Hlavní navigace

Slevový rok 2015 přinese čistku mezi partnery i pokrývání menších měst

Jan Beránek 31. 12. 2014

Trh se vyčistil a nový rok už by měl být ve znamení upevňování pozic a značek. Slevové kupóny jsou totiž stále čtvrtým nejčastějším produktem, který se na českém webu prodává.

Pro tuzemské slevové portály končí rok, kdy se lámal chleba. Jejich počet klesl z dřívějších stovek na přibližně čtyřicítku. „Vytvořila se velká propast mezi jedničkou a zbytkem trhu. Portály se začaly profilovat jen v určitých segmentech namísto toho, aby rozšiřovaly svůj záběr,“ tvrdí šéfka Slevomatu Marie Chytilová s tím, že proto je tuzemská slevová scéna výrazně zaměřena především na cestování a zboží. 

„V meziročním srovnání je rozhodně větší zájem o cestování do zahraničí. Dále vidíme velmi vysoké prodeje fotoproduktů, a to včetně fotoknih, fotodek nebo fotokalendářů,“ komentuje ředitel portálu Pepa.cz Petr Sýkora

„V roce 2014 bylo zřejmé, že po 4 letech velmi agresivního růstu, investic do marketingu a rozvoje začaly servery více počítat a zvažovat, kam budou investovat. To se také projevilo i na pestrosti nabídek, kdy se začalo více sázet na osvědčené hotely, restaurace a méně se experimentuje s novými nápady,“ dodává šéf agregátoru Skrz.cz Petr Kováčik.

Zájem o slevy ale neopadá, spíš naopak. Podle studie E-commerce Survey Czech republic 2014, kterou pro Asociaci pro elektronickou komerci (APEK) dala dohromady agentura Mediaresearch, se vouchery pohybují stále na čtvrtém místě mezi nejčastěji prodávanými komoditami na tuzemském internetu. 

Minimálně jednou ročně slevové portály využije až 46 procent nakupujících. „Mírně vzrostl počet lidí, kteří za poslední rok nakoupili slevový voucher, obvykle ho využívají 2× až 4× za rok a při mediánu útraty 500 korun,“ tvrdí výzkum pro APEK. 

Obrat slevové jedničky by měl letos přesáhnout 1,2 miliardy korun, tedy o miliardu více než plánuje zbytek pelotonu. Následovníci v podobě serverů Pepa.cz, Vykupto.cz, Nákupvakci.cz, Hyperslevy.cz Slever se s tržbami pohybují maximálně kolem 300 milionů korun. Sýkora odhaduje obrat celého trhu pro příští rok někde kolem 2,6 miliardy korun.  

Brand je víc než agregátor

Podle Slevomatu si přeživší slevové portály upevňují svou pozici marketingového kanálu, tedy rychlého zdroje silného provozu. „Větší množství nabídek můžeme využít k vytváření tematických kampaní, což bylo v menším měřítku vidět i u jiných portálů,“ tvrdí Chytilová. Zároveň se jednotlivé portály snaží vybudovat silnou značku, aby se více odpoutaly od agregátorů. 

„Právě kvůli situaci na trhu, kdy skončilo už několik portálů, si už zákazníci začínají vybírat podle značky a služeb. To posiluje Slevomat jako značku,“ dodává. Sýkora trend potvruje s tím, že agregátory už letos tvořily výrazně nižší podíl na jeho slevovém portálu. 

Z pohledu agregátorské scény to ale tak divoké není. „Z pohledu zákazníků si myslím nedochází k takto striktnímu rozdělování na slevové portály a agregátory. Stále tak 40 procent lidí označí Skrz.cz za slevový portál a my už jim to nevyvracíme. Domnívám se, že do budoucna se dokonce ztratí i to striktní rozdělení na slevové portály a eshopy, ale budou to už jen eshopy pojmenovávané svojí značkou,“ vysvětluje Kováčik. 

Skrz.cz také letos ukončil svůj slevový affiliate projekt Rival, který propojoval slevové portály a agregátory. „Platformu Rival jsme před pár dny ukončili a spustili novou platformu muj.skrz.cz, která bude již jen pro účely inzerce na Skrz.cz,“ dodává Kováčik. 

Utahování pravidel a běžný byznys

Po divokých letech by se měla příští rok scéna ubírat směrem k vyšší profesionalitě. „Hodláme se zaměřit na výrazné zpřísnění pravidel pro spolupráci s našimi dodavateli. Už teď můžeme prozradit, že s některými obchodními partnery už do roku 2015 nevstoupíme  – a nebude se jednat o zanedbatelné procento těchto subjektů. Rovněž se hodláme zaměřit více na regiony, což se odrazí na vyšším počtu nabídek z oblasti gastronomie a kosmetických salonů,“ tvrdí Sýkora. 

Regiony slibuje i Slevomat, který se letos soustředil především na to, jak často jeho zákazníci nakupují. „Hlavní cíle pro příští rok jsou lokální nabídky, rozšíření nabídky i mimo krajská města a zadávání nabídek pro partnery tak, abychom byli schopni spouštět nabídky, které budou moci zákazníci rychlou koupit a uplatnit z mobilního telefonu,“ vysvětluje Chytilová. 

Kováčik zase vidí budoucnost svého portálu především v inzertní platformě. „Inzerentům dáme do rukou možnosti detailního nastavení propagace vlastních nabídek s real-time vyhodnocením výsledků. Očekáváme, že tato forma inzerce přitáhne další zákazníky z řad eshopů či retailů, a počet těch, kteří s námi začali spolupracovat v letošním roce se v příštím roce minimálně zdvojnásobí,“ vysvětluje. 

Našli jste v článku chybu?

31. 12. 2014 15:59

joudove (neregistrovaný)

Tomu snad veris jen ty nebo obchodak ze slevomatu :-)

5. 1. 2015 9:08

Nejde o to, že by někdo zpochybňoval kvalitu či úspěch dané chaty, je ale otázkou, zda to lze spojit se slevovými servery. O tom ale váš odkaz neříká naprosto nic...
To by vyžadovalo podstatně náročnější analýzu, kde by se už musela porovnávat i jména "z doby slevové" a současnosti, navíc provozovatel nesporně bude vědět, kolik míst prodá sám a kolik přes cestovky atd.


Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

120na80.cz: 5 poporodních problémů a jejich řešení

5 poporodních problémů a jejich řešení

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte