Skok do prázdna G+

Když Google+ uvedl firemní profily, chcete-li stránky, které jsou určeny k prezentaci organizací, naplnil tím velkou potřebu svých uživatelů a stránky vyrašily jako houby po dešti. Otázkou nyní je: bude je mít kdo sbírat?

Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Takový exodus internet, přinejmenším ten český, už dlouho nezažil. Sotva Google+ uvedl, a tuzemcům zpřístupnil, funkci pro tvorbu firemních profilů, respektive stránek, na kterých se mohou prezentovat organizace, naskákaly na ní jen v ČR řádově stovky prezentérů, aby rozšířily svou firemní přítomnost i do této sociální sítě. Přiznám se, já také.  Nyní nepochybně vyskáče další dlouhá řada těch, kteří budou o G+ hovořit jako o nezbytnosti pro každou firmu a mít zde stránku prohlásí za trend všech trendů (ten facebookový už přece jen trochu vysychá). K čemu to povede, je otázka.

Faktem je, že Google+ funkce firemních stránek dost citelně chyběla. Zatímco na Facebooku je praxe prezentace firem, organizací a dokonce třeba politických subjektů formou profilu určeného lidem snad již překonanou a minoritní záležitostí, na G+ se do nynějška jednalo o jedinou – a velmi nepohodlnou – možnost. Google+ čerpá původně z Twitteru, a ten nerozlišuje mezi účtem firmy a uživatele z podstaty věci. Z tohoto pohledu je tedy zavedení stránek jednoznačně naplněním poptávky.

UX16

Na straně druhé je ale, jak se domnívám, že úprk firem směrem ke Google+  a masivní zprovoznění stránek zde alespoň prozatím nenaplní očekávání jejich tvůrců. Google+ je systém, který zatím používají především techničtí nadšenci, fanoušci a geekové, než „obyčejní lidé“. Je to místo pro „early adoptery“ a jeho rozšíření poněkud komplikuje fakt, že pro běžného uživatele je komplikované a časově náročné pobývat na více než na jedné sociální síti současně.

Příchod stránek na G+ může být argumentem k tomu, aby sem přišli také oni „obyčejní lidé“, respektive může jejich cestu sem podpořit. Na druhé straně v krátkodobé perspektivě se domnívám, že je vytváření prezentací zde je spíše kolíkováním nového území než hledáním efektivní cesty k zákazníkovi, protože ten prostě chybí.  Je samozřejmě otázkou, zda firmy a organizace (ale třeba i metalové kapely), které mánii stránek podlehly, po čase nezjistí, že je nákladné/zbyteč­né/komplikova­né je udržovat a v důsledku toho z nich neučiní svá  virtuální zombie. To ukáže čas.

35 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 15. 11. 2011 8:55
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Právo pro e-shopy

  •  
    Jak provozovat e-shop v souladu se zákonem.
  • Jak přistupovat k vrácení zboží a spory se spotřebiteli.
  • Jak v souladu s právem marketovat e-shop.

Detailní informace o školení Právo pro e-shopy »