Sociální média indickou optikou

Stejně jako celosvětově stoupá popularita sociálních médií, roste i poptávka po nejrůznějších analytických, marketingových a dalších službách, které s tímto fenoménem souvisí. V offshoringových destinacích působí řada subjektů nabízejících tento typ služeb na globálním trhu. Podívejme se na tuto problematiku pohledem zaměstnance jedné z indických firem.

Sociální média se celosvětově stávají nedílnou součástí marketingových výdajů celé řady společností. Rozpočty plynoucí do této oblasti se zatím každoročně zvyšují a stejně tak přibývá společností nabízejících služby související se sociálními médii. Mnoho těchto subjektů sídlí v offshoringových destinacích a tento článek je snahou nahlédnout pod pokličku tohoto odvětví z pohledu zaměstnance jedné z indických firem poskytujících tyto služby.

Klienti přicházejí z USA

USA jsou velkým generátorem poptávky po službách v oblasti sociálních médií. Velká část klientů poptávajících tyto služby v offshoringových destinacích pochází ze Spojených států (v případě společnosti, kde pracuji, je to 100 % klientů). Finanční krize, která USA zasáhla, paradoxně tuto poptávku ještě zvýšila. Sociální sítě jsou totiž spojovány s představou, že efektivní marketing zde lze dělat téměř zdarma. To sice není pravda, přesto snaha o snižování nákladů pomohla upevnit pozici sociálních médií jako marketingového kanálu. Jeho význam potvrzují některé projekty velkých hráčů na americkém reklamním trhu. Letos se zatím mluvilo především o Pepsi, která poprvé za posledních 23 let neinvestovala do televizní reklamy během letošního Super Bowl a místo toho vynaložila částku 20 milionů USD na kampaň v prostředí sociálních médií (více o kampani Pepsi).

Kampaň Pepsi stále běží, a proto je brzy ji hodnotit, nicméně úspěšnými projekty v oblasti sociálních médií se již mohou pochlubit například Starbucks nebo Dell. Starbucks díky své schopnosti vytvořit komunitu okolo své značky a zapojit ji do konverzace na portálu My Starbucks Idea, Dell zase svou schopností přímo generovat zisk pomocí Twitteru. Kromě velkých společností typu Pepsi disponujícími mamutími rozpočty roste v USA i počet středních a malých subjektů, které využívají možnosti sociálních médií k podpoře svého podnikání. Především tyto subjekty tvoří poslední dobou významnou část poptávky po službách společností sídlících v offshoringových destinacích.

Indické agentury

Těchto destinací je mnoho (Filipíny, Čína, Vietnam, Malaysie), nicméně Indie je stále číslo jedna díky všeobecně rozšířené angličtině a levným kvalifikovaným zdrojům. Především jazyková kompatibilita umožňuje subjektům z USA využívat služeb zdejších firem a místním poskytovatelům zase umožňuje poskytovat služby ve virtuálním prostředí sociálních médií.

Indické subjekty nabízející své služby v oblasti sociálních médií lze zhruba rozdělit do několika kategorií. Pokud pominu hordy jednotlivců na serverech jako je oDdesk, působí zde jednak specializované agentury poskytující ve zkratce realizaci kampaní nebo správu profilů svých klientů (Windchimes, Social Wavelenght), konzultační služby (Watconsult) nebo vytváření a správu komunit (20:20 Social).

Kromě nich existuje řada agentur poskytujících služby v oblasti internetového marketingu, přičemž sociální média jsou součástí jejich portfolií (Media2Win) a dále nejrůznější PR agentury specializované na sociální média (Blogworks). Zajímavou skupinou jsou společnosti nabízející čistě analytické služby a buzz monitoring, tj. monitoring konverzace v rámci sociálních médií (LogicBowl), což jsou služby, které nyní zažívají růst. Ještě je třeba zmínit firmy zabývající se vývojem pro sociální média (aplikace, widgety apod.). Tato kategorie je hodně široká a dá se sem zařadit mnoho subjektů zabývající se vývojem pro web.

Klienti

Co se týče klientů, velké americké společnosti služby indických agentur využívají poměrně často, nicméně osobně jsem se setkal spíše s poptáváním jednotlivých dílčích úkolů v rámci větších projektů. Kromě nich ale, jak již bylo uvedeno, dochází k nárůstu počtu klientů z řad jednotlivců, malých a středních firem odvažujících se riziko outsourcingu podstoupit.

Dnes je běžné, že například nezávislý realitní agent si najme agenturu v offshoringové destinaci k propagaci svého byznysu v rámci sociálních médií nebo pro související analytické a konzultační služby. Motivací je samozřejmě především cena služeb. Pokud někoho zajímají konkrétní čísla, průměrné hodinové agenturní sazby se pohybují okolo 10–15 USD za hodinu práce související například se strategií a implementací kampaní. Pokud jsou potřeba služby vývojářů, databázistů nebo SEO konzultantů, může to být více, ale málokdy se hodinová sazba, kterou američtí klienti platí, pohybuje nad dvojnásobkem této částky.

To jsou samozřejmě velice hrubá čísla, neboť služby poskytované v této oblasti jsou různé a také platí, že čím renomovanější agentura, tím vyšší cena. Úplně jinak je to pak u lokálních poboček mezinárodních agentur (Text100, Genesis Burson-Marsteller). To je samostatná kategorie se specifickými pravidly. Cílem většiny agentur je samozřejmě dlouhodobý vztah s klientem, potom jsou ceny individuální. V některých případech je to i nezbytná podmínka, například pokud úkolem je vybudovat komunity okolo značky nebo produktu.

Různí dodavatelé, různá kvalita služeb

Kvalita poskytovatelů služeb je různá, mnohdy se za působivou webovou prezentací skrývá jeden nebo několik lidí s minimáními zkušenostmi, nebo někdo, kdo přeprodává objednanou práci dále (zde velice častý model). Proto je výběr dodavatele jednou z nejdůležitějších podmínek dosažení stanovených cílů (užitečný podklad pro výběr partnera v této oblasti je dostupný například na stránkách agentury SMG).

Content

Troufnul bych si tvrdit, že z velkého množství poskytovatelů služeb v oblasti sociálních médií pouze malá část dokáže poskytnout klientovi skutečně kvalitní služby. Na druhou stranu očekávání ze strany klientů jsou mnohdy nereálná. Klienti sami se postupně učí, jak využít sociální média pro svoje podnikání, jaké výsledky od nich reálně očekávat a jak tyto výsledky změřit a vyhodnotit.

Jaké služby lze v Indii hledat

Z pohledu české agentury, doporučil bych zde hledat partnera především pro jakékoliv vývojářské práce související se sociálními médii. Pro tyto služby lze využít například zmiňovaný oDesk (více na zde Lupě). Pro řadu dalších úkolů je překážkou jazyková bariéra a specifičnost českého prostředí. Což je na druhou stranu pro české subjekty dobře, protože tyto faktory je zatím, narozdíl od amerických kolegů, ochrání před zničujícími dopady outsourcingu.

Anketa

Vnímáte vy osobně, že by v sociálních sítích začalo být více reklamy?

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 11. 3. 2010 15:14
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení »