Hlavní navigace

Skype nevydělává…

8. 10. 2007
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Akcionáři se tolik těšili na zasloužený zisk, a přitom teď to vypadá, že nemalá část firmy bude odepsána. Problém? Lidem se nechce platit.
Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Už jen titulek této glosy by před několika měsíci vypadal jako urážka největšího kalibru. Fenomenální, úžasná, všemi milovaná a miliony uživatelů používaná VoIP/P2P síť že nenese bambiliony? No, vypadá to tak. Ebay, majitel Skype, varuje své akcionáře před ztrátou a odepsáním části hodnoty firmy, akcionáři se budou patrně tlouci do hlavy a svůj vztek následně přenesou na management firmy, která Skype před dvěma roky za astronomickou sumu koupila. Skype – doopravdy – nenese tolik, kolik se doufalo, že ponese.

Jak je to možné? Důvod je prozaický: uživatelům se nechce platit. Skype sice vlastní impozantní „podíl na trhu“ VoIP systémů, je suverénně největší provozovanou veřejnou VoIP sítí a de facto standardem, který hlasovou komunikaci po Internetu přináší menším společnostem a domácnostem, ale to nestačí. Stejné plusy už měly jiné projekty, a kde je jim dneska konec. V úmrtí zeleného obláčku samozřejmě nikdo nevěří a ani se ho není potřeba obávat, nicméně se zdá, že přetavení tržního podílu v zisk není dnes o nic jednodušší, než tomu bylo na počátku a ve zlaté éře dot comů.

Okolo nedostatečné ziskovosti Skype se již vynořily různé názory. Někteří tvrdí, že Skype prostě svému majiteli nezapadl do plánu na vytvoření komplexního nákupního a platebního prostředí (společně s PayPal) v jednom počítači, další si myslí, že nepřichází dost nových uživatelů. Chyba.

Problém je podle mého názoru přesně tam, kde jej vidí již citovaný Slashdot. Lidem se nechce platit. Většina uživatelů používá Skype k tomu, co je pro něj nejpřirozenější, tedy k vnitřním hovorům v rámci sítě. Tato služba je rychlá, jednoduchá, spolehlivá, a hlavně je zadarmo. Málokomu se chce vkládat peníze do volání mimo Skype (SkypeOut), když na to má mobilní nebo pevný telefon, a ještě méně uživatelů investuje do vlastního veřejného čísla (SkypeIn). Větší firmy si Skype jako vlastní komunikační řešení nepořídí, neboť na to mají SIP telefonii. Malé organizace jsou stále obleženy (často oprávněnými) předsudky o praktické použitelnosti virtuálního klienta a sítě k důležitým hovorům mimo Internet. Výsledek? Zadarmo všichni telefonují jako utržení, ale za peníze se nechce volat takřka nikomu.

UX DAy - tip 2

Velký „bezplatný“ provoz pro decentralizovaný Skype neznamená na rozdíl od Instant Messengerů problém; nepotřebuje udržovat rozsáhlou infrastrukturu, neboť hovory si uživatelé spojují sami přes své počítače. O to více peněz stojí vývoj, podpora, údržba klientů, a o to více byl Skype nadhodnocen při svém prodeji. Nyní splaskává.

Jak jsem už řekl, zániku nebo radikálního omezení funkce Skype se bát nemusíme. Spíše přibude reklama. A možná ubudou uživatelé…

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je sociolog, odborný publicista, poradce, a lektor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).