Hlavní navigace

Smrt SMS se nekoná. Aplikace sice používáme stále víc, ale nevydělávají

Daniel Dočekal

Záplava aplikací pro posílání zpráv, stovky milionů uživatelů a biliony poslaných zpráv. Peníze to ale – na rozdíl od SMS – nepřináší.

Juniper Research upozornil na zmenšující se velikost trhu posílání zpráv. Ten v roce 2014 představoval 113,5 miliardy dolarů, v roce 2019 by ale měl být stav nižší o 600 milionů dolarů. 

Objem posílaných zpráv přitom bude stále výrazně stoupat, z dnešních 31 bilionů na více než 100 bilionů v roce 2019. Ještě zajímavější může být, že v roce 2019 budou příjmy generované z jedné zprávy pouze na úrovni 1 % vůči příjmům, které vytvářejí SMS a MMS.

Aplikací pro posílání zpráv je poměrně velké množství. Řada společností doufá, že se jim podaří získat významný podíl na trhu, ale chybí jim zatím monetizace. Jakkoliv uživatelé od SMS a MMS přecházejí právě na internetově založené služby na posílání zpráv, žádný významný vliv na příjmy to mít nemá. 

Provozovatelům se nedaří do služeb dostat reklamu a přímé zpoplatnění uživatelů nepřipadá v úvahu. Náhradní řešení v podobě prodávání dodatečného obsahu (zejména nálepek a dalších prvků) je sice populární, ale ne dostatečně.

CIF17_Williams1

Provozovatelé jako Snapchat, Line či Facebook (Messenger) doufají v propojení zprávových aplikací s přímými platbami, ale ani zde to nevypadá na recept na úspěch.

Juniper Research zmiňuje, že tradiční SMS budou stále růst, zejména vlivem rozšířeného využívání aplikací posílajících SMS uživatelům (A2P, Application to Person), kde významnou roli hraje zvyšující se zapojení telefonů jako autentizačních či notifikačních kanálů. Nejvíce tak zprávové aplikace ukousnou klasickým SMS posílaným mezi lidmi (označovány jsou jako P2P, Peer to Peer). 

Našli jste v článku chybu?