Slovenská startupová naděje Goldee končí. Chytrému světlu došly peníze

Měl to být projekt s globálními ambicemi. Košický tým ale po crowdfundingové kampani nezvládl naplnit očekávání a skončil.

Rozjet  hardwarový startup je těžké, výrazně těžší než u software. A příklady neúspěchu jsou také třeba. Košické Goldee začínalo jako softwarová služba, která se přesunula k vývoji ovladače domácího světla tak, aby jeho intenzita závisela na potřebách uživatelů. 

Loni na svých stránkách rozjeli crowdfundingovou sbírku a k 200 tisícům vybraných dolarů sehnali i menší investici. Teď končí. „S docházejícími penězi jsem musel propustit některé naše vývojáře,“ píše zakladatel firmy Tomáš Baran na stránkách firmy

“Poslední ranou projektu byl hack našeho serveru a poškození kódu jedním z bývalých zaměstnanců," dodává Baran. Slovenský startupový server Startupers.sk krach firmy vysvětluje i tím, že během podzimu už prý neměla ani na výplaty. 

Podle slovenský Hospodárských novin to ale bylo jinak. „Baran ešte v novembri zakázal administrátorom prístupy. O stránku sa tak nemal kto starať a navyše nebola zaplatená faktúra za server. Keď potom stránka spadla, nemal ju kto znova spojazdniť“ píše slovenský deníkVyjádření Tomáše Barana se nám nepodařilo získat, protože je podle své automatické odpovědi na líbánkách.

CIF16

AKTUALIZACE: Tomáš Baran se po návratu ozval a vyjádřil se ke všem spekulacím na stránkách firmy. „Prečo by človek, ktorý založí firmu, ktorá má potenciál a mediálny úspech na celom svete, spreneveril peniaze vlastnej firmy? Nebolo by finančne výhodnejšie zhodnotiť takúto firmu predajom nejakej veľkej spoločnosti? Kto tomu trochu rozumie, tak si vie ľahko vypočítať, že peniaze ktoré sme vyzbierali z crowdfundingovej kampane by nepokryli ani ročné personálne náklady na 10 zamestnancov pri priemernej mzde,“ tvrdí Baran. 

Každopádně osud jeho firmy ukazuje, jak může dopadnout hardwarový startup financovaný především z komunitních peněz v okamžiku, kdy kolem něj skončí prvotní internetové nadšení z nové technologie nebo nápadu. To totiž v Baranově případě generovalo nové příjmy, ale ne tak dlouho, aby jeho tým stihl vyvinout funkční a prodejné prototypy.

12 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 26. 12. 2014 17:36

Školení Google Analytics

  •  
    Jak vyhodnocovat úspěšnost reklamních kampaní.
  • Jak ovládat Google Analytics a najít co potřebuji.
  • Jak měřit hodnotu objednávek z webu.

Detailní informace o školení Google Analytics »