Slevomat kupuje Zapakatel, sám na svůj prodej zatím nespěchá

Raketový nárůst počtu slevových serverů střídá konsolidace. Lídr trhu získal majoritu v konkurenčním Zapakatel.cz. Obě firmy budou fungovat odděleně. Akvizice mění exitovou strategii Slevomatu.

Česko je země slevovým serverům zaslíbená. První z nich byly spuštěny v dubnu loňského roku a stačilo jen několik málo měsíců, aby se jejich počet zvýšil přímo raketově na více než dvě stovky. Podnikatelé, kteří se rozhodli zkusit štěstí založením slevového serveru, k tomu měli dobrý důvod. Slevové servery totiž opravdu generují reálné obchody, ale hlavně nesou reálné peníze.

Počet nových serverů ale pochopitelně nemohl růst donekonečna a bylo jen otázkou času, kdy se tuzemský trh slevových serverů začne postupně konsolidovat. Nyní k tomuto procesu opravdu dochází, a to jak prostřednictvím spojování nejsilnějších hráčů, tak fúzemi těch menších.

Včera oznámily spojení jednička a dvojka českého trhu, servery Slevomat.cz a Zapakatel.cz. Slevomat koupil za blíže neurčenou sumu 51 procent společnosti Spojka Group s.r.o., která server Zapakatel.cz provozuje. Původně tuto společnost vlastnili rovným dílem Jiří Carba a Daniel Nytra. Nově bude ve firmě figurovat pouze Jiří Carba, který vlastní 49 procent a Slevomat s 51 procenty.

Zajímavé přitom je, že v obchodním rejstříku je zapsaná také firma zapakatel s.r.o., jejímiž podílníky jsou opět Jiří Carba a Daniel Nytra, ale ve které drží dvoutřetinový podíl také Klára Bitvarová. Všichni tři se podílejí na provozování serveru Zapakatel.cz. Podle Jiřího Carby se však prodej týkal jen zmiňované firmy Spojka Group.

Není to přitom první akvizice, kterou Slevomat realizuje. Už loni v listopadu získal Slevomat 35 podíl v dalším slevovém serveru Vykupto.cz. Spojením těchto tří serverů vzniká na trhu slevových serverů uskupení, které ostatní servery nechává, co se týče tržního podílu, daleko za sebou.

Firmy budou fungovat odděleně

Slevomat i Zapakatel budou i nadále vystupovat pod svými značkami a budou fungovat odděleně. Firmy si ponechají svůj vlastní management a zachovají si i odlišné marže.

Ke sloučení nedojde mimo jiné proto, že uživatelské báze Slevomatu a Zapakatele se překrývají a tudíž se dá předpokládat, že servery dokážou prodat více voucherů odděleně, než kdyby existoval pouze jediný.

Na druhou stranu obě firmy budou sdílet marketingové strategie a podle Tomáše Čupra, spolumajitele Slevomatu, dokáže nové uskupení vyjednat mnohem lepší podmínky pro nákup reklamy, než měly jednotlivé firmy doposud. Už nyní prý Slevomat patří mezi pět největších zadavatelů reklamy na českém Internetu, napříště by se mohl dostat do první trojky.

Spojení slevových serverů také umožní dodavatelům slev zasáhnout najednou větší počet zákazníků. Slevomat se chce do budoucna zaměřit na velké značky a firmy. Chtěli bychom být distribučním kanálem například pro fast foody a řetězce s oblečením, prozradil Tomáš Čupr. Denně navštíví servery Slevomat a Zapakatel dohromady více než 200 tisíc uživatelů. Oba servery každý den osloví prostřednictvím newsletterů či Facebooku 450 tisíc uživatelů.

Slevomat mění exitovou strategii

Zdá se, že koupě podílu v Zapakatel.cz je pro Slevomat na delší dobu poslední investicí na českém trhu. Neplánujeme další akvizice, pokud tedy nepřijde nějaká fantastická nabídka, která by dávala pro Slevomat smysl. Nejsme v nákupním módu, nehledáme aktivně žádné další akvizice, uvedl Tomáš Čupr.

Prohlásil také, že nákup Zapakatel.cz mění jeho představu o budoucnosti Slevomatu. Jestliže ještě na podzim loňského roku prohlašoval, že Slevomat byl zakládán jako firma stavěná na rychlý prodej v horizontu jednoho až dvou let, nyní si prý dovede představit, že si stávající majitelé ponechají Slevomat dlouhodobě a vydělají na tom více než v případě původně plánovaného prodeje.

Tato premisa by samozřejmě neplatila v případě, že by o Slevomat projevil zájem například Groupon, který by asi neměl problém, v případě rozhodnutí vstoupit na český trh, za zavedenou lokální značku dobře zaplatit. Plány Grouponu v Česku, ale i ostatních státech regionu jsou však velkou neznámou.

V únoru sice Groupon, respektive jeho německá pobočka, založila v Česku stejnojmenné eseróčko, a několik dní na to se objevila v médiích informace, že Groupon zkoumá možnosti vstupu na český trh a hledá tuzemský slevový server, který by stoprocentně převzal, ale oficiálně to nikdo nepotvrdil. Snažili jsme se k strategii Grouponu v regionu střední a východní Evropy získat vyjádření přímo od americké centrály, avšak bezúspěšně.

Píšeme o Grouponu a jeho výsledcích: Groupon je příliš sexy na obyčejné účetnictví

Změna postoje Slevomatu, tedy provozování serveru déle, než jeho současní majitelé původně předpokládali, může také souviset s předpokladem, že díky postupující konsolidaci trhu se nově vzniklému uskupení podaří získat ještě větší tržní podíl, což pozitivně ovlivní evaluaci firmy při případném prodeji.

Počet slevových serverů údajně rychle klesá

Skutečnost, že se tuzemský trh slevových serverů začíná konsolidovat, naznačuje i klesající počet slevových serverů. Přitom tempo, jakým k poklesu dochází, je značné. Před několika měsíci jsme měli tu čest se potýkat asi s 350 konkurenty, dnes jich je zhruba o stovku méně. Přes léto možná ještě 50 či 60 serverů z chvostu odpadne, uvedl Tomáš Čupr.

Na včerejší tiskové konferenci přitom označil současnou situaci, kdy si v jednom městě konkuruje na 250 slevových serverů, za nezdravou jak pro Slevomat, tak pro jeho obchodní partnery. Právě nižší počet konkurentů a zpřehlednění trhu by mohlo nahrávat případnému prodeji do rukou zahraničního investora.

Kultivace trhu a černá listina

Slevomat a Zapakatel chtějí český trh slevových serverů kultivovat a současně edukovat podnikatele, kteří se rozhodnou slevy na své služby prostřednictvím slevových serverů nabízet tak, aby se pro ně stala sleva efektivním marketingovým nástrojem. Současně se chtějí zaměřit na nepoctivé podnikatele.

Vznikne černá listina nespolehlivých dodavatelů slev. Jedno procento nabídek na serveru Zapakatel je rizikových, přestože se snažíme dodavatele prověřovat pomocí všech dostupných kanálů. Nespolehlivý dodavatel se díky černé listině už nikdy neobjeví ani na jednom ze tří serverů, ve kterých vlastní Slevomat podíl, upřesnil Tomáš Carba, marketingový manažer serveru Zapakatel.cz.

EBF16

Miliardový byznys

Klesající počet slevových serverů ale neznamená, že by docházelo ke zmenšování trhu jako takového. Jestliže loni byl celkový obrat českých slevových serverů odhadem 330 milionů korun, v letošním roce jej představitelé dvou nejsilnějších tuzemských slevových serverů odhadují na 1,8 až 2 miliardy korun.

Anketa

Jak často nakupujete na slevových serverech?

Z různých průzkumů také vyplývá, že slevové servery se mezi českými uživateli těší stále velké oblibě. Nejnovější průzkum, který pro KPMG Česká republika realizovala výzkumná agentura Ipsos Tambor, ukazuje, že nabídek slevových serverů využívá téměř polovina dospělé populace v Česku. Nutno ale dodat, že většina respondentů nakupuje na slevových serverech jen příležitostně.

27 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 7. 7. 2012 21:22

Školení e-mail marketingu

  •  
    Jak získat e-mailové kontakty
  • Jak udělat e-mailing více relevantní
  • Jak zavést automatizované kampaně

Detailní informace o školení e-mailingu »