Skokani a zatracení českého webu díl 2. - závěr roku 2008

Jak se vyvíjela situace na českých webech v roce 2009? V tomto díle se podívejme ještě na závěr roku předchozího, tedy na listopad a prosinec 2008. Kdo si polepšil, kdo pohoršil a kdo úplně zmizel? Jak to vypadalo s návštěvností a dalšími významnými hodnotami? To vše se postupně dozvíte v sérii článků. Text je součástí CZIF ročenky za rok 2009.

Listopad 2008

Evropská unie přišla se závratnou myšlenkou, v boji proti kyberkriminalitě nasadí trojské koně. Europol dostal přiděleno 300 tisíc euro na vytvoření střediska pro výměnu informací týkajících se internetové kriminality.

EU nejvíce trápí počítačové viry, spam, krádeže identit a dětská pornografie. Zejména poslední jmenované je podle EU na vzestupu. Polovina internetové kriminality spočívá ve výrobě, distribuci a prodeji dětské pornografie, uvádí se v prohlášení.

Otázkou pochopitelně zůstává, zda statistika vztažená na poznatky EU o kriminalitě skutečně odpovídají tomu, co se v kyber oblasti děje. A případné používání trojanů bude dvousečná zbraň. Nejenom že by jakýkoliv kvalitní bezpečnostní software měl něco podobného velmi rychle odhalit, ale co se stane, až se „vládní“ trojany dostanou do rukou nepovolaným?

Mediaresearch uspořádal mezi českými obyvateli průzkum, který se jich více-méně ptal, zda Google Chrome ochromí pozici jiných prohlížečů. V rámci průzkumu se ale hlavně ukázalo, že čeští obyvatelé nedokáží příliš rozlišit mezi prohlížečem a vyhledávačem. Mediaresearch se navíc povedl nepříjemný úlet, kdy v rámci průzkumu předjímali situaci, která neexistovala. Díky svému vzhledu a vlastnostem si velmi rychle získává oblibu mezi uživateli a jeho tržní podíl postupně narůstá, se nakonec ukázalo jako omyl na straně agentury.

Omlouvám se, zjistil jsem, že chyba je opravdu na naší straně. Jak jste si určitě všiml, zpráva je založena na zářijových datech (viz zdroj u grafů), kdy ještě toto tvrzení, si troufám říct, bylo pravdivé. Zpráva byla rozpracována již v říjnu, bohužel díky problémům s naším mail serverem a odložením schvalování byla nakonec vydána až nyní, říká k tomu Jan Mazal z Mediaresearch.

Google Chrome v posledních statistikách mírně překročil (celosvětově 0,83 %) podíl, který má Opera, tedy v podstatě, stále bezvýznamný.

V zmíněném průzkumu vycházela poněkud zvláštní čísla i u jiných prohlížečů, lišící se i o celý řád oproti těm, které známe z různých automatizovaných statistik. Hlavní problém zmíněného průzkumu ale byl, že předsouvá nějaký názor, to by asi opravdu být nemělo. Názor si má udělat příjemce, na základě přesných fakt.

Aktuálně.cz spustilo moderované diskuse. Aktuálně.cz se rozhodlo stát se prvním českým zpravodajským serverem, který bude důsledně administrovat diskuse pod všemi články, uvádí Libor Stejskal v blogu (30.10.2008: Nenecháme Vás urážet). A vcelku správně dodává, Je možné, že to někteří budou považovat za cenzuru.

Moderování diskusí není cenzurou, byť by si řada lidí přála, aby to takto mohla označovat. V zahraničí je běžné, že seriózní zpravodajské servery do svých diskusí nepouštějí, cokoliv tam kdokoliv napíše a dbají na to, aby z diskusí nebyla tradiční žumpa.

Projektem roku v Křišťálové Lupě 2008 se stal server BezRealitky.cz, osobnostmi roku Oldřich Bajer a Ondřej Tomek. Zvláštní cenu serveru Lupa si odneslo WebExpo 2008 a anticenu TN.CZ.

Asociace televizních organizací (ATO) schválila na svém posledním jednání návrh Mediaresearch na zahrnutí sledovanosti televize přes internetový protokol – IPTV do projektu Elektronického měření sledovanosti televize, který společnost Mediaresearch, a.s. realizuje v České republice od roku 2002. V České republice na konci třetího čtvrtletí Telefónica evidovala 108 061 zákazníků využívajících IPTV služeb.

Podle výzkumu společnosti Mediaresearch realizovaného na jaře 2008 navštíví YouTube alespoň jednou za měsíc 62,4 % českých internetových uživatelů a každý 10. český uživatel Internetu chodí na tento server denně.

Většině informací na Internetu věří 52 procent Čechů, z poloviny je Internet důvěryhodný pro 38 procent tuzemských uživatelů. Vyplývá to z průzkumu Centra pro digitální budoucnost při Škole komunikace v americkém Annenbergu provedeném ve 13 zemích.

Co je psáno, to je dáno. Dříve takto byla vnímána tradiční psaná média, dnes se toto vnímání přesunulo k Internetu. Možná by nebylo od věci poněkud vystřízlivět.

Zavedení domén s diakritikou se opět odložilo - Opětovné odmítnutí jsme předpokládali. Naznačovaly to jak výsledky z posledních dvou průzkumů, které poukazují na trend posilování negativního postoje k IDN, tak průběžné reakce na projekt www.háčkyčárky.cz, který jsme spustili letos v květnu s cílem informovat o problematice IDN a nastolit diskusi k možnosti implementace tohoto systému, uvedl výkonný ředitel CZ.NIC Ondřej Filip.

Centrum Holdings má plány s firemním katalogem Najisto.cz – Nový katalog obsahuje 300.000 ověřených firemních kontaktů a zároveň i třeba virtuální prohlídky. V současné době se uživatelé katalogu dovolají na 90 procent firemních kontaktů, přičemž na zvýšení dovolatelnosti neustále intenzívně pracujeme, řekl HN manažer projektu Tomáš Kordík z Centrum Holdings. Dodal, že se soustředí především na regionální vyhledávání a na malé a střední firmy v regionech.

Centrum.cz není jediné, kdo sází na firemní katalogy. O něco dříve oznámilo spuštění podobného katalogu i iDnes.cz a o oživení se snaží Mediatel a jeho Zlaté Stránky. Jak už to tak bývá, na českém Internetu tak je a bude katalogů až příliš – nikdo příliš nehledí na to, že ve vyhledávání vládne klasické vyhledávání (Seznam a Google) a nalezení firemních informací je nejrychlejší a nejjednodušší právě tam. Stačí mít totiž jistotu, že se včas dostanete na firemní stránky. Nepotřebujete prostředníka, kterým je (možná) udržovaný katalog.

Google v Česku roste na úkor ostatních vyhledávačů – podíl vyhledávače Seznam se podle statistik monitorovací služby NAVRCHOLU.cz za období od června do října 2008 snížil o téměř dva procentní body z původních 62,8 % na 60,9 %. Google si z dřívějších 28,9 % polepšil na 32,6 %  – zejména na úkor již delší dobu velmi malého podílu ostatních vyhledávačů (Centrum, Atlas a Jyxo)

Vyhledávač Červenec 2006 Říjen 2006 Leden 2007 Říjen 2007 Červen 2008 Říjen 2008
Seznam 61,10 % 63,39 % 62,53 % 62,30 % 62,80 % 60,85 %
Google 23,48 % 23,85 % 24,75 % 28,87 % 30,16 % 32,61 %
Centrum 5,37 % 4,72 % 4,84 % 3,39 % 2,86% 2,61 %
Atlas 2,86 % 2,38 % 2,58 % 1,53 % 1,28 % 0,97 %
Jyxo 0,79 % 0,57 % 0,42 % 0,24 % 0,16 % 0,14 %

Stačily dva roky, aby Google vytěsnil z českého Internetu kohokoliv jiného než svého konkurenta. Seznam má (zatím) neotřesitelnou pozici, ale možné je to hlavně kvůli tomu, že Google stále pořád jede v ČR tak nějak na půl plynu.

Vodafone bude transkódovat mobilní web – pro své internetové mobilní uživatele chce nasadit poměrně komplikovanou „optimalizaci“ webových stránek, aby je získávali rychleji a mohli je vidět i na zařízeních, které nezvládají zobrazení běžných webových stránek na displeji mobilního telefonu. Něco podobného si mohou pořídit uživatelé většiny mobilních telefonů v podobě Opera Mobile prohlížeče a skutečně s ním spokojeně a kvalitně brouzdat po Internetu.

Vodafone bohužel nejde cestou Opera Mobile a vlastní renderovací a transkódovací software sice bude umožňovat brouzdat bez instalace specifického software do mobilu, ale také v praxi vede spíše k tomu, že řada webových stránek bude pozměněna natolik, že přestane být použitelná. Vodafone má navíc zjevně v oblibě whitelist a blacklist, takže i v tomto případě hodlá udržovat (ručně) seznam webů, které „nebude“ likvidovat násilným převodem do mobilní podoby. A pokud již provozujete web s kvalitní mobilní verzí, budete muset tuto zkušenost Vodafone nahlašovat.

Aby to celé bylo ještě paradoxnější, případnou žádost o začlenění na whitelist musíte doložit „dokladem o vlastnictví stránek“.

Nové Mikroblogy.cz slibují něco, co nejsou – Nově spuštěný web Mikroblogy.cz sliboval při spuštění rozvíření stojaté vody českého Internetu, prozatím zůstává pouze u nabízení anketních otázek, na které odpovídají vybrané osobnosti i neosobnosti formou SMS, a to ještě navíc zpočátku jenom jednou týdně. Pokud jenom matně tušíte, co jsou to mikroblogy (viz nejznámější Twitter.com), velmi rychle pochopíte, že jde jenom o snahu přiživit se na populárním buzzwordu.

Seznam pozměnil pravidla relevantnosti – což je věc velmi těžko posouditelná a ještě hůře zajistitelná. Změny by měly zajistit podávání lepších (relevantnějších) výsledků vyhledávání.

Tisková agentura MediaFax patřící provoznímu řediteli CME Adrianu Sarbuovi spustila zpravodajský portál na adrese MediaFax.cz. Nabízí zde kompletní zpravodajství z domova, světa, ekonomiky i sportu.

Na této doméně bude naše agentura denně publikovat desítky zajímavých zpráv z domova i zahraničí. Informační portál MediaFax.cz je koncipován jako výběr profilových zpráv, kterých v současné době publikujeme v průměru více než 450 denně, říká marketingový specialista MediaFaxu Jakub Strýček.

Komerční banka představila řešení pro placení na Webu – Mojeplatba má umožnit klientům KB jednoduše a bezpečně platit prostřednictvím Internetu a obchodníkům přinést okamžitou informaci o provedení úhrady ze strany banky.

Služba by měla být okamžitě dostupná pro více jak 500 tisíc klientů KB, kteří využívají aplikaci internetového bankovnictví Mojebanka.

Podobně jako u konkurenčních řešení je její eventuální úspěch závislý na podpoře ze strany obchodníků. A pořád je zde jediný, tradiční problém. Proč vytvářet proprietární platební systémy, závislé na bance a jejich účtech, když je zde daleko jednodušší a celosvětově fungující systém. Používání klasických bankovních karet pro platby na Internetu.

Prosinec 2008

Poprvé v historii máme český Google Zeitgeist – sedm let trvalo, než se české vyhledávání objevilo v Google Zeitgeist přehledech – jde o pomyslné žebříčky toho, co bylo „nejvíce“ žádáno při vyhledávání v Google. Říká něco český Google Zeitgeist o českých uživatelích? Těžká odpověď, zejména pokud například „olympic“ najdete v kategorii „sport“. Každopádně čeští uživatelé se od celosvětových zájmů příliš nevzdalují, MP3 a hry prostě táhnou.

Centrum Holding spustilo dlouho očekávaný video server – www.JakNaTo.cz je dlouho očekávaný video server od Centrum Holdings. Dlouho očekávaným, protože záměr vstoupit mezi hráče s video obsahem byl oznámen již v době, kdy bylo oznámeno jméno následnické společnosti zastřešující Atlas i Centrum. A také proto, že server má na starosti David Hác, původně stojící za vznikem video serveru N-Joy. A vzhledem k jeho představám o tom, že budoucnost online videa je v profesionálním obsahu (citace z rozhovoru na LUPA.cz), je dost jasné, proč nový videoserver není ani druhým českým YouTube, ani druhým Stream.cz a ani nechce soupeřit s TN.CZ

JakNaTo.cz je videorádce s obsahem šitým na míru, vyráběným na zakázku a snažícím se o přijatelnou a zároveň poučnou podobu. Řemeslnému zpracování nelze nic moc vytknout, po nedodělaném vstupu do „sociálních sítí“ je JakNaTo.cz příjemnou změnou. A podle informací Centrum Holding za první měsíc provozu počet unikátních návštěvníků překročil 100 tisíc – s ohledem na charakter služby to lze považovat za slušný výsledek.

Wikipedia se ocitla na černé listině IWF – Jakkoliv nejde o událost na českém Internetu, má přímou souvislost. Britské IWF (Internet Watch Foundation) objevilo na jedné konkrétní stránce Wikipedie fotografii obalu alba skupiny Virgin Killer, kterou označilo za dětskou pornografii a Wikipedia se ocitla na černé listině. Následně se tato informace stala základem pro zablokování přístupu na Wikipedii u většiny britských ISP.

Případ vyvolal velkou mediální pozornost a IWF zhruba po týdnu „přehodnotilo“ svůj postoj a Wikipedii z černé listiny odstranilo.

IWF je bohužel používáno českými operátory, takže již dnes víme, jaké to je, když se zcela nevinné stránky objevují na černé listině této organizace. Případ Wikipedie to demonstruje dostatečně jasně – zařadit Wikipedii na černou listinu a zablokovat přístup k ní uživatelům jednoho státu je dostatečně „orwellovské“. A snad by mohlo dostatečně jasně ukázat, že tudy cesta skutečně nevede.

ČTK na Twitteru – České noviny, Sportovní noviny a Finanční noviny, tedy trojice zpravodajských webů ČTK (provozovaných dceřinou společností Neris), zprovoznila kanály (mikroblogy) na nejrozšířenější mikroblogovací službě Twitter.com. Do mikroblogů umisťují titulky hlavních zpráv.

Seznam.cz zprovoznil v polovině prosince obousměrnou podporu OpenID, tedy autentikačního mechanismu. Ke službám Seznam.cz je možné se přihlašovat prostřednictvím OpenID identifikátoru a e-mailovou adresu je (s mírnou obměnou, přidáním „.id.“ před @) možné používat jako OpenID identifikátor.

TN.CZ je bulvární a nenáročné, iDnes a ČT24 jsou důvěryhodné – Internetové uživatelé, podle průzkumu Mediaresearch, nejvíce důvěřují iDnes a ČT24, následují Novinky a Aktuálně. Nejhůře je na tom TN.CZ, které je spíše bulvární a nenáročné zpravodajství. Dle očekávání je podle uživatelů všude příliš mnoho reklamy.

Blokovat „nevhodný“ obsah bude i T-Mobile – Nasadit černou listinu britského IWF (Internet Watch Foundation) se po Vodafone chystá nasadit i T-Mobile. Přístup k nelegálnímu obsahu (tedy dětské pornografii) bude blokován všem zákazníkům T-Mobile, přístup k ostatnímu nevhodnému obsahu by, teoreticky, mělo být možné blokovat na základě žádosti zákazníka. A blokování bude jak u mobilního datového připojení, tak u ADSL.

Sázení po Internetu je povoleno – Dlouho diskutované „povolení“ internetového sázení bez nutnosti novelizace Loterijního zákona č.202/1999 Sb. je na světě. V praxi jde o využití tzv. paragrafu 50, který ministerstvu umožňuje povolit to, co není přímo zmiňováno v zákonu.

Aktuálně.cz omezilo výrazně počet lidí – Podle serveru Týden.cz omezil server Aktuálně.cz (Centrum Holding) počet lidí v některých rubrikách až na téměř polovinu. Podle některých zdrojů z Aktuálně odešly desítky lidí, včetně externistů. Vedení Aktuálně.cz změny označuje za obměnu redakce.

EBF6

Aukro.cz využíváno v phishingové aktivitě – Klasický phising vyzývající uživatele Aukro.cz k přihlášení k jejich účtu se objevil v prosinci na českém Internetu, alespoň to uvádí právě společnost Aukro.cz.

Informatici z Masarykovy univerzity nabízejí na mufin.fi.muni.cz demonstrační verzi technologie, která umí vyhledávat v multimediálních datech na základě rozpoznávání obsahu a povahy obrazové informace. Technologie získala ocenění IBM Shared University Research. Program dokáže srovnat obsah předlohy s více než 50 miliony obrázků v databázi zřejmě největšího internetového webu pro sdílení fotografií na světě Flickr za méně než půl vteřiny.

11 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 29. 12. 2009 14:00

Školení: Landing page jako součást inbound marketingové strategie

  •  
    Jak vytvářet landing page do 1 hodiny
  • Jak postavit na nohy vaše současné landing page
  • Jak vyhodnotit všechny vaše vstupní stránky webu

Detailní informace o školení Landing page jako součást inbound marketingové strategie »