Hlavní navigace

Skupování odkazů - nová metoda konkurenčního boje

Eduard Hlava 14. 1. 2005

Kdybych si vypůjčil rýpnutí Conana O'Briana na veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas do Microsoftu, totiž, že „Někteří lidé považují Microsoft za zlo a úkolem Microsoftu je tyto lidi vymýtit“, a zobecnil bych to na obecný vztah ke konkurenci, pak mohu prohlásit následující: Mám-li na webu nějakou konkurenci, mým úkolem je ji vymýtit.

Kdybych si vypůjčil rýpnutí Conana O'Briana na veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas do Microsoftu, totiž že „Někteří lidé považují Microsoft za zlo a úkolem Microsoftu je tyto lidi vymýtit“, a zobecnil bych to na obecný vztah ke konkurenci, pak mohu prohlásit následující: Mám-li na webu nějakou konkurenci, mým úkolem je ji vymýtit.

Otázka zní, zda je možné se s konkurencí na Internetu vypořádat jednodušeji a levněji než v kamenném světě. Leccos by tomu nahrávalo. Můžete si totiž za pár peněz (někdy i bezplatně) pořídit širokou odkazovou „podporu“. Zajisté vám neunikla kauza umísťování placených odkazů, které vedly kamsi na gamblerské stránky a které si dávali majitelé svých malých (bezvýznamných) webů nejčastěji do dolních pater stránky.

Pokud by něco podobného udělala skutečná česká firma, přesněji řečeno provozovatel nějakého serveru, asi by po určitém čase poněkud zahýbal s výsledky ve vyhledávačích. A konkurence by se mohla jít, lidově řečeno, klouzat.

To, že tu něco podobného ještě nikdo seriozní nevyzkoušel, je asi známkou toho, že to většina lidí nepovažuje za morální. Ale možná je to jen díky tomu, že první takový dobře viditelný případ zrovna patřil do kategorie, která se mezi seriózní internetovou populací netěší moc velké oblibě – totiž kasina, dialery a další podobné skoro až undergroundové záležitosti.

Vezměme si příklad, kdyby si tutéž „reklamní kampaň“ dovolil nasadit například menší a ne moc známý internetový obchod s knihami. Rozprostřel by po českém Internetu sadu odkazů, například takto:

- fulghum – třetí přání – viewegh – román – knihy – levně – likvidace -

Záhy by se ve vyhledávačích začal umísťovat na lepších pozicích než ostatní e-shopy. Obrana je proti tomu celkem složitá a pro provozovatele ostatních e-shopů drahá. Ti mohou poměrně rychle předstihnout svého nového konkurenta-vetřelce tím, že si zaplatí ve vyhledávačích kontextovou reklamu právě na tato slova.

Konkurent-vetřelec ale změní slova, rozešle je webmasterům a celý proces se začne opakovat. Profituje z toho samozřejmě i uživatel, ale ostatní eshopy musejí sahat hlouběji do své kapsy. Zvláště ty, které spoléhají na uživatele přicházející z vyhledávačů a důsledně si nebudují vlastní značku.

Ale nerad bych tu rozebíral metody pro odrovnání konkurence, jistě budete ve svém počínání mnohem vynalézavější. Jen mějte na paměti, že z dlouhodobého pohledu je lepší konkurenci vzít v úvahu a naučit se s ní žít než ji tímto způsobem likvidovat.

Jsem tedy docela rád, že nakupování odkazů na českém Internetu zahájil právě takovýto pochybný podnikatel. Jakmile bude chtít něco podobného použít někdo další, okamžitě se každému vybaví slova casino, poker, a některým i gambling.

Na závěr ještě jedna věc, která mi nejde do hlavy. Nalezl jsem tyto odkazy (casino, poker, …) též na stránkách České federace dámy, kde jsou dokonce vysázeny fontem velikosti 8 (!), nebo na webu města Česká Třebová. Do čí kapsy jdou peníze za tuto reklamu? Pochybuji, že putují federaci či do městské pokladny města Česká Třebová.

Našli jste v článku chybu?

10. 2. 2005 0:48

Jiří Rýdl (neregistrovaný)
Ehm, at uz mate nebo nemate pravdu, opravdu si myslite, ze prispevek tohoto typu patri na kultivovanou Lupu? Prominte, ale vy bezte do prdele!

19. 1. 2005 21:51

Michal Krsek (neregistrovaný)
... nebo si to vyreste na Liane :-)
Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Podnikatel.cz: Udávání a účtenková loterie, hloupá komedie

Udávání a účtenková loterie, hloupá komedie

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Vitalia.cz: Jsou čajové sáčky toxické?

Jsou čajové sáčky toxické?

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Lupa.cz: Seznam mění vedení. Pavel Zima v čele končí

Seznam mění vedení. Pavel Zima v čele končí

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?