Sociálně síťová smrt

Jedním z největších fascinujících paradoxů a také nejrozšířenějších pitomostí v prostředí Internetu je, že se máme tendenci spoléhat na služby, které jsou zcela mimo naši kontrolu, a přitom jsou zadarmo. Že v nich vlastně o nic nejde? No, abychom se nedivili.

Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Carolina McCarthyová, redaktorka serveru CNet, si myslí, že Facebook má problém. Poměrně vážný problém spočívající v tom, že celá řada jeho uživatelských účtů (minimálně uživatelů, kteří si jí osobně stěžovali na průšvih) je mimo provoz. Do účtů se nelze přihlásit už přes týden. Ač provozovatelé serverů tvrdí, že nikde nedošlo k žádné chybě která by znamenala ztrátu dat, a že intenzivně pracují na problému, z pohledu „postižených“ uživatelů to není žádná legrace. Ba naopak, nemožnost používat oblíbenou sociální síť a tudíž svou pestrou síť kontaktů na ní se skoro blíží sociální smrti.

Má pravdu. Pokud se týden nedostanete na svůj profil, musíte být pěkně naštvaní. Zvlášť, pokud jste si největší sociální síť (nebo kteroukoliv jinou, která vám to provede) zvykli používat. Sebekriticky musím konstatovat, že má dnes již letitá jízlivost o „online komunitách“ poněkud ztrácí na smyslu, když uvážíme, jak se dnes sociální služby doopravdy používají. Reálný nárůst popularity sociálních sítí – a s ním svázaná ukázka toho co se stane, když pro někoho přestanou fungovat, ovšem nese svá rizika.

Internet je fantastický v tom, jak rychle zde vznikají nové a nové služby, které jsou „zadarmo“. Že zadarmo – reálně za reklamu samozřejmě – z pohledu uživatele znamená bez jakékoli záruky, je všem jasné. Typicky ovšem jen do okamžiku, než dojde k poruše. Všimněme si přitom té maličkosti, že porucha, která by byla globální a postihla, povězme, celý Facebook, by se okamžitě stala předmětem řešení mnoha expertních skupin, zatímco týdenní výpadek malé části uživatelských účtů nikoho nezajímá. Do okamžiku, než si ho všimne redaktorka vlivného zpravodajského serveru.

EBF6

Protože je síť provozována bez záruk, postižení uživatelé si de facto nemají na co stěžovat. Dobrou vůlí zcela jistě je opravit jejich účty co nejrychleji tak, aby se k nim mohli opět přihlásit. To je ale jen a pouze dobrá vůle provozovatele. Pokud se problém týká pouze omezené skupiny, u dobré vůle zůstane. Pokud by se věc týkala milionů účtů, kromě oné dobré vůle by také dost šlo o pověst a zachování samotného serveru, který by už nemusel být tak populární.

Skupina uživatelů Facebooku, která se už přes týden nemůže dostat ke svým účtům, musí doufat, že jejich poněkud nečekaná popularita povede k akceleraci tempa opravy. Jinak by je totiž mohla čekat skutečná virtuálně sociální smrt, kterou jim pochopitelně nepřeji. My všichni bychom ale měli uvažovat nad tím, zda není čas začít používat služby, které by možná nebyly zadarmo, ale zato by poskytovaly garance svého provozu a přesně definované standardy kvality. Dříve, než budeme na těch stávajících bezplatných závislí tak, že to pro nás bude znamenat nebezpečí skutečných sociálních smrtí.

19 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 13. 10. 2009 21:00

Školení Správa Stránek na Facebooku

  •  
    Jak pokročile spravovat Stránku, Události, Skupiny.
  • Jak tvořit i netvořit příspěvky.
  • Jak nepřijít o účet, nenaletět a neztratit všechno.

Detailní informace o školení Správa stránek na Facebooku »