné.
TECHNICKÁ NÁROČNOST
Nejsem si jistý, zda by tento odstavec neměl raději nést název Technická nenáročnost. Nenarazil jsem na stránkách na nic, co by mě jakkoliv, z technického hlediska, zatěžovalo. Pokud bereme v úvahu i logistické řešení, pak již můžeme hovořit o jistých problémech z hlediska orientace a snadnosti ovládání (což jsem již zmínil v předešlém odstavci). I přes ISDN šlape celkem v pohodě. Žádná výtka.
ESTETICKÝ DOJEM
Od I Like This! (autorů grafického řešení) se nedá čekat nic ošklivého, naopak jsou již tradičné zárukou kvalitního designu. Ano, i v tomto případě se jedná o perlu v internetovém bludišti různě nevkusných, méně zdařilých či nedotažených stránek. Grafickým zpracováním tohoto projektu jsem nadšen. Gratuluji. Lehce se mi rozpadá. Čistá dekonstrukce…
POZNÁMKA NA ZÁVĚR
Na závěr si dovolím čistě profesionálně zkreslený povzdech, doufám, že mě omluvíte. Čím více mají koneční uživatelé, fotografičtí amatéři, fotografové, možností, jak kvalitně zpracovat své snímky, tím více balastu a „sraček“ je kolem nás k vidění… Ach jo. Nepříznivé hodnocení není způsobeno ničím jiným než skutečností, že firma Apple ještě nezkolabovala a já prohlížím web na jednom z jejích produktů. Její situace bude už povážlivá, když tvůrcům webu nestojí za to testovat svou stránku i na této platformě. Prohlížet ji v Netscape jsem se radši ani neodvážil.
CELKOVÉ HODNOCENÍ
6/10 4/10

V rubrice SkrzNaSkrz vycházejí pravidelně každý pátek recenze webů tvořených předními českými webdesignerskými studii. Web vybírá redakce ze seznamu referencí, které webdesignerská studia a webdesigneři zveřejňují na svých prezentacích. Web je recenzován redaktorem Lupy a nezávisle na něm též dvěma osobnostmi (vybranými redakcí), kde jedna pochází z řad tvůrců webů (od konkurence hodnoceného) a druhá je vybírána mezi profesionálními uživateli Internetu.

Anketa

Líbí se Vám barevné provedení webu FOTO.cz?

Našli jste v článku chybu?

5. 12. 2001 19:19

Ondrej Kratochvil (neregistrovaný)
Protoze standardnim pismem webovych stranek, standardne nainstalovaneho Internet Exploreru, je Times New Roman (patkove pismo).
Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Vitalia.cz: Z tohoto konopí dělají léčivé masti

Z tohoto konopí dělají léčivé masti

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?

Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Lupa.cz: Seznam mění vedení. Pavel Zima v čele končí

Seznam mění vedení. Pavel Zima v čele končí

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?

Vitalia.cz: Pamlsková vyhláška bude platit jen na základkách

Pamlsková vyhláška bude platit jen na základkách

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět