Hlavní navigace

Slevový rok 2015 přinese čistku mezi partnery i pokrývání menších měst

Jan Beránek 31. 12. 2014

Trh se vyčistil a nový rok už by měl být ve znamení upevňování pozic a značek. Slevové kupóny jsou totiž stále čtvrtým nejčastějším produktem, který se na českém webu prodává.

Pro tuzemské slevové portály končí rok, kdy se lámal chleba. Jejich počet klesl z dřívějších stovek na přibližně čtyřicítku. „Vytvořila se velká propast mezi jedničkou a zbytkem trhu. Portály se začaly profilovat jen v určitých segmentech namísto toho, aby rozšiřovaly svůj záběr,“ tvrdí šéfka Slevomatu Marie Chytilová s tím, že proto je tuzemská slevová scéna výrazně zaměřena především na cestování a zboží. 

„V meziročním srovnání je rozhodně větší zájem o cestování do zahraničí. Dále vidíme velmi vysoké prodeje fotoproduktů, a to včetně fotoknih, fotodek nebo fotokalendářů,“ komentuje ředitel portálu Pepa.cz Petr Sýkora

„V roce 2014 bylo zřejmé, že po 4 letech velmi agresivního růstu, investic do marketingu a rozvoje začaly servery více počítat a zvažovat, kam budou investovat. To se také projevilo i na pestrosti nabídek, kdy se začalo více sázet na osvědčené hotely, restaurace a méně se experimentuje s novými nápady,“ dodává šéf agregátoru Skrz.cz Petr Kováčik.

Zájem o slevy ale neopadá, spíš naopak. Podle studie E-commerce Survey Czech republic 2014, kterou pro Asociaci pro elektronickou komerci (APEK) dala dohromady agentura Mediaresearch, se vouchery pohybují stále na čtvrtém místě mezi nejčastěji prodávanými komoditami na tuzemském internetu. 

Minimálně jednou ročně slevové portály využije až 46 procent nakupujících. „Mírně vzrostl počet lidí, kteří za poslední rok nakoupili slevový voucher, obvykle ho využívají 2× až 4× za rok a při mediánu útraty 500 korun,“ tvrdí výzkum pro APEK. 

Obrat slevové jedničky by měl letos přesáhnout 1,2 miliardy korun, tedy o miliardu více než plánuje zbytek pelotonu. Následovníci v podobě serverů Pepa.cz, Vykupto.cz, Nákupvakci.cz, Hyperslevy.cz Slever se s tržbami pohybují maximálně kolem 300 milionů korun. Sýkora odhaduje obrat celého trhu pro příští rok někde kolem 2,6 miliardy korun.  

Brand je víc než agregátor

Podle Slevomatu si přeživší slevové portály upevňují svou pozici marketingového kanálu, tedy rychlého zdroje silného provozu. „Větší množství nabídek můžeme využít k vytváření tematických kampaní, což bylo v menším měřítku vidět i u jiných portálů,“ tvrdí Chytilová. Zároveň se jednotlivé portály snaží vybudovat silnou značku, aby se více odpoutaly od agregátorů. 

„Právě kvůli situaci na trhu, kdy skončilo už několik portálů, si už zákazníci začínají vybírat podle značky a služeb. To posiluje Slevomat jako značku,“ dodává. Sýkora trend potvruje s tím, že agregátory už letos tvořily výrazně nižší podíl na jeho slevovém portálu. 

Z pohledu agregátorské scény to ale tak divoké není. „Z pohledu zákazníků si myslím nedochází k takto striktnímu rozdělování na slevové portály a agregátory. Stále tak 40 procent lidí označí Skrz.cz za slevový portál a my už jim to nevyvracíme. Domnívám se, že do budoucna se dokonce ztratí i to striktní rozdělení na slevové portály a eshopy, ale budou to už jen eshopy pojmenovávané svojí značkou,“ vysvětluje Kováčik. 

Skrz.cz také letos ukončil svůj slevový affiliate projekt Rival, který propojoval slevové portály a agregátory. „Platformu Rival jsme před pár dny ukončili a spustili novou platformu muj.skrz.cz, která bude již jen pro účely inzerce na Skrz.cz,“ dodává Kováčik. 

Utahování pravidel a běžný byznys

Po divokých letech by se měla příští rok scéna ubírat směrem k vyšší profesionalitě. „Hodláme se zaměřit na výrazné zpřísnění pravidel pro spolupráci s našimi dodavateli. Už teď můžeme prozradit, že s některými obchodními partnery už do roku 2015 nevstoupíme  – a nebude se jednat o zanedbatelné procento těchto subjektů. Rovněž se hodláme zaměřit více na regiony, což se odrazí na vyšším počtu nabídek z oblasti gastronomie a kosmetických salonů,“ tvrdí Sýkora. 

CIF16

Regiony slibuje i Slevomat, který se letos soustředil především na to, jak často jeho zákazníci nakupují. „Hlavní cíle pro příští rok jsou lokální nabídky, rozšíření nabídky i mimo krajská města a zadávání nabídek pro partnery tak, abychom byli schopni spouštět nabídky, které budou moci zákazníci rychlou koupit a uplatnit z mobilního telefonu,“ vysvětluje Chytilová. 

Kováčik zase vidí budoucnost svého portálu především v inzertní platformě. „Inzerentům dáme do rukou možnosti detailního nastavení propagace vlastních nabídek s real-time vyhodnocením výsledků. Očekáváme, že tato forma inzerce přitáhne další zákazníky z řad eshopů či retailů, a počet těch, kteří s námi začali spolupracovat v letošním roce se v příštím roce minimálně zdvojnásobí,“ vysvětluje. 

Našli jste v článku chybu?
Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Lupa.cz: Proč jsou firemní počítače pomalé?

Proč jsou firemní počítače pomalé?

Podnikatel.cz: ČOI zamířila na e-shopy. Zaplatí 1,5 milionu

ČOI zamířila na e-shopy. Zaplatí 1,5 milionu

Podnikatel.cz: Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

120na80.cz: Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Vitalia.cz: dTest odhalil ten nejlepší kečup

dTest odhalil ten nejlepší kečup

DigiZone.cz: Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

120na80.cz: Běžci, co jíst poslední dny před závodem?

Běžci, co jíst poslední dny před závodem?

Podnikatel.cz: „Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

„Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Podnikatel.cz: Takhle se prodávají mražené potraviny

Takhle se prodávají mražené potraviny

Vitalia.cz: Tradiční čínská medicína a rakovina

Tradiční čínská medicína a rakovina

Podnikatel.cz: EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

Podnikatel.cz: Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

DigiZone.cz: Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Vitalia.cz: Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

DigiZone.cz: Digi2GO: výborný základ, ale...

Digi2GO: výborný základ, ale...

Lupa.cz: Jak levné procesory změnily svět?

Jak levné procesory změnily svět?