Sociální sítě v roce 2013 (1): Pád Zyngy, revoluce na Facebooku a boj o Waze

Co přinesl rok 2013 v sociálních sítích v Česku i ve světě? Ohlédnutí za právě uplynulým rokem a tím podstatným či zajímavým, co se v sociálním světě objevilo.

_______________________________________
Leden 2013

Nový rok začal pro Facebook nepříjemností. Novoročenky obsahovaly bezpečnostní chybu a musely být staženy, kdokoliv se totiž mohl dostat k cizím zprávám, protože programátor zapomněl na možnost změnit parametr v URL. O pár dní později se ukázalo, že Facebook dlouhé měsíce umožňoval šmírování přes webovou kameru.

Další typická ukázka chování Facebooku je konec ukazování čísel o počtu uživatelů aplikací. Důvodem je prosincová aférka, kdy se ukázalo, že nesedí čísla Instagramu. Facebook, který službu vlastní, rozdíly nedokázal vysvětlit. Od roku 2013 tak nebudeme vědět, kolik lidí užívá kterou aplikaci.

Instagram Facts via http://socialtimes.com/infographic-instagram-stats_b134838

Francie se opět zapsala do dějin Internetu (a bude se tam zapisovat ještě hodně dlouho a v mnoha podivných věcech). Tentokrát požadavkem na Twitter – ten by měl cenzurovat nenávistné projevy.

Zynga pokračovala v rušení her, dalších jedenáct končí. Pád Zyngy bude pokračovat ještě dlouho a je důležité vědět, že to je vedlejší efekt toho, že se splečnost stala závislou na libovůli Facebooku. Ten původní velmi benevolentní možnosti virálního a organického šíření drasticky omezil. Přesto je Zynga stále jedničkou či dvojkou a její hry hrají desítky milionů lidí. V červnu to má další pokračování: Zynga propustila 520 zaměstnanců, chce ušetřit až 80 milionů dolarů

Vladimír Špidla přišel o účet na Facebooku i Twitteru. Neznámí hackeři mu účty naplnili „odpornými nacistickými příspěvky“. Špidla to označil za „příklad mimořádně pokleslé politické metody“.

Facebook zpřístupnil  uživatelům vyhledávání přes „graf“ (tedy onen Open Graph). Mělo to způsobit revoluci, ale s ročním odstupem to dopadlo tak nějak klasicky. „Nové“ vyhledávání na Facebooku nenajdete ani rok po uvedení a ti, co ho mohli vyzkoušet, velmi rychle pochopili, že tohle není vyhledávání. A že na Facebooku je stále stejný problém – vyhledávání mu prostě chybí.

Miloš Čermák se stal dalším, komu Facebook zablokoval účet. Důvodem bylo něco  nesouvisejícího na facebookové stránce Reflexu.

Další lednové zajímavosti

_______________________________________
Únor 2013

Pokus o pozitivní PR v podobě kampaně na Facebooku se obrací proti „slušnému“ Hegerovi i ministerstvu. Na sociálních sítích prostě uživatelé na podobné nápady zvědaví nejsou.

Twitter zvažuje dvoufaktorovou autentizaci. Což je dost důležité, protože Twitter je nejenom oblíbeným cílem hackerů, kteří na něm často slaví úspěchy. A Instagram přichází s postupnou revoluční změnou, přestává být čistě mobilní.

Facebook napaden „sofistikovaným“ útokem a nejde o nic jiného, než o cílený útok přímo dovnitř Facebooku. Míří na interní sítě, zaměstnance a data, ke kterým mají přístup. Rok 2013 byl ostatně podobných útoků plný a o řadě z nich se nikdy nedozvíme.

Je už jasné, že končí Posterous. Twitter koupenou blogovací službu zařízne 30. dubna. Nejzajímavější na tom asi je to, že Posterous koupil, aby ho zrušil. Ani po roce není vidět nic, co by z Posterous nějak použil.

Burger King přišel na čas o účet na Twitteru. Neznámý útočník ho pozměnil a informoval o tom, že Burger King byl koupen McDonalds. A doprovodil to nelichotivými tweety. Viz Hacknutý účet Burger Kingu? Pro lidi zábava, jinak korporátní nuda. Po BK ještě přišel mimochodem o účet Jeep. A následně se toho pár firem chytlo falešnými hacky.

A TY SI CO ZA P**U? Aneb Prima COOL nabrala fanoušky zajímavým způsobem je jen takovou typickou ukázkou toho, jak budou probíhat i další sociální aktivity Primy v roce 2013.

Další únorové zajímavosti

_______________________________________
Březen 2013

Ukazuje Facebook příspěvky méně lidem, pokud nezaplatíte? ptal se sloupkař New York Times Nick Bilton. A jak již víme, Facebook bude postupně více a více utahovat koutky. Aby na konci roku došlo k tomu, že vaše příspěvky  ukáže už jenom zhruba 4 % fanoušků (ale i přátel). Podrobněji v Facebook omezuje, koho vidíte a koho ne. Už dlouho a čím dál tím víc

Padesát tisíc lidí věří zjevnému podvodu. Rozdávání produktů Apple se nekoná a hlupáci na Facebooku radostně hýkají.

Vypadá to, že to byl březen, kdy se v zahraničí poprvé objevily informaco o mládeži odcházející z Facebooku. Viz Facebook začíná mladé nudit, do čeho se vrhnou po něm?

Facebook mění pravidla pro stránky, konečně jde lépe použít fotka v záhlaví a opět taková typická ukázka Facebooku. Libuje si v nesmyslných pravidlech a zákazech, zejména takových, které ani nejde vynutit.

Další březnové zajímavosti

_______________________________________
Duben 2013

Jaký je nový vzhled newsfeedu Facebooku? Vše je větší, ne vždy logické a s tímto vzhledem více či méně žijeme dodnes. Udály se pouze menší změny. A slíbená velká změna byla Facebookem zrušena a vše se vrátilo na začátek. Každopádně je ale důležité dodat, že Velký redesign Facebooku je tady: řekněte sbohem dvousloupcové Timeline (té, co před dvěma roky Facebook zavedl a označil za revoluční a co byla fiaskem).

Proběhla první konference #CZTwitter a konstatovala, že Twitter je komunikační, ale ne prodejní nástroj. Škoda je, že druhý ročník se už konat nejspíš nebude.

První zásadnější změna v EdgeRanku – Facebook začal přihlížet i k negativním akcím uživatelů. Nic to ale platné nebude, v druhé polovině roku to celé přestaví tak, že to bude zcela nepoužitelné. Tedy pardon, bude to skvěle použitelné, pokud budete platit a platit a platit.

Další dubnové zajímavosti

_______________________________________
Květen 2013

Twitter doporučuje novinám bezpečné heslo, alespoň 20 znaků a velmi tím pobavil ty, jejichž heslo ještě nebylo hacknuto. Vlna hacknutých účtů novin je navíc už dost značná a bude ještě pokračovat. Samozřejmě, částečně si za to mohou noviny (uživatelé) sami, ale část viny padá na Twitter. Chybí dodatečné zabezpečení.

Facebook brzy převezme Waze, mobilní naváděcí aplikaci pro motoristy a jde o obchod v „miliardách dolarů“. A je k tomu vhodné dodat: Facebook kupující Waze? Možná byste se měli začít obávat. Jenže, v průběhu měsíce se ukazuje, že to není až tak jednoznačné. Do hry totiž vstupuje Google a to, že chce raději sám koupit Waze, než je nechat Facebooku a v červnu za Waze dokonce nabízí 1,3 miliardy dolarů, aby nakonec Waze opravdu koupil. Ale za jednu miliardu.

Google+ má nový vzhled, kopíruje (hlavně) to špatné z Facebooku a s odstupem času víme, že to opravdu byla cesta do pekel. Google+ se stalo obtížně použitelné a bohužel ani s odstupem více než půl roku to Google nedošlo.

Facebook má problémy s ignorováním nenávistného obsahu a nikdy tyto problémy mít nepřestane.

Další květnové zajímavosti

_______________________________________
Červen 2013

Česká televize spouští k povodním Krizovou mapu, ta je ovšem převážně nedostupná a prostě se to klasicky technicky nezvládlo. Kritika se později objevuje v hojné míře i nad tím, jakým způsobem je Krizová mapa využívána.

Tweet roku napsal falešný Schwarzenberg, rozhodli lidé v anketě a je to tak trochu vítězství. A taky obrázek toho, jak to vlastně na sociálních sítích chodí. Falešní politici jsou lepší než ti skuteční.

Tohle je rozhodně dobrá zpráva: Spam v datových schránkách: ÚOOÚ bude přeci jen šetřit postup České pošty. Bohužel na to, jak to dopadne, si počkáme asi hodně dlouho.

Instagram nevydržel a doplnil videa. A jak je uvedeno v Instagram umí videa. Navíc podstatně lépe než Vine, je to opravdu lepší. Nejenom tím, že to funguje, ale také délkou videa. Šest sekund u Vine je dost málo. Patnáct sekund u Instagramu už dává smysl větší.

MIF16

Facebook má (opět) problém, telefonní čísla a e-maily dával, kam neměl a jde o nikdy nekončící sérií přehmatů Facebooku, co se soukromí uživatelů týče. Přidejte si k tomu ještě to, že Facebook omylem shromažďoval telefonní čísla uživatelů Androidů. Považte. Omylem.

Další červnové zajímavosti

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení »