Hlavní navigace

Reklama na sociálních sítích: Neinzerujte. Bavte!

Jan Handl 25. 9. 2012

Sociální sítě nechtějí inzerenty, ale baviče. Firmy by si měly uvědomit, že nejde o klasická média, ve kterých je rozumnými konzumenty reklama tolerována. I když je potřeba „zábavnosti“ známou poučkou pro většinu odborné veřejnosti, opakování je matkou moudrosti – skutečně je třeba bavit. S tímto přístupem jsou totiž šance na úspěch mnohem větší.

Jan Handl

Ilustrace: Nenad Vitas

David Howard ve svém článku Social networks want entertainers, not advertisers pěkně vysvětlil jeden z největších problémů firem působících na sociálních sítích. Možná namítnete, že základní myšlenka jeho textu je tak stará jako sociální sítě samy. Ano, máte samozřejmě pravdu, ale toto doporučení je natolik důležité, že se vyplatí opakovat ho, dokud se nedostane firmám do krve. Navíc David Howard argumentuje velmi jednoduše a logicky, což není při podobném obhajování kreativity a jiného přístupu k sociálním sítím až zas tak obvyklé.

Tedy stručně – Facebook potřebují všichni. Lidé, aby se mohli spojovat s ostatními lidmi. Inzerenti, protože chtějí oslovit tu obrovskou masu. Investoři, jelikož v tom mají peníze a chtějí zisk. Právě investoři ale tlačí Facebook trochu zabedněně do pozice klasického média ze staré školy. Chtějí zobrazovat reklamu a kasírovat za to peníze, jednoduše, standardně. Uživatelé sociálních sítí jsou ale na reklamu dost hákliví. Rozhodně více než na reklamu v médiích typu televize, novin, nebo online zpravodajství. Vychází to alespoň z citovaného výzkumu Consumers & Online Privacy 2012. Ve „starých“ médiích vidí většina lidí reklamu ráda. Čtenáři a diváci vědí, že pomáhá ke kvalitnějšímu obsahu, že médium živí. V případě sociálních sítí má tento názor jen o něco více než třetina uživatelů.

Proč lidé reklamu na sociálních sítích odmítají? Protože zasahuje do obsahu, který tvoří oni sami. Přístup „obsah za reklamu“ v tomto případě nefunguje. A v tomto okamžiku nastupují firmy. Mají rozpočet na to, aby tvořily zajímavý obsah. Mohou uživatele ohromit, získat, bavit a hlavně zaujmout. Firmy na sociálních sítích nemají produkovat reklamy, ale obsah. Ten bude pak sdílen, komentován, na něj bude upřena pozornost. Ne na reklamy, které uživatelé sociálních sítí prostě neberou.

Podívejte se na to z vašeho vlastního úhlu pohledu. Máte rádi reklamy na Facebooku? V ideálním případě je trpíte, případně vás štvou. Ale co řeknete na zajímavé fotky, infografiky a další obsah? Není to ta příležitost, jak se vám firmy mohou dostat pod kůži a do feedu? Na uživatele sociálních sítí je potřeba jít jinak. David Howard svojí úvahu uzavírá tvrzením, že se nejúspěšnější firmy na sociálních sítí nechovají jako inzerenti, ale jako baviči. Ano, tohle je univerzální zaklínadlo, které by měly firmy používat. Neinzerovat, ale bavit.

Obsah, který má šanci na to být sdílený a jinak oblíbený, je výhrou. Nejde o nákup médií, tak jak jsme ho znali před pár roky. Za relativně málo peněz je možné získat mnoho. Ano, ono slůvko „relativně“ sedí, za prostor se neplatí skoro nic, ale nápady samozřejmě něco stojí. Pokud budou firmy stále uvažovat v intencích inzerátů a jejich umístění do médií i v případě sociálních sítí, tak si na nich mnoho příznivců nezískají. To by musely mít skvělé jméno a pověst, být kreativní a zábavné i jinde. A takových firem, které se chytí vždy a všude, moc není. Těm ostatním nezbude nic jiného, než začít brát sociální sítě jinak – bavit, nebo se o to alespoň pokusit.

Našli jste v článku chybu?

1. 10. 2012 10:47

jan xaver (neregistrovaný)

adblock zničí i některý dobrý obsah, lépe je kontrolovat svůj FB profil, co "jste a děláte", můj článek o zbytečnosti FB reklamy http://www.ppc-reklama-seo-blog.cz/news/reklama-na-facebooku-z-80-zbytecna-/

j

25. 9. 2012 22:32

Mareš (neregistrovaný)

Ba právě, proto zlatokopové našich myslí vymýšlejí nové a nové způsoby, jak tyhlety adblocky obejít a dál efektivně rozprodávat náš myšlenkový prostor, aniž jsme jim k tomu dali svolení.

Osobně mám obavu, že s tím nepřestanou, dokud nepřijde nějaký osvícený režim a nerozvěsí jich pár po kandelábrech. A ač jinak povaha holubičí, když tak občas vidím některé reklamní formáty, začínám se na to i těšit. :-P

Po pravdě, ona obchodní propagace svůj společenský přínos má. Ale zapomíná se na jeden důle…

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube