Hlavní navigace

Sociální média jsou nový vektor pro psychogenní chorobu

Daniel Dočekal 28. 9. 2013

Hon na čarodějnice a s tím spojené davové šílenství se dnes šíří prostřednictvím sociálních médií.

Zajímavé čtení ve What Witchcraft Is Facebook? se zmiňuje o tom, že známá psychogenní choroba známá jako „masová hysterie“ se dnes šíří novými cestami. Vychází přitom ze studie Roberta Bartholomewa z Nového Zélandu, který se studii masové hysterie věnuje už více než dvacet let. A hovoří také o nejvíce známém případu masové hysterie, tedy o čarodějnických procesech z let 1692 až 1693. Ty nakonec stály život dvacet lidí.

Podle článku se masová hysterie čerstvě projevila například v případech záhadných zdravotních obtíží zhruba dvou desítek studentů (viz Still no answers on Essex Aggie hiccups cases) v Danvers a Middletonu. A upozorňuje na to, že sociální sítě jsou často právě tím prostředím, které u šíření psychogenních chorob umožňuje. „Masová hysterie“ na sociálních sítích přispívá k šíření psychogenních příznaků, kdy lidé zcela zdraví vykazují příznaky neexistující nemoci pouze poté, co se jí „nakazili“ z příspěvků na Facebooku.

Bartholomew uvádí, že typicky se masová hysterie projevuje na skupinách dívek či mladých žen, které sdílejí společný fyzický prostor. Právě spojení s pohlavím je podle něj jasné a dokládá to studií více než šesti set případů za několik století zpět.

WT100

Sociální média jsou podle něj vybavený potenciálem pro širší a globálnější působení a je potřeba lépe pochopit jako mohou fungovat coby primární vektor či agent pro šíření poruch. Říká dokonce, že podobné události jsou na sociálních médiích nevyhnutelné a je pouze „otázkou času, kdy se setkáme s něčím, co není vázáno pouze na jednu školu“.

Zdroj: Mass psychogenic illness and the social network: is it changing the pattern of outbreaks?

Našli jste v článku chybu?
Vitalia.cz: Opuncie je plod kaktusu. Pozor na trny

Opuncie je plod kaktusu. Pozor na trny

Vitalia.cz: Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Podnikatel.cz: Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

DigiZone.cz: DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

Podnikatel.cz: Takhle se prodávají mražené potraviny

Takhle se prodávají mražené potraviny

Lupa.cz: Další Češi si nechali vložit do těla čip

Další Češi si nechali vložit do těla čip

120na80.cz: Co je padesátkrát sladší než cukr?

Co je padesátkrát sladší než cukr?

Lupa.cz: Jak levné procesory změnily svět?

Jak levné procesory změnily svět?

120na80.cz: Hrbatá prsa aneb mýty o implantátech

Hrbatá prsa aneb mýty o implantátech

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Root.cz: Bezpečný router Omnia právě dorazil

Bezpečný router Omnia právě dorazil

Vitalia.cz: Jaký je rozdíl mezi brambůrky a chipsy?

Jaký je rozdíl mezi brambůrky a chipsy?

DigiZone.cz: Banaxi: videa kdekoli na světě

Banaxi: videa kdekoli na světě

Vitalia.cz: Tahák, jak vyzrát nad zápachem z úst

Tahák, jak vyzrát nad zápachem z úst

Podnikatel.cz: Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Vitalia.cz: dTest odhalil ten nejlepší kečup

dTest odhalil ten nejlepší kečup

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Lupa.cz: Jak se prodává firma za miliardu?

Jak se prodává firma za miliardu?

DigiZone.cz: UPC má v nabídce Discovery v HD

UPC má v nabídce Discovery v HD