Skype otevře pobočku v Praze

V prvním čtvrtletí příštího roku otevře v Praze společnost Skype vývojové centrum. Do konce roku 2007 má v plánu zaměstnat až 30 softwarových specialistů, kteří se budou věnovat převážně vývoji jádra samotného populárního programu pro komunikaci. Co bude znamenat tento krok pro české uživatele? Dočkají se vlastního telefonního čísla nebo možnosti zasílání SMS zpráv na mobilní telefony?

Zpráva o otevření vývojového centra přichází nedlouho poté, co Skype zahájil spolupráci s portálem Centrum.cz, avšak tyto dvě události spolu souvisí jen okrajově. Podle představitelů Skypu budou kanceláře ve stejném městě znamenat lepší komunikaci mezi oběma subjekty. Založení pobočky v České republice vychází z potřeby rozšířit kapacity vývojového centra tak, aby bylo schopné realizovat další projekty a rozvíjet přidané služby, které kromě telefonování v současné době komunikátor nabízí či by rád v budoucnu nabízel.

U příležitosti včerejší tiskové konference vydal tiskovou zprávu také portál Centrum. Od zprovoznění kooperačních internetových stránek, před šesti týdny, si jejich prostřednictvím stáhlo program již 200 tisíc uživatelů. Toto číslo narůstá každý den o tisíce a Centrum si chce tento trend udržet i nadále, například díky právě probíhající soutěži o vouchery na volání zdarma do pevných a mobilních sítí. Podle Mirka Čepického, PR manažera Centra, pomáhá vzájemná spolupráce posílit image Centra jako portálu, který uživatelům přináší zajímavé novinky. „Získáváme také nové uživatele a zkušenosti z oblasti internetové telefonie.“

Program Skype si mohli uživatelé stáhnout poprvé 29. srpna 2003, kdy byla uvolněna první veřejná betaverze. O měsíc později bylo registrováno na jeden milion uživatelů. V současné době se toto číslo pohybuje na úrovni 136 milionů, přičemž přibližně 7 procent všech dálkových telefonních hovorů, které se na celém světě uskuteční, je realizováno prostřednictvím Skypu. Každou vteřinu si program stáhne v průměru 7 lidí. Od dob první veřejné betaverze se leccos změnilo. Dnes Skype neslouží pouze k hlasovým hovorům nebo chatování, ale může být využit i pro videohovory, konferenční hovory, zasílání SMS zpráv či posílání souborů mezi jednotlivými uživateli. Nicméně je třeba upozornit na fakt, že ne všechny služby jsou dostupné pro jednotlivé trhy. Česká republika v tomto ohledu není výjimkou. O omezeních, se kterými musí český uživatel počítat, se zmíním později.

Za vznikem Skypu stojí stejné osoby, které kdysi začaly provozovat kontroverzní projekt výměnného systému Kazaa. Ten se stal terčem kritiky nejen ze strany nahrávacích a filmových společností, poukazujících na porušování autorských práv, později ale také ze strany samotných uživatelů, a to v okamžiku, kdy byly do freeware verze programu přidány různé spyware a adware programy.

Švéd Niklas Zennstrom a Dán Janus Friis angažovali do vývoje Skypu čtyři estonské programátory. Zázemí tedy bylo primárně v hlavním městě Estonska Tallinu, kde se nachází hlavní vývojářské centrum i dnes. Kromě toho disponuje Skype také pobočkou v Tartu a Stockholmu.

Proč právě Praha?

„Vybírali jsme z několika lokalit. Pro Prahu jsme se rozhodli kvůli dobrým referencím českých programátorů a vývojářů. Určitou roli samozřejmě hrála také dopravní dostupnost všech našich poboček. Skype je ve fázi, kdy má spoustu nápadů a ty chce rozvíjet. Proto jsme se rozhodli posílit náš vývojový tým,“ uvedl Ott Kaukver, ředitel vývoje Skypu a současně také první uživatel programu mimo budovu vývojového centra. V této souvislosti připomínám, že minulý rok Skype koupila společnost eBay. Jak velkou částku hodlá Skype v České republice investovat, se veřejnost nedozví.

Kromě programátorů přijme společnost také projektové manažery. Konkrétní pražskou lokalitu, kde by pobočka měla sídlit, nechtěli zástupci Skypu prozradit, nicméně se zdá, že už je rozhodnuto. „Konkrétní místo ještě není na 100 % jisté, ale jednání spějí ke konci a smlouva o pronájmu by mohla být podepsána ještě tento týden,“ prohlásil Ott Kaukver.

Pražské centrum by podle plánů společnosti mělo hrát klíčovou roli při vývoji nového komunikačního softwaru. Kaukwer věří, že zapojení českých specialistů do vývojového týmu přinese Skypu v České republice větší popularitu a současně umožní věnovat více úsilí české lokalizaci programu.

Telefony podporující Skype

Kromě otevření české pobočky přestavili zástupci společnosti novinářům také nová zařízení, která podporují telefonování prostřednictvím Skypu, aniž by byly připojeny k počítači. Jedná se o hybridní mobilní, ale také bezdrátové telefony. Pro přenos telefonních hovorů jsou využívány bezdrátové WiFi sítě. Spojení mezi dvěma účastníky probíhá na bázi VoIP.

Telefon Netgear

Například hybridní telefon Netgear, který jsme měli možnost vyzkoušet, umožňuje jak klasické telefonování prostřednictvím sítí mobilních operátorů, tak i internetovou telefonii po připojení k místní WiFi síti.

Proč tyto telefony Skype představil? Je to pouze logický krok k tomu, aby si jeho komunikátor získal větší popularitu jako komplexní telefonní řešení, ať jste kdekoli. Bude zajímavé sledovat, jak se k trendu rozvoje hybridních telefonů postaví mobilní operátoři. Internetová telefonie by se totiž mohla stát díky hybridním telefonům velkou konkurencí telefonii klasické. Uživatelé by totiž mohli k telefonování využívat levnějších datových tarifů.

Co na tiskové konferenci nezaznělo

Po ukončení oficiální části konference jsme měli možnost vyzpovídat pana Ott Kaukvera.

Mohou čeští uživatelé v současné době využívat všech služeb, které program Skype nabízí?

Zatím ne. Služba SkypeIn, umožňující uživateli získat vlastní telefonní číslo, tak aby se mu bylo možno dovolat z klasického telefonu, není v České republice dostupná. Stejně tak zasílání SMS zpráv do sítí mobilních operátorů. V budoucnu bychom ale chtěli zpřístupnit tyto služby i českým zákazníkům. Integrace služeb je ale velmi náročná, stejně tak jako všechna potřebná jednání.

Kolik má Skype českých uživatelů?

Přesná čísla bych nerad uváděl, nicméně mohu říci, že Češi jsou velmi vášniví uživatelé. Dokonce i některé společnosti používají Skype jako nástroj pro interní komunikaci.

Jak hodnotíte spolupráci s portálem Centrum?

Jsme spokojeni. Ke konkrétním výsledkům spolupráce bychom se ale nechtěli vyjadřovat.

Skype používá pro komunikaci, na rozdíl od jiných poskytovatelů, uzavřený protokol, což bývá často terčem kritiky.

Uzavřený protokol je pouze otázkou bezpečnosti jednotlivých uživatelů. Nicméně všechny připomínky od uživatelů sledujeme a bereme v potaz při dalším vývoji.

A co tzv. supernode, neboli uživatel, přes kterého díky jeho dostatečné konektivitě a pevné veřejné IP adrese proudí hovory ostatních uživatelů?

Podle mého názoru jde o nafouknutou bublinu. V dnešní době je přenosová kapacita dostatečná.

V České republice je ale mnoho uživatelů, kteří používají připojení k Internetu s datovým omezením nebo aplikací tzv. Fair User Policy (FUP), a ti si veškeré datové přenosy pečlivě hlídají.

Ano, to může být problém, ale nepřeceňoval bych to.

Content

Jsou pro vás konkurencí různí lokální provideři nabízející VoIP služby?

Na celém světě je 1,2 miliardy lidí s přístupem na Internet. Skype má v současné době 136 milionů uživatelů. Nemyslím si, že jsou lokální poskytovatelé pro Skype hrozbou. Navíc je dobré připomenout, že placené varianty Skype nejsou tolik využívané. Tudíž si v podstatě ani tolik nekonkurujeme.

Anketa

Telefonujete přes Skype?

37 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 26. 7. 2007 11:58
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení web copywritingu

  •  
    Jak strukturovat text na webové stránce.
  • Tajemství atraktivního a úderného titulku.
  • Optimalizace webového textu pro vyhledávače.

Detailní informace o školení psaní pro web »