Hlavní navigace

Sociální sítě v roce 2014: Konec Facebooku, který se opět nekonal

7. 1. 2015
Doba čtení: 14 minut

Sdílet

Je s podivem, že ani po tolika letech svět sociální sítě a média neomrzely. Podívejme se na rok 2014 a jak to v něm s těmi „facebooky“ vypadalo.

Pokud jste v roce 2014 doufali, že Facebook konečně zanikne a svět se vráti do původních kolejí, tak už asi víte, že to bylo doufání marné. Facebook pozici posílil, je nepřekonatelnou jedničkou v sociálních sítích a tvrdí o sobě, že má přes 1,3 miliardy uživatelů po celém světě. A co hlavně, právě ten loňský rok vypadá jako rok, kdy Facebook konečně našel cestu k penězům.

Nakonec i v tomto ohledu se doufalo, že se to konečně změní, ale také to bylo marné. Facebook zpoplatnil všechno, co mohl (začal s tím ve skutečnosti už někdy v září 2013), po firmách tvrdě chce peníze, drasticky omezil viditelnost příspěvků firemních i soukromých profilů. Nestalo se vůbec nic. Žádná revoluce, žádný odchod firem či lidí.

Neobjevila se ani žádná nová zázračná sociální síť, která by dokázala Facebook ohrozit. A jedna z těch opravdu rostoucích a těžících z nějakých těch odchodů z Facebooku nakonec Facebooku stejně patří. Koupě Instagramu za miliardu je dnes, ne zcela mylně, považována za jednu z nejlépe zhodnocených investic. Tedy, kdyby někdo ten Instagram za dnešní odhadované tři desítky miliard chtěl koupit.

1. Prosinec 2014 aneb začneme pozpátku

Nepřátele Facebooku potěšilo, že Facebook půjde k soudu za šmírování ve zprávách uživatelů. Nejspíš to ale stejně opět k ničemu nepovede. A samozřejmě, týká se to pouze USA. V rámci EU se sice kritické úřední oko na Facebook již zaměřilo, ale výsledek byl tradičně nijaký. 

V souvislosti s tím je vhodné zmínit, že Facebook si opravdu jde tvrdě za svým cílem, tedy vědět o vás všechno, co může a sledovat vás všude, kde jste – potřebuje to pro cílení reklamy. A protože ho ohrožuje konec i nespolehlivost cookies, jde na to chytře přes vlastní identifikaci (a jeho vlastní reklamní síť se jmenuje Atlas).

Instagram před Vánoci provedl velký úklid v účtech a zároveň s tím ohlásil 300 milionů uživatelů. Tady je to samozřejmě pořád stejné, netušíme, jak tyhle věci Facebook (a ostatní) počítají, metriky jsou jejich vlastní a nikdo to nezávisle neověřuje.

Jedna pozitivně Facebooková novinka? Prozření Facebooku: konečně půjde hledat v příspěvcích přátel a stránek. Což v praxi znamená, že možná konečně najdete to, co jste psali před pár měsíci či lety. Nebo se podíváte, co o určité věci psali vaši přátelé. Hledání je samozřejmě omezeno nastavením soukromí u příspěvků. A asi je vhodné zmínit, že své vyhledávání rozšířil také Twitter.

A protože se Facebook od 1. ledna rozhodl „změnit“ pravidla, přinesl prosinec všechny ty staré známé a hloupé hoaxy. Přitom by bývalo stačilo si „nová“ pravidla přečíst a zjistit, že se vlastně skoro nic nemění. Ve skutečnosti jediná podstatná změna asi je ta, že Facebook půjde po značkách, které se „moc propagují“. 

Ale to se dostáváme k podstatné události roku 2014: Facebook se změnil v plně placený marketingový kanál. A je dobré vědět, že se snaží jít i po médiích.

2. Záplava nových a staronových sociálních sítí

Na konci listopadu a prosince se také v zahraničí objevila nová vlna článků o jednom z mnoha letošních pokusů o sociální sítě. Blíže viz Tsu získala první milion uživatelů. Je to sociální síť, nebo letadlo? 

Těch pokusů samozřejmě bylo podstatně víc. Slibně vypadající Plague (Plague, další „Twitter killer“, je chvilkově docela zábavný, to ano), Rooms od Facebooku (říjen), snažící se konkurovat věcem jako Secret či Whisper – tedy anonymnímu sdílení.

Nezapomeňme ani na Jelly (stojí za ní jeden ze zakladatelů Twitteru, ale ani to nepomohlo), Slingshot od Facebooku snažící se porazit hrozbu jménem Snapchat. Což v roce 2014 byla jedna z mála sociálních aplikací/sítí, která opravdu dosáhla významných čísel (a nenechala se koupit Facebookem ani Googlem a chtěla do ní investovat Alibaba). Tedy když nepočítáte WhatsApp (600 milionů uživatelů), kde ale opět - coby vlastníka - najdete Facebook.

Pak bychom tu ještě měli Yo, takovou opravdu zvláštnost, protože jediné, co jste mohli „přátelům“ poslat, byla zpráva „Yo!“. Tahle podivuhodnost vydržela při životě poměrně dlouhou dobu. Vzpomeňme ještě na Ello, stavějící klasicky na vymezení proti Facebooku, což - jak víme - zatím nikdy nestačilo k úspěchu. 

Což nás přivádí k další podstatné věci roku 2014, tedy opakujícím se předpovědím o tom, jak mládež utíká z Facebooku. Poprvé se to objevilo někdy v první polovině roku, dubnu, říjnunaposledy v prosinci. Dosud vždy se ukázalo, že je to spíše zbožné přání, než realita. Z Facebooku prostě není úniku, ale jestli přeci jenom chcete, tak v tomto článku je hodně důkladný přehled všech dalších sociálních sítí. Včetně čísel.

Co ještě stojí za zmínku mezi sociálními službami? Qik od Skype, který jste nejspíš ani nezaregistrovali. A také Kik Messenger, který v roce 2014 získal věhlas hlavně kvůli válce s porno roboty. Nezapomeňme na Pinterest, byť se toho o něm až tak moc nepíše.

3. Všudypřítomné zesilující šmírování

Nebyl to samozřejmě jenom Facebook, kdo přitvrdil ve šmírování uživatelů. V prosinci Twitter začal shromažďovat informace o tom, jaké aplikace máte v mobilu. A ukázalo se, že Uber se šmírováním a arogancí má našlápnuto do síně slávy (Když startupu přeroste moc přes hlavu, může dopadnout jako Uber).

Ve skutečnosti je to samozřejmě všechno doslova houby platné, protože sami uživatelé sociálních sítí se chovají převážně zcela ignorantsky. Svědčí o tom i pět nejčastějších podvodů na Facebooku. Nepřekvapí, že stále nejlépe funguje „kdo si prohlížel váš profil“.

Na konci října Facebook ohlásil podporu připojení přes anonymní síť TOR, což je takový trochu paradox, ale mohlo by to být k něčemu užitečné. Tedy až do okamžiku, než se zjistí, jakým způsobem je to zneužitelné pro identifikaci těch, co identifikováni být nechtějí. Z října pochází také zábavné PR Facebooku, který nechce agentům FBI (a podobně) dovolit zakládat falešné účty.

V srpnu mimochodem Max Schrems, zakladate europe-v-facebook.org, hlasil více než 20 tisíc zapojených lidí. Tedy těch, kteří se připojili k žalobě proti Facebooku. Když se na to ale díváme s odstupem ledna 2015, nevypadá to, že by to k něčemu vedlo.

Červnové Má nás Facebook za laboratorní krysy? Experiment vyvolal bouřlivé reakce zanechalo trpkou pachuť, protože se ukázalo, jak snadno si Facebook se svými uživateli hraje a jak nebezpečné je to, že manipuluje s tím, co nám ukazuje. Jenže, jako u všeho ostatního, ani tohle nemá žádný následek.

V květnu Facebook přišel na skvělý způsob, jak toho o vás zjistit ještě více. Rozhodl se zapojit přátele, protože jak známo, ti ochotně řeknou i to, co neví. Ve stejnou dobu také v médiích špásoval s „anonymním přihlašováním do aplikací“. Kde je tomu asi dnes konec?

4. Listopad přinesl roztahovačky a říjen Snappening

Listopad přinesl ve spojitosti s Facebookem jednu čistě českou záležitost, roztahovačky. Tohle už bylo dostatečně bulvární, takže se to (podobně jako změna pravidel o měsíc později) dostalo i do hlavních médií. Nechyběla silná slova o tom, jak to „policie šetří“ a klasické poučení – co nahrajete na internet, to nahráváte do veřejného prostoru. A také to, že když holka někomu pošle nahaté fotky, tak se prostě nemůže divit, že jednoho dne někde vyplavou.

Dnes už víme, že „kauza roztahovačky“ byla klasickou ukázkou toho, že Facebook uživatele neochrání a stránky plné nahých i polonahých děvčat prostě mazat nebude. Nepomůže ani policie, protože té se nakonec podařilo dopadnout jednoho kluka, který byl dostatečné hloupý, aby se dal snadno identifikovat. A ti další, co sbírali fotky hezky anonymně po Facebooku i Internetu? Ti se nejspíš smějí dodnes.

Velmi silná mezinárodní kauza byla The Snappening. Ve stručnosti šlo o nějakých 200 tisíc fotografií, které neměly existovat, protože Snapchat sliboval, že je přece maže. Přesto se objevily na Internetu. 

A nejhorší na tom všem je, že Snapchat z toho nakonec vyšel zcela beze změn. Lidé ho stále používají a stále se domnívají, že mohou mít na internetu soukromí. Už z předchozích afér přitom víme, že se pletou: viz třeba Úředně potvrzeno: Snapchat lhal uživatelům, žádné soukromí se nekoná z května a Snapchat je stále děravý, údaje o 4,6 milionech uživatelů unikly na web z ledna.

5. Staré metriky, špatné metriky aneb za vším hledej prachy

Pokud v Jon Slade, Tony Haile: Pageviews jsou cesta do pekel, na webu má cenu jen čas dokážete správně analyzovat „mezi řádky“, dostanete se zpět k Facebooku. Jen je otázka, proč vůbec tihle pánové hovořili o zhlédnutých stránkách (ty jsou jako metrika mrtvé už dlouho). Ve skutečnosti je dnes k smrti odsouzeno CTR a novou modlou se, za mohutného přispění Facebooku, stal engagement. A tam, kde žádný není? Tam se objevuje náhrada v podobě tráveného času. A čistě náhodou pravě v tráveném času Facebook jednoznačně vede.

V srpnu Twitter zpřístupnil poměrně užitečné a detailní informace o „čtenosti“ tweetů. Pro řadu lidí i firem to přineslo rozčarování a Twitter se ukázal, zejména co se dosahu týče, dost podobný Facebooku. Tedy, nutno dodat, Facebooku před masivním umělým omezením dosahu příspěvků. Trochu to ale kazí to, že o měsíc dříve se zjistilo, že Twitter má problém – bylo mu vidět do čísel, a proto to znemožnil.

Uniklá strategie New York Times: hlavní stránka je mrtvá a zprávy jsou sociální (to byl květen) je mimochodem jednou z nejlepších analýz týkajících se klasické i internetové žurnalistiky. Špatné na tom všem je jediné, moc vydavatelů se z ní nepoučilo.

6. Sociálně mediální úmrtí, přírůstky a změny

O mrtvých jen dobré, ale přesto je vhodné se zmínit – říjen přinesl konec služby Twitpic. Září to, že Mail.ru koupilo VKontakte a „ruský Facebook“ mění majitele, což je poměrně dost podstatné. Nejenom s ohledem na vývoj v Rusku, ale také proto, že Facebook v Rusku rozhodně jedničkou není.

V září to také chvíli vypadalo, že Twitter spěje do záhuby. Důvodem bylo to, že se v médiích začalo řešit nasazení filtrování příspěvků velmi podobné tomu, které používá Facebook. Twitter se od Facebooku dost zásadně odlišuje tím, že „co jste si objednali“, to také dostáváte.

Svého druhu úmrtí je i zjištění, že sociální sítě nejsou spásou pro lidi, kteří se bojí své menšinové názory ventilovat v osobních debatách. Facebook či Twitter nám odvahu projevit se nedodají. Byl to jeden z dlouhodobých mýtů, ale zároveň také trocha naděje v lepší svět. A hlavně v lepší stránku sociálních sítí, protože jak například víme, studie spojuje používání Facebooku se špatnou náladou a depresemi.

červenci zemřelo Foursqure. V nepochopitelném kroku se rozdělilo na Foursquare (objevovací) a Swarm (check-iny a sociální funkce) – tenhle tah měl Foursquare zachránit, protože ho lidé používali málo. Výsledek je ten, že ho používají ještě méně. Viz též Foursquare už neumožňuje check-in, musíte si pořídit Swarm.

Prvvni celebrita se 100 miliony fanoušků na Facebooku? Shakira někdy v druhé polovině července. Dnes je stránek s více než 100 miliony fanoušky na Facebooku stále pouze pár – vedle Shakiry se tam dostal ještě Christiano Ronaldo. A těsně pod 100 miliony je Eminem.

Orkut definitivně zemřel. K poslednímu září.

Orkut definitivně zemřel. K poslednímu září.

Červen přinesl definitivní konec Orkut.com, první sociální sítě od Googlu. Je docela zajímavé, že vydržel deset let. A také to, že vznikl v době, kdy vznikl Facebook. A přesto je dnes jedničkou Facebook.

Někdy v květnu Twitter definitivně odepsal #music. Tehdy se psalo o tom, že si brousí zuby na SoundCloud. V květnu také Facebook zrušil aplikace Camera a Poke a App.net (což měl být „placený Twitter bez reklam“) propustil lidi a otevřel kód. Což kupodivu stále nepřineslo jeho konec, protože tahle sociální služba stále funguje.

V březnu přišel konec Last.fm, tedy konec streamingu, čímž ale tahle služba docela dost ztratila smysl. Twitter změnil vzhled profilů (aby se více podobal Facebooku), umožňuje nově nahrát k příspěvku až 4 fotografie a přidal navíc štítkování, tedy označování lidí na fotkách. A v březnu také Facebook koupil Oculus VR, za 2 miliardy dolarů.

7. Srpen, okurková sezóna v plném proudu

Za zmínku stojí nová aplikace od Instagramu – Hyperlapse. Revoluci nezpůsobila, ale ukazuje velmi dobře na možnosti dnešních mobilních telefonů v oblasti videa i stabilizace obrazu. "Zrychlená videa (timelapse) jsou navíc zajímavým nástrojem pro marketéry.

Twitter konečně uvolnil reklamní formáty i pro další země, včetně ČR. Samozřejmě to bylo jenom takové částečné uvolnění se spoustou zmatků. Na tomhle všem je vidět rozdíl mezi Twitterem a Facebookem. Koupit reklamu na Twitteru je prostě problém, na Facebooku to máte na pár kliknutí. Twitter taky ještě pořád nemá příjmy, zatímco Facebook z reklamy získává hodně.

Srpen ovládla Ice Bucket Challenge (viz Ice Bucket Challenge: Proč se Gates, Zuckerberg i Musk polévají ledovou vodou). Virální aktivita poučná z mnoha důvodů. A bez sociálních sítí prakticky, ve výsledném měřítku, nemožná.

A okurková sezóna by nebyla dostatečně okurková bez věcí jako Malajsie zvažující zákaz Facebooku či Twitteru snažícího se zmírnit dopady nepříznivých čísel o počtu falešných účtů. Nakonec možná proto si Facebook vybral léto pro nasazení automatického přehrávání videí. Což je krok, který nenávidíme a proklínáme dodnes.

Neméně nepříznivou změnou bylo odstranění Facebookového chatu z klasické aplikace na mobilech a přesun do nové aplikace Messenger. Móda rozdělování aplikací samozřejmě znamená, že jich máte v mobilu o několik více. A také to, že nikdy pořádně nevíte, kdy vás Facebook přehodí do Messengeru a kdy naopak.

Srpen také přinesl jeden z největších výpadků v tomto roce. Dostatečné téma pro televizní stanice, dokonce i pro policejní služebny (v zahraničí), které byly nuceny řešit telefonáty zoufalých uživatelů.

8. Postupný konec/nekonec Google+

Duben přinesl hodně nepříjemnou zprávu: Z Google+ se stává zombie. Otec služby Vic Gundotra odchází z Googlu a pro Google+ nastala velká nejistota – na tom je zajímavé i to, že ani v lednu 2015 není stále jisté, co vlastně s Google+ bude.

V srpnu se řešilo, že Google chce z Google+ odstranit fotografie a nechat je samostatné. Což by sice asi smysl dávalo, kdyby ovšem původně samostatné nebyly (jmenovalo se to Picasa, pokud si ještě pamatujete). S odstupem času víme, že se nic nezměnilo. Možná až na poněkud zmatené „uvolnění“ pravidel pro používání skutečných jmen. 

9. Červen a konec zbytečného facebookového experimentu

Červen přinesl konec nesmyslné dvousloupcové podoby stránek na Facebooku (viz Facebook nasazuje jednosloupcové stránky. Co od nich můžete čekat?). 

Květen fantastický nápad Facebooku, že by rád poslouchal všechno, co slyší váš mobil (viz Facebook navrhuje, abyste se nechali dobrovolně odposlouchávat mobilem), a poněkud zvláštní aplikaci od Kaspersky Lab, která spíš než hledání fake účtů mezi vašimi přáteli sbírala data – pravě o vašich přátelích.

Květnovou události na Twitteru bylo zavedení Mute. To umožňuje ignorovat tweety z určitého účtu (obdoba skrývání na Facebooku) ale nekončí sledování – což poměrně dost vadilo značkám, které se obávaly toho, že sice budou mít fanoušky, ale nebudou vědět kolik z nich je nikdy neuvidí.

Duben přinesl něco podstatného i na české sociální scéně – Seznam.cz spustil nové Lidé.cz a tady je nutné dodat, že zcela záhadně došlo k zrušení všeho, co bylo, a spuštění něčeho, co uživatelé vůbec nechtěli a ani nepotřebovali. A viz též Lidé.cz v novém a nepoužitelném. Jak to s tímto projektem dopadne?

9. Twitter a Turecko, moc kamarádi to nejsou

Nenávist Turecka vůči Twitteru stojí za zcela samostatnou zmínku – byl to mimochodem březen, kdy vše došlo až k tureckému soudu. Ten nakonec zrušil zablokování Twitteru, ale až poté, co Twitter odstranil „závadné“ tweety. 

Celá tahle kauza se samozřejmě stala mediální senzací, reklamou pro Twitter a ukázkou toho, že blokování opravdu není snadné. Pozornost v březnu ale Twitter vyvolal i tím, že měl globální masivní výpadek.

10. Únorový konec e-mailů u Facebooku

Když se nad tím zamyslíte, tak je v historii Facebooku poměrně hodně neúspěšných experimentů. V přehledu z roku 2014 už nějaké jsou a jeden poměrně podstatný je z února – Facebook ruší vlastní e-maily. Revoluce se nekonala, uživatelé neměli zájem. Což je vlastně dobrá zpráva. Stejně jako to, že v únoru Linkedin zpřístupnilo své blogy každému. Což, na druhou stranu, neznamená vůbec nic. Podstatně užitečnější je to, že Linkedin po mnoha a mnoha letech konečně umožňuje blokování uživatelů.

Ze špatných zprávy by tu v únoru také jedna byla – Facebook ruší možnost uzamknout profily zemřelých jen pro přátele. Bohužel je to stále stejné a je dobré vědět, že byste měli pro případ úmrtí pamatovat na to, aby vaši pozůstalí mohli získat přístupové údaje k vašemu Facebooku. Protože Facebook se v tomto ohledu chová zcela nepřijatelně a trvá na tom, že profily zemřelých musí zůstat tak, jak jsou.

BRAND24

A byl to také únor, kdy Facebook za 16 miliard dolarů koupil WhatsApp. Pravá a nepravá Praha se pohádaly na Twitteru. A co hlavně? Brněnský magistrát se postaral o likvidaci Stránky Žít Brno na Facebooku. Což samozřejmě vedlo k založení stránky nové a získání ještě více fanoušků než předtím.

Za pár let všichni odejdou z Facebooku. Skončí Princeton. A dojde vzduch je připomenutí jedné skvělé lednové studie. Nenapodobitelné, nenahraditelné a unikátní. Trochu tak souvisí i s Statista.com: Od roku 2011 opustily Facebook v USA miliony mladých lidí, s kterou se tak trochu obloukem dostáváme na počátek, kde byla řeč o tom, jak se celý rok všichni předhánějí v předpovídání konce Facebooku. Konce, který se nekoná. 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).