Sociálně multimediální komentáře

Na Facebooku Lupy, kam jsme ji také umístili, ta zpráva docela zapadla, ale jinak je možné, že jste si jí již všimli: Facebook umožňuje přidávat multimédia do komentářů. Není to žůžo? Možná se budete divit, ale pro mnohé není.

Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Jednou z výrazných předností sociálních médií je, že umožňují rozvádět myšlenku, a že rozvádění myšlenky výrazně podporují. Jejich obsah tvoří kooperativně jejich uživatelé. Každý příspěvek, ať už má podobu obrázku, textu nebo čehokoli jiného, může být výkřikem do prázdna, ale stejně tak inspirujícím zdrojem debaty, která skončí někde úplně jinde, než původně začala.

Tento fakt je upřímně nenáviděn částí marketérů, která by sociální média ráda využívala stejně, jako jsou využívána ostatní „média“. Čili spíše jako ty výkřiky do prázdna, po kterých následuje v nejlepším případě salva hlasitého všeobecného souhlasu, ve všech ostatních případech ticho, protože tady je přece náš píseček a my nechceme, aby si na něm hrál kdokoli jiný než my sami.  Přesto, že je nenáviděn, se najde také dost těch, kteří jej mají rádi. Minimálně je to většina „obyčejných“ uživatelů.

Minulý týden zavedl Facebook funkci, která v něm vysoce pravděpodobně již dříve (ovšem jen na okamžik a z testovacích důvodů) byla – alespoň já ji zahlédl. A sice možnost přidávat do komentářů k příspěvkům multimediální prvky. Ne že by to doposud nešlo prostřednictvím vkládání URL adres, ale vygenerovaný náhled obrázku či videa s přehrávačem vypadá mnohem lépe a hlavně: zmnohonásobuje reálnou konzumaci takového média. Důvodem je, že pokud komentující uživatelé vkládali do svých příspěvků URL adresy,  otevírala je jen část uživatelů, kteří je četli – a bylo hodně takových, kteří URL adresy v komentářích otevřeně ignorovali.

To se teď změní. Média v komentářích podle mého názoru velmi radikálně změní nejenom chápání komentářů – a to ve směru jejich zrovnoprávnění s původním příspěvky, ale především mechanismus, kterým se na Facebooku vyvíjí diskuze. Mnohem častěji se bude stávat, že téma, které začne v jedné podobě, se v průběhu diskuze změní ještě mnohem dramatičtěji, než se mění dnes. Že bude převrácen jeho význam, ohnuto a upraveno vyznění, transformována podstata.  Že diskuze na Facebooku budou díky nové možnosti, říkejme tomu, živější.

KL_NOMINACE

Na výše popsané by se měli připravit hlavně facebookoví marketéři. Budou to oni, kdo nyní bude nucen své komunikační platformy mnohem více hlídat a kontrolovat. Budou to oni, koho bude Facebook stát mnohem více (pracovního) času a budou to oni, koho může nejrychleji z přehršle multimédií bolet hlava.  

Možnost přidávat multimédia do komentářů na Facebooku je nepochybně žůžo. Ale ne pro všechny. Její případné zablokování v okamžiku, kdy se rozšíří povědomí, že něco takového existuje, podřeže větev i té nejlepší prezentaci. A tak nezbývá než popřát manažerům stránek a marketérům hodně štěstí, úspěchů a hlavně pevných nervů do krušného budoucna. Budou je potřebovat.

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení »