Hlavní navigace

Sociální deziluze

Vojtěch Bednář 20. 6. 2012

Když nedávno jistá velká firma s úspěšnou prezentací na Facebooku nechtěně urazila své fanoušky striktním moderováním, vysloužila si za to zdrcující kritiku. Nic se nezměnilo, prezentace je ještě větší.

Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Určitě si na to pamatujete. V časem počátku boomu sociálních sítí se říkalo, že tyto zcela změní způsob, kterým komunikujeme (myslím firmy).  Informace budou poskytovat samotní uživatelé, prezentace budou demokratické, aktivita se bude čerpat z publika, PR řečnění nahradí uživatelsky moderované testimoniály samotných uživatelů, prostě demokracie, svoboda, pluralita, pohoda. Někde to tak možná i fungovalo.

Jenže sociální sítě překonávají pubertální dobu svých trendů a ukazuje se u nich to, co u řady technologií před (a nepochybuji, že i po nich). A sice, že s tou demokracií to nebude tak vážné, a že i ta pluralita potřebuje jasná pravidla, protože jinak nebude k ničemu.

Uživatelé sice mají demokratické právo komunikovat, komentovat a tvořit obsah, ale drtivá většina z nich nic takového dělat nechce a nebude. Oni prostě chtějí, aby jím obsah někdo naservíroval, pokud možno jednoduše. Z toho důvodu vyhledávají velké prezentace, které se tím ještě zvětšují (jde o variantu známého band-wagon effectu)  a to ačkoli marketéři svým zákazníkům slibují spíše z jejich hlediska mnohem zajímavější snowball effect .  Malé množství uživatelů se do komunikace zapojuje polopasivně (lajkují, sdílejí), minimální pak aktivně (komentují), a i když to na některých prezentacích vypadá divoce, je to jen optický klam daný jejich velkou obsazeností. Má to zajímavé efekty.

Jedním z nich, pro „obyčejného člověka“ asi nejhorším je, že ať uděláte, co uděláte, pro komerční prezentaci to bude dobře. Budete mlčet? Fajn, o kritika méně. Budete mluvit pozitivně? Výborně, vás jsme chtěli! Budete kritizovat? Skvěle, vytváříte buzz a způsobujete, že naše prezentace přitáhne ještě více lidí. Ne tak dávná událost s runem na mobilní operátory   byla jedním z řady příkladů přesně tohoto, podobné věci se dějí možná v menším, ale v podstatě denně. Prezentace mají především prezentovat a i demokratičtěji se tvářící „komunity“ z výše uvedených důvodů potřebují někoho, kdo je bude plnit obsahem a řídit, protože „prostí členové“ jsou prostě líní.

Někdo tomu říká sociální deziluze. Bylo tady něco, co vypadalo… tak jinak… Já říkám, že je to fajn. Nová technologie totiž funguje na tradičních základech a principech. Revoluce se nekoná. Buďme rádi.

Našli jste v článku chybu?

20. 6. 2012 14:33

Diskobolos (neregistrovaný)

viz. Zandlova reakce v diskusi, která začínala touto větou: "Je nam dost jedno, co se vam libi a nelibi.". Viz. http://www.lupa.cz/zpravicky/psp-cz-jeste-vetsi-fail-nez-jsme-cekali/422477/. Ke zbytu jeho příspěvku snad jen to, že ona zdůrazňované pravidla fungují selektivně (během 5-ti minut najdu 10 různých příspěvků, které porušují "pravidla" a cenzor je nezmazal).

20. 6. 2012 13:33

MarHaj (neregistrovaný)

Hezký příspěvek. Díky.

Nazval bych jej osobně jinak. Namísto "sociální deziluze" to vnímám jako "procitnutí z iluzemi ověnčených sociálních sítí".

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Vitalia.cz: Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky