Software české firmy exceluje ve zbrojním programu

Když se české firmě zadaří v novém a progresivním odvětví, je to vždy dobrá zpráva, kterou novináři rádi nahradí převládající negativní zprávy. A v tomto případě je opravdu, co slavit.

Doposud to byla málo známá firma, která vznikla při jedné české škole vysokoškolského typu. Jenže se jí  podařil zajímavý průlom. Svůj software dodává bezpilotním letounům armádě jedné severoamerické země, které jsou nasazovány k útokům v zemi na asijském kontinentě. Transakce ve výši několika desítek milionů euro navíc otevírá další dveře, protože dotyčná severoamerická země letouny nasazuje stále častěji a o bezpilotní letouny je zájem.

Úplně na začátku byl nápad. Zabývali jsme se teorií kolizí v dopravních systémech, původně jsme přemýšleli o vylepšení navigačního software pro navigace. Vystavovali jsme náš systém na jedné významné výstavě v západoevropské zemi a navštívili nás i lidé z významné severoamerické letecké společnosti. Nápad se jim líbil, chtěli jen pár úprav. Až, když jsme řetězce „car“ začali nahrazovat řetězcem „target“ nám došlo, k čemu náš software má sloužit, říká dnes se smíchem jeden ze zakladatelů společnosti, jehož totožnost redakce zná.

Bezpilotní letoun využívaný v armádě severoamerického státu: pro vzájemnou komunikaci a manévrování se používá software české firmy. Letoun se tak vyhne rizikovým oblastem i letounům vracejícím se z cílové oblasti.

Bezpilotní letoun využívaný v armádě severoamerického státu: pro vzájemnou komunikaci a manévrování se používá software české firmy. Letoun se tak vyhne rizikovým oblastem i letounům vracejícím se z cílové oblasti.

V čem byl problém? Ve vzájemné komunikaci bezpilotních letounů, v tom, jak se koordinují a navádějí do cílových oblastí. Co na tom, že software původně měl sloužit k předvídání kolizních a kongesčních oblastí a měl vyhledávat ideální náhradní trasy, bezpilotní letouny vlastně řeší to samé. Mají se vyhýbat oblastem, kde jsou odstřelovány, k cíli se ale mají dostat co nejdříve a nejlevněji.

Pro takovéhle real-time operace je důležitá volba jak systému, tak vývojového prostředí. Potřebujete důkladně testovat, ale také moci rychle a na dálku modifikovat a vše zdokumentovaně, dohledatelně. Kvůli over-the-air update se nemůže ztratit letoun za dvacet milionů severoamerické měny, říká technický ředitel společnosti. Příliš sdílný, co se poodkrývání pokličky technického řešení není, ale nakonec se rozhovoří: Využili jsme čipové řešení severoamerického dodavatele, k tomu konkrétně jeden operační systém a open-source jazyk rozšíření o určité návazné knihovny. To nám dává jak flexibilitu ve vývoji, tak škálovatelnost a operabilitu po všech stránkách.

Když dojde na vývoj, je už ochoten se rozpovídat do detailů, je vidět, že není ještě ředitelem, který zdrojový kód přes tabulkový kalkulátor nevidí. Tuto pasáž jsme nakonec ale vypustili, ačkoliv by mohla ukázat na zajímavé potíže s určitými programovacími jazyky, postupy a nástroji, nešlo by se vyhnout konkrétním jménům produktů. 

EBF16

Společnost dnes zaměstnává patnáct lidí a přijímá další.  To, že vzešla z univerzitního inkubátoru a využila školních kontaktů, je důkazem, že i věda může být aplikována a využívána.

Poděkování na závěr: redakce vyškrtala všechny zmínky, které by mohly vést k identifikaci společností, produktů, známek či služeb a tím k neoprávněné marketingové výhodě  a zásahu do citů našich čtenářů. Části článku, které tak postrádaly větší smysl, byly vypuštěny zcela. Věříme, že takto „PR prostý“ článek naše čtenáře potěší a přinese jim zcela nové roviny vnímání zajímavých událostí, novinek a jevů.  Děkujeme za cenné připomínky, které nám pomohly se do této roviny vžít. 

A co by to bylo za článek, kdyby na závěr nebyla nějaká dobrá anketa:

Anketa

Líbí se vám tento produkt?

45 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 29. 1. 2012 18:22

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »