Hlavní navigace

Souboj světonázorů

18. 8. 2003
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Zdá se, že uživatelé Internetu, přinejmenším v České republice, si stále ještě nezvykli na služby, které by jim mohly být poskytovány za peníze. Tím nemluvím o online obchodech s knihami či bílým zbožím, ale o potenciální nabídce obsahu: hudby, textů, videa, komunikace. Všeobecně se tento jev svádí na nedostupnost laciného, rychlého, a přitom stálého připojení k síti.

Internet je otevřené prostředí, ve kterém se uplatňují oba světové koncepty minulého století – socialismus a kapitalismus. A stejně jako v reálu si v něm ostře konkurují. Ekonomická soutěž sice vede ke zvyšování kvality a snižování cen, jen velmi špatně se jí však daří tam, kde funguje masová kooperace. Chceme-li nabízet nějakou službu, musíme k ní přitáhnout zákazníka. Když zaplatí a bude spokojen, pak se nejenže vrátí, ale přivede dalšího. V reálném světě to tak funguje dokonale, ve světě digitálního obsahu nikoliv. Náš kapitalistický zákazník je totiž socialisticky solidární s lidmi, jež zná. A tak jim obsah, který je možné snadno kopírovat, dá zdarma k dispozici, ačkoliv za něj zaplatil. Na rozdíl od našeho reálného světa o něj totiž sám nepřijde a kopírovat může kolikrát chce.

Problém pirátství nejen s multimédii, ale v zahraničí – a malém měřítku i v České republice – též s placenými zpravodajskými texty vychází právě z této socialistické koncepce uživatele a do značné míry brzdí rozvoj placených služeb poskytování obsahu. Hon za technologickým řešením, které by je znemožnilo, je nikam nevedoucí zbytečností. Stejné je to i se soudními postihy a (doufejme) nejspíše i se snahami různě cenzurovat, případně znemožňovat komunikaci na síti.

Kapitalistický koncept stojí a padá na dosažení přímého zisku. Bez něj ztrácí podnikání, například tedy poskytování obsahu, smysl. Problém je v tom, že i když například legislativa tuto koncepci jako takovou podporuje, ne vždy je i ona sama vynutitelná. Zejména ne tehdy, kdy se jednání legálně označené za deviaci a perzekuované stane ve skutečnosti běžnou normou. Uživatel pak není sabotér internetového podnikatele, ale jen entita, která hledá svou vlastní cestu jak přijít k obsahu, a podnikatel je mu vlastně lhostejný. Zisk je minimální, respektive žádný, a bez něj není ani obchodu.

Problém je v tom, že internet jako technické prostředí funguje podle socialistického konceptu vzájemné kooperace daleko lépe než podle druhé možnosti. Důkazem toho jsou masové projekty distribuovaného počítání, rozsáhlé P2P sítě, vývoj aplikací komunitami dobrovolníků a další. V tomto světě není „kradení“ obsahu, které brání jeho placené distribuci, zločinem. Ani jím být nemůže, byť se na to právo tak dívá.

BRAND24

Zbývá si položit otázku „co s tím?“. Měnit koncepci, měnit přemýšlení milionů uživatelů? Nebo se přizpůsobit? To je pouze na samotných podnikatelích. Faktem ale zůstává, že uživatelé nejsou pouze beztvará masa, se kterou je možné snadno manipulovat. Jsou to lidé s vlastními mozky, s vlastními preferencemi a s vlastním úsudkem. Pregnantním důkazem toho je například krutý konec představy, že P2P sítě vymřou odpojením Napsteru. Kdyby se totiž komunita jeho uživatelů chovala předvídatelně, přestali by pirátskou hudbu na Internetu vyhledávat a raději by se vrátili ke klasickým distribučním kanálům (CD), nebo počkali na novou „přelomovou“ – ovšem vydavateli řízenou – cestu šíření hudby. Místo toho vznikly nové sítě, oproštěné od možnosti snadného vypnutí, a bezesporu ohromné peníze investované do pomalého a pracného soudního procesu, jenž vyústil v konec P2P průkopníka, tak vlastně přišly vniveč.

Kouzelnou vlastností globálních koncepcí, kterými právě socialismus a kapitalismus jsou, je to, že představují pouze teoretické modely. Žádná z nich nefunguje absolutně, žádná z nich není odpovědí na všechny otázky. V reálu i ve virtuálním světě se protínají, a tak i když můžeme problémy s online prodejem služeb a obsahu vysvětlit jejich vzájemnou kolizí, neznamená to, že tyto problémy nejsou řešitelné. Optimálním by nejspíše bylo hledat kompromis. Takový, který neubere potřebám uživatele po kooperaci s ostatními a zároveň umožní vytvářet zisk. Který nebude nic vnucovat, omezovat svobody, avšak zajistí živobytí online podnikatelům. To je práce nejen pro technology a ekonomy, ale do jisté míry i pro sociology.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je sociolog, odborný publicista, poradce, a lektor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).