Hlavní navigace

Sociální deziluze

Vojtěch Bednář 20. 6. 2012

Když nedávno jistá velká firma s úspěšnou prezentací na Facebooku nechtěně urazila své fanoušky striktním moderováním, vysloužila si za to zdrcující kritiku. Nic se nezměnilo, prezentace je ještě větší.

Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Určitě si na to pamatujete. V časem počátku boomu sociálních sítí se říkalo, že tyto zcela změní způsob, kterým komunikujeme (myslím firmy).  Informace budou poskytovat samotní uživatelé, prezentace budou demokratické, aktivita se bude čerpat z publika, PR řečnění nahradí uživatelsky moderované testimoniály samotných uživatelů, prostě demokracie, svoboda, pluralita, pohoda. Někde to tak možná i fungovalo.

Jenže sociální sítě překonávají pubertální dobu svých trendů a ukazuje se u nich to, co u řady technologií před (a nepochybuji, že i po nich). A sice, že s tou demokracií to nebude tak vážné, a že i ta pluralita potřebuje jasná pravidla, protože jinak nebude k ničemu.

Uživatelé sice mají demokratické právo komunikovat, komentovat a tvořit obsah, ale drtivá většina z nich nic takového dělat nechce a nebude. Oni prostě chtějí, aby jím obsah někdo naservíroval, pokud možno jednoduše. Z toho důvodu vyhledávají velké prezentace, které se tím ještě zvětšují (jde o variantu známého band-wagon effectu)  a to ačkoli marketéři svým zákazníkům slibují spíše z jejich hlediska mnohem zajímavější snowball effect .  Malé množství uživatelů se do komunikace zapojuje polopasivně (lajkují, sdílejí), minimální pak aktivně (komentují), a i když to na některých prezentacích vypadá divoce, je to jen optický klam daný jejich velkou obsazeností. Má to zajímavé efekty.

WT100

Jedním z nich, pro „obyčejného člověka“ asi nejhorším je, že ať uděláte, co uděláte, pro komerční prezentaci to bude dobře. Budete mlčet? Fajn, o kritika méně. Budete mluvit pozitivně? Výborně, vás jsme chtěli! Budete kritizovat? Skvěle, vytváříte buzz a způsobujete, že naše prezentace přitáhne ještě více lidí. Ne tak dávná událost s runem na mobilní operátory   byla jedním z řady příkladů přesně tohoto, podobné věci se dějí možná v menším, ale v podstatě denně. Prezentace mají především prezentovat a i demokratičtěji se tvářící „komunity“ z výše uvedených důvodů potřebují někoho, kdo je bude plnit obsahem a řídit, protože „prostí členové“ jsou prostě líní.

Někdo tomu říká sociální deziluze. Bylo tady něco, co vypadalo… tak jinak… Já říkám, že je to fajn. Nová technologie totiž funguje na tradičních základech a principech. Revoluce se nekoná. Buďme rádi.

Našli jste v článku chybu?
Měšec.cz: TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

DigiZone.cz: WorldDAB: jak si stojí klíčové trhy?

WorldDAB: jak si stojí klíčové trhy?

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Vitalia.cz: Tahák, jak vyzrát nad zápachem z úst

Tahák, jak vyzrát nad zápachem z úst

Lupa.cz: Jak se prodává firma za miliardu?

Jak se prodává firma za miliardu?

Lupa.cz: Další Češi si nechali vložit do těla čip

Další Češi si nechali vložit do těla čip

Podnikatel.cz: Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

DigiZone.cz: Digi2GO: výborný základ, ale...

Digi2GO: výborný základ, ale...

Vitalia.cz: Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Test dětských svačinek: Tyhle ne!

DigiZone.cz: Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

Podnikatel.cz: Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Vitalia.cz: 5 chyb, které děláme při skladování potravin

5 chyb, které děláme při skladování potravin

DigiZone.cz: Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

Podnikatel.cz: Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

120na80.cz: Co je padesátkrát sladší než cukr?

Co je padesátkrát sladší než cukr?

Podnikatel.cz: EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

EET pro e-shopy? Postavené na hlavu