Soukromí. Něco, co na Internetu a v sociální siti nečekejte

Průvodce nastavením soukromí ve Facebooku a velké upozornění na to, že na Internetu skutečně nemůžete očekávat, že by vaše soukromí bylo chráněno. A zůstalo soukromím.

Pohádka o ochraně soukromí na Facebooku

Začněme jednou historickou lekcí. Je totiž přesně takovou lekcí, kterou by měl absolvovat každý, kdo si myslí, že na sociálních sítích (a Internetu vůbec) může zachovat soukromí. A určovat, kdo bude mít přístup k informacím. Pohádka začíná před mnoha lety. Tehdy Facebook.com spustil sociální síť a založil ji na příslibu toho, že budete moci určovat, kdo se o vás dozví informace, které do jeho sociální sítě vložíte. Model založil na poměrně striktních a širokých možnostech nastavení. A hlavně na tom, že počáteční nastavení bylo „vše uzamčeno“. A pokud jste se chtěli otevřít internetovému světu, museli jste to nastavit. Twitter.com, pro srovnání, šel modelem přesně opačným. Všechno otevřené. Zamknout to samozřejmě můžete.

1-facebook-b2b-privacy

Dlouhou dobu Facebook vydával tento model za správný a holedbal se tím, jak chrání soukromí uživatelů. Pak se ale doba začala měnit a Facebook nutně potřeboval spolupráci s Google. K tomu se samozřejmě stovky milionů uzamčených účtů moc nehodily, nebylo by co zahrnout do vyhledávání. A tak Facebook.com přišel s tichou a skrytou změnou. Uživatelům předhodil „vylepšení ochrany soukromí“ a pomocí zcela zmateného formuláře je přinutil k tomu, aby své  uzamčené účty odemkli. Udělal to opravdu skvělé, protože většina lidí opravdu nepochopila, co tím vlastně myslí a své soukromí odkryla jako nikdy předtím.

2-facebook-b2b-privacy2

Mimo tuhle zásadní změnu samozřejmě Facebook udělal i několik změn uvnitř, které uživatelům neoznámil. Například odstranil možnost skrýt vaše přátele a fanouškovský vztah ke stránkám. Takže i když máte „zamčený“ účet (například ten můj), tak i nepřihlášený uživatel uvidí vaše přátele a fanouškovské stránky.

O něco později přišel Mark Zuckerberg s revoluční myšlenkou, že „veřejné“ je novou sociální formou. A že Facebook pouze jde s dobou. A kdyby spouštěli Facebook teď, tak by nikdy počáteční „zamčené“ nastavení nezvolili.

Lupa.cz na Facebooku

Chcete vědět, co se děje na Facebooku? Co nového v marketingu i dění kolem této sociální sítě? Staňte se fanouškem stránky Lupy na Facebooku, kde publikujeme tipy a rady související s Facebookem.

<fb:fan profile_id=„83767­868289“ stream=„0“ connections=„10“ logobar=„1“ width=„300“></f­b:fan>
Lupa.cz on Facebook

A to je konec pohádky o ochraně soukromí na sociální síti, která na ochraně soukromí postavila svůj raketový růst. Pro řadu lidi by to snad mohlo být poučením, že nemohou věřit tomu, že cokoliv zůstane funkční v takové podobě, jak to bylo původně. A také to je možná to nejpodstatnější.

Pokud si chcete zachovat soukromí, nepoužívejte sociální sítě.
Nebo ještě lépe, vůbec nepoužívejte Internet.

Průvodce nastavením soukromí na Facebooku

Než se podíváme na podstatné, tak jedna ještě podstatnější věc. Věděli jste, že Facebook požaduje, aby vámi uváděné údaje, tedy zejména datum narození, ale také jméno, příjmení a bydliště, byly reálné? Že profil na Facebooku může mít jenom reálná žijící osoba, a podle platných podmínek je navíc povinna udržovat své údaje aktuální? To jen takový trochu zábavnější začátek, protože na Facebooku najdete profily řady nežijících osob i neexistujících osob. A v rámci ochrany soukromí byste měli hodně zvážit, zda Facebooku vůbec nějaké skutečné datum narození poskytnete. Nedoporučoval bych to. Co bych ale také v žádném případě nedoporučoval, je, aby si firmy zakládaly „firemní“ účet v podobě profilu – to je totiž nejenom proti podmínkám použití, ale také proti zdravému rozumu. Firma si má založit Page/Stránku – pokud si založí profil, hrozí jí, že jí ho někdo brzy smaže jako falešný. Ale to už jsme u námětu na trochu jiný článek.

Doporučení – nepoužívejte pro Facebook e-mail, který používáte jako hlavní a soukromý nebo firemní. Ptáte se proč? Je velmi snadné získávat informace o lidech či firemních mailech z facebooku. Založíte si účet na Facebooku a pak pomocí hledání přátel zjistíte (s pomocí mailu) další informace. Stačí aby head-hunter nebo nějaká marketingová firma použila seznamy e-mailů a z Facebooku tak získala řadu užitečných informací. Nejde už dávno o ruční práci, provede ji za vás program. A výsledkem je bohatší databáze pro rozesílání cílených mailů.

Získají tak fotografie, věk, bydliště, zájmy, uvidí, o čem lidé píší, seznam přátel. S použitím dalších programů z toho mohou získat opravdu cenný základ pro cílenou rozesílku. Ale také pro klasické sociální inženýrství. Nezapomeňte, že od prosince 2009 není možné ukrýt například jméno, bydliště, profilovou fotku, pohlaví, zapojení do sítí (networks) a seznam přátel. Pokud vám to připadá jako zvláštní, tak doporučuji Rogue Marketers Can Mine Your Info on Facebook na Wired.com

Řekněme, že jste si čerstvě založili Facebook účet a chcete si „správně“ nastavit jeho soukromí. Právě na to se pokusím podívat. Ale stejně ještě odbočím k dalšímu upozornění – to, co popíšu, nemusí už za týden platit. Facebook neustále věci mění. Občas to oznámí, občas také ne.

Už v průběhu zakládání účtu na vás Facebook zaútočí snahou získat vaše ostatní údaje – v druhém kroku je to například snaha získat informace o vašem studiu. Facebook pomocí toho totiž může najít vaše bývalé spolužáky. Stejně tak jako snaha získat jméno společnosti, kde pracujete. Záleží samozřejmě na vás, nakolik se budete chtít takto „odkrýt“. A v posledním kroku budete moci nastavit profilový obrázek – v dřívějších dobách Facebook trval na tom, že to musí být fotografie vaší osoby. Doba se ale mění, takže i Facebook od tohoto požadavku slevil. Opět, záleží na vás, jestli chcete, aby vás lidé na Facebooku poznali podle fotky. Nebo si tam prostě nahrajete cokoliv. Případně ponecháte prázdné.

Nastavení vašeho soukromí na Facebooku je, jak bych to jen řekl, nesmírně složitá věc. Facebook dělá poslední měsíce maximum pro to, aby případné zneviditelňování informací či omezení sdílení a přeposílání bylo co nejvíce složité a těžko  nalezitelné. Cíl je prostě jasný, otevřete se celému světu a Facebook z toho bude těžit.

Nastavení → Soukromí

Každopádně základním místem, kde můžete začít je Nastavení → Soukromí. Voleb jsou tam desítky, takže je asi vhodné si otevřít nějaký jiný prohlížeč a v něm si zobrazit váš profil coby nepřihlášený uživatel. A s pomocí tlačítka „Náhled mého profilu“ se občas podívat, jak váš profil (informace v něm) uvidí ostatní uživatelé. V Soukromí můžete nastavit zejména následující věci.

3-2010-05-facebook-soukrmi-informace-o-profilu

Informace o profilu

se vztahuje k různým informacím, které jste ve svém profilu eventuelně vyplnili. Podstatné zde dostupné nastavení je pro datum narození, rodinu a vztahy, fotky a videa na kterých jste uvedeni, fotoalba, vaše příspěvky a příspěvky přátel a komentáře k příspěvkům.

Většina nastavení umožňuje volit mezi Všichni, přátelé přátel a pouze řátelé. Pro pokročilejší je možné využít „Přizpůsobit“, kde se dostanete k možnostem nastavit viditelnost pouze na konkrétní lidi, případně na seznamy (skupiny) lidí. Nově se zde objevuje i „Jenom já“, to pro případ, že byste si nejspíš chtěli udělat Facebook účet jen sám pro sebe. V rámci „Přizpůsobit“ můžete i zadávat jména lidí (a seznamy lidí), kteří dané věci neuvidí (tím, že je přímo vyjmenujete).

Až se vydáte Informace o profilu nastavovat, tak si všimněte, že řada voleb je „Všichni“ a ostatní „Přátelé přátel“. Jediné co je „Pouze přátelé“, je u „Komentáře k příspěvkům“. V některých případech možná budete chtít odstranit jak „Všichni“ (Osobní informace, Rodina a vztahy, Vzdělání a zaměstnání" možná, „Mé příspěvky“ velmi rozhodně – to je právě místo, kde se Facebook náhle otevřel).

Najdete zde i užitečnou možnost „Umožnit přátelům přidávat příspěvky na mou zeď“, kterou možná také budete chtít vypnout – zpravidla po špatných zkušenostech se spamem od některého z „přátel“.

Zde upozorním, že „Přátelé přátel“ většinou není nejpraktičtější volba. Na Facebooku „přítel“ rozhodně není „přítel“ jako v reálném životě. Takže Datum narození a náboženské a politické názory můžete například chtít poskytnout jenom „přátelům“. Nikoliv poměrně širokému okruhu „jejich“ přátel.

A „Všichni“ v případě Facebooku znamená „Všichni přihlášení uživatelé“ – Facebook přece jenom zůstal částečně stále uzavřenou sociální sítí.

4-2010-05-facebook-soukrmi-kontaktni-udaje

Kontaktní údaje

jsou zcela určitě místem, kde budete opět zvažovat zásah. Najdete zde omezení viditelnosti čísla mobilního telefonu (nyní „Pouze přátelé“) i dalších telefonních čísel. Stejně tak jako adresu (Pouze přátel). Můžete zde omezit i jednotlivé e-maily, které v rámci Facebooku používáte (nastavené jako Pouze přátelé).

Zde bych doporučil do Facebooku vůbec nedávat údaje, které nechcete sdílet či jednoho dne učinit veřejnými. Nepotřebuje vědět číslo vašeho mobilního telefonu ani adresu bydliště. A pokud už něco takového uvedete, je možná vhodné na to čas od času myslet, protože „Pouze přátelé“ je sice aktuální nastavení, ale Facebook se může rozhodnout to kdykoliv později změnit.

Aplikace a webové stránky

je místo, kde se dostanete k poměrně komplikovanému nastavování,  které se týká toho, co se o vás dozví Facebook aplikace (a mohou se toho o vás a vašich přátelích dozvědět až příliš). A je zde jedno z nejpodstatnějších nastavení – toho, co vaši přátelé mohou o vás samotných sdělit prostřednictvím jimi používaných aplikací.

5-2010-05-facebook-aplikace

Co sdílíte vás nenápadně přivede k Nastavení aplikací, což je poměrně podstatná stránka, kterou budete ale více potřebovat, až nasbíráte nějaké Facebook aplikace. A zdůrazním to – přes tuto  stránku se dostanete k volbám nastavujícím soukromí pro řadu věcí, které vás budou hodně trápit (je dostupná samostatně přes horní lištu Nastavení → Nastavení aplikací).

  • Události (Events) jsou záznamy vašeho Facebookového kalendáře. Klasické nastavení je „Všichni“, tedy opět něco, co budete zvažovat.
  • Dárky (Gifts) vás asi moc trápit nebudou, je vcelku jedno, zda někdo uvidí, kdo vám poslal jaký dárek. Pokud chcete Facebook používat k něčemu serióznějšímu, stejně brzo tuto aplikaci zakážete.
  • Skupiny (Groups) má opět nastavení „Všichni“ a je možné, že budete chtít nastavení změnit na „Přátele“. Týká se to pochopitelně viditelnosti vašich příspěvků do různorodých skupin (Groups), kterých se eventuelně stanete členem.
  • Odkazy (Links) jsou vaše (vámi vkládané) odkazy do vašeho profilu. A pochopitelně je zde nastaveno „Všichni“.
  • Poznámky (Notes) jsou opět vámi vkládané poznámky do vašeho profilu a počáteční nastavení je také „Všichni“ (všimněte si, co všechno vlastně máte otevřené pro každého, aniž byste to věděli).
  • Fotky (Photos) a Video mají nastavení „Přátelé přátel“, tedy něco o trochu lepší, ale možná je vhodné zde uvažovat o nastavení „Pouze přátelé“.  
  • Každá z těchto voleb má ještě další „doplňková oprávnění“ – kde najdete hlavně to, jestli má daná aplikace oprávnění „publikovat v informačních kanálech“. U Facebook aplikací to asi měnit nebudete, ale některé „jiné“ aplikaci toto právo budete často chtít odebrat – to když bude „spamovat“ váš profil.  
  • A také se zde nastavují upozornění e-mailem, která souvisejí s aktivitami ('třeba když vás někdo označí na fotografii, poměrně dost podstatné upozornění).  
  • Později, pokud budete Facebook více používat, zde bude dostupných více aplikací. A také případné povolené přístupy od Facebook Connect aplikací (weby, desktopové aplikace). Proto si tohle místo dobře zapamatujte. A umožní vám také odebrat určitou aplikaci z vašeho profilu – tak aby už nemohla například obtěžovat vás a vaše přátele.
6-2010-05-facebook-aplikace-sdileni

Co o vás mohou sdílet vaši přátelé je poměrně podstatné a také hodně opomíjené. Vtip Facebooku je v tom, že pokud vy používáte nějakou aplikaci, tak jí zpravidla zároveň dáte práva, aby získala informace o vašich přátelích. A dost často to znamená, že se tak aplikace může dostat k informacím, které není ani příliš vhodné takhle poskytovat. Proto je dobré se proti něčemu takovému chránit.

Jak vypadá počáteční nastavení můžete vidět na obrázku vpravo – osobně bych například vypnul „Přítomnost online“, „Vzdělání a zaměstnání“, „Moje videa“, „Moje fotky“, „Fotky a videa se mnou“, „O mně“.

Všimněte si, že zde není možnost blokovat vaší mailovou adresu – ve stávajícím API by aplikace nikdy neměli mít možnost získat mailovou adresu. Ani vaši, ani mailovou adresu přátel. Ale o tom později.

Doporučím Facebook aplikaci jménem Privacy Mirror – můžete si tam snadno zjistit, co aplikace mohou vydolovat o vás a vašich přátelích.

Blokované aplikace zpočátku nevyužijete, ale časem se na tomto seznamu objeví aplikace, se kterými jste měli špatnou zkušenost. Zde je můžete z černé listiny odstranit.

Ignorovat pozvánky aplikací od přátel je jenom místo, kde můžete zadat přátele, od kterých nechcete dostávat pozvánky do aplikací. Nemusíte je tak ignorovat úplně (nebo rozvázat přátelství) a zbavíte se tak případné záplavy „aplikačních pozvánek“.

Vyhledávání

je volba, kde vás Facebook pravděpodobně pobaví hned při vstupu. Obavy z indexování byste samozřejmě měli mít a nikdy je nepřestat mít. Facebook vás totiž ochotně kdykoliv prodá. A vaše údaje s vámi.

7-2010-05-facebook-obavy-z-google

Každopádně- zde můžete nastavit, jestli budete vyhledatelní na Facebooku – počáteční nastavení je „Všichni“, takže uživatelé Facebooku vás mohou najít pomocí interního vyhledávání. A můžete zde zakázat možnost, aby vás mohl nalézt někdo, kdo není uživatelem Facebooku – „Výsledky veřejného vyhledávání“ stačí odškrtnout – tím se zbavíte zahrnutí vašeho Facebook účtu do Google. Pokud už ale váš účet byl Google indexován, je dost diskutabilní, zda odtamtud někdy zmizí.

8-2010-05-Facebook-blokace

Seznam blokovaných

je užitečný k blokování nechtěných lidí – ať už uživatelů Facebooku nebo podle mailové adresy. Samozřejmě, případný nechtěný „přítel“ se může na Facebooku zaregistrovat pod jiným jménem a dostat se mezi vaše přátele znovu – záleží na tom, jakým způsobem si přátele přidáváte. Blokování osoby má tu výhodu, že by teoreticky nikdy neměla být schopna o vás cokoliv na Facebooku vidět.

Zde také upozorním, že na Facebooku není jméno a příjmení „jedinečné“ – jak ostatně můžete vidět na vedlejším seznamu – je na něm dvakrát Radovan Kaluža. Existuje jich ale více – v tomto případě je to jedna a ta samá osoba.

Na černou listinu je vhodné dávat spammery a lidi, co vás obtěžovali. Jako ochrana soukromí má tento seznam omezené využití – stačí si založit jiný účet a šmírovat z něj. Proto je důležité mít soukromí správně nastavené.

Další nastavení a možnosti, které se mohou týkat soukromí

Pokud kliknete v horní liště na Nastavení (případně Nastavení → Nastavení účtu), dostanete se k některým dalším volbám, které mohou občas mít vliv na soukromí. Zde jde o systém záložek – a některých se skrývají podstatné věci.

  • Jméno umožňuje nastavit přezdívku a její případné zobrazování.
  • Spojené účty – je podstatné, pokud si Facebook účet propojujete s jiným účtem – Google, MySpace, Yahoo, OpenID poskytovatelé.
  • Soukromí vede zpět na to, co již bylo popsáno.
  • Zrušit účet je zdánlivě cesta, jak se Facebooku jednou provždy zbavit. Zdánlivě, protože Facebook ve skutečnosti účet a data nesmaže. Ve skutečnosti je tato volba jenom „vypnutím“ účtu. Pokud opravdu chcete, tak musíte jít naSmazat můj účet. A ani potom není jisté, kolik z vašich fotografií (zejména) zůstane na Facebooku.

Záložka Upozornění

je poměrně podstatná, protože vám umožní se jednak vyhnout záplavě mailů od Facebooku při každé události. Ale také vám umožní si nechat případně mailem posílat důležité věci. Situace je zde trochu komplikovaná – počáteční nastavení je, že Facebook posílá zcela všechno. Řada věci je vhodná k vypnutí, některé byste si ale měli nechat – například označování ve videu, poznámkách a fotografiích, pozvánky na události, to, že vás někdo  udělá správcem (události, skupiny,atd), přidávání přátel, označení za člena rodiny, označení v příspěvcích.

Facebook Mobile

je o propojení Facebooku s vašim mobilním telefonem. Zde bych byl velmi opatrný, i co se zadávání mobilního telefonu týče – asi by nebylo dobré se setkat s klasickou metodou zneužití v podobě poslání SMS placené při příjmu.

Platby

je předzvěst velkých nepříjemností a vkládat údaje o platební kartě do Facebooku je něco, co bych rozhodně nedoporučoval. Byť jsou tyto údaje (prozatím) dostupné pouze Facebooku, nikde není zaručeno, že jsou opravdu v bezpečných rukou. A nezapomeňte, váš účet může někdo jednoho dne „hacknout“.

Automatický vyhledávač přátel

je svým způsobem kouzelná služba, ale měli byste si uvědomit, že Facebooku zadáváte mailovou adresu a heslo k vašemu mailovému účtu. Můžete mu věřit, že si heslo nikde neuložil. Ale rovnou vám prozradím, že si uložil použité mailové adresy a používá je při nabízení přátel v budoucnu. A jde právě o onu skvělou pomůcku pro marketéry a sociální inženýry zmíněnou na začátku článku.

9-2010-05-automaticky-vyhledavac-pratel

Kontaktní informace

Stále ale nejsme u konce. Pokud použijte Profil v horní liště a pak záložku Informace, dostanete se k informacím, jejichž globální viditelnost můžete nastavit s pomocí Nastavení → Soukromí. Můžete zde ale nastavovat viditelnost dílčích informací. Alespoň co se Kontaktních informací týče. Ukazuje to následující obrázek.

10-2010-05-facebook-kontakt-nastaveni

 

Viditelnost konkrétního příspěvku a dalších vkládaných věcí

Pokud budete na Facebooku vkládat příspěvek, tak můžete nastavit jeho viditelnost. Je to klasický „Všichni“, „Přátelé přátel“, „Pouze přátelé“ výběr.

11-2010-05-pridavani-prispevku

S možností přizpůsobení – nezapomeňte, že přes právě tuto volbu můžete určovat konkrétní lidi (a seznamy  lidí), a to jak v podobě zviditelnění, tak nevidění. A také je zde podstatná volba „Nastavit jako výchozí možnost“.

12-2010-05-vkladani-prispevku-prizpusobeni.

Klasický příspěvek je text, odkaz, fotografie či video (videa z YouTube se vkládají jako odkaz) či Událost. Můžete to ale například být i poznámka nebo nasdílené fotoalbum. ve všech těchto případech (a řadě dalších) je zahrnuta možnost určit viditelnost. A vyplatí se naučit se tuto možnost používat. Byť není jisté, jak dlouho tato možnost bude Facebooku nabízena. Facebook ji poprvé zavedl před mnoha měsíci, aby ji poté opět v tichosti odstranil.

Označování (tagging)

Označování, neboli tagging, je věc poměrně důležitá a zaslouží si samostatnou zmínku. Dřív bylo možné označovat pouze osoby ve fotografiích, videích a poznámkách. Nově lze označit osobu přímo i v příspěvku (hodí se to zejména pokud citujete). Ve všech případech je dobré vědět, že se to dozvíte – upozornění vám přijde mailem (pokud to tak necháte nastavené) a objeví se to i na vaší zdi. Což ale mimochodem znamená i to, že podobné věci zpravidla uvidí i vaši přátelé. A znamená to také to, že jde o často zneužívanou funkci ke spamu a obtěžování.

13-2010-05-facebook-tagging

U označování byste měli vědět, že můžete označení zrušit – vždy je tam možnost nabízena. A v rámci nastavení soukromí můžete částečně omezit viditelnost příspěvku ve kterých jste označení. Co také nepochybně víte, že můžete zrušit celý příspěvek, který se objevil na vaší zdi – v tomto případě postačí podržet kurzor nad příspěvkem a objeví se volba „Odstranit“.

Zde bych asi doporučil využít nastavení v Informace o profilu → Fotky a videa se mnou → Přizpůsobit → Jenom já. Byť musím zároveň upozornit, že to není spolehlivé. Ale častým pocitům rozčarování z označení v nepříjemné či hloupé fotografii (aniž byste tam samozřejmě byli) tak předejdete. Uvidíte to totiž zpravidla jenom vy a můžete označení odstranit. A případného obtěžujícího uživatele nahlásit.

Pro označování a některé další věci je dobré se naučit používat Upozornění/No­tifikace – za normálních okolností je to malá ikonka vpravo dole (v dolní liště). Objevují se na ní čísla, která ukazují, kolik máte „nepřečtených“ upozornění. Upozornění mají ale tendenci bobtnat, takže je dobré si je umět otevřít samostatně. A právě u upozornění se například můžete dozvědět o tom, že vás někdo někde označil. A také se zde můžete dozvědět, že vás někdo udělal administrátorem/správ­cem nějaké Stránky či Skupiny.

14-2010-05-upozorneni

Vytváření seznamů (skupin) uživatelů

O vytváření seznamů (skupin) uživatelů byla řeč u  nastavování práv a viditelnosti. Skupiny uživatelů se ale hodí například i pro posílání interní pošty (je to jediná možnost, jak poslat něco většímu množství lidí) či pozvánek.  Ve volbě Přátelé jsou vlevo nějaké předdefinované „Seznamy“. A můžete samozřejmě vytvářet libovolné vlastní – konkrétního uživatele pak pomocí „Přidat do seznamu“ můžete snadno přidat do libovolného počtu seznamů. Nepracuje se s tím příliš snadno, takže doporučím si vytvářet seznamy hned od začátku – při větším počtu přátel budete mít zbytečnou práci s pozdějším vytvářením.

15-2010-05-seznamy-a-pratele

Osobně udržuji například dva obecně použitelné seznamy nazvané „CZ“ a „FOREIGN“. To abych českým lidem mohl poslat doporučení na české skupiny a cizince s tím neobtěžoval.  Praktické použití může být i pro využití seznamu typu Rodina, Zaměstnání, Kolegové, Nadřízení či Škola.

Seznamy jsou ale třeba použitelné i k tomu, že můžete nastavit možnost komentovat vaše příspěvky jenom určitému seznamu. A do toho přidávat lidi, kteří mohou vaše příspěvky na Facebooku komentovat – jiní lidé možnost komentovat mít nebudou.

Správcovství Skupin a Stránek

Skupiny (Groups) a Stránky (Pages) mají své správce (administrátory). A ti mohou učinit další uživatele Facebooku také správci. V rámci ochrany soukromí byste měli vědět, že tak můžete přijít ke správcovství skupin, které možná ani raději správcovat nechcete – praktický příklad je například nedávná situace okolo stránky vyzývající k vyhlazení Romů, kde původní zakladatelé předávali správcovství na lidi, kteří o tom ani netušili. To, že jste se stali správcem, se dozvíte pouze z Upozornění (Notifications) – kde ovšem můžete narazit na omezené množství, které zde zůstává zobrazeno Je tedy vhodné si podobné upozornění nechávat poslat mailem a hlídat je i tam.

16-2010-05-pridani-spravcovstvi

Případně se čas od času podívat do seznamu – Stránky, kterých jste správce a Skupiny → Moje Skupiny → vybrat Skupiny, které řídíš (Groups You Admin). V každém případě, abyste se mohli stát správcem, musíte být buď fanouškem nebo členem.

Aplikace – hry, kvízy a další

O aplikacích již byla řeč na počátku, ale je vhodné se k nim vrátit. Je totiž dobré vědět, co aplikace jsou – jsou to webové služby, které neprovozuje Facebook (a zpravidla je to na stránce aplikace napsáno). Budete-li je používat, tak sice budete vidět  horní a dolní lištu Facebooku, ale uprostřed stránky ve skutečnosti bude cizí web. A aplikaci také dáváte možnost získat vaše osobní informace a zpravidla i informace o vašich přátelích.

Doporučím Facebook aplikaci jménem Privacy Mirror – můžete si tam snadno zjistit, co aplikace mohou vydolovat o vás a vašich přátelích. Pokročilejším doporučím Facebook Developer Wiki

Aplikace na Facebooku jsou různé – hry, kvízy, horoskopy, zábavné i užitečné. Jsou jich miliony. A stovky tisíc z nich jsou vytvořeny jenom za účelem sběru vašich osobních údajů a přátel. A stovky tisíc jich vznikají a zanikají každý den. Aplikace má fanouškovskou stránku (Restaurant City například), kde se můžete často dozvědět něco o tom, co si o ní uživatelé myslí. Ale také kdo je autorem a kolik lidí ji používá (bývají to užitečné ukazatel k tomu, zda se máte aplikaci vyhnout či nikoliv).

Pak má aplikace vstupní stránku (Restaurant City), kde se dozvíte, co si od vás bude aplikace brát. Zpravidla tam bývá něco takového:

Tim, že aplikaci Restaurant City povolíte přístup, umožníte, aby tato aplikace získávala informace z vašeho profilu, fotky, informace o vašich přátelích a jiný obsah potřebný k jejímu fungování.

Teprve až použijete „Povolit“, dostanete se do samotné aplikace. A to že běží na jiném serveru než na Facebooku mimochodem také znamená, že může být napadena hackery, případně se může snažit z vás například dostat jméno a heslo pro Facebook (aplikace na Facebooku to nepotřebuji, je asi dobré si to pamatovat). Může být záměrně napsána tak, aby využívala bezpečnostní chyby – v prohlížečích či Flashi například.

Přidáním aplikace zároveň zpravidla tato aplikace získá právo dávat na vaší zeď (Wall) zprávy (kde to vypnout už určitě víte). A je vhodné upozornit, že v průběhu času může aplikace získat další rozšířenější práva – ale bude si je od vás  muset vyžádat (a klasický uživatel jí je nepochybně odsouhlasí).

17-2010-05-restaurant-city-povoleni

Nejčastější otázka u aplikací je, zda mohou získat přístup k vaší e-mailové adrese. Odpověď zní – ne, nemohou. Ovšem pouze do okamžiku, než jim přístup umožníte. Aplikace nicméně nezíská vaší mailovou adresu přímo (a vašich přátel už vůbec ne), ale bude mít možnost „skrz“ Facebook poslat e-mail. Pro zájemce doporučím Extended permissions na Wiki. Užitečná je i User (FQL) pro detailní list toho, co aplikace může získávat z účtu uživatele  (a též informace o jeho přátelích).

Zde přidám jedno důležité upozornění – Facebook Pages (Stránky) se chovají jako uživatelské profily. Je na nich možné provozovat aplikace. A je možné je využívat i v aplikacích jako „uživatele“. Včetně řady pokročilých možností, které mohou zasáhnout hodně do pole „porušování soukromí“. Vždy je k tomu ale nutná aplikace a souhlas uživatele.

UX16

Facebook má také své administrátory

Poslední, co je důležité zmínit, je to, že Facebook má samozřejmě své administrátory. Ti mají možnost vidět cokoliv, včetně těch věcí, které jste omezili viditelností. A Facebook samotný ve velké míře pracuje se vším, co jste kdy dělali na Facebooku – nejenom co jste napsali a nahráli, ale sleduje i to, na co se díváte. Ze skupin, stránek a přátel určuje vaše záliby a okruhy zájmů. Podobné informace využívá (zejména) pro cílenou reklamu. A pokud někde existují administrátoři mající možnost se na cokoliv podívat, existuje i jasná hrozba, že za vhodnou motivaci mohou získané informace zneužívat a prodávat.

Dodatek: Nebylo snadné tohle všechno jakž takž přehledně dát do článku, takže prosím omluvte případné nedostatky a občasnou nepřehlednost. Víc už to učesat prostě nešlo. A snad je uvedeno všechno podstatné. Za pár týdnů či měsíců stejně může být všechno jinak. 

Anketa

Dbáte o své bezpečí na Facebooku?

67 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 8. 2. 2010 23:39
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení web copywritingu

  •  
    Jak strukturovat text na webové stránce.
  • Tajemství atraktivního a úderného titulku.
  • Optimalizace webového textu pro vyhledávače.

Detailní informace o školení psaní pro web »