Skype efekt a jeho konce

Před nedávnem jste si zde mohli přečíst zajímavý text z pera Patricka Zandla o tom, zda hrozí, že by se nad (nemnoho) vydělávající službou Skype mohla zavřít voda. Osobně tomu nevěřím, ale rád bych poukázal na něco, co pro sebe nazývám „Skype efektem“.

Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Zelený obláček, sen každého kecálka! Dovedete si představit svou nuznou internetovou existenci bez něj? Někteří určitě dost těžko, nás spokojených s poštovní holubí službou už tak mnoho není. Pro průměrného teenagera pak Skype představuje součást života asi jako mobil nebo nejnovější hity dokola hrající soukromé FM rádio. Co by dělal bez něj? Těžko hledat alternativu.

Minulý týden jste si zde na Lupě mohli přečíst text komentující současnou ekonomickou situaci Skype a jeho majitele eBay. Stručně a shrnuto, ač fanklub zeleného obláčku roste utěšeně, finanční prospěch z něj už rozhodně ne tak, jak by si majitelé přáli, a jak v době pořízení služby od neprůhledných a nepřehledných zakladatelů eBay doufal. Po pravdě řečeno, není to nic úplně nového, ovšem potenciální úvahy o prodání (nebo dokonce zavření?!) Skype nové jsou.

V souvislosti s obavami nad dalšími osudy zeleného obláčku (ty nejkatastrofič­tější: Prodej, zavalení nevyžádanou reklamou á la KaZaa, kterou má Skype v krvi, využití pro placené distribuované výpočty, vypnutí) vyvstává opět něco, co bych osobně si dovolil nazývat Skype efektem. Potenciálních postižených je více, ale právě Skype je nejpříhodnějším příkladem, jak takový efekt funguje, takže do toho:

Když modrý obláček přišel na trh, služby instant messagingu již delší dobu fungovaly a pokud šlo o obchodní model, byly ve stavu tápání. Pokus o přechod na placenou službu se v počátcích ICQ krutě nevyplatil. Implementaci reklamy uživatelé vesměs odmítali. Najít službu s přidanou hodnotou, za níž by byli ochotni platit, se ukázalo být takřka nemožné (nejnadějnější pokus z pozdější doby = obrázky ke kontaktům, populární Avataři). Některé služby, třeba Yahoo Messenger, fungovaly výhradně proto, aby svému provozovateli zajistily nějaký podíl na „trhu“ instant messagingu.

V této situaci byl Skype přízrakem. Jeho primární služba (proklamované VoIP, ve skutečnosti instant messaging) byla dokonale doplněna službami s přidanou hodnotou, které s ní byly logicky spojeny, tedy propojením s vnější telefonní sítí. Zdálo se, že do patové situace přišel někdo, kdo všem ostatním konečně ukázal, „jak na to“. Skype se se svými službami stal inspirací, IM znovu ožilo. Konkurence se začala dobývat na firemní trhy, snažila se pod vlivem Skype rozšiřovat nejenom nabídku služeb, ale hlavně šíři obchodních modelů.

Když si obláček pořídilo všemocné eBay, zdálo se, že jak zakladatelé, tak služba dosáhli nirvány (tzn. vymanění se z koloběhu investic a proher). Jako nejskvělejší ze všeho se jevila kombinace Skype/PayPal. Skype vstoupil do nebe za halasného pění „hosana“ z úst konkurence, a ta se nyní ještě více a více snažila jej časem následovat.

KL_NOMINACE

Ale ouha. Ukázalo se, že ochota utrácet není ani zdaleka tak nekonečná, jak se manažeři eBay domnívali, a že komplexní propojení mezi aukcemi a telefonem prodeje nejen nezvedne, ale ba že je dokonce nežádoucí. Internauti stále více a více užívali svých obláčků, ale finanční projev z toho plynoucí přes na první pohled závratné částky nestoupal tak, jak by majitelé chtěli. Začlenění do velké firmy přineslo vyšší provozní náklady, vyšší požadavky na vývoj. Na lidi, na výkon. Telefonovalo se jako o život.

Nedej přírodo, aby se se Skype něco doopravdy stalo. Efekt, kterým Skype urychlil vývoj ostatních instant messengerů a například udělal z toho od Microsoftu opravdu použitelnou alternativu, by se stejně tak mohl obrátit proti nim. Co kdyby si třeba AOL uvědomilo, že reklama z jejich zelené kytičky nevynáší tolik, kolik by akcionáři chtěli? Nejen randechtivé teenagery by pak nejspíše čekaly krušné online časy. Ale nepřivolávejme je.

27 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 4. 2. 2009 18:01

Školení Google Analytics pro pokročilé

  •  
    Jak využít nové funkce Google Analytics
  • Vyhodnocování pomocí Multichannel funnels
  • Neopakujte chyby při vyhodnocování dat.

Informace o školení Google Analytics pro pokročilé »